Ilmavoimien tulevaisuus

Kannattaa huomata, että maailma on muuttunut.
Jep. Minusta Rogoway tavoittelee vain kuuta taivaalta. Ei hävittäjiä saada yhtäkkiä kantamaltaan huikeasti paremmiksi.
Todellinen kysymys on ennemmin tankkauskoneista ja eteen työnnetyistä tukikohdista. Ensimmäinen kaipaa stealthia ja jälkimmäisten osalta on jo varmaan raakattu joitakin pois muuttuneissa oloissa puolustuskelvottomina.
Osa saattaa olla liian lähellä (hävittäjän + risteilyohjusten kantama) alueita, johon Kiina voi päästä yllättävän helposti käsiksi.
 
Jep. Minusta Rogoway tavoittelee vain kuuta taivaalta. Ei hävittäjiä saada yhtäkkiä kantamaltaan huikeasti paremmiksi.
Todellinen kysymys on ennemmin tankkauskoneista ja eteen työnnetyistä tukikohdista. Ensimmäinen kaipaa stealthia ja jälkimmäisten osalta on jo varmaan raakattu joitakin pois muuttuneissa oloissa puolustuskelvottomina.
Osa saattaa olla liian lähellä (hävittäjän + risteilyohjusten kantama) alueita, johon Kiina voi päästä yllättävän helposti käsiksi.

Näin on.
Tankkauskoneet ovat järkevä satsaus, että palaava kalusto voi koukata "tolpan" kautta ja imaista paluuseen tarvittavan annoksen höttöä tankkiin. Eteentyönnetyt hätälaskupisteet ja niiden puolustamisesta tiedän jotain itsekin ja nykyään ne pyritään tekemään "yllättävän" pahoiksi pisteiksi vallata tai ottaa haltuunsa. Väitän, että meillä kotimaassa ei ole yhtään lentokenttää vastaavalla varustelutasolla, invaasiota silmälläpitäen, eikä tietysti tarttekkaan olla...
Mutta olisi hyvä, jos vähitellen alettaisiin tehdä vaikkapa kulkuväyliä lähi-it.n asemiin, turvabunkkereita asemiin, tankeille luolat lentokenttien läheisyyteen siten, että sieltä on katsottu suorat lähestymistiet turvaamaan lentotukikohdan toimintoja.
Olisi vaikkapa nyt Lappeenrannan lentoasemaa mielikuvitellen siten, että tehtäisiin kaupungin ympäristöön it asemia, tankeille luolat Luumäen ja Lappeenrannan välille, sinne sitten jemmattaisiin ohjustavaraa sekä tankkauskalustoa. Uitti varalaskupaikaksi ja siellä olisi sitten parempi tehdä varustelua, kun siviilit eivät ole heti naapurissa... ;)

Valmistautumista... Tehdäänkö siellä kotimaassa mitään tällaista??
 
Valmistautumista... Tehdäänkö siellä kotimaassa mitään tällaista??


zdhstrrst.jpg
 
USA pommitti ISISin leirejä Libyassa.

Keskiviikon lennoilla B-2.t lensivät 34 tuntia. Yhden lentotunnin hinta on keskimäärin 130 000 dollaria. Tästä saa kahden koneen lentokustannuksiksi 8,8 miljoonaa dollaria. Lisänä laskuun tulevat 14 ilmatankkausta - ja yli sata ammuttua JDAM-pommia.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/sirte%20b2-60459

Kerosiinia palaa. Ei taida olla optimoitu häivepommittajan aerodynamiikka polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi.
 
USA pommitti ISISin leirejä Libyassa.

Keskiviikon lennoilla B-2.t lensivät 34 tuntia. Yhden lentotunnin hinta on keskimäärin 130 000 dollaria. Tästä saa kahden koneen lentokustannuksiksi 8,8 miljoonaa dollaria. Lisänä laskuun tulevat 14 ilmatankkausta - ja yli sata ammuttua JDAM-pommia.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/sirte%20b2-60459

Kerosiinia palaa. Ei taida olla optimoitu häivepommittajan aerodynamiikka polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi.

