Einomies1
Respected Leader
Juuri näin! Ei nämä asiat ole mitään "plug-and-play" juttuja ennen testaamista kuten PS4:n pelien kanssa. En väitä että aseintegraatio olisi jotenkin ihmeellinen asia mutta taistelukone joka lentää lähes mach 1 nopeutta ja joutuu kaartelemaan muuttuvan ase- ja polttoainekuorman kanssa korkealla ja matalalla taistelussa sekä laukaisemaan aseita suurissa nopeuksissa vaatii testausta varmistamaan laskelmat.On sitä eroa aika paljon enemmän. Tuskin ohjelmiston hienosäätö riittää integroimisen toteuttamiseksi, vaan joudutaan tekemään ihan oikeasti työtunteja.
Wikipedian mukaan raudasta JASSM:n ja JASSM-ER:n välillä 70 prosenttia on yhteistä ja ohjelmistosta 95 prosenttia. Esim. ohjuksen painon jakauma on luultavasti muuttunut, sillä polttoainetilavuutta on kuulemma kasvatettu moottorin parannusten lisäksi. Tällä voi olla vaikutusta käyttäytymiseen irrotettaessa, joten tuulitunneliin integroijan tie käy.
LRASM:n kohdalla ei edes kannata puhua yhteneväisyydestä alkuperäiseen JASSM-risteilyohjukseen. Sensorit, datalinkit ym. ovat kokeneet niin suuria muutoksia.
Vaikka kone ei olisi F-35 niin silti rungon ja siipien alla kulkevat jopa tonnien painoiset möhkäleet aiheuttavat jos jonkinlaista pyörrettä puhumattakaan lastauksesta eri tehtäville. Ohjelmistojumppa on oma asiansa ja sen pitää toimia 100% eikä 90-95% kuten A-Gripenin Fly-By-Wire testivaiheessa.
Tällä hetkellä muuten Ruotsi ei itse käytä GBU-31,-32 ja -38 sarjan JDAM-pommeja eikä AGM-158 tai AGM-154 ohjuksia. Ruotsi tyytyy toistaiseksi RBS-15F ja AGM-65 Maverick ohjuksiin koneissaan. Gripen C-versiossa on testattu myös Saab Bofors / MBDA Taurus KEPD 350 Stand-off ohjusta joten se on integroitavissa. Mikäli Brasilia tai muut E/F-versiota hankkivat maat eivät hanki suomen käyttämiä aseita niin integraatiotestit jäävät suomen mahdollisen hankinnan yhteyteen meidän itse maksettaviksi ja toteutettaviksi. Itse testit varmasti onnistunevat mutta koelentoja ne vaativat eivätkä ole ilmaisia. Hornet MLU-2 ohjelman koelennot kahdella demokoneella vievät aikaa n. 1 vuoden ennen sarja-asennuksia. Toki MLU-päivitys oli monimutkainen ja laaja eikä sitä voida suoraan verrata uuden sukupolven koneisiin mutta yllättävän vaativa tuo homma oli.
Se että Saab mainostaa tiettyjen asejärjestelmien olevan mahdollisia integroitavaksi ei tarkoita todellakaan että ne kaikki mahdolliset asejärjestelmät koneessa testattaisiin ruotsissa kehitystyön ohessa. Saab joutuu muutenkin koko kehitystyön vetämään niin pienillä kustannuksilla kuin mahdollista jotta kallis koelento-ohjelma saataisiin minimitunneilla vietyä lävitse ja vähillä ongelmilla. Siksi "Demonstrator" koneessa (modifioitu D-versio) testataan kaikki mahdollinen ohjelmistoista moottoriin koska vielä linjalla olevan E/F-version muuttuneet mittasuhteet ja paino vaativat melkoisen määrän lentoja jotta lento-ominaisuudet ja ohjausjärjestelmä saadaan varmasti pelittämään. Rahaa ja aikaa ei riitä mihinkään ihmeellisyyksiin, siksi Saabilla on varmasti kädet kyynerpäitä myöden ristissä että Gripen A/B-version ongelmilta vältyttäisiin.