Ilmavoimien tulevaisuus

Jos koneita ostettaisiin oikeasti paljon, vähintään pitkälti toista sataa, silloin voisi olla mielekästä hankkia F-35 / Gripen E high-low sekoitus. Tällöin aivan kaikki munat eivät olisi samassa korissa; kaksi konetoimittajaa toisi tietynlaista vakautta ja Gripen-kaupan pohjalta voisi rakentaa läheisempää kahdenvälistä yhteistyötä Ruotsin kanssa.

Jako voisi olla esimerkiksi neljä F-35-laivuetta ja kaksi Gripen-laivuetta. Roolitus voisi olla karkeasti sellainen, että Gripen olisi yksinomaan A2A-hävittäjä, F-35 taas toimisi sekä A2G- että A2A-roolissa. F-35 tulisi hankkia B-mallina parempien hajautusmahdollisuuksien vuoksi ja monitoimiroolin vuoksi, koska sekä A2A- että A2G-tehtäviä suorittavalle hävittäjälle maksimaalinen G-voimien kesto on vähemmän tärkeää kuin puhtaalle A2A-hävittäjälle. Kaikille lentäjille pitäisi taata riittävästi tunteja (n. 200 vuoteen), jolloin Gripenin lentäjät olisivat arvatenkin maailman huippua ilmataisteluissa päästessään käyttämään koko tuon 200 tuntia sirkustemppujen harjoitteluun, kun taas F-35:n lentäjätkin olisivat kansainvälisellä tasolla. Lentämällä riittävästi rasittavia harjoituksia Gripenin tunnitkin olisivat arvatenkin lopussa joskus 2040-2050, jolloin sille ei tarvitsisi tehdä kalliita päivityksiä vaan se voitaisiin paalata 6. sukupolven koneiden tieltä.
Senverran vesitän tuota ajatusta ihan pelkän suorituskyvyn puutteiden osalta että Gripen NG:n parhaita puolia on varmasti BVR-kyky ja nopeus (mm. supercruise) mutta lähitaisteluun tullessa se jää hopealle SU-35 koneita vastaan. Gripen C/D ei pärjää alisoonisessa nopeudessa tapahtuvassa kaartotaistelussa edes F-18C :lle jonka ruotsalaiset kuulemma myöntävät auliisti Aleksei Kettusen juttujen perusteella. Saman johtopäätöksen tekee kun näkee koneet lentonäytöksessä liikesarjoissa joissa meikäläisten HN:n upeat pyrstöluisut ja 90 asteen hyökkäyskulma jättää Gripenin aika vaatimattomaksi. Ruotsalaiskone on jo 2 kertaa joutunut helpottamaan sooloesitystään Västeråsin lentonäytöksessä ja todennäköisesti Fly-by-wire ei ole edelleenkään täysin kunnossa.
 
Senverran vesitän tuota ajatusta ihan pelkän suorituskyvyn puutteiden osalta että Gripen NG:n parhaita puolia on varmasti BVR-kyky ja nopeus (mm. supercruise) mutta lähitaisteluun tullessa se jää hopealle SU-35 koneita vastaan. Gripen C/D ei pärjää alisoonisessa nopeudessa tapahtuvassa kaartotaistelussa edes F-18C :lle jonka ruotsalaiset kuulemma myöntävät auliisti Aleksei Kettusen juttujen perusteella. Saman johtopäätöksen tekee kun näkee koneet lentonäytöksessä liikesarjoissa joissa meikäläisten HN:n upeat pyrstöluisut ja 90 asteen hyökkäyskulma jättää Gripenin aika vaatimattomaksi. Ruotsalaiskone on jo 2 kertaa joutunut helpottamaan sooloesitystään Västeråsin lentonäytöksessä ja todennäköisesti Fly-by-wire ei ole edelleenkään täysin kunnossa.

Öh, mistä tiedät Gripen E:n suorituskyvyn, kun prototyyppikään ei vielä lennä? Saati sitten venäläiskoneeseen nähden, nuo kaksi kun tuskin ovat ottaneet yhteen. Toki jos Gripen on ihan paska, sitten kannattaa ostaa F-35 häivekoneita koko rahalla ja unohtaa poliittiset syyt Gripenin hankintaan kakkoskoneeksi.

Joku Aleksei Kettunen ei itseäni hirveästi vakuuta. Se, joka kirjoittaa Verkkomediaan, ei voi olla objektiivinen tietolähde.

Hejsan on muuten aikanaan kaivanut tällaisen Gripenin, Hornetin et al. suorituskyvyistä: http://maanpuolustus.net/threads/Ää...mi-hankkia-1990-luvulla.949/page-6#post-39120
 
Senverran vesitän tuota ajatusta ihan pelkän suorituskyvyn puutteiden osalta että Gripen NG:n parhaita puolia on varmasti BVR-kyky ja nopeus (mm. supercruise) mutta lähitaisteluun tullessa se jää hopealle SU-35 koneita vastaan. Gripen C/D ei pärjää alisoonisessa nopeudessa tapahtuvassa kaartotaistelussa edes F-18C :lle jonka ruotsalaiset kuulemma myöntävät auliisti Aleksei Kettusen juttujen perusteella. Saman johtopäätöksen tekee kun näkee koneet lentonäytöksessä liikesarjoissa joissa meikäläisten HN:n upeat pyrstöluisut ja 90 asteen hyökkäyskulma jättää Gripenin aika vaatimattomaksi. Ruotsalaiskone on jo 2 kertaa joutunut helpottamaan sooloesitystään Västeråsin lentonäytöksessä ja todennäköisesti Fly-by-wire ei ole edelleenkään täysin kunnossa.

Hmm. Mielenkiintoista. Saisiko tuohon jotain tarkempia lähteitä tai lainauksia? Asia voi toki olla noin, mutta ainakaan itse en esim. lue Suomen Sotilasta.

Esim. täällä sanotaan näin.

http://defenseissues.wordpress.com/2013/04/13/usefulness-of-thrust-vectoring/

It can be seen that thrust vectoring increases angle of attack, and thus drag (as entire airframe at high AoA drags far more than just control surfaces plus airframe at far lower AoA), while reducing thrust avaliable to counter the drag – and, in case of very high AoA values, lift avaliable to pull aircraft around. While TVC can improve turn rate even at combat speeds, it happens only if aircraft is unable to achieve angle of attack that is required for maximum lift, one example being F-16, which requires 32 degrees AoA for maximum lift but is restricted to 25,5 degrees by FCS due to departure concerns. Angles of attack in excess of 35 degrees are unsustainable, however, due to massive drag they cause, resulting in very large energy loss, turning fighter into a deadweight in very short order. “Benefit” of extreme AoA values is also not unique to thrust vectoring aircraft: while TVC-equipped X-31 achieved maximum controllable angles of attack of 70 degrees (compare to 60 degrees for another TVC design, F-22), whereas close-coupled-canard delta-wing Rafale and Gripen are able to achieve controllable Angles of Attack that exceed 100 degrees, with Gripen being able to sustain Angle of Attack of 70 – 80 degrees. Further, X-31 without TVC was unable to achieve more than 30 degrees of alpha, even momentarily, whereas without TVC F-22 is limited to 26 degrees, though not due to issues of lift but rather controllability. As such, TVC actually improved instanteneous (and possibly sustained) turn rates of both aircraft by allowing them to reach angle of attack required for maximum lift, which is between 30 and 40 degrees of AoA. Aircraft that use TVC during combat to achieve angles of attack beyond lifting capability of wing actually sink in the air, as opposed to turning, but if they are unable to achieve maximum lift capability without TVC, then TVC does indeed improve their turn capability. Close-coupled canard configuration, on the other hand, drags less in turning than TVC one as it achieves same lift at lower angle of attack, resulting in far lower fuel consumption. This is important as in visual-range fight, most kills have been historically made when one of aircraft fighting ran out of fuel; thus aircraft with less fuel consumption per unit of weight is (assuming similar fuel fraction) more likely to win the fight. Specifically, maximum lift for close-coupled canard is greater than that for just wing at any AoA past 10 degrees AoA; in configuration analyzed in this thesis, lift is greater than baseline value by 3,4% at 10 degrees AoA, 34% at 22 degrees AoA, 9,4% at 34 degrees AoA, 7,2% at 40 degrees AoA and 18,3% at 48 degrees AoA. Thus aircraft does not need to achieve as high AoA for same lift to weight and lift to drag values, consequently allowing pilot a choice (assuming other values are similar) wether to achieve same turn rate as opponent and outlast it due to using up fuel far slower than it is case with fuel-hungry thrust vectoring maneuvers or try to outmaneuver it with higher turn rate.

Tuossa tekstissä myös sivutaan sitä faktaa, että Hornetilla ja Gripenillä on erilainen konfiguraatio. Kun Hornet kääntyy, korkeusvakaajilla aiheutetaan negatiivinen noste, jolla käännetään perää alas ja vastaavasti koneen nokkaa siipien kohdalla olevalta akselilta ylöspäin. Korkeusvakaajien käyttö siis vähentää nostetta ja tuottaa komean näköiset pyrstöluisut. Canardeilla kääntyessä etuvakaajien käyttö kääntymiseen lisää nostetta, jolla käännetään nokkaa ylös takapään pysyessä suhteessa paikallaan.

Ainakin teoriassa, Gripenin pitäisi pystyä vähäisemmällä teholla saavuttamaan ja ylläpitämään maksimi kurvaa, mutta Hornetissa on toki tuplaten tehoa. Olisiko jolla kulla tietoa/lähteitä, miten Hornet vs. Gripen kääntyvät (g:t, kulmanopeudet)?
 
Viimeksi muokattu:
Öh, mistä tiedät Gripen E:n suorituskyvyn, kun prototyyppikään ei vielä lennä? Saati sitten venäläiskoneeseen nähden, nuo kaksi kun tuskin ovat ottaneet yhteen. Toki jos Gripen on ihan paska, sitten kannattaa ostaa F-35 häivekoneita koko rahalla ja unohtaa poliittiset syyt Gripenin hankintaan kakkoskoneeksi.

Joku Aleksei Kettunen ei itseäni hirveästi vakuuta. Se, joka kirjoittaa Verkkomediaan, ei voi olla objektiivinen tietolähde.

Hejsan on muuten aikanaan kaivanut tällaisen Gripenin, Hornetin et al. suorituskyvyistä: http://maanpuolustus.net/threads/Äänestys-mikä-hävittäjä-pitäisi-suomi-hankkia-1990-luvulla.949/page-6#post-39120
En tiedä mutta täällä vähemmän tietoa on muutenkaan, lähinnä spekulaatioita ;) Johtunee siitä että kukaan täällä ei ole selkeästi hävittäjälentäjän suulla puhuva tai ilmoittautunut koelentäjäksi, hävittäjäkoneen kehittäjäksi jne.

Olet oikeassa A.Kettusesta enkä tiedä ukosta paljokaan kuin että hänet esiteltiin taannoin "Suomen Sotilas"lehdessä uudeksi "asiantuntijakolumnistiksi". Kaverilla on korkeakoulututkinto ja seuraa aktiivisesti sotilasilmailua ja on järjestellyt jonkun suuren Air Shown suomessa = tietää enemmän kuin keskiverto nojatuolikenraali, eli se siitä.
Hornet vs. Gripen väitteen hän sanoi Suomen Sotilaslehden numerossa 1/2014 olleessa, Gripeniä käsitellyssä artikkelissaan :http://www.suomensotilas.fi/fi/suomen-sotilas-12014
Mikäli uskomme tähän, on melko epätodennäköistä että venytetty Gripen NG olisi jotenkin parempi tai huomattavasti erillaisempi lento-ominaisuuksiltaan kuin aikaisemmat mallit. Jos emme usko niin ......ei sitten!

Tietääkseni F-18C ja F-18E eivät hirveästi poikkea lento-ominaisuuksiltaan joten onko perusteltua olla olettamatta toisin Gripen-mallien kanssa? NG on ns. Legacy-kone eli kehitetty vanhaa mallia käyttämällä=parantamalla toimintasädettä, asekuormaa, tehoa ym. On aivan eri asia luoda uusi kone kuten F-35 koska siihen tarvitaan enemmän resurssia ja aikaa mutta lopputuloskin on sitten toinen: tulevaisuuden taistelukone, ei "pimp-my-jet" ratkaisu. Tämä selittää ainakin osaltaan F-35:n ongelmat, viivytykset ja hinnan.

Gripen C/D:n ohjausjärjestelmän ongelmaEPÄILYISTÄ luin muistaakseni SIIVET-lehdestä viimevuonna. Koetan jos löydän sen numeron niin laitan ainakin tänne. Jutun mukaan Västeråsin ilmailunäytöksen soolo on mennyt 2 kertaa munille kun Gripen on joutunut löysäämään näytöstään ja toinen näistä esityksistä oli kuulemma jouduttu keskeyttämään ja syynä oli silloin tuo pahaenteisen tuttu ohjausjärjestelmän vika.

Saabin Fly-By-Wire järjestelmä on kotikutoinen ja kolminkertaisesti varmistettu. Ohjauskäskyt välitetään tietokoneelta 3 erilaista linjaa käyttämällä ja niistä yksinkertaisin eli viimeinen linkki on analoginen ja hyvin yksinkertainen järjestelmä joka ei salli kovin kummoisia liikkeitä. 2 pääjärjestelmää on digitaalisia. Muissa länsimaisissa koneissä käytetään yleensä x4 varmistettua ohjausjärjestelmää.
Ei liene salaisuus että juuri Gripenin Fly-By-Wiren suunnittelussa on ollut eniten ongelmia jotka aikoinaan johtivat ainakin 2 koneen tuhoutumiseen koelento- ja laivuekäytössä. Minun henkilökohtainen pelkoni ja epäilyni tätä ruotsalaisihmettä kohtaan on suurin juuri Made in Sverige- ohjausjärjestelmässä koska väitän että se on myös perustana NG-mallissa.

Hejsanin linkistä juuri tämä on huonoin uutinen: 4. The Gripen achieved the AoA of more than 100 degrees during the flight test, but due to the reason for flight safety, the normal setting of the upper limit of the AoA for the Gripen?s FCS is 50 degrees now.
Enpä ole F-18 koneiden tai muidenkaan kohdalla kuullut moisesta. Ehkä ne on sitten salattu ja ruotsalaiset on ainoita rehtejä TAI sitten on kyse jostain muusta. Tiedän kyllä että myös meikäläisten Hornettien G-rajaa on höllätty 9 g:stä - 7,5 G:n koneiden säästämiseksi rauhanaikana mutta ei siinä ole puhuttu lentoturvallisuudesta. G-raja on muutenkin vähän eri asia kuin AoA=hyökkäyskulma.
Paha aavistus tässäkin on se että Västeråsin lentonäytöksessä Gripen oli yrittänyt juurikin maksimikulmilla lentämistä ja järjestelmä oli ylikuormittunut ja mennyt "turvatilaan". Aikanaan C/D mallin kanssa homma päättyi näin:

Epäilys kyllä hiipii väkisin mieleeni että onkohan ongelmaa noiden väitteiden pohjalta edelleenkään ratkaistu? Luulisi että ruotsalaiskoneissa olisi ainakin AUTO-RECOVERY kuten USA koneissa on (mm. HN)?

