Ilmavoimien tulevaisuus

Ilmavoimien FB-seinältä:

"Ilmavoimat suoritti 5. ja 9.3. Yhdysvalloissa kaksi koeammuntaa JASSM (AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile) -rynnäkköohjuksella. Ammunnat suoritettiin Naval Air Weapons Station (NAWS) China Laken lähellä sijaitsevalla ampuma-alueella Kaliforniassa. Ohjukset laukaistiin ilmavoimien yksipaikkaisista F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjistä. Ammunnat sujuivat suunnitellusti ja ohjukset tuhosivat ampuma-alueelle sijoitetut harjoitusmaalit. Ammunnoilla todennettiin, että pitkän lentoajan jälkeen ohjus kykenee osumaan erittäin tarkasti ennakolta suunniteltuun maalipisteeseen. Koeammunnoissa käytettävissä aseissa oli normaalia pienempi räjähdelataus, koska mukana oli lentoa rekisteröiviä ja mittaavia telemetrialaitteita sekä datalinkkejä. (http://bit.ly/2Foq3P9)
Kuvasarjassa majuri Mikko Kolin 5.3. ampuma ohjus osuu maalialueelle sijoitettuun maalikonttiin."

Tuleeko kenellekään mieleen tuosta konttien asettelusta Raskasta ohjusta laukaiseva ajoneuvo? 29388970_1728157277248244_8449644448622508809_n.jpg29425484_1728157307248241_1920581919208462545_n.jpg29497371_1728157207248251_3443958470423740634_n.jpg
 
this-infographic-has-everything-you-need-to-know-about-the-russian-s-400-missile-defense-system.jpg
 
https://www.defencetalk.com/u-s-air-force-to-begin-fighter-mounted-laser-testing-this-summer-71579/

U.S. Air Force to begin fighter-mounted laser testing this summer

The U.S. Air Force will this summer begin testing a laser that will be mounted on an F-15 warplane, an official said Monday.

The Pentagon last year awarded a $26 million contract to Lockheed Martin for a laser program called SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator).

The idea is to put a laser system on aircraft with an output of about 50 kw to test their ability to zap drones or cruise missiles.

Aiheeseen liittyen:
image
 
Hajasijoittaminen on se avainsana.

Tukialuksellahan ne on erinomaisen hyvin "hajautettu", kun kaikki Suomen koneet mahtuvat yhdelle Nimitz-luokan supercarrierille. :cautious:

Ei sillä, amerikkalainen lentotukialus on varmasti yksi maailman turvallisimpia paikkoja tukeutua.
 
Tukialuksellahan ne on erinomaisen hyvin "hajautettu", kun kaikki Suomen koneet mahtuvat yhdelle Nimitz-luokan supercarrierille. :cautious:

Ei sillä, amerikkalainen lentotukialus on varmasti yksi maailman turvallisimpia paikkoja tukeutua.

Uusien koneiden lento Suomeen olisi kai se todennäköisin skenaario.
 
Hieno juttu joka tapauksessa!

Taitaa kyllä olla niin, että Jarmo "Charles" Lindbergh & co. laskeutuivat yhdysvaltalaiselle lentotukialukselle ensimmäisinä suomalaisina. Ainakin, jos Haavelasku-kirjaan on luottamista. (Tosin en tiedä, laskeutuivatko he itse vai olivatko ainoastaan takapenkkiläisinä...)

Mulla on kirja, en tosin muista ulkoa että oliko Lindberg vai tuolloinen ilmavoimien komentaja Heikki Nikunen joka oli kaksipaikkaisen koneen kyydissä.
 
Hieno juttu joka tapauksessa!

Taitaa kyllä olla niin, että Jarmo "Charles" Lindbergh & co. laskeutuivat yhdysvaltalaiselle lentotukialukselle ensimmäisinä suomalaisina. Ainakin, jos Haavelasku-kirjaan on luottamista. (Tosin en tiedä, laskeutuivatko he itse vai olivatko ainoastaan takapenkkiläisinä...)
Kyytiläisinä. Tosin niinhän on ollut muunmuassa entinen puolustusministerikin. Cod:in kyydissä laivalle mutta tukialuslasku kuitenkin
 
Uusien koneiden lento Suomeen olisi kai se todennäköisin skenaario.

Jos jotain täydennyskoneita olisi tulossa, niin niiden tuominen lentotukialuksella Atlantin yli on älyttömän hidasta ja raskasta. Huomattavasti nopeammin ja helpommalla päästään lentämällä ne Eurooppaan ilmatankkauskoneen tukemana. (Paitsi tietysti jos se lentotukialus on jo lähialueella, kun koneita tarvitaan/saadaan.)
 
Taitaa kyllä olla niin, että Jarmo "Charles" Lindbergh & co. laskeutuivat yhdysvaltalaiselle lentotukialukselle ensimmäisinä suomalaisina. Ainakin, jos Haavelasku-kirjaan on luottamista. (Tosin en tiedä, laskeutuivatko he itse vai olivatko ainoastaan takapenkkiläisinä...)

