Ilmavoimien tulevaisuus

Italy’s Air Force Chief On The F-35, Eurofighter And Predator

http://breakingdefense.com/2015/10/italys-air-force-chief-on-the-f-35-eurofighter-and-predator/

For Preziosa, the F-35 is really a different type of plane in ways probably not well captured by the term fifth-generation aircraft. “The F-22 and the F-35 are called fifth-generation aircraft, but really the F-35 is the first airplane built for the digital age, we are rapidly moving from the dog-fight concept to the data-fight evolution of the broad utilization of air power. It was conceived in and for that age, and is built around the decision tools in the cockpit and is in fact a ‘flying brain.’

“It is a multi-tasking aircraft, and fits well into the iPhone age. Other aircraft – with the exception of the F-22 – are built to maximize out as multi-mission aircraft, which execute tasks sequentially and directed to do so.

“The F-35 fleet thinks and hunts and can move around the mission set as pilots operate in the battlespace and leverage the data fusion system,” the general said. “It is a battlespace dominance aircraft; not a classic air superiority, air defense or ground attack aircraft. It changes the classic distinctions; confuses them and defines a whole new way to look at a combat aircraft, one built for the joint force age as well. The Army and the Navy will discover, as the F-35 fleet becomes a reality, how significant the F-35 is for their combat efforts.”
 
Saksalaiset joutuneet keskeyttämään Eurofighter-ostonsa vian paljastuttua. Kohde on peräsimen ja rungon välinen liitos.
Suddeutsche Zeitungin näkemien Saksan puolustusministeriön dokumenttien mukaan tässä vaiheessa ei voida sulkea pois mahdollisuutta, että rakenteellisia vahinkoja olisi syntynyt.
Tarkempi lisätieto kertoo, että on löytynyt mm. spesifikaatioon sopimattomia reikiä.
Vaikuttaa kaikkiin tranche 1 - 3A välisiin toimituksiin.
https://translate.google.com/transl...urofighter-1.2689600&utm_term=html&edit-text=

2014 oli myös tuotannon keskeyttävä valmistusvirhe, joka liittyi keskirunkoon.
http://www.thelocal.de/20151013/germany-suspends-further-eurofighter-orders
 
Viimeksi muokattu:
http://www.defenceiq.com/air-forces...till-chasing-india-with-gripen-anticipates-e/

Saab saattaa kehittää oman "Growlerin" tulevasta F-mallista.

“If you look into future combat scenarios, if you have a high-end air force with a broad threat situation, something like a ‘Growler Gripen’ would make a real difference,” Sindahl said.

“That‘s what we’re looking into, and that’s why it’s so good to have Brazil on board with the F-model.”
 
Eikö tuossa ollut kyse porausreikien puuttellisesta viimeistelytyöstä? Komposiitti on siitä hankalaa porata, että se voi alkaa delaminoitumaan jos rei'ityksiä ei ole tehty huolella.
 
Tässä vähän juttua siirtyvän tukikohdan taistelunjohdosta. Mainitaan myös että LINK16 ei ole vielä saavuttanut operatiivista valmiutta. LIVEX 2015 harjoitus

Mielenkiintoista, että vanhalla mennään vielä.
 
Tuolla toisessa aiheessa ehdittiinkin jo ilakoida Kanadan vaalitulosta, joka voi aiheuttaa F-35:lle vastatuulta. On mielenkiintoista nähdä, päätyykö Kanadan mahdollinen uusi tarjouskilpailu Super Hornetiin. Jos Kanada tilaa Super Hornetin, Super Hornetin tuotantolinja saattaa sittenkin olla auki riittävän pitkään meidän hankintaamme ajatellen. Asia on näin etenkin siinä tapauksessa, että Kanadan lisäksi Kuwait ja/tai Malesia tekevät tilauksen.
 