En silti pidä Gripeniä huonona koneena, se ei ole totta vaan Gripeniä kyllä kehutaan maailmalla mutta en itse usko että NG olisi meille enää riittävä 2030-luvulla tulevaisuuden uhkia vastaan. Siihen pitää saada kokonaan uusiksi ajateltu kone eikä vanhan tuunausta ja venytystä.
 
Se on jännä kuinka ennakkoluulottomasti Saab jo 1993 uskoi Commodore 64 prosessoriin.

Hyppäsköhän Rädeströn turhaan..katsoppa tarkkaan kuinka ohjaimet alkaa toimia hypyn jälkeen ?


Epäilys kyllä hiipii väkisin mieleeni että onkohan ongelmaa noiden väitteiden pohjalta edelleenkään ratkaistu? Luulisi että ruotsalaiskoneissa olisi ainakin AUTO-RECOVERY kuten USA koneissa on (mm. HN)?
En silti pidä Gripeniä huonona koneena, se ei ole totta vaan Gripeniä kyllä kehutaan maailmalla mutta en itse usko että NG olisi meille enää riittävä 2030-luvulla tulevaisuuden uhkia vastaan. Siihen pitää saada kokonaan uusiksi ajateltu kone eikä vanhan tuunausta ja venytystä.

Hahaha...eiku svedut lentää edelleen konetta vellit housuissa.
 
hävittäjäkoneen kehittäjäksi jne.

Juke? Eikä ilmeisesti vain väittänyt, vaan myös kehittänyt. Onko kehitys sitten tuottanut tulosta, se on toinen juttu. Mielenkiintoisia kuvia herralta on ainakin tullut.

Tietääkseni F-18C ja F-18E eivät hirveästi poikkea lento-ominaisuuksiltaan joten onko perusteltua olla olettamatta toisin Gripen-mallien kanssa? NG on ns. Legacy-kone eli kehitetty vanhaa mallia käyttämällä=parantamalla toimintasädettä, asekuormaa, tehoa ym. On aivan eri asia luoda uusi kone kuten F-35 koska siihen tarvitaan enemmän resurssia ja aikaa mutta lopputuloskin on sitten toinen: tulevaisuuden taistelukone, ei "pimp-my-jet" ratkaisu. Tämä selittää ainakin osaltaan F-35:n ongelmat, viivytykset ja hinnan.

Mielestäni on perusteltua olettaa asioiden olevan toisin. Se tiedetään, että Gripenit eivät jaa fyysisistä osista paljoakaan:

.
Sweden’s remanufactured aircraft will retain almost none of the previous airframe, but will reuse parts of its fuel and air systems, plus its ejection seat, windshield, canopy and outer wing elevons.

http://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/

Ottaisin huomioon senkin, kuinka paljon huonompi lähietäisyydelle päässyt Gripen E on kuin Su-35? Tehoero lienee suht pieni verrattuna F-35:n ja Su-35:n väliseen tehoeroon WVR-taistelussa, eli Gripen E:n lentäjän taitotason ei välttämättä tarvitse olla kovin paljon isompi kuin Su-35:n lentäjän, jotta koneet olisivat tasaveroiset lähietäisyyksiltä.

Jos katsomme Gripenin speksejä, ei kone näyttäisi olevan aivan huono vs. Su-35. Työntö/painosuhde täydellä tankilla Gripenille 1.06, Su-35:lle vain 0.92. Siipikuormituksissa ero on huomattava, tosin tieto on vanhalle Gripenille: Gripen 48 lb/ft^2, kun Su-35:n siipikuormitus 50 % polttoainekuormalla on 84,9 lb/ft^2. Huippunopeudessa Gripen häviää vähän (Mach 2 vs. Mach 2.25).

Lähteinä Wikipedia ja Gripen for Canada -blogi.

Hejsanin linkistä juuri tämä on huonoin uutinen: 4. The Gripen achieved the AoA of more than 100 degrees during the flight test, but due to the reason for flight safety, the normal setting of the upper limit of the AoA for the Gripen?s FCS is 50 degrees now.
Enpä ole F-18 koneiden tai muidenkaan kohdalla kuullut moisesta. Ehkä ne on sitten salattu ja ruotsalaiset on ainoita rehtejä TAI sitten on kyse jostain muusta.

Olisiko sama kuin Hornetissa?

In terms of high angle of attack (AOA) performance, Flynn says the F-35 is better than the Boeing F/A-18E/F, even though the Super Hornet is capable of reaching higher angles than the JSF's limit of 50°. "We are better than any airplane out there," says Flynn, a veteran Canadian Forces CF-18 Hornet pilot who has also flown thrust-vectored prototype variants of the F-16 and F/A-18 Hornet at NASA. "You can go to higher degrees of angle-of-attack in the F/A-18, the flight control system will not limit you, but that's not necessarily controlled flight." In the F/A-18, Flynn says that past 50° there is a lot of very violent buffeting.

Hyvää käännöstä sanalle "buffeting" ei oikein löytynyt, mutta kyse on ilmeisesti jonkinlaisesta epävakaudesta. Mielestäni se on nimenomaan turvallisuusjuttu, kutsuttiin sitä sellaiseksi tai ei. Se ei varmaankaan merkitse kymmenessä kilometrissä paljoakaan, mutta en haluaisi olla yleisönä lentonäytöksessä, jossa kone on alle 1000 jalan korkeudessa ja alkaa vaappumaan. Tämän vuoksi Gripenistä arvatenkin löytyy se "sotakytkin", Hornetissa luotetaan lentäjän omaan järkeen.
 
Hejsanin linkistä juuri tämä on huonoin uutinen: 4. The Gripen achieved the AoA of more than 100 degrees during the flight test, but due to the reason for flight safety, the normal setting of the upper limit of the AoA for the Gripen?s FCS is 50 degrees now.
Enpä ole F-18 koneiden tai muidenkaan kohdalla kuullut moisesta.

Kohtauskulmarajoittimet ovat hävittäjissä erittäin yleisiä, ellei suorastaan pakollinen varuste, sillä ne estävät konetta menemästä erittäin vaaralliseen supersakkaus-tilaan, joka etenkin Draken-piloteille oli tuttu mörkö. Drakenissa ei ollut kohtauskulmarajoitinta, lentäjien piti vain itse osata varoa vetämästä konetta liian tiukille.
Yleensä ohjausjärjestelmässä on mahdollisuus tilapäisesti ylittää rajat, näin esimerkiksi Su-27 tekee kuuluisat Kobransa.
 
Viimeksi muokattu:
Se on jännä kuinka ennakkoluulottomasti Saab jo 1993 uskoi Commodore 64 prosessoriin.

Hyppäsköhän Rädeströn turhaan..katsoppa tarkkaan kuinka ohjaimet alkaa toimia hypyn jälkeen ?

Ohjaus näyttäisi heräävän henkiin hypyn jälkeen. Olisiko korkeus riittänyt nopeuden keräämiseen sakkauksen jäljiltä?
 
Kohtauskulmarajoittimet ovat hävittäjissä erittäin yleisiä, ellei suorastaan pakollinen varuste, sillä ne estävät konetta menemästä erittäin vaaralliseen supersakkaus-tilaan, joka etenkin Draken-piloteille oli tuttu mörkö. Drakenissa ei ollut kohtauskulmarajoitinta, lentäjien piti vain itse osata varoa vetämästä konetta liian tiukille.
Yleensä ohjausjärjestelmässä on mahdollisuus tilapäisesti ylittää rajat, näin esimerkiksi Su-27 tekee kuuluistat Kobransa.

Muistaakseni Kobra manööveri vaati myöskin noiden rajoittimien pois kytkemistä.
 
