crane
Ylipäällikkö
Kyyllä mutta ainakin F35 on meidän valinnan aikaan jo valmis kone.Riippuu vähän miten sen lukee, sekä Gripen NG että F-35 ovat enemmän tai vähemmän keskeneräisiä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyyllä mutta ainakin F35 on meidän valinnan aikaan jo valmis kone.Riippuu vähän miten sen lukee, sekä Gripen NG että F-35 ovat enemmän tai vähemmän keskeneräisiä.
Kyyllä mutta ainakin F35 on meidän valinnan aikaan jo valmis kone.
Tämäkin on taas määrittely kysymys että mikä on taistelukoettu... Käyty pommittamassa savimajoja tai vihollista jonka ilmavoimat luokkaa olemattomattomat ja ilmatorjuntakin kevyttä tai vanhentunutta... Jos taistelukoetuksella taas tarkoitetaan luokkaa naapuri niin sitä ei ole koeteltu yhdelläkään koneella... Se juuri on se ongelma... Viime rähinästä on aika monta vuosikymmentä aikaa jossa osapuolet ovat olleet edes jollain lailla samalla viivalla...Gripen E/F ei saata olla meidän valintaan mennessä taistelukoeteltu. F-35 todennäköisesti on.
Minkäslaista peliä se Niinistö oikein pelaa hävittäjähankinnan osalta. Gripeniähän se joka välissä tuo esille.
Noh, ei hötkyillä vielä suuntaan eikä toiseen. Niinistöhän on poliitikko ja sanoo sellaisia poliitikkojuttuja.
Darth Jussin jutussa on paljonkin järkeä, sillä
1. meillä ei ole oikeasti lompakossa rahaa eikä aikaa kehitystyöhön vaan tarvitsemme heti soivan pelin kun kauppa toteutuu ja koneet toimitetaan
2. tekstillä lyödään löylyä valmistajien suuntaan (kaikki valmistajat) jotta nämä ymmärtävät kaksinkertaistaa ponnistelunsa kuolemantäh... eikun hävittäjiensä saattamiseksi ajan tasalle ja taistelukelpoisiksi
3. Soumen ei kannata sitoutua nyhtökauppaan, jossa myyjä määrittelee ja sanelee säveliä.
Sinänsä Niinistö kyllä on asiassa oikeassa oman tulkintani mukaan. Siis niin että meillä ei ole varaa ostaa eurooppalaisten puuhasteluprojektien koneita vaan toimivaa amerikkalaista rautaa.
Sinänsä Niinistö kyllä on asiassa oikeassa oman tulkintani mukaan. Siis niin että meillä ei ole varaa ostaa eurooppalaisten puuhasteluprojektien koneita vaan toimivaa amerikkalaista rautaa. Ilmavoimien komentaja taannoin sanoikin että pitää meidän Horneteja kokonaisuudessaan parhaina Eurooppalaisten ilmavoimien koneista, ja varmaan se pitää paikkansa. Koneet pelaa ja homma toimii, käy niin ilmasta-ilmaan kuin ilmasta-maahan hommat. Nämä eurohävittäjät on paperilla ja markkinointibrosyyreissä ihan kivoja, mutta kun tarkastellaan koneissa tällä hetkellä olevaa ihan oikeaa kykyä niin ei ole Typhoonit eikä Rafalet parempia kuin meidän Hornetit.
Esim. Saksan Typhoonien osalta tusinankin koneen saaminen taistelukelpoisena riiviin on ollut haastavaa:
http://airheadsfly.com/2014/09/15/alarming-low-availability-german-air-forces/
"According to maintenance journals that the editors of Der Spiegel got their hands a shocking low number of only 8 (!) of an official 109 Eurofighter EF2000s, named Typhoon in British service, are fully ready for all combat tasks. "
NH90:n kanssa tehtiin ehkä tämä virhe, toivottavasti sitä ei uusita hävittäjähankinnan yhteydessä. Typhoonien ja Rafalen osalta ylläpitokulut ja osien hinnat ovat myös varmasti aika suolaisia.
JapsinJos lentokoneet olisivat kuin autot, mitä ostaisit?
Kärsii ja pahemmin merillä, sitä enemmän mitä unohtuu pestä puhtaaksi suolapärskeistä ja muusta vesihöyrystä yms.Lentokoneet ei taida pahemmin kärsiä korroosiosta
Joo, pidän tuota Saabin kokonaispakettia paljon kilpailukykyisempänä kuin pelkkää Gripeniä.
Vaikea kuvitella, että Eriye+Gripen+mitä muuta laitetaankaan, esim. Giraffeja kustannustehokkaampaa pakettia on.
Indonesialle on menossa parhaillaan yritys myydä Eriye+Gripen+maa-asemia+tietotaito suunnitella oma tiedonsiirtolinkki.
Saabin komponentit ja pienemmät järjestelmät, etenkin GaN-etumatkaa hyödyntäessään ovat kova sana lähivuosina.
Meille on varmaan melkoisen todennäköistä, että Laivue2020 on lastattu Saabin tutkilla.
Raumoissahan on 9LV225 Mk4 + CEROS 200 + Sea Giraffe 9GA 208. Ainoastaan Simradin (Kongsberg) sonar ja Furunon (japanilaisfirma) navigaatiotutka ei ole Saabin hallussa nykyisin. Tosin uudemmissa Haminoissa oli jo puolet EADSilta.