Uusia C/D, 8-12kpl lukee lähteessäsi.SAABilta lähtee tarjous Kroatiaan. Onkohan kyse uusista C/D Gripeneistä vai Ruotsin vanhoista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Uusia C/D, 8-12kpl lukee lähteessäsi.SAABilta lähtee tarjous Kroatiaan. Onkohan kyse uusista C/D Gripeneistä vai Ruotsin vanhoista?
Hyvä että näin mullistavaa kapasiteettia saadaan uusiin koneisiinkin. Ensimmäisissä Ranskalaisten Mirage-koneissa sekä Neukkujen MiG-21 koneissahan oli myös samanlaiset järjestelmät 70-luvulta lähtien. Nämä tosin pohjautuivat tutkapohjaiseen korkeusmittariin joka oli yhdistettynä koneen ohjaustehostus/autopilottijärjestelmään. Miragejen versioista en osaa sen enempää sanoa, mutta kolmannen sukupolven MiG-21:ssä tämä oli osa automaattista ohjausjärjestelmää (Sistema Avtomaticheskovo Upravleniya, SAU) joka teki korjausliikkeen jos koneen korkeus tippui alle asetetun korkeuden (n. 50-500m). Järjestelmä ei kuitenkaan toiminut jos kone oli yli 20-30 astetta kallistettuna.
Tämä vaikutti mielenkiintoiselta joten piti perehtyä asiaan. Tässä on kyllä kyse eri järjestelmistä. Kuten sanoit, kyseessä on käsin kytkettävä autopilotin ominaisuus ja kulman rajoitukset tekevät siitä eri käyttötarkoitukseen suunnitellun järjestelmän.
GCAS toimii koneeseen tallennetun digitaalisen korkeuskartan avulla, jonka avulla koneen sijainti ja korkeus paikallistetaan. Järjestelmä ennustaa koneen sijainnin 10-15 sekuntin päähän, ja jos törmäys tapahtuisi sinä aikana se kääntää ja nostaa koneen 5G nousuun. Tämä on siis automaattinen järjestelmä, jota lentäjän ei tarvitse aktivoida tai osallistua toimintaan. Lentäjä voi kyllä aina kumota automaattisen korjausliikkeen. GCAS:ta kehitetty järjestelmä on muuten käytössä Gripenissä.
Venäjällä on kehitetty 90-luvulla vähän vastaava järjestelmä IKSL-2, mutta siinä tarkkaillaan koneen sijasta lentäjän tilaa ohjauslaitteiden asennon, lentäjän pään asennon ja hengityksen toiminnan kautta. Mikäli lentäjä ei reagoi järjestelmän parametrien mukaan, se komentaa lentäjää nostamaan päätä, painamaan polkimia jne. Jos lentäjä ei vastaa tähän, järjestelmä suoristaa koneen ja lentää ennalta asetettuun korkeuteen.
Enpä tajunnutkaan miten sikakallis voi Typhoonin operointi olla. Itävallassa laskettu 70,000 eskoa /tunti!
http://www.defenseindustrydaily.com/eurofighter-set-for-rough-ride-in-austria-updated-02701/
--seuraava vaihe on tietopyyntöjen lähettäminen kone-ehdokkaiden valmistajille ensi helmikuussa. Tarjouspyynnöt lähetetään kaksi vuotta myöhemmin ja hankintasopimus tehdään siitä kolmen vuoden kuluttua. Tässä vaiheessa lyhenteellä HX kulkevan konetyypin alustava operatiivinen suorituskyky on määrä saavuttaa vuoden 2025 alussa ja täysi operatiivinen valmius kesällä 2029.
Enpä tajunnutkaan miten sikakallis voi Typhoonin operointi olla. Itävallassa laskettu 70,000 eskoa /tunti!
http://www.defenseindustrydaily.com/eurofighter-set-for-rough-ride-in-austria-updated-02701/
Mikä tahansa kone on kallis, jos sillä lennetään minimaalisia määriä ja fleetin koko on laskettavissa ihmisruumiin ulokkeilla. Gripen tai F-16 olisivat muutenkin olleet järkevämpiä valintoja, jos kerran koneita ei käytetä kuin ilmavalvontaan.
Tosin 70 000 euroa kuulostaa vähän siltä, että mukaan on laskettu tyyliin koko ilmavoimien kulut ja jaettu ne lentotuntien kesken... Ei voi mekaanikot, varaosat ja polttoaine maksaa noin paljoa.
https://medium.com/war-is-boring/au...-these-high-performance-fighters-e24649385bf3
Kanada on laaja valtio ja Gripen on kyllä aivan väärä kone heille, koska he tarvitsevat pitkänmatkan hävittäjän, vähintään Super Hornetin.Kanadan vaalien tulos ja odotettavissa oleva F-35 hylkäys herättelee sunnuntai-toimittajia hahmottamaan hävittäjämarkkinoita enemmän ja paremmin. Liian moni on toitottanut F-35:sta suosikiksi, koska sitä kutsutaan 5. sukupolven koneeksi ja muita 4.sukupolven, laiskuutta.
Kanada vielä sinänsä mielenkiintoinen, että jos uusi pääministeri haluaa todella näyttää säästöjen syntymistä koneen vaihdolla niin sen toisen koneen pitää olla huomattavasti halvempi. Siinä vaiheessa Gripen nousee vahvaksi, mutta jos vaihdon olisi perustellut vain paremmalla teknisellä suorituskyvyllä niin vaihtoehtona olisi useampi kaksimoottorinen konemalli.
Advancedia ei enää markkinoida kokonaisuutena. Boeing siirtynyt kaupittelemaan modulaarisempaa päivitys-vaihtoehtoa, johon USN voisi sitoutua pienemmällä lisäpanoksella. http://aviationweek.com/defense/boeing-offers-new-rebuilt-upgraded-super-hornets-us-navyPuhe on siis ilmeisesti Advanced Super Hornetista, johon on laitettu lisätankit?
Kanada on laaja valtio ja Gripen on kyllä aivan väärä kone heille, koska he tarvitsevat pitkänmatkan hävittäjän, vähintään Super Hornetin.
Juu,. Kyllä se Gripen E kuulemma lentää vaikka 1300km, mutta siihen kun lasket mukaan ulkoisen polttoaineen, niin aseita mahtuu ennestään pieneen koneeseen puolet vähemmän. Super Hornet lentää jotain 1500km täydessä lastissa ja aseita mahtuu tuplasti.Entä tämä Grippenin suunnitteilla oleva malli? Siinä olisi vissiin tarkoitus olla pitempi lentomatka.
Juu,. Kyllä se Gripen E kuulemma lentää vaikka 1300km, mutta siihen kun lisäät aseet kyytiin, niin ei lennä enää. Super Hornet lentää jotain 1500km täydessä lastissa.
Juu. Lähteessäni näköjään mainitaan että jos Gripeniin asennetaan 1 lisätankki, niin combat radius pomppaa 1300 km.Lähteet? Alla sanoo muuta.
http://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen/Proud-to-be-brazilian/the-fighter/
Combat Range and Radius
Thanks to its increased fuel capacity, the Gripen NG in the Combat Air Patrol configuration achieves a combat radius of 800 nm (nautical miles), or 1.500 km, from the base of operations, with more than 30 minutes “on station”.
It has a ferry range of 2200 nm (4.000 km).
Juu. Lähteessäni näköjään mainitaan että jos Gripeniin asennetaan 1 lisätankki, niin combat radius pomppaa 1300 km.
Sun versiossa on 2 lisätankkia, mutta paljonko aseita saadaan mahtumaan kyytiin, jotta se lentäisi 1500km:n asti?