Painotetaan vielä.

Kuten kirjoitin, suunnittelin Gripenin muodostavan vähemmistön hankittavista koneista. Kysymykseen, miksi ei sitten F-35 koko rahalla, vastaan huoltovarmuudella ja politiikalla. Hyvät ja nykyistä läheisemmät suhteet Ruotsiin voivat osoittautua arvokkaiksi, ja Gripenin hankinnalla pedattaisiin niitä. Toisen koneen hankinta F-35:n rinnalle taas vähentäisi riippuvuutta Yhdysvalloista ja sekä parantaisi harjoitusmahdollisuuksia (DACT). Gripen E:n [luvattu] suorituskyky A2A-tehtävissä näyttää mielestäni ihan kohtalaiselta. Aivan F-35:n tasolle ei taideta yltää, mutta luultavasti kuitenkin lähimaastoon. Mielestäni se hinta voidaan maksaa, jos poliittisella kentällä ja huoltovarmuudessa saavutetaan kuitenkin paljon.

Yhdessä Gripen ja F-35 voivat muodostaa melkoisen parivaljakon. Tärkeintä on se, että sekä BVR- että WVR-taistelussa Gripenillä ylletään suunnilleen tasoihin tai ylitse venäläiskoneista (pl. PAK FA), jolloin se ei todellakaan ole turha tai tehoton hävittäjä. Venäjällä tulee varmasti olemaan hyvin erilaista lentokalustoa, ja kaikki meitä vastaan suunnattu kalusto tuskin on sitä parasta 2030-luvun teknologiaa. Seassa on 4.5 hävittäjiä, helikoptereita ja maataistelukoneita.
 
Tuo Gripen4Canada on muuten sitten sellainen lähde jota ei kannata objektiivisena pitää.
 
Yhdessä Gripen ja F-35 voivat muodostaa melkoisen parivaljakon. Tärkeintä on se, että sekä BVR- että WVR-taistelussa Gripenillä ylletään suunnilleen tasoihin tai ylitse venäläiskoneista (pl. PAK FA), jolloin se ei todellakaan ole turha tai tehoton hävittäjä. Venäjällä tulee varmasti olemaan hyvin erilaista lentokalustoa, ja kaikki meitä vastaan suunnattu kalusto tuskin on sitä parasta 2030-luvun teknologiaa. Seassa on 4.5 hävittäjiä, helikoptereita ja maataistelukoneita.

Miksi ihmeessä meidän kannattaisi ostaa molempia kun F-35 on jopa halvempi, ja sen lisäksi parempi kaikessa? Se on ylivoimainen niin BVR kuin WVR ilmaitaisteluissa, puhumattakaan ilmasta maahan toiminnasta.
 
Mun mielestä on enemmän kuin spekulaatiota väittää että f 35 on halvempi ja joka suhteessa parempi kuin grippen... kumpikaan ei ole käytössä. Toinen taitaa olla proto asteella ja toisessa ainakin softa puoli kusee raakasti ja on myöhässä. Kummastakaan ei edellä mainituista syistä ole taistelu kokemusta.
 
Työntö/painosuhde täydellä tankilla Gripenille 1.06, Su-35:lle vain 0.92

Su-35 kantaa täysillä tankeilla aika paljon enemmän löpöä mukanaan, ja omaa paljon pidemmän toimintamatkan kuin Gripen. Samoin F-35. Joten tuollainen vertailu on järjetön.


Lisäksi itse laskien muuten saan Gripen NG:n tulokseksi täysillä tankeilla 0.86, ja tuo on siis ilman aseita. Eli siis 98kN / 8000kg (tyhjäpaino) + 3400kg (polttoaine). Tuohon sitten vielä 2 * AIM-9X ja 4 * AMRAAM mukaan ripustimineen niin thrust-to-weight ratio on luokkaa 0.79.

