Ilmavoimien tulevaisuus

Tai jättää esim. 10 Hornetia ohjusjuhdiksi?
 
Vähän tämän tyylisiä visioitahan on tainnut pyöriä tänäkesänä niin suomalaisessa (siivet, kesäkuu) kuin joissain ulkolaisissa lehdissäkin. Tosin enempi aisaparina, jo olemassa oleville koneille, eikä vartavasten tehtävään ostetuille.

Sinänsä kiehtova ajatus, ja kumman paljonhan sitä kaksoiskone viestiä on julkisuudessa pyörinyt, mutta voisin siteerata itseäni jostain täältä foorumilta, että eikö sama taistelupari ajatus toimisi kahdella F35 koneella? Ensimmäimen lentää sileänä, ja jälkimmäinen täysillä ripustimilla?

Mitä Raptoreiden leasing jonoihin tulee, niin taitaa aikamonta Japania ja Israelia olla siinä jonossa meitä edellä.
Saattahaan se olla, että meidät rankataan jonossa korkealle Venäjän tilanteen ja Baltian suojattomuuden vuoksi. Kaikki kalusto meillä kun on saman tien etulinjassa vaikka emme Natossa olekaan. Tai kun emme ole koska silloin voi katsoa kauanko pärjäämme omillamme ennen kuin Naton resursseja tarvitsee panostaa.
 
Aika mielenkiintoinen asia ilmavoimien tulenjohtosuunnitelmien parissa työskentelevältä kapteenilta kuultuna: kovasti on saanut kannatusta ja on tutkittavana konsepti jossa suurin osa koneista on F-35:ia mutta tämän rinnalle tulisi pienempi määrä toista konetta/konetyyppiä. Ensisijaisesti jenkkien kone mutta Gripen myös täksi toiseksi ehdolla. Vuokra tai huoltosopimuskonekin mainittuna. Tämä toinen kone varustettaisiin pääosin ilmasta-ilmaan torjuntakyvyllä.

Itse en kyllä tiedä sanoa mikä olisi toinen jenkki mutta kysymykseeni vastaus, että ominaisuuksien mukaan eikä välttämättä edes ole mukana kysyttyjen listalla, tai nyt tuotantovalmiina koneena. Sen verran skenarioitakin tehty, että koneet toimisivat laivueissa myös pareittain tai että tätä "pari"koulutusta, avioniikka-arkkitehtuuria sekä järjestelmäintegraatiota on mietittynä. Eli se siis sensoripuolella ja tiedonkäsittelyssäkin tukisivat toisiaan.

Itse tästä miettineenä pohdin, mitä etua, esim tunnistelennossa olisi jos F-35:n siipikone olisi toisen 35:n sijasta Gripen. Vielä villimpi ajatus, olisiko esim F-22 tulossa jokin malli leasingin kautta saataville. No - ajatus lähti sekin lentoon.

Hmm, tämä kuulostaa aika samanlaiselta kuin esittämäni budjettimalli jossa päähävittäjän rinnalla olisi taisteluvarustettuja harjoituskoneita (FA-50 tms).

Gripen on liian kallis tällaiseen malliin, luultavasti myös Super Hornet ja F-16.
 
Hmm, tämä kuulostaa aika samanlaiselta kuin esittämäni budjettimalli jossa päähävittäjän rinnalla olisi taisteluvarustettuja harjoituskoneita (FA-50 tms)
Ottamatta kantaa aseistetun trainerin kannattavuuteen, JOS sillä kuitenkin mentäisiin niin eikö Boeingin ja Saabin yhteistuotos T-X ohjelmaan olisi ehdottomasti paras vaihtoehto silloin poliittisesta näkökannasta ainakin? Voisimme ostaa F35 kuitenkaan kokonaan pilaamatta kaupallisia ja poliittisia välejä Ruotsiin ostamalla edes kakkoslinjan koneet puoliksi Saabilta. Silloin Ruotsi ei jäisi täysin ilman sopimuksia ja töitä, vaikkei tietenkään samalla viivalla Gripen kaupan kanssa olisikaan. Se voisi helpottaa myös MTA2020 projektin kanssa jos Ruotsiin annettaisiin viesti että oli ns.päähävittäjä kumpi tahansa, ette jää kokonaan ilman ilmavoimienkaan puolella.
 
