RPG83
Soome Majori
Miksi ihmeessä meidän kannattaisi ostaa molempia kun F-35 on jopa halvempi, ja sen lisäksi parempi kaikessa? Se on ylivoimainen niin BVR kuin WVR ilmaitaisteluissa, puhumattakaan ilmasta maahan toiminnasta.
Viittaan viestiin numero 3922.
Su-35 kantaa täysillä tankeilla aika paljon enemmän löpöä mukanaan, ja omaa paljon pidemmän toimintamatkan kuin Gripen. Samoin F-35. Joten tuollainen vertailu on järjetön.
Ei pidä paikkaansa. Wikipedia antaa SU-35:lle seuraavat luvut:
- Range:
- At altitude: 3,600 km (1,940 nmi)
- At sea level: 1,580 km (850 nmi)
- Ferry range: 4,500 km (2,430 nmi) with 2 external fuel tanks
Saab antaa Gripenille seuraavat tiedot:
Koska Su-35:n siirtolennon maksimi on 4 500 km ja Gripenin maksimikantama on 4 000 km, en menisi väittämään eroa suureksi. Se on varsin pieni.
Tuo Gripen4Canada on muuten sitten sellainen lähde jota ei kannata objektiivisena pitää.
Eiköhän se näy jo blogin nimestä? On eri asia ottaa sieltä lukuja kuin ottaa sieltä analyysi siitä, miksi Gripen on tuplasti parempi kuin F-35.
No spekulaatiotahan tämä koko keskustelu on? Tehtyjen kauppojen perusteella F-35 taitaa olla tällä hetkellä jo samanhintainen kuin Gripen NG, ja F-35:n osalta tuhansien koneiden sarjavalmistus on vasta lähtemässä käyntiin. On itsestään selvää että siinä vaiheessa kun me kauppoja hieromme niin F-35 tulee olemaan halvempi.
Barrelnut, kerro minulle, miksi LM (Lockheed Martin) laskisi koneen hintaa vapaaehtoisesti? Kyllä tuotteella pyrittäneen saamaan mahdollisimman kova voitto, eikä se tarkoita hinnan painamista tuotantokustannuksiin. Hinta voi laskea jonkin verran nykyisestä, jottei Gripenistä tule liian kovaa kilpailijaa, mutta en pidä realismina, että koneen hinta varaosineen päivineen laskisi tyyliin puoleen Gripenistä.
WikipediaWikipedia kirjoitti:The $56.4 billion development project
En olisi hirmu yllättynyt, jos hankintamäärä jäisi n. 3 000 koneeseen, mitä sitäkin jotkut pitävät optimistisena arviona. Pelkästään kehityskulut per F-35 ovat 18 800 000 dollaria. Unit cost F-35A:lle LRIP-8 erässä on 94,8 miljoonaa dollaria poislukien moottori, jonka hinnaksi arvioitiin 16 miljoonaa dollaria. Tällä hetkellä kone maksaa siis suunnilleen 110 miljoonaa dollaria kappale. Tuohon hintaan niitä ei kuitenkaan esimerkiksi Koreaan myyty, vaan Korea maksoi koneistaan 176,6 miljoonaa per F-35A (7 060 000 000 dollaria / 40 F-35A). Voin käsittää väärin, mutta arvatenkin nuo "LRIP-X"-kulut ovat siis lähinnä koneen tuotantokustannus ilman kehityskustannuksia ja LM:n katetta. Optimistisimpien arvioiden mukaan F-35A:n hinta laskee 83,4 miljoonaan dollariin koneelta (110-83,4=26,6). Tuossakin tilanteessa F-35A:n hinta olisi Korean diiliä käyttäen 150 miljoonaa dollaria (176,6-26,6) per F-35A. Jos Gripen E noudattaa edeltäjiensä linjaa käyttökulujen suhteen ja F-35:n vastaavat pysyvät nykyisellä tasollaan, tulee Gripenin elinkaarikustannus todennäköisesti pienemmäksi.
Ja jo pelkästään häiveominaisuudet tarkoittavat että F-35 on ylivoimainen BVR ja ilmasta maahan toiminnassa. Sen lisäksi sen koko sensoripaketti on kehittyneempi. WVR taistelussa nuo lienevät lähimpänä toisiaan, mutta jos kummatkin koneet ovat järkevällä ilmataistelukuormalla niin F-35 on liikehtimiskykyisempi ja sen pilotti on tilannetietoisuudeltaan paremmassa asemassa.
No tuskinpa F-35 on liikehtimiskykyisempi... lukekaa nyt vähän niitä lehtijuttujakin, vaikka kuinka ko. konetta fanittaisitte! BVR-etäisyyksiltä F-35 saa häiveensä vuoksi etumatkaa Gripeniin nähden. Lähietäisyyksillä voikin sitten käydä huonosti, kun ohjukset ovat molemmilta loppu ja pitäisi saada viimeisteltyä vihollinen tykillä. Mielestäni on ihan reilua antaa BVR-taistelulle suuri merkitys, mutta kannattaa muistaa että Gripen E:kin tullee olemaan siinä vähintään nykykoneiden tasolla. F-35 on edellä, mutta vain rajallisesti.