Kerosiinia palaa kyllä, mutta itse asiassa aerodynamiikka on optimoitu polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi. Jo pelkkä aerodynaaminen konfiguraatio on sen kannalta edullinen.

NASA works out how to build large, commercial flying wing that uses half the fuel of normal aircraft

https://www.extremetech.com/extreme...ng-that-uses-half-the-fuel-of-normal-aircraft
 
Takavuosina huhuttiin myös että B-2:ssa olisi jonkinlainen plasma/sähkömagneettinen viritys ilmanvastuksen pienentämiseksi.

Kas kun ei Philadelphia-kokeessa kehitettyä teleportaatioteknologiaa. :rolleyes:
 
USA pommitti ISISin leirejä Libyassa.

Keskiviikon lennoilla B-2.t lensivät 34 tuntia. Yhden lentotunnin hinta on keskimäärin 130 000 dollaria. Tästä saa kahden koneen lentokustannuksiksi 8,8 miljoonaa dollaria. Lisänä laskuun tulevat 14 ilmatankkausta - ja yli sata ammuttua JDAM-pommia.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/sirte%20b2-60459

Kerosiinia palaa. Ei taida olla optimoitu häivepommittajan aerodynamiikka polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi.

Kallistahan tuo epäilemättä on, mutta strategisesti ajatellen tuo on muuten joka pennin arvoista. Mikä tahansa vihollinen, mistä tahansa, joskaan ei ihan milloin vain, on tuo lehtoaika kuitenkin sen verran pitkä. Pommikuorma on varsin vaikuttava sekin.

Ja tältä se pommitus epäilemättä näytti:
 
Kallistahan tuo epäilemättä on, mutta strategisesti ajatellen tuo on muuten joka pennin arvoista. Mikä tahansa vihollinen, mistä tahansa, joskaan ei ihan milloin vain, on tuo lehtoaika kuitenkin sen verran pitkä. Pommikuorma on varsin vaikuttava sekin.

Ja tältä se pommitus epäilemättä näytti:


Lentotuntien hinta tosiaan pisti silmään. Ei ole halpaa lystiä lennellä B-2 Spiritillä.. Ei ihme, että USA vaatii liittolaisiaan kantamaan suuremman vastuun kustannuksista.

Noloahan se on, etteivät Naton eurooppalaiset jäsenmaat pysty siistimään edes omia takapihojaan. Italian (Sisilian) kentiltä olisi huomattavasti lyhyempi matka Libyaan. Ei tarvitsisi häivepommittajien ylittää Atlanttia muutaman terroristileirin takia.

En tiedä, millaista ilmavalvontaa ISISillä on käytössä, mutta luulisi hieman vaatimattomammillakin ilmavoimilla voitavan suorittaa noita savimaja- tai telttakyläammuntoja. Esimerkiksi joka kerta, kun Euroopassa koetaan terroristi-isku.
 
Eurooppalainen johtajuus, on kuin "unissaan perseen raapimista". Ei kukaan saa tehtyä päätöksia ihan selvissä operaatiopaikoissa ja tilanteissa.
Niinkin yksinkertainen asia, kuin oman rajan sulkeminen kesti kuukausia (eikä osa maista ole tehneet sitäkään vielä). Entäs kun pitäisi pommittaa agressiivisia terroristeja jotka tulevat todennäköisesti tappamaan satoja-, ellei jopa tuhansia omia kansalaisia, niin ei hätää, ne ovat vaan arjessa taistelevia vähä-älyisiä alamaisia jotka ovatkin tarkoitettu uhrattavaksi.... ei voida tehdä mitään päätöksiä, jotka suojaisivat meitä tavallisia kansalaisia....
en voi kyllä sanoa muuta kuin, että ONNEKSI ON JENKIT jotka sentään pommitti nuokin terroristit sinne 50 neitsyensä joukkoon... perkeleet
.
 
