Nuo ohjusten kiihtyvyydet tai niiden putoaminen kaipaisi lähdettä ja perusteluja.
Tutkahakuiset ohjukset ja IP-ohjukset käyttävät kulmareittiohjausta eli ohjus osoittaa aina hieman maalin eteen. Enkä usko että jos AIM-9 kiihtyvyys putoaisi oletettavasti 0-korkeudelta 6,6 km korkeuteen noustaessa 5 g ja siitä samanverran ylöspäin yli 25 g:ä! Jollei siis kirjoittaja tarkoita tilannetta jossa AIM-9 ohjus laukaistaan maasta suoraan ylöspäin jolloin ohjus menettäisi nopeammin kineettistä energiaansa kuin ilmasta ammuttaessa.
Ei ole loogista että suurempi ja heikommin kääntävä maali pystyisi kaartamaan ketterää IP-ohjusta karkuun. IP-ohjus ei koskaan seuraa maalia lentämällä perässä vaan lukittuaan katsoo aina maalia samalla kun ohjausjärjestelmä ohjaa ohjusta ennakolla hieman maalin etupuolelle.
Ilmatorjuntaupseeri evp. Pauli Thomenius selvitti asiaa "Suomen Sotilas" lehden julkaisussa 2002 otsikolla "Asiaa ohiampumisesta eli voidaanko ilmatorjuntaa väistää"? Ilmatorjuntaupseeri-lehdessä joku kollegansa oli kirjoittanut että lentokone kykenee väistämään helposti nopeampaa ja ketterämpää ohjusta koska ohjuksen kaartosäde on paljon suurempi. Tämä olettamus perustui erääseen englantilaiseen luennoitsijaan joka oli esitelmöinyt aiheesta seminaarissa Englannissa ja nimensä oli "Norton".
Thomenius laskee muutaman esimerkin ja käyttää Newtonin lakia laskennassa. Oletus siis oli että lentokone kykenisi kaartamaan pienemmän nopeutensa ansiosta tiukemmin kuin sitä seuraava nopeampi ohjus.
Peruslähtökohta oli:
- koneen nopeus mach 0.9=300m/s ja kaarto 7g
- ohjuksen nopeus mach 2,5=833m/s ja kaarto 30g
1.Jos lasketaan että kaarto lähtee samasta pisteestä molemmilla, tuloksena oli että hävittäjän kaartosäde 1311m ja ohjuksen 2358m. Tämän mukaan homma toimisi kyllä mutta, mutta: ohjus ja lentokone eivät kaarra samasta pisteestä vaan IP/tutka ohjus seuraa kulmareittimenetelmällä eli "oikaisee" kun se on lukittuneena kohteeseensa. Mikäli väite pitäisi paikkansa, Thomenius sanoo helikopterin olevan vielä parempi väistelemään ja sitä vielä parempi olisi polkupyörä koska sillä on pienin kaartosäde
2. Jos lasketaan että ohjus on 2000m päässä hävittäjän perässä ja kone kaartaa 7g kiihtyvyydellä sivulle kun ohjus kaartaa 30g kiihtyvyydellä 3,75 sekunnin ajan on tulos se että hävittäjä kykenee siirtymään reitiltään sivuun 454m kun ohjus kykenee kaartamaan 1783m sivulle eli ohjus voittaa tässä.
Tilanne toistuu myös koneen ja ohjuksen etäisyyden ollessa 1km tai 500m: ohjus kaartaa aina nopeammin eikä täyttä 30g kykyä edes tarvita.
Myös tilanne jossa kone harhauttaa perässä tulevaa ohjusta kaartamalla ensin sivulle ja heti perään toisen suuntaan 7g kiihtyvyydellä on ohjukselle helppo. Tässä esimerkissä oletetaan että ohjus on "tyhmä" eli jatkaa vielä 1 sekunnin ensimmäistä kaartoa seuraten eikä lukituksen mukaan. Silti ohjuksen kaartokyky on suurempi.
Näissä esimerkeissä oli mukana matemaattiset kaavat ja kaikki laskettiin artikkelissa näkyvillä esimerkeillä. Olen itse huono matikassa mutta olen vakuuttunut noiden esimerkkien pohjalta siitä että kirjoittaja todellakin ymmärtää matematiikkaa ja ohjusten kinematiikkaa.
Toki aktiivista tutkahakua käyttävä ohjus joka ohjautuu omalla TDD:llä maaliin voi joutua harhautetuksi nopealla ja oikea-aikaisella väistöllä kun ohjuksen tutkan keila ei riitä mutta tuo ei liene helppoa. Häirintä on sitten oma juttunsa tyystin. IP-ohjusta ei kyllä noin vain harhauteta varsinkin kun se on lukittunut kohteeseensa. AMRAAMin tyyppinen ohjus tosin lentää niin kovaa suhteessa lentokoneeseen (parhaimmillaan mach 4)että väistely riippunee tosiaan etäisyydestä. Tehokkain keino lienee luottaa integroituun ELSO-järjestelmään joka ohjeistaa lentäjää oikeaan manööveriin, oikealla hetkellä sen lisäksi että tulevaa puikkoa yritetään harhauttaa.
P.Thomenius myös väitti että mikäli vanhempaakin olkapääohjusta (SA-7 Strela) ei kyetä harhauttamaan laukaisuhetkellä, ei se onnistu enää lukittumisen jälkeen. Ohjuksen hakukeila on erittäin kapea ja se pysyy koneessa kiinni vaikka soihtuja lauotaan matkalle. Siksi soihtuja pitää laukoa reilusti ja nopeassa tahdissa jos meinataan estää IP-ohjuksen lukittuminen
ennen laukaisua.
Tämä esimerkki oli tosin maasta laukaistaessa.
Tässä muuten viittaus AIM-120D ja AIM-120C3-C7 ohjustyyppien päivityksiin SIP 1-2(System Improvement Program) ja EPIP (Electronic Protection Improvement Program). Luulempa että noissa yritetään vastata ECM-haasteisiin ennen muuta.
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2015/pdf/af/2015amraam.pdf