Länsimaisissa ohjuksissa on 90 asteen Off-Boresight kyky, eli ne voi ampua koko etusektoriin siinä kun venäläisohjuksen voi ampua vain 45 asteen kartioon koneen pituusakseliin nähden. Ja itseasiassa uusimmissa käytössä olevissa länsiohjuksissa, kuten AIM-9X Block II, on kyky lukittua vasta laukaisun jälkeen, joten ne voidaan kypärätähtäimen avulla ampua takasektoriinkin.
http://www.raytheon.com/capabilities/products/aim-9x/
Itäkalusto on pudonnut kelkasta tällä sektorilla jo parikymmentä vuotta sitten, kannattaa itään tuijottelun sijaan katsella mitä lännessä tapahtuu.
Uskon asiaksihan se meni heti.
Mistä lähteestä olet saanut tuon länsimaisien ohjuksien 90 asteen arvon? Esimerkiksi Aim-9M -ohjuksen kameran kääntökyvyn arvoksi on useissa lähteissä (mm. F-16.netissä) annettu noin 35 astetta x/y-akseleilla, verrattuna tuohon JSC:n ilmoittamaan R-73:n 45 asteeseen, jolloin voisi olettaa että tuo annettu 90 astetta tarkoittaisi sitä kaksiulotteista ampumasektoria, eikä niinkään ohjuksen kameran varsinaista kääntökulmaa. Vastaavasti esim. ensimmäisien AN/APG-68 -perheen tutkien kattama sektori oli noin 120 astetta, eli 60 astetta kumpaankin suuntaan.
Toisena ongelmana on ohjuksen muut ominaisuudet. Se että ohjuksen voisi ampua vaikka 150 astetta oikealle ei vielä takaa että ohjuksella riittää tarpeeksi energiaa osua kohteeseen. Esimerkkinä Aim-9:n moottori työntää ohjusta eteenpäin vain noin parisen sekuntia (lähteistä ja mallista riippuen n. 3-5s) laukaisun jälkeen, jonka jälkeen ohjus alkaa hidastumaan ja menettää työntövektoroinnin antaman kääntökyvyn. -9M -ohjuksille annettiin maksimisektorille ammuttuna realistista ja liikkuvaa kohdetta vastaan noin 4-5km kantama johtuen suuresta energiankulutuksesta nopeasti tapahtuvassa kaarrossa, jolloin voidaan olettaa että esim. suoraan sivusuuntaan ammuttuna tämä kantama heikkenisi edelleen, ellei 9x omaa massiivisesti paranneltua ja tehokkaampaa moottoria tai pidempään palavaa polttoainetta.
Kolmantena ongelmana on tuo ampumisen jälkeen tapahtuvan lukituksen jatkuva väärinymmärtäminen. Ei ammuttua ohjusta voi pysäyttää kesken lennon ilmassa ja pyytää sitä säilyttämään sekä pysäyttämishetkellä olevaa nopeutta ja varastoitua energiaa (polttoainetta), samalla kun se kääntää itsensä ilmassa leijuen. Ammuttu ohjus joka ei lennä kohdetta päin, kuluttaa vähäistä energiavarastoaan (polttoaine), kasvattaa tarvittavaa energiaa kasvavasta etäisyydestä ja kulmasta johtuen, jolloin kantama tippuu lehmän häntänä.
Lähes kaikkia länsimaisia lyhyen kantaman ohjuksia pystytään käyttämään 360 asteen sektorilla ja ohjuksen hakupään kantaman ulkopuolella, juurikin LOAL-kyvyn ansiosta. Tätä ei noissa 80-luvun Neuvosto-ohjuksissa ole, sillä niistä puuttuu intertianavigointi ja datalinkki. Tämä on siis eri asia kuin HOBS-kyky, joka myös on länsimaiden vastaavissa ohjuksissa suurempi. R-73 oli aikaansa edellä 80-luvulla, mutta sen jälkeen kehitys on mennyt eteenpäin.
Ampumisen jälkeen tapahtuvalla lukituksella suurin saavutettava hyöty on siinä että ohjus voidaan laukaista esim sivusuunnassa havaittua ja kohti tulevaa kohdetta päin huomattavasti ennen kuin ohjuksen oma IP-kärki voisi lukittua kohteeseen, ohjaamalla sitä esim. koneen tutkan/IRST:n keräämien tietojen pohjalta jotka välitetään ohjukseen datalinkillä kunnes ohjuksen oma kärki saa lukittauduttua kohteeseen, ei siinä että ammuttu IP- ohjus kuluttaa vähäiset energiansa lentämällä ensin suurinpiirtein sinneppäin, ja sen jälkeen yrittämällä osua kohteeseen sammuneella moottorilla, pysähtyneellä työntövektoroinnilla ja tippuvalla nopeudella.
Havainnollistavaa videomateriaalia. N. 4 minuutin kohdalla näkyy kuinka soihduttava ja kaartava maalikone väistää kohtitulevan ohjuksen