Eurooppalainen johtajuus, on kuin "unissaan perseen raapimista". Ei kukaan saa tehtyä päätöksia ihan selvissä operaatiopaikoissa ja tilanteissa.
Niinkin yksinkertainen asia, kuin oman rajan sulkeminen kesti kuukausia (eikä osa maista ole tehneet sitäkään vielä). Entäs kun pitäisi pommittaa agressiivisia terroristeja jotka tulevat todennäköisesti tappamaan satoja-, ellei jopa tuhansia omia kansalaisia, niin ei hätää, ne ovat vaan arjessa taistelevia vähä-älyisiä alamaisia jotka ovatkin tarkoitettu uhrattavaksi.... ei voida tehdä mitään päätöksiä, jotka suojaisivat meitä tavallisia kansalaisia....
en voi kyllä sanoa muuta kuin, että ONNEKSI ON JENKIT jotka sentään pommitti nuokin terroristit sinne 50 neitsyensä joukkoon... perkeleet
.

Niinpä. Keskitetysti ei osata päättää oikein mistään, vaan aina vaaditaan yksimielisyys. Mutta yksin taas ei mikään Euroopan pikku valtio uskalla toimia.

Noiden terroristileirien pommittamisessa voi toki tulla rajanvedon paikka pian vastaan. Jos vaikka Suomi – kuvitteellisen terroristi-iskun jälkeen – päättäisi lähettää Hornet-lentäjät harjoittelemaan ilmatankkausta ja täsmäpommitusta Lapin sijasta Saharan aavikolle, Iltapulu saattaisi repäistä etusivun lööppinsä uusiksi.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000948080.html

Rajanvedon paikka tulisi viimeistään silloin kun aloitettaisiin metsästää terroristien rahoittajavaltioita. Jos esimerkiksi Iran tai Qatar sattuisivat rahoittamaan terroristeja, lähetettäisiinkö Horneteilla terveiset niillekin nurkille?
 
Niinpä. Keskitetysti ei osata päättää oikein mistään, vaan aina vaaditaan yksimielisyys. Mutta yksin taas ei mikään Euroopan pikku valtio uskalla toimia.

Noiden terroristileirien pommittamisessa voi toki tulla rajanvedon paikka pian vastaan. Jos vaikka Suomi – kuvitteellisen terroristi-iskun jälkeen – päättäisi lähettää Hornet-lentäjät harjoittelemaan ilmatankkausta ja täsmäpommitusta Lapin sijasta Saharan aavikolle, Iltapulu saattaisi repäistä etusivun lööppinsä uusiksi.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000948080.html

Rajanvedon paikka tulisi viimeistään silloin kun aloitettaisiin metsästää terroristien rahoittajavaltioita. Jos esimerkiksi Iran tai Qatar sattuisivat rahoittamaan terroristeja, lähetettäisiinkö Horneteilla terveiset niillekin nurkille?

Entä jos vaan suljetaan kaikki heidän luvat ja lähetetään hiekkalaatikolle heidän "suurlähettiläät"?
kaikki kyseisen maan asukit vaan himaan täältä....

Muoks. Tämä on vahvaa ot juttua nyt....
 
Entä jos vaan suljetaan kaikki heidän luvat ja lähetetään hiekkalaatikolle heidän "suurlähettiläät"?
kaikki kyseisen maan asukit vaan himaan täältä....

Muoks. Tämä on vahvaa ot juttua nyt....
Onko aivan liikaa toivottu, että pakolaisasiat voisi käsitellä omassa ketjussaan???
 
En oikein tiedä mihin ketjuun tämä kuuluisi, sorry jos väärä paikka
http://www.sldinfo.com/an-update-on...ng-indian-air-chief-highlights-the-way-ahead/
New Delhi. The Indian Air Force (IAF) urgently needs to finalize acquisition of 200 to 250 Medium Multi Role Combat Aircraft (MMRCAs), preferably twin-engine due to the bird-infested skies in the region.

Outgoing Chief of Air Staff Air Chief Marshal Arup Raha mentioned the figures at his farewell press conference on December 28, pointing out also that the number of Rafale aircraft being acquired from France, 36, was too small, and that IAF needed to fully equip its sanctioned strength of 42 combat jet squadrons.

Jos tulkitsen tätä artikkelia oikein, SHornet ja Rafale ovat taas Intian kisassa mukana ja jopa ennakkosuosikkeina...
Näitten hommat vetää kyllä surkuhupaisuudessaan sanattomaksi.
 