Tuolla toisessa aiheessa ehdittiinkin jo ilakoida Kanadan vaalitulosta, joka voi aiheuttaa F-35:lle vastatuulta. On mielenkiintoista nähdä, päätyykö Kanadan mahdollinen uusi tarjouskilpailu Super Hornetiin. Jos Kanada tilaa Super Hornetin, Super Hornetin tuotantolinja saattaa sittenkin olla auki riittävän pitkään meidän hankintaamme ajatellen. Asia on näin etenkin siinä tapauksessa, että Kanadan lisäksi Kuwait ja/tai Malesia tekevät tilauksen.

Kanadan ei tarvitse lentää itänaapurin ilmavoimia vastaan vaan pärjää vanhemmillakin koneilla. Super Hornet alkaa olemaan museoon valmis sitten kun Hornetin seuraajan on määrä laskeutua ilmavoimien lentokentille.
 
20.10.2015 12:30
Puolustusministeri valtuutti puolustusvoimat käynnistämään HX -hävittäjähankkeen


Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut puolustusvoimat käynnistämään Hornetin suorituskyvyn korvaamishankkeen, jonka tavoitteena on korvata 2025 alkaen poistuva Hornet -kalusto. Päätös hankkeen käynnistämisestä perustuu hallitusohjelmaan.

Toimintaympäristön kehitys ja puolustusvoimien, ilmavoimien ja ilmapuolustuksen tehtävät edellyttävät Hornet -kaluston muodostaman suorituskyvyn korvaamista ensi vuosikymmenen loppuun mennessä. Hornetin korvaajaa selvittänyt työryhmä esitti kesäkuussa, että Hornet -kaluston suorituskyky korvataan monitoimihävittäjään perustuvalla ratkaisulla.

Monitoimihävittäjän suorituskyvyllä on merkittävä rooli muodostettaessa ennaltaehkäisevää kynnystä Suomen joutumiselle sotilaallisen voimankäytön kohteeksi. Hävittäjäkaluston suorituskyky on välttämätön osa ilmapuolustusta ja puolustusvoimien kykyä vaikuttaa tulenkäytöllä maalla ja merellä oleviin kohteisiin. Lisäksi suorituskyvyllä täydennetään puolustusvoimien tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmää.

Hornet -kaluston suunniteltu elinkaari päättyy ensi vuosikymmenen loppuun mennessä. Käyttöikää rajoittaa kolme päätekijää: suhteellisen suorituskyvyn heikkeneminen, rakenteiden väsyminen ja koneen järjestelmien, varaosien ja ohjelmistojen saatavuus. Hornet -kaluston elinkaaren jatkaminen ei ole kustannustehokas eikä Suomen puolustuskyvyn kannalta riittävä ratkaisu.

Hornet -kaluston suorituskyvyn korvaaminen on noin 15 vuoden projekti. Nyt tehty päätös hankkeen käynnistämisestä noudattaa esiselvitystyöryhmän suositusta hankinnan aikataulusta. Hankkeeseen liittyvät päätökset tieto- ja tarjouspyynnöistä on tehtävä tällä vaalikaudella ja varsinainen hankintapäätös 2020-luvun alussa.

Hornet -kaluston suorituskyvyn korvaaminen ei ole mahdollista nykyisen puolustusbudjettitason puitteissa vaan siihen tarvitaan erillisrahoitus. Rahoituksesta päättää eduskunta budjettivaltansa nojalla.

Lisätietoja antaa hankekoordinaattori Lauri Puranen (Puolustusministeriö), puh. 0295 140403.

Esiselvitystyöryhmän raportti on luettavissa puolustusministeriön sivuilla osoitteessa www.defmin.fi/esiselvitys.


http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=6421
 
Kanadan ei tarvitse lentää itänaapurin ilmavoimia vastaan vaan pärjää vanhemmillakin koneilla. Super Hornet alkaa olemaan museoon valmis sitten kun Hornetin seuraajan on määrä laskeutua ilmavoimien lentokentille.
Super Hornet on vanhanaikainen siinävaiheessa, kun se olisi meillä kentillä... Ikävä kyllä.

