Huhta
Greatest Leader
Gripen nyt ei vaan ole oikeasti uusi konetyyppi vaan jatkokehitelmä, jonka tekninen riski on huomattavasti pienempi kuin kokonaan uusilla tyypeillä on ollut.
Ennen kaikkea: Gripen joko on valmis tai ei ole. En oikein näe pointtia siinä, että asiaa vatvotaan ja pohdiskellaan kolme vuotta. Jos se ei ole, niin sitten otetaan joku muu. Problem solved. Sen kummempia muuttujia tässä ei ole. Meidän ei tarvitse pystyä juuri nyt arvaamaan miten käy.
Valmistajat esittävät konetyyppinsä mielellään jatkokehitelminä. Todellisuudessa uudessa Gripenissä ei ole paljoakaan yhteistä vanhojen kanssa raudan tasolla. Runko ja moottori menee käytännössä uusiksi sekä avioniikka ainakin tärkeimmiltä osin.
Sweden’s remanufactured aircraft will retain almost none of the previous airframe, but will reuse parts of its fuel and air systems, plus its ejection seat, windshield, canopy and outer wing elevons.
https://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/
Gripen E on siis käytännössä uusi konetyyppi. Yhtenevyys vanhan kanssa on vähäistä kokonaisuuden kannalta.
On totta, että Gripen E sisältää joitakin riskiä lievittäviä ratkaisuja. Turvautuminen koeteltuun moottoriin on yksi tällainen. Avioniikan saralla käytettäneen myös vanhoja ratkaisuja datalinkkien osalta, mutta tärkeimmät tekniset komponentit tällä saralla ovat ihan uutta: tutka, eo-sensori ja elektronisen sodankäynnin järjestelmä. MAWS:n virkaa hoitaa Elbitin PAAWS-2, mutta en tiedä siitä tarkemmin, onko se jo palveluskäytössä vai onko Gripen ensimmäinen alusta, jolle se pultataan.
Riskiä on kuitenkin ihan tarpeeksi.