Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suomella on kunniakas menneisyys hävittäjäsuunnittelurintamalla;
http://www.res-aeronautica.com/search/label/Finlandia
Yksi vaihtoehto on sekin, että US hallitus subventoi näitä hankintoja, joilla hinta saadaan kiinnitettyä jollekin tietylle tasolle.
Mun mielestä näissä vertailuissa olisi hyvä muistaa ne lentotunti hinnat... On F35 sitten kuinka moderni ja hieno tahansa niin sen käyttäminen on kolmekertaa kalliimpaa kuin Grippen NG:n. SuperHornetin ja F15 taitaa olla vielä kalliimpia käyttää...
No tuo Japanin suunta on Shinshinin kanssa se että tehdään pienempi stealth mutta pakataan se pienen tutkan kanssa tiukaksi ja otetaan 2 ojusta vähemmän kuin F-35ssa ( todennäköisesti ). Tällä saadaan 40-50 milliä huokeempi laitteesta..ja ½ huokeempi operoida.
Olen kuullut mainittivan luvun 7000$ mutta olette oikeassa en pysty todistamaan että hinta olisi tuollainen... Toisaalta ei pysty täällä kukaan todistamaan etteikö olisi tuollainen... Mielestäni on aika iso ero maksaako lentotunnit 30v ja 200h/v = 42000000$/per. kone vai maksaako se 132000000$/ per kone... ero on aika moinen kun niitä ladotaan vaikka se 50 tuohon rinnakkain. Tämä siis sen hankinta hinnan ja kaiken se romun päälle joka joudutaan hankkimaan kun uusi kone riviin otetaan.Tuo 5000$/lentotunti on vain Saabin markkinointia, noin he siis väittivät Kanadassa. Siis sen lentotunti maksaisi vain vajaat puolet siitä mitä F-16:sta lentotunti. En usko. Riittääkö tuo 5000$/tunti edes pelkkiin polttoainekustannuksiin? Huolimatta tuosta Saabin hyvin aggressiivisesta markkinoinnista ei kukaan ole Gripen NG:tä valinnut F-35:n sijaan.
Mua taas ihmetyttää että näitä pikkusummia vertaillessa unohtuu kokonaan se että F-35 on kaikella tavalla suorituskykyisempi kone, häiveominaisuuksien vuoksi jopa aivan ratkaisevalla tavalla. F-35 on toki kooltaan ja kulutukseltaan suurempi kuin Gripen NG, mutta samalla se pystyy tarvittaessa kantamaan suuremman asekuorman ja pidemmälle.
Millä perusteella se on halvempi? Japanilaisten F-2 maksaa 120 miljoonaa ja se pienempi kuin F-35. Japanilaisten häivekone (jos se ikinä valmistuu) tulee takuulla maksamaan erittäin paljon.
Suomella on kunniakas menneisyys nipusta hävittäjä(proto)tyyppejä, joista ehkä olisi saatu käyttökelpoisia koneita käyttöön jos jatkokehitykseen olisi ollut resursseja. Toisaalta yleensä oli kyseenalaista mitä etua omista projekteista ylipäänsä saatiin ulkomaisiin konstruktioihin verrattuna.
Sodan aikana liimojen saatavuus oli olematonta...ja ilmeisesti koko teollisuus liian harvojen käsissä.
Puuska olisi ollut 70 km/t nopeampi kuin Me-109. 15 km/t nopeampi kuin P-51D.
Ei tainnut olla kyse saatavudesta, vaan siitä, että kylliksi kestävä liima piti ensin keksiä. Tai ainakin olen käsittänyt, että britit saivat mossen ilmaan vain koska he keksivät sopivan liiman juuri sopivasti.
Sehän on kuin kahdella peräsimellä varustettu piraatti-F16. Sivuprofiili tosin tuo mieleen lähinnä Mig29-koneen.Oho....
Mikojan kuulemma kehittelee sellaista, projektinimeltä LMFS. En ole kuullut projektista mitään vuosiin. Tuntuisi olevan kustannustehokkaampaa vain keskittyä PAK FA:han ja hankkia sitä riittävä määrä niin yksikköhinta ei ehkä karkaa käsistä.
Myrskyn historiaan kun tutustuu, niin vaikeuksia tuotti nimenomaan ”sota ajan liimat”.
Myrskyn ongelmat ulkosäilytyksessä johtui juuri liimasta.
Ennen sotaa oli jo liimoja, jotka kestivät koneen ulkona säilyttämisen.
Mutta niitä ei saatu sodan aikana suomeen.
Ei liiman lujuus ollut ongelma, vaan sään keto joka pilasi koneen jo lyhyessä ajassa.
Eikös Hornetteihin ostettu aluksi Python-4 vaiko peräti Python-5 ilmataisteluohjuksia Israelista? Minulle on jostain jäänyt tämmöinen muistikuva, että ne ostettiin aivan ensimmäisinä ohjuksina, muistaakseni selityksenä oli, että Sidewinderistä ei ollut tehokasta versiota lainkaan (silloin). Sitten tietenkin tyhmä kysymys, mutta onko Suomen Horneteissa kypärätähtäimet? Muistan näistäkin olleen puhetta tuon Python-4/5 kaupan yhteydessä.
Kypärätähtäimet lisättiin jonkun MLU:n yhteydessä. Pythoneita meillä ei ole ollut.
Eikös Hornetteihin ostettu aluksi Python-4 vaiko peräti Python-5 ilmataisteluohjuksia Israelista? Minulle on jostain jäänyt tämmöinen muistikuva, että ne ostettiin aivan ensimmäisinä ohjuksina, muistaakseni selityksenä oli, että Sidewinderistä ei ollut tehokasta versiota lainkaan (silloin). Sitten tietenkin tyhmä kysymys, mutta onko Suomen Horneteissa kypärätähtäimet? Muistan näistäkin olleen puhetta tuon Python-4/5 kaupan yhteydessä.