Kurssi: Täydennys NorjanmerelläJa kun tukialuksilta toimimista ollaan näköjään ottamassa opetusohjelmaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kurssi: Täydennys NorjanmerelläJa kun tukialuksilta toimimista ollaan näköjään ottamassa opetusohjelmaan.
Hajasijoittaminen on se avainsana.Ja kun tukialuksilta toimimista ollaan näköjään ottamassa opetusohjelmaan.
Hajasijoittaminen on se avainsana.
Tukialuksellahan ne on erinomaisen hyvin "hajautettu", kun kaikki Suomen koneet mahtuvat yhdelle Nimitz-luokan supercarrierille.
Ei sillä, amerikkalainen lentotukialus on varmasti yksi maailman turvallisimpia paikkoja tukeutua.
Hieno juttu joka tapauksessa!
Taitaa kyllä olla niin, että Jarmo "Charles" Lindbergh & co. laskeutuivat yhdysvaltalaiselle lentotukialukselle ensimmäisinä suomalaisina. Ainakin, jos Haavelasku-kirjaan on luottamista. (Tosin en tiedä, laskeutuivatko he itse vai olivatko ainoastaan takapenkkiläisinä...)
Kyytiläisinä. Tosin niinhän on ollut muunmuassa entinen puolustusministerikin. Cod:in kyydissä laivalle mutta tukialuslasku kuitenkinHieno juttu joka tapauksessa!
Taitaa kyllä olla niin, että Jarmo "Charles" Lindbergh & co. laskeutuivat yhdysvaltalaiselle lentotukialukselle ensimmäisinä suomalaisina. Ainakin, jos Haavelasku-kirjaan on luottamista. (Tosin en tiedä, laskeutuivatko he itse vai olivatko ainoastaan takapenkkiläisinä...)
Uusien koneiden lento Suomeen olisi kai se todennäköisin skenaario.
Taitaa kyllä olla niin, että Jarmo "Charles" Lindbergh & co. laskeutuivat yhdysvaltalaiselle lentotukialukselle ensimmäisinä suomalaisina. Ainakin, jos Haavelasku-kirjaan on luottamista. (Tosin en tiedä, laskeutuivatko he itse vai olivatko ainoastaan takapenkkiläisinä...)
Kyytiläisinä. Tosin niinhän on ollut muunmuassa entinen puolustusministerikin. Cod:in kyydissä laivalle mutta tukialuslasku kuitenkin
Ennenkaikkea se olisi helveeetin kallista.tuominen lentotukialuksella Atlantin yli on älyttömän hidasta ja raskasta.
Suotta tuota sitten on Ilmavoimat ja US Navy mainostanut, että ensimmäinen Suomalainen lentäjä, joka laskeutuu tukialukselle itse. En usko, että olis noin sanottu JOS joku olis jo 90-luvulla moista tehnyt. Enkä kyllä usko että olis tehnytkään, saatika evaluaatiotiimin jäsen jolle olis pitänyt kouluttaa koