Gyllis1
Respected Leader
Toteutuneita yksikköhintoja löytyy puolustusministeriön "Selected Acquistion Report" (SAR) -dokumenteista. Lainaus aikaisemmasta viestistäni:
Vuonna 2013 laivasto tilasi 26 Super Hornettia yhteishintaan 1633.9 miljoonaa dollaria. Yksikköhinnaksi tulisi 62.8 miljoonaa USD. Tässä luvussa ei ole mukana Growlereita joita tilattiin 12 kappaletta yhteishintaan 838.3 miljoonaa, yksikköhinta 69.9 miljoonaa. Samana vuonna ilmavoimat tilasi 19 F-35A:ta hintaan 2172.9 miljoonaa USD, yksikköhinta 114.3 miljoonaa. Nämä ovat siis pelkästään flyaway-hintoja.
F-35A:n yksikköhinta vuonna 2015 oli tiettävästi pudonnut 107 miljoonaan dollariin. Tämä muistaakseni 28 koneen vuosituotannolla. Suursarja nostaisi vuosituotannon 60 koneeseen vuodessa (myöhemmin 80). Tosin näitä lukuja on kai vähän sittemmin leikattu. Tässä valossa 20 miljoonan dollarin yksikköhintapudotus kuulostaa aika utopistiselta, jopa vaikka puhuttaisiin v. 2012 hintatasosta (inflaatiokorjaamattomia hintoja eri vuosilta ei ole tietenkään järkeä verrata keskenään).
"Recurring flyaway" -hinnat ei tietenkään ole niitä millä tavaraa myydään ulkomaille, vaan vientiasiakkaat joutuvat maksamaan oman osansa kehityskulukakusta. Tämä kaventaa koneiden suhteellista hintaeroa jonkun verran, mutta sitä jäänee selkeästi silti. Super Hornetin "Program Acquisition Unit Cost" (PAUC) oli v. 2012 noin 90.6 miljoonaa dollaria. F-35:n PAUC-hinnaksi v. 2014 arvioitiin noin 107.7 miljoonaa dollaria v. 2012 rahassa. Tämä luku F-35:n SARista joulukuulta 2014 ja perustuu 2457 koneen kokonaistuotantoon.
Muistakaa kuitenkin taas että lillukanvarsia hinnoista ei kannata nyt alkaa halkomaan vaan valuuttakurssit tulevat vaikuttamaan erittäin paljon. Suomen hankintaan on monta vuotta ja kurssit ehtii muuttua moneen kertaan. Mikäli euro vahvistuu lähelle takavuosien lukemia niin se suosii amerikkalaiskoneita hyvin paljon. Mikäli euro pysyy heikkona tai jopa heikentyy niin sitten voi taas näyttää vähän eriltä. Toki etenkin Gripenissä on paljon amerikkalaisia osia joten se osin tasoittaa kurssimuutoksia jenkkikoneisiin nähden. "Tunnottomin" euron kurssille lienee Rafale jonka kotimaisuusaste on muita eurokoneita suurempi.
Juurikin näin, tässä vaiheessa vielä ihan liian paljon muuttujia jotta noiden hintojen vertailussa olisi mitään järkeä. Mutta en vieläkään ole nähnyt mitään joka viittaisi siihen että Gripen E olisi merkittävästi edullisempi (merkittävä=voidaan hankkia reilusti enemmän). Siitä tämä keskustelu alunperin lähti