Ottamatta kantaa aseistetun trainerin kannattavuuteen, JOS sillä kuitenkin mentäisiin niin eikö Boeingin ja Saabin yhteistuotos T-X ohjelmaan olisi ehdottomasti paras vaihtoehto silloin poliittisesta näkökannasta ainakin? Voisimme ostaa F35 kuitenkaan kokonaan pilaamatta kaupallisia ja poliittisia välejä Ruotsiin ostamalla edes kakkoslinjan koneet puoliksi Saabilta. Silloin Ruotsi ei jäisi täysin ilman sopimuksia ja töitä, vaikkei tietenkään samalla viivalla Gripen kaupan kanssa olisikaan. Se voisi helpottaa myös MTA2020 projektin kanssa jos Ruotsiin annettaisiin viesti että oli ns.päähävittäjä kumpi tahansa, ette jää kokonaan ilman ilmavoimienkaan puolella.

Poliittisestihan olisi toki mainiota jos Ruotsista(kin) voitaisiin jotain tilata. Tuo Saab/Boeingin TX-ehdokas luultavasti olisi Eurooppaan tarjottuna pääosin ruotsalaista valmistetta. Kiinnostuksella odotan millainen kone sieltä on tulossa, kuten muitakin uusia T-X ehdokkaita (Northrop-Grummanin yms). Projektin vaatimukset ovat sellaisia että kokonaan uusi, vaatimuksiin suoraan suunniteltu konetyyppi voi olla vahvoilla.

T-X tulee kuitenkin olemaan puhdas harjoituskone, USAFilla on oikeita taistelukoneita riittävästi eikä tarvetta aseistaa harjoituskoneita. Siinä mielessä T-X -koneet eivät luultavasti niin paljoa sellaisenaan tule kiinnostamaan muita maita, mutta tietysti ainakin voittajaa ja varmaan muitakin tullaan tarjoamaan muuallekin erilaisissa konfiguraatioissa.

Jos ajatellaan puhdasta halpaa "aselavettikonetta" tukemaan vaikka F-35:ttä niin Textron AirLand Scorpionhan on sellainen. Kone on edullinen ja lentoaika pitkä. Saavutusarvot tosin ovat Hawkiakin huonommat ja lähinnähän se on tarkoitettu kevyeksi pommikoneeksi siirtomaasotiin mutta joillain Meteorin tapaisilla pitkäkantamaisilla ohjuksilla voitaisiin saavutusarvojen huonoutta osin paikata.
 
Jos ajatellaan puhdasta halpaa "aselavettikonetta" tukemaan vaikka F-35:ttä niin Textron AirLand Scorpionhan on sellainen. Kone on edullinen ja lentoaika pitkä. Saavutusarvot tosin ovat Hawkiakin huonommat ja lähinnähän se on tarkoitettu kevyeksi pommikoneeksi siirtomaasotiin mutta joillain Meteorin tapaisilla pitkäkantamaisilla ohjuksilla voitaisiin saavutusarvojen huonoutta osin paikata.

Aselavetiksi sensoriverkostossa, jossa F-35 toimisi sensorilavettina, lennokki kykenisi samaan kuin miehitetty aselavetti, paitsi että se olisi todennäköisesti monin tavoin parempi esim. lentoajan ja häiveen suhteen. Saa nähdä mitä USN kehittää ja millä aikataululla.

Sama pätee toki myös maalavetteihin. Miehitetty hävittäjä voi tuottaa maalidataa myös ilmatorjuntaohjusjärjestelmälle, samoin kuin ilmatorjuntajärjestelmä lentokoneelle.
 
Aselavetiksi sensoriverkostossa, jossa F-35 toimisi sensorilavettina, lennokki kykenisi samaan kuin miehitetty aselavetti, paitsi että se olisi todennäköisesti monin tavoin parempi esim. lentoajan ja häiveen suhteen. Saa nähdä mitä USN kehittää ja millä aikataululla.

Sama pätee toki myös maalavetteihin. Miehitetty hävittäjä voi tuottaa maalidataa myös ilmatorjuntaohjusjärjestelmälle, samoin kuin ilmatorjuntajärjestelmä lentokoneelle.

Se on toki totta. Ohjuslavettina toimiminen myös vähentäisi erästä lennokin haittapuolta, eli mahdollisuutta häiritä ohjausyhteyksiä. Tällä hetkellä sellaiset lennokit jotka täyttäisivät nuo vaatimukset vaikuttavat vain erittäin kalliilta.
 
Se on toki totta. Ohjuslavettina toimiminen myös vähentäisi erästä lennokin haittapuolta, eli mahdollisuutta häiritä ohjausyhteyksiä. Tällä hetkellä sellaiset lennokit jotka täyttäisivät nuo vaatimukset vaikuttavat vain erittäin kalliilta.

Jep, ja ennen kaikkea soveltuvaa mallia ei ole ainakaan vielä suoraan kaupan. Saa nähdä mihin USN:n lennokkiprojekti loppujen lopuksi päätyy.
 