Speksit täältä:
http://www.saabgroup.com/Global/Documents and Images/Air/Gripen/Technical brochure, Gripen NG, English.pdf

Jos nyt siis osasin laskea oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu että kauniit mainospuheet ja prosyyrit ovat sokaisseet aika huolella porukkaa. Kauniin virtaviivainen hilavitkutin johon on ympätty kaikki mahdollinen ja koodia väännetty miljoonia rivejä... tuleva hakkerin ja elektronisen sodankäynnin unelma. Jenkit ovat laskeneet että jokainen f35 maksaa lähes 500milj käyttöikänsä puitteissa. Siinä on euro poikineen rivissä. Täytyy toivoa että toiminta menot eivät ainakaan tipu tai meillä on kasa koneita kentällä ruostumassa ja lentäjät harjoittelevat simulaattoreilla kun se on muodikasta ja tehokasta.
 
Mun mielestä on enemmän kuin spekulaatiota väittää että f 35 on halvempi ja joka suhteessa parempi kuin grippen... kumpikaan ei ole käytössä. Toinen taitaa olla proto asteella ja toisessa ainakin softa puoli kusee raakasti ja on myöhässä. Kummastakaan ei edellä mainituista syistä ole taistelu kokemusta.

No spekulaatiotahan tämä koko keskustelu on? Tehtyjen kauppojen perusteella F-35 taitaa olla tällä hetkellä jo samanhintainen kuin Gripen NG, ja F-35:n osalta tuhansien koneiden sarjavalmistus on vasta lähtemässä käyntiin. On itsestään selvää että siinä vaiheessa kun me kauppoja hieromme niin F-35 tulee olemaan halvempi.

Ja jo pelkästään häiveominaisuudet tarkoittavat että F-35 on ylivoimainen BVR ja ilmasta maahan toiminnassa. Sen lisäksi sen koko sensoripaketti on kehittyneempi. WVR taistelussa nuo lienevät lähimpänä toisiaan, mutta jos kummatkin koneet ovat järkevällä ilmataistelukuormalla niin F-35 on liikehtimiskykyisempi ja sen pilotti on tilannetietoisuudeltaan paremmassa asemassa.
 
No spekulaatiotahan tämä koko keskustelu on?

Sitähän tämä on. Onneksi ei sentään spekuloida Suomen ilmavoimien 6. sukupolven hävittäjävalinnasta :) Saisiko noihin argumentteihisi kuitenkin jotain lähteitä tai enemmän lihaa luiden ympärille?

  • Tehtyjen kauppojen perusteella F-35 taitaa olla tällä hetkellä jo samanhintainen kuin Gripen NG, ja F-35:n osalta tuhansien koneiden sarjavalmistus on vasta lähtemässä käyntiin. On itsestään selvää että siinä vaiheessa kun me kauppoja hieromme niin F-35 tulee olemaan halvempi.
  • Ja jo pelkästään häiveominaisuudet tarkoittavat että F-35 on ylivoimainen BVR ja ilmasta maahan toiminnassa. Sen lisäksi sen koko sensoripaketti on kehittyneempi.
    • Jep. Gripeninkin RCS on kuitenkin pienennetty edestä päin, se on nopeampi ja Meteor on aika pitkä miekka. Gripenkin saattaisi pärjätä riittävän hyvin BVR:ssä venäläisiä vastaan.
  • WVR taistelussa nuo lienevät lähimpänä toisiaan, mutta jos kummatkin koneet ovat järkevällä ilmataistelukuormalla niin F-35 on liikehtimiskykyisempi ja sen pilotti on tilannetietoisuudeltaan paremmassa asemassa.
    • Millä perusteilla F-35 on liikehtimiskykyisempi? Se on raskaampi, siinä on huonompi teho-painosuhde, siinä on 50% raskaaampi siipikuormitus, ja lisäksi Gripenin canardi-konfiguraatio pitäisi toimia tehokkaammin kaartotaistelussa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top