Olikohan tämä jo täällä läpiargumentoitu?
"Hornetin saa rikki lentämällä liian kovaa pienellä kaartosäteellä" - Suomen käyttö amerikkalaista rasittavampaa
Suomessa kehitetyt menetelmät kertovat, paljonko Hornetien kriittisillä komponenteilla on käyttöikää jäljellä. Kun järjestelmää ei voinut ostaa, se piti kehittää itse.
Ilmavoimien käytössä olevien F/A-18 Hornetien jäljellä oleva käyttöikä on tarkkaan tiedossa. Tämä on välttämättömyys, sillä Suomessa ajetut lentotunnit rasittavat koneita paljon enemmän kuin niiden kotimaassa, Yhdysvalloissa.
– Perusongelmana ovat erilaiset olosuhteet ja käyttötapa. Siksi rakenteet rikkoutuvat eri aikaan, puolustusvoimien pääinsinööri ja prikaatikenraali Kari Renko kertoo.
Yhdysvalloissa Horneteja operoidaan lentotukialuksilta. Koulutuslennoilla niillä lennetään pitkiä siirtymiä harjoituspaikkaan, jossa harjoitellaan puoli tuntia.
– Meillä taas siirrytään kolme minuuttia. Käyttö per lentotunti on paljon rasittavampaa.
Ensimmäiset Hornetit otettiin käyttöön vuonna 1995. Viimeiset koneet poistuvat käytöstä vuonna 2030.
– Kun olemme sitoutuneet Hornetien käyttöön, ei voi olla sellaista virhettä, että niiden käyttöikä loppuu kaksi vuotta ennen laskettua aikaa. Yli 30 vuoden käyttöiän aikana käyttökin tulee muuttumaan, Renko sanoo.
Hävittäjäkoneet ovat erittäin liikehtimiskykyisiä ja siksi ne ovat erityisen alttiita rakenteiden väsymiselle. Suuret kiihtyvyydet kuormittavat konetta. Hornetin saa rikki esimerkiksi lentämällä liian kovaa liian pienellä kaartosäteellä.
http://www.tekniikkatalous.fi/talou...n-kaytto-amerikkalaista-rasittavampaa-6599767
Asiallinen juttu, jonka pilasivat väärinymmärryksen vuoksi täysin pieleen kirjoitetut otsikko ja viimeinen lause.
Rakenteet väsyvät 30v aikana, kun vedetään geetä, eli keskeiskiihtyvyyden kaavalla kovaa ja jyrkästi.
Mutta ohjaustietokone estää sen, että koneen voisi repiä taivaalla kerralla kappaleiksi.