On hyvin mahdollista, että Suomen valinta on F-35. Toivon itsekin, että ilmavoimat saavat avoimen valtakirjan 60 koneelle, ja että valituksi tulee teknisesti paras kone. Tosiasioiden - tai tässä tapauksessa taloustilanteen - tunnustaminen on kuitenkin kaiken viisauden alku.

Pitää huomioida se, että esiselvityksessä mainittiin viisi konetyyppiä. Valintaa ei ole vielä tehty. Jos aiemmin on ajateltu, että kisa käydään F-35:n ja Gripenin välillä, niin Super Hornet tuo kilpailuun uuden ulottuvuuden, ja Super Hornet on realistinen vaihtoehto Gripenille. Teknisesti Super Hornet lienee melkein samoilla viivoilla kuin Gripen E, mutta Super Hornetilla on muita vahvuuksia Gripeniin nähden, kuten kypsyys (Gripen E on vielä raakile Suomen tehdessä päätöksen), hinta (Gripeniin nähden Super Hornet lienee edullisempi ainakin hankintakustannuksiltaan ja mahdollisesti käyttökuluiltaankin) ja politiikka (amerikkalaisvalmisteinen konetyyppi).
 
Kanadan ei tarvitse lentää itänaapurin ilmavoimia vastaan vaan pärjää vanhemmillakin koneilla.

Joutuu se Kanada ainakin jotain tekemään, vaikka voineekin luottaa siihen, että jenkeistä tulee apua.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2763056/US-Canadian-jets-intercept-8-Russian-aircraft.html

US and Canadian fighter jets are scrambled to intercept six Russian military airplanes near the western coast of Alaska and Canadian coastline
 
On hyvin mahdollista, että Suomen valinta on F-35. Toivon itsekin, että ilmavoimat saavat avoimen valtakirjan 60 koneelle, ja että valituksi tulee teknisesti paras kone. Tosiasioiden - tai tässä tapauksessa taloustilanteen - tunnustaminen on kuitenkin kaiken viisauden alku.

Pitää huomioida se, että esiselvityksessä mainittiin viisi konetyyppiä. Valintaa ei ole vielä tehty. Jos aiemmin on ajateltu, että kisa käydään F-35:n ja Gripenin välillä, niin Super Hornet tuo kilpailuun uuden ulottuvuuden, ja Super Hornet on realistinen vaihtoehto Gripenille. Teknisesti Super Hornet lienee melkein samoilla viivoilla kuin Gripen E, mutta Super Hornetilla on muita vahvuuksia Gripeniin nähden, kuten kypsyys (Gripen E on vielä raakile Suomen tehdessä päätöksen), hinta (Gripeniin nähden Super Hornet lienee edullisempi ainakin hankintakustannuksiltaan ja mahdollisesti käyttökuluiltaankin) ja politiikka (amerikkalaisvalmisteinen konetyyppi).

Hinta voi tosiaan vielä muodostua hyvinkin tärkeäksi tekijäksi kun päätöksiä tehdään ja sitten ollaankin uudessa tilanteessa.
 
Hinta voi tosiaan vielä muodostua hyvinkin tärkeäksi tekijäksi kun päätöksiä tehdään ja sitten ollaankin uudessa tilanteessa.

Hinta oli edellisenkin kerran tärkeä seikka, mutta Hornet hankittiin siitä huolimatta, koska saatiin perusteltua että se ei ole "niin kallis", etteikö sitä voisi hankkia ja kone kuitenkin vastasi vaatimuksia parhaiten. F-35:n kanssa perustelu voi olla paljon vaikeampaa.
 
Hinta oli edellisenkin kerran tärkeä seikka, mutta Hornet hankittiin siitä huolimatta, koska saatiin perusteltua että se ei ole "niin kallis", etteikö sitä voisi hankkia ja kone kuitenkin vastasi vaatimuksia parhaiten. F-35:n kanssa perustelu voi olla paljon vaikeampaa.

Silloin päästiin budjettiin vähentämällä määrästä kolme konetta. Nyt voi tosiaan olla aika paljon monimutkaisempia operaatioita esissä kunhan selviää ettei mitään lisärahoitusta ole eikä tule.
 
Back
Top