Jep, ja ennen kaikkea soveltuvaa mallia ei ole ainakaan vielä suoraan kaupan. Saa nähdä mihin USN:n lennokkiprojekti loppujen lopuksi päätyy.

Noita kehitellään myös Euroopassa.

Neuron

nEUROn-formation.jpg


Taranis

o-TARANIS-DRONE-facebook.jpg



http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/03/05/france/81311348/

France, UK To Invest £1.5 Billion in Combat Drone
By Pierre Tran 1:32 p.m. EST March 5, 2016

PARIS — UK Prime Minister David Cameron last week announced a plan with France to invest more than £1.5 billion (US $2.1 billion) to build a prototype combat drone, signaling a further step by the two European partners to stay in the military top tier on a bilateral basis.

“Today we have agreed to jointly invest £1.5 billion to develop the next generation of a combat air system,” Cameron said at a March 3 joint press conference with French President François Hollande, at Amiens, northern France. The project would support jobs and expertise.

Hollande said, “There has been much progress, much common willingness, which has also been translated into programs” since the 2010 Lancaster House defense treaties.

The agreement was for a £1.54 billion project “to build a prototype of the next generation of unmanned aircraft,” the British Ministry of Defence said.

Work will start next year on full-scale development of an unmanned combat aerial system (UCAS), with operational prototypes by 2025, the joint statement said. A technical review is due in 2020 and a versatile UCAS could be flying as the basis for full operational capability beyond 2030. The two countries will study future combat conditions, including how manned and unmanned aircraft might fly together.

“It’s moving ahead,” said Jean-Pierre Maulny, deputy director of the think tank Institut des Relations Internationales et Stratégiques. There is continued support for an Anglo-French demonstrator, which is a project rather than a program.

“It is important to prepare for the future in the strategic domain of combat drones,” said Eric Trappier, chairman of Dassault Aviation.

The future combat air system project is based on a £120 million feasibility study conducted by BAE Systems, Finmeccanica Airborne and Space Systems Division, and Rolls-Royce on the British side, with Dassault, Safran’s Snecma and Thales on the French side.

The 2014 bilateral summit announced the feasibility study, equally funded by Britain and France.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Euroopassa tunnutaan miettivän, että etummaiseksi linjaan laitetaan miehittämätön stealth -drone.
 
Miten nyt taas, perus penseänä suomalaisena, eka asia joka tulee mieleen, on että ei toimi koska hotas...
Mutta se on tosi, että yksittäiset mittarit ovat kadonneet ajat sitten, ruutujen koko kasvaa ja kosketusnäyttöjä on yhä enempi ammattilais käytössä.

Ei tässä lentäjiä enää tarvita, vaan some-nörttejä! :eek:
 
Tai jättää esim. 10 Hornetia ohjusjuhdiksi?

Ei onnistu sellaisenaan, lentotunnit tulevat nykyisellään täyteen koko fleetillä 2030 mennessä. Edessä olisi kallis päivitysrumba sekä rungon peruskorjauksen että avioniikan osalta (tutka ja ELSO-järjestelmä minimissään, jos halutaan olla edes jokseenkin ajanmukaisia), ja silloinkin konetyypiltä loppuisi puhti kauan ennen HX:n eläköitymistä. Puhumattakaan sitten käyttökuluista per kone, jotka voisivat olla "hieman" nykyistä korkeammat , kun koneilla olisi ikää pitkälti yli 30 vuotta ja konetyyppikohtaisia järjestelmiä pyöritettäisiin 10 konetta varten.

Jos ilmavoimat päätyy kahden koneen malliin, niin se vaatii sitä, että F-35 osoittautuukin selvästi odotettua/ennustettua kalliimmaksi konetyypiksi ja että eduskunta myöntää vähintään kuuden miljardin euron lisärahoituksen. Tällöin on käytännössä kaksi mahdollista kakkoskonetta: Super Hornet ja Gripen E. Super Hornet sopisi paremmin ohjuslavetiksi massiivisen hyötykuormansa tähden, mutta Gripen saattaisi vetää pidemmän korren poliittisista ja osin teknisistä syistä sekä viime kädessä tuotantolinjan aukiolosta johtuen.

Jos Suomi ei osta F-35:ttä, niin siinä tapauksessa kahden konetyypin järjestelmää ei tule, koska muut konetyypit ovat keskenään niin samankaltaisia. Myöskään ilman isoa erillisrahoitusta kahden konetyypin järjestelmää ei tule. Kahdesta, kolmesta tai neljästä miljardista eurosta nyt vain ei missään tilanteessa riitä kahteen konetyyppiin hajauttamiseen.
 
Back
Top