Ilmavoimien tulevaisuus

Israel ei tilaa Silent Eaglea?
Alkuvuodesta taisi levitä lehtitieto, jossa israelin kiinnostus Silent Eagleen esitettiin lähes varmana. Sen jälkeen on tosin tullut julkisuuteen ilmoitukset, että Boeing luopuu uusien sotilaskoneiden valmistuksesta, ja ettei suomen tietopyyntöön F15 koneen kohdalta vastata.

No aika näyttää, mutta viimeisin F15 kauppa taitaa olla jo useamman vuoden takaa, ja koneen uudet versiot taitavat lentää lähinnä mainosvideoissa.
 
Israel ei tilaa Silent Eaglea?
Uutisessa kerrottiin Israelin vaativan uusia F-15 koneita hyvityksenä iran-pakotteiden purkamisesta tms. Kunnollista lähdettä siinä ei ollut, eikä tuosta ole muualta kuulunut mitään.
Mitä tulee tuohon toiseen esittämääsi väitteeseen, Israelin ilmavoimat tuntuvat olevan F-35:n tulosta innoissaan ja on sieltä kuulunut puhetta jo lisähankinnoistakin.
 
Tässä on Justin Bronkilta mielenkiintoiset kommentit moneen meneillä olevista hävittäjähankkeista. Kiinnostavia myös HX-hankkeen näkökulmasta. Typhoonilla ei tsäänssejä, jos lukee rivien välistä.

https://hushkit.net/2016/07/24/figh...fighter-aircraft-programmes-around-the-world/
Kyllä tuo HX taitaa olla kahden kauppa, F-35 isona ennakkosuosikkina ja sitten Gripen E budjettivaihtoehtona.
Lähteenä muutama ilmavoimissa tai niitä lähellä oleva "tuttu", uskon pitävän jopa paikkansa, koska muutama muu on tällä palstalla kommentoinut kuulleensa tuopin äärellä vastaavanlaisia kommentteja.
 
Israelilaiset ottivat F-35:n ja tod.näk. ostavat lisääkin, kun saivat neuvoteltua täyden huoltovalmiuden itselleen. Maksoi tietysti, mutta eivät tasan halua vempeleitään huollettavan ulkomailla. Etenkin kun F-35I Adiriin on pultattu israelilaisten omaa elektroniikkaa aika lujasti, liittyen ELSO- ja taistelunhallintajärjestelmiin etupäässä.

Taitaa tosiaan mennä kahden kaupaksi Suomenkin osalta, eli F-35 tai Gripen E.

Edit: Israelilaisten päätökseen voi vielä vaikuttaa se, millaisen "sweet dealin" saavat jenkeiltä vielä Iranin pakotteiden purkamiseen liittyen.
 
Viimeksi muokattu:
"Ein fall für zwei" eli tuo F-35/Gripen on ollut jo kauan ennakkoon vahvimmin veikattu ja ounasteltu finaalikaksikko. Ainakin täällä.

Justin Bronkin tekstissä oli F-35:tta koskien käsite "programmatic mismanagement". Se taitaa aika hyvin pitää paikkansa. Projektia saatettaisiin viedä toisella tavalla eteen päin jos tällä kokemuksella aloitettaisiin jenkkilässä puhtaalta pöydältä ja järki päässä. Samalla todetaan, että työstettävänä ollut urakka on kaikkinensa ollut huikea ja tuloksiin pääsemiseksi siihen on pistetty älyttömästi rahaa ja resursseja. Sekin pitää paikkansa.

F-35:n kehitystyön lähestyessä pikkuhiljaa oikeasti täysimittaista taistelukelpoisuutta on käynyt selväksi että homma ei muidenkaan maiden häivekoneiden kehittelyssä ole mennyt ehkä aivan kuten Strömsössä. Bronkin tekstissä tuodaan esille näiden hankkeiden tyypilliset kipukohdat: tietokoneteho, sensorifuusio, raha, laatu ja laatukontrolli.

Israelilaisten lähestymistapa huollon suhteen on kiinnostava juttu, vaikka varmaankin maksaa jotain. ALIS on sen verran hämy värkki että eppäilyttää itseänikin eikä ihan vähän. Mitäs jos yhteys huoltopalvelimeen ei toimi? Entä jos Trumppi tai joku iso kiho ei tykkää siitä miten täällä lennellään? No, eipä hättäillä. Meillehän voidaan räätälöidä ohittamaton tarjous, jossa Soumi (tm) erityisolosuhteet on otettu huomioon.

Paha sanoa, onko F-35 tämän pelin ässä; vahva kortti se kuitenkin on.
 
Typhooni on se kone jonka haluan tässä ja nyt, mutta päivä päivältä tulee selvemmäksi että se ei ole se kone jonka haluan viidentoista vuoden päästä.

Tässä on Justin Bronkilta mielenkiintoiset kommentit moneen meneillä olevista hävittäjähankkeista. Kiinnostavia myös HX-hankkeen näkökulmasta. Typhoonilla ei tsäänssejä, jos lukee rivien välistä.

https://hushkit.net/2016/07/24/figh...fighter-aircraft-programmes-around-the-world/
Mielenkiintoinen maininta japanin kohdalla heidän häivekoneen ja F35:n "torjunta kyvyn" puitteissa. Tosin suomi on virallisesti etsimässä monotoimikonetta...
 
Kahvikuppikeskustelujen perusteella ilmavoimat jo kiivaasti keskustelee F-35:n ylläpidon omavaraisuudesta. Eikä tässä vaiheessa tietenkään myyjä sano ehdottomasti ei vaikka harookin vastaan. Suomalaiset puolestaan pitää esim Italiassa huoltamista mahdottomana.

Oli miten oli niin asia on neuvottelun yksi ensiaskelista.
 
Vastauksia ei tosin vielä ole pyyntöihin tullut, joten vähemmän tunnettujen (erityisesti Gripen vs. Rafale) osalta voi tulla jotain yllättävää.
Silti ajan myötä varmaankin on taipumus mennä siihen suuntaan mihin kaikki tiedot ja muut kilpailut maailmalta johdattavat. Norjan ja Israelin kokemukset vaikuttaa F-35:n osalta mahdollisesti meihin.
Gripenin osalta lentotestausohjelma ja tuotannon ylösajo yms. ehkä myös Brasiliasta tuleva tieto. Siellä on tällä hetkellä pahin mainosten ja mielikuvien todentamisvaje. Lähinnä halpuuden ja "riittävyyden".
Rafale puolestaan tarvitsisi jonkinlaisen megaluokan geopoliitisen kuvion Ranskalta, että se voisi tulla kyseeseen. En oikein edes keksi mitä se voisi olla... FREDA-fregatti puoleen hintaan laivue2020 lippulaivaksi? :rolleyes:

(Typhoon ja SH ovat jo ulkona omissa laskuissa.)
 
Viimeksi muokattu:
Kahvikuppikeskustelujen perusteella ilmavoimat jo kiivaasti keskustelee F-35:n ylläpidon omavaraisuudesta. Eikä tässä vaiheessa tietenkään myyjä sano ehdottomasti ei vaikka harookin vastaan. Suomalaiset puolestaan pitää esim Italiassa huoltamista mahdottomana.

Oli miten oli niin asia on neuvottelun yksi ensiaskelista.

Ei nyt keulita vielä. Tuollaiset asiathan on pakko selvittää ennenkuin laitetaan tarjouspyyntöä kehiin. Mikäli Suomi pysyy liittoutumattomana niin yhteinen varaosavaranto ja huolto ulkomailla ovat mahdottomia ajatuksia ja torppaavat F-35:n kisasta pois ellei muunlaista järjestelmää saada sovittua.
 
Ei nyt keulita vielä. Tuollaiset asiathan on pakko selvittää ennenkuin laitetaan tarjouspyyntöä kehiin. Mikäli Suomi pysyy liittoutumattomana niin yhteinen varaosavaranto ja huolto ulkomailla ovat mahdottomia ajatuksia ja torppaavat F-35:n kisasta pois ellei muunlaista järjestelmää saada sovittua.
Niin, ymmärsin, että tarjouspyyntö jo sisältää nämä erityisvaatimukset ja toimittaja nyt selvittää millaisin ehdoin tai kustannuksin noihin vaatimuksiin päästäisiin. Tämä siis tilanteessa jossa toimittajalla ei ole ennalta valmista konseptia tarjottavaksi. Ellei nyt sitten Israelin tapaus ole sellainen.
 
Mielenkiintoinen maininta japanin kohdalla heidän häivekoneen ja F35:n "torjunta kyvyn" puitteissa. Tosin suomi on virallisesti etsimässä monotoimikonetta...

Monotoimikone vai monitoimikone? ;) Monotoimikone voisi tarkoittaa tässä tapauksessa torjuntahävittäjän kaltaista yksikäyttökonetta, mutta tarkoitit varmaan monitoimihävittäjää (multirole)?

Norjan ja Israelin kokemukset vaikuttaa F-35:n osalta mahdollisesti meihin.

Israelin ymmärrän, mutta Norjan kokemukset? Mitä niistä? He luottavat ymmärtääkseni keskitettyyn huoltojärjestelmään, joten huollon osalta heidän kokemuksillaan ei ole merkitystä, koska meille ei keskitetty kelpaa. Arktisilla seuduilla operointi taas ei ole mikään norjalainen erikoisuus, Yhdysvalloissakin on talviolosuhteet Alaskassa ja Montanassa noin esimerkin vuoksi.

Hajauttamisesta norjalaisilla voi olla jotakin kerrottavaa, jos he sitä 70 000 miehen vahvuudellaan sitä aikovat yhä harjoittaaii, mutta en usko sen vaikuttavan lopulta paljoa Suomen konevalintaan... Kaikki kone-ehdokkaamme kykenevät siihen riittävässä määrin.

Gripenin osalta lentotestausohjelma ja tuotannon ylösajo yms. ehkä myös Brasiliasta tuleva tieto. Siellä on tällä hetkellä pahin mainosten ja mielikuvien todentamisvaje. Lähinnä halpuuden ja "riittävyyden".

Ymm... Gripenin kannalta on mielenkiintoisinta nähdä, valmistuuko se ajoissa - tai mikä sen valmiusaste on. Aikataulu on ainakin kunnianhimoinen. Koneen lentäminen ei ole vielä todiste sotavalmiudesta. NH90 on nimittäin lentänyt vuodesta 1995, ja sitä onkin nyt sitten hinkattu yli 20 vuotta sotavalmiiksi...

Rafale puolestaan tarvitsisi jonkinlaisen megaluokan geopoliitisen kuvion Ranskalta, että se voisi tulla kyseeseen.

Ei aina tarvitse olla paras, joskus riittää, että on vähiten huono. Poliittisesti vain Yhdysvallat menee kone-ehdokkaiden tarjokkaissa edelle. Tällä hetkellä. Ruotsalaiset ovat meidän konevalinnastamme riippumatta samassa veneessä kanssamme, jos Itämerellä puhkeaa laaja konflikti, ja toisaalta heillä on intressi olla sotkeutumatta selkkaukseen... ainakaan ilman suurvaltojen tukea. Ranska taas on toinen läntisen Euroopan kahdesta ydinasevaltiosta ja kaukana Venäjästä ---> enemmän mahdollisuuksia toimia, mm. myymällä lisää kalustoa, ilman pelkoa Venäjän kostosta.

Rafale voi olla kovilla, jos
  • Jenkkikoneita ei voida ostaa, koska huollollinen epävarmuus (F-35) ja valmistuksen päättyminen (F/A-18 Super Hornet).
  • Gripen E myöhästyy.
  • Trump-Putin-sopimuksen salainen lisäpöytäkirja estää sotilaskaluston myynnin Suomelle (tämä estäisi luultavasti myös Gripenin hankinnan amerikkalaisten osien takia). [Okei, yhtä hyvin voisin spekuloida Le Pen-Putin-sopimuksella.]
 
Niin, Gripen E:n aikataulu IOC:n tai mikä heidän vastaava "uskottava sotimiskyky" onkaan osalta on todella tiukka. Sen pitäisi tulla aikaisintaan juuri niillä tienoilla kun meidän on viimeistään päätettävä.

Kuvio selkiytyy kun osa viidestä aikanaan jättävää tarjoukset tekemättä.

On mielenkiintoista aikanaan myös pohtia mitä vaikutuksia mahdollisella Laivue2020 -ohjusratkaisuilla voisi olla. Vai onko mitään. Senhän pitäisi ratketa hyvissä ajoin ennen HX:n tilausajankohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, Gripen E:n aikataulu IOC:n tai mikä heidän vastaava "uskottava sotimiskyky" onkaan osalta on todella tiukka. Sen pitäisi tulla aikaisintaan juuri niillä tienoilla kun meidän on viimeistään päätettävä.

Kuvio selkiytyy kun osa viidestä aikanaan jättävää tarjoukset tekemättä.
Siihen taitaapi olla vajaa 3 vuotta aikaa? Tai näin ainakin muistelisin. Joka tapauksessa kiire tulee svedupettersoneille. Alkuperäisen Gripen-koneen kaltaisiin lastentauteihin ei tällä hankkeella enään ole aikaa, mikäli haluavat konettansa Ilmavoimille myydä.
 
Siihen taitaapi olla vajaa 3 vuotta aikaa? Tai näin ainakin muistelisin.
2019 pitäisi kolmas testi-Gripen E IOC-varustein liittyä ohjelmaan.
http://www.ainonline.com/aviation-n...ab-pushes-year-end-first-flight-latest-gripen

"Sweden expects to receive its first Gripen E in 2019, leading to an IOC standard in 2021 and the air force’s six current JAS 39C/D squadrons converting between 2023 and 2026."

Helppo myöhästyä tuosta ja jos tuohon asti lennetään vain kahdella koneella niin lentotunteja ei kyllä tule olemaan paljon kasassa. Eli jos irvaillaan nyt puolivalmiille F-35 IOC:eille (100k lentotuntia) niin entä Gripen E tuolloin?

edit: Lentopostissa mainittu jopa 2023 IOC:ksi?!? http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...ksen_asennukseen_sarjatuotantoa_valmistellaan
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top