Kyytiläisinä. Tosin niinhän on ollut muunmuassa entinen puolustusministerikin. Cod:in kyydissä laivalle mutta tukialuslasku kuitenkin

Minullekin jäi Haavelaskusta käsitys, että jos Hornet-evaluaatiotiimin jäsen laskeutuu tukialukselle, hän tekee sen olemalla itse puikoissa. Jos kyytiläisenä olo (jopa yhteyskoneessa) riittää tukialukselle lentämiseksi/laskeutumiseksi, niin aika moni ajanut Pendolinolla Helsingin rautatieasemalle. Pendolino-operointi on sikäli tarkkaa, että jos ollaan menossa kolmosraiteelle ja mennään kakkosraiteelle, niin aika monikin on vitun "disappointed". Helsingin asema on siinäkin mielessä kinkkinen, että finaalin on osuttava kerralla kohdalleen, läpilaskua ei voi tehdä tai laskee läpi aseman seinästä ja matka jatkuu asemahallista.
 
Minullekin jäi Haavelaskusta käsitys, että jos Hornet-evaluaatiotiimin jäsen laskeutuu tukialukselle, hän tekee sen olemalla itse puikoissa. Jos kyytiläisenä olo (jopa yhteyskoneessa) riittää tukialukselle lentämiseksi/laskeutumiseksi, niin aika moni ajanut Pendolinolla Helsingin rautatieasemalle. Pendolino-operointi on sikäli tarkkaa, että jos ollaan menossa kolmosraiteelle ja mennään kakkosraiteelle, niin aika monikin on vitun "disappointed". Helsingin asema on siinäkin mielessä kinkkinen, että finaalin on osuttava kerralla kohdalleen, läpilaskua ei voi tehdä tai laskee läpi aseman seinästä ja matka jatkuu asemahallista.
Suotta tuota sitten on Ilmavoimat ja US Navy mainostanut, että ensimmäinen Suomalainen lentäjä, joka laskeutuu tukialukselle itse. En usko, että olis noin sanottu JOS joku olis jo 90-luvulla moista tehnyt. Enkä kyllä usko että olis tehnytkään, saatika evaluaatiotiimin jäsen jolle olis pitänyt kouluttaa koko tukialustoiminta uuden koneen koulutuksen lisäksi.
 
Kyky luultavasti on kotimaisissakin, sillä muistelisin tukialusvarustuksen poistamisen arvioidun liian kalliiksi. Siis ainakin se katapulttikiinnitys etupyörässä pitäisi olla.
Koukku löytyy tietysti kun sillä on viime aikoina käyty sertifioimassa Liettuassa yhden lentokentän vaijerisysteemi.
 
Kyky luultavasti on kotimaisissakin, sillä muistelisin tukialusvarustuksen poistamisen arvioidun liian kalliiksi. Siis ainakin se katapulttikiinnitys etupyörässä pitäisi olla.
Koukku löytyy tietysti kun sillä on viime aikoina käyty sertifioimassa Liettuassa yhden lentokentän vaijerisysteemi.
On toki, periaatteessa vaikka heti tukialuksille laskeutumaan. Koukkulaskuja mekin oltiin tekemässä mutta siellä maaporukkana.
 
Kyllä hymyilytti kun tuon jutun aikanaan luin. Piti oikein printata se seinälle kun tulee töissä välistä liikaakin huomauteltua välimerkeistä ja yhdyssanoista nuorisoketjun raporteissa ja muistioissa. Kielen rappio on valitettava tosiasia vaikka olisi kuinka YO ja AMK.

Itseasiassa ei niin Huhtalle ollut osoitettu. Kun näin tuon uutisen ekan kerran olen odottanut into piukalla koska sillä pääsee näsäviisastelemaan. Oli hyvä saada se ulos systeemistä.
 
Suotta tuota sitten on Ilmavoimat ja US Navy mainostanut, että ensimmäinen Suomalainen lentäjä, joka laskeutuu tukialukselle itse. En usko, että olis noin sanottu JOS joku olis jo 90-luvulla moista tehnyt. Enkä kyllä usko että olis tehnytkään, saatika evaluaatiotiimin jäsen jolle olis pitänyt kouluttaa koko tukialustoiminta uuden koneen koulutuksen lisäksi.

YLE kertoo näin:

https://yle.fi/uutiset/3-10125567


Lentoposti.fi kertoo, että aiemmin ainakin seitsemän suomalaista hävittäjäohjaajaa on ollut mukana tukialuslaskuissa ja katapulttistarteissa kaksipaikkaisen Hornet-version takapenkillä. Tämä tapahtui, kun suomalaisia lentäjiä oli Yhdysvalloissa koulutettavana 1990-luvulla, jolloin Hornetit hankittiin Suomeen. Järvinen on kuitenkin ensimmäinen, joka on ohjannut Hornetin laskuun tukialukselle.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
YLE kertoo näin:

https://yle.fi/uutiset/3-10125567


Lentoposti.fi kertoo, että aiemmin ainakin seitsemän suomalaista hävittäjäohjaajaa on ollut mukana tukialuslaskuissa ja katapulttistarteissa kaksipaikkaisen Hornet-version takapenkillä. Tämä tapahtui, kun suomalaisia lentäjiä oli Yhdysvalloissa koulutettavana 1990-luvulla, jolloin Hornetit hankittiin Suomeen. Järvinen on kuitenkin ensimmäinen, joka on ohjannut Hornetin laskuun tukialukselle.

Kannattaa lukea silmät auki tulevia HX-tarinoita. Hornet-koulutuksen kohdalla ovat näkyvästi esillä herrat Lindberg ja Jäämeri. Näkyvä sijoittuminen etujoukkoon näkyy korreloivan tulevan urakehityksen kanssa.
 
Back
Top