Rafale on ehkä jopa F-35:ttäkin selkeämmin suunniteltu monitoimikoneeksi pommitusroolipainotteisesti. Senhän piti korvata todella suuri konekavalkadi:
Rafale on enemmän suunniteltu monitoimikoneeksi kuin Typhoon, mutta näiden molempien koneiden juuret ovat eurooppalaisessa Future European Fighter Aircraft-projektissa, jossa keskeisenä suunnittelutavoitteena oli BVR-taistelukyky. Selvitykset Neuvostoliiton Mig-29 ja Su-27:n suorituskyvystä oli suurimpana motivaationa näille koneille. Tästä kielii sekin, että ensimmäiset Rafalen versiot (F1) olivat ainoastaan ilmataistelukykyisiä.
Ranska painotti omassa toteutuksessaan lisäksi rynnäkkökykyä, johtuen paljolti siitä että koneella on iso rooli yhtenä Force de Frappe-ydinasehaarana, jossa tehtäviin kuuluu syvälle vihollisen alueelle tehtävät iskut. Tämä näkyy panostuksena matalalentokykyyn niin aerodynamiikan kuin moottoreiden osalta sekä avioniikkaan, mm. maata seuraavan PESA-tutkaan ja häive- ja ELSO-ominaisuuksiin.
Rafalen moottoreista saisi kyllä varmasti nykyistä enemmän tehoa, mutta Ranska itse ei ole ollut kiinnostunut koska sille toimintamatka on tärkeämpi kuin suorituskyky. Jotkut vientiasiakkaat tosin ovat halunneet voimakkaampia moottoreita joten ehkä niitäkin vielä nähdään.
Saisi kyllä, Snecmalla on kai aika lailla valmiina suorityskykyisempi moottori ja Rafaleen on jo suunniteltu muunnellut ilmanottoaukot sitä varten. Enemmän kyse on siitä, että pienempänä ja kevyempänä koneena Rafale ei tarvitse tehokkaampia moottoreita, sen kineettiset ominaisuudet vastaavat jo nykyisellään pitkälti esim. Typhoonin vastaavia, eikä tämän päivän koneissa enää pidetä absoluuttista suorituskykyä niin merkittävänä asiana, että siihen kannattaisi panostaa enempää resursseja.
(Myös EJ200:n on suunniteltu toteuttamatonta lisäkapasiteettia n. 20% edestä, mutta sitä eikä TVC-suuttimia pidetä tarpeaksi tärkeänä että niitä rahoitettaisiin, vaikkakin Eurofighter-konsortio ei tahdo löytää rahaa oikein mihinkään)
Tehokkaammat variantit oli suunniteltu lähinnä Lähi-idän kuumiin olosuhteisiin, ja siellä alustavaa kiinnostusta moottoreihin olikin. Käsittääkseni testeissä nykyisten moottoreiden suorituskyky on kuitenkin nähty riittäväksi myös kuumassa/korkealla, joten tehokkaammat variantit on pistetty jäihin ja muiden nykymoottoreiden tapaan kehitystä on enemmän suunnattu kestävyyden parantamiseen ja polttoainekulutuksen vähentämiseen (M88-2 ECO & M88-4), missä M88 on jo valmiiksi ollut hyvä.