En oikein tiedä mihin ketjuun tämä kuuluisi, sorry jos väärä paikka
http://www.sldinfo.com/an-update-on...ng-indian-air-chief-highlights-the-way-ahead/
New Delhi. The Indian Air Force (IAF) urgently needs to finalize acquisition of 200 to 250 Medium Multi Role Combat Aircraft (MMRCAs), preferably twin-engine due to the bird-infested skies in the region.

Outgoing Chief of Air Staff Air Chief Marshal Arup Raha mentioned the figures at his farewell press conference on December 28, pointing out also that the number of Rafale aircraft being acquired from France, 36, was too small, and that IAF needed to fully equip its sanctioned strength of 42 combat jet squadrons.

Jos tulkitsen tätä artikkelia oikein, SHornet ja Rafale ovat taas Intian kisassa mukana ja jopa ennakkosuosikkeina...
Näitten hommat vetää kyllä surkuhupaisuudessaan sanattomaksi.

Ilmeisesti asia on niin että ilmavoimien toive olisi lisää Rafaleita, mutta poliitikot haluaisivat halvemman yksimoottorisen tyypin, Rafalen valmistus Intiassa osoittautui vissiin liian kalliiksi ja kotimainen valmistus on hankkeen kulmakiviä.
Tässä puolustusministeri Parrikarin tiedote joka tuli viikko tuon komentajan puheen jälkeen. Tämän kuun puolella pitäisi tulla jotain lisätietoa? Tosin tuossa Parrikar sanoo että kaksimoottorisenkin tyypin valmistus on tulevaisuudessa mahdollista (??!!). Mielenkiintoista on mm. maininta että Intian laivasto pitäisi jossain vaiheessa oman hankintansa uudeksi tukialushävittäjäksi. Saapa nähdä mitä siitä sitten tulee.

Intialaisilla on tosiaan välistä melkoista tuherrusta tuo hankintapolitiikka. Heillä on ollut vuosikausia ohjelma torpedojen hankkimiseksi sukellusveneilleen, mutta siinä on kestänyt niin kauan että aloitettiin uusi hankintaohjelma - mutta vanhaa ei lakkautettu. Nyt siellä tutkitaan yhtä aikaa kahden torpedon hankintaa...
 
Viimeksi muokattu:
Saanen muistuttaa foorumilaisia, etteivät superaseet ole yksinomaan Venäjän etuoikeus: :uzi:

Ulkomaat
Superpommittajat lensivät Atlantin takaa yli 30 tuntia 15 ilmatankkaajan avulla ja tuhosivat ISIS-leirit
Juha-Pekka Tikka
eilen klo 23:56 (päivitetty eilen klo 23:59)
Libyan Sirten ilmaiskuista tulee julki hämmästyttäviä tietoja.

  • a5e6481216c7d918757e65aacc33796ae3823dcf275ea8267d0ce7c6e5f968b8

    B-2 Spirit -pommittajat ovat ainutlaatuinen etu USA:n asevoimille.

    (Wikimedia Commons US Air Force Tech Sgt Cecilio Ricardo)
The Aviationist on kerännyt tietoja viime torstain vastaisen yön ilmaiskuista ISIS:n leireihin Libyassa. USA sanoo menestyksekkäillä iskuilla surmatun 80 ISIS-taistelijaa, joista osa oli suunnittelemassa terrori-iskuja Eurooppaan.

B-2 Spirit -häivepommittajat lensivät kohteeseensa Libyaan kerralla USA:n Missourista, jonne ne myös saman tien palasivat.

Kolme pommittajaa oli kukin ilmassa yhtäjaksoisesti yli 30 tuntia. Niitä tuki operaatiossa 15 ilmatankkauskonetta. Välimerellä tukemassa olivat USS Donald Cook- ja USS Porter -alukset.

Koneista ammuttiin yöaikaan 108 täsmäpommia. Lisäksi ainakin yksi kauko-ohjattu lennokki ampui Hellfire-ohjuksia kohti pakenevia terroristeja.

Raskaat iskut oli valtuuttanut presidentti Barack Obama. Itse iskuja suoritti kaksi B-2:ta kolmannen toimiessa varakoneena.

https://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/sirte-60604
 
Back
Top