Raytheonin ja Leonardon yhteisprojekti kaatui hintaan.
Northropin lausunnoista voi lukea että hinnalla kilpaillaan kovasti. Aikaisemmin USAF ilmoitti että hinta tulee olemaan tärkeimpiä valintakriteereitä, ja halpa hinta+minimivaatimusten täyttäminen -yhdistelmällä pääsee pitemmälle kuin kalliimmalla koneella joka ylittää vaatimukset reippaasti.
Arvelenpa että joku valmistajista on lähtenyt liikkeelle "pakkovoitto" -asenteella ja puskee hinnan niin alas kuin suinkin. Lentokonefanina sitä tietysti toivoisi kunnon kisaa missä olisi monta ehdokasta, ja harmi jos Northropin klassisen linjakas ehdokas jää hyllylle pölyttymään.
Artikkelista. Ei kyse ollut pelkästään hinnasta. Vaan myös suorituskyvystä. Jos hinta on kallis, eikä suorituskyky riitä, niin johtopäätökset ovat aika selvät.
“The October row was over control, and that never really went away, but the debate over price also became more important, particularly as the [competitiveness] of Boeing’s offer in the T-X program became more evident,” said a second Italian source. Boeing has teamed with Saab to offer a clean sheet design.
“And it’s no secret the M-346, with a fly away cost of about $25 million, is an expensive plane — about the same price as the T-50,” he said. “For the M-346, which lags on some specifications including Gs, price was doubly important and they needed to hit the $15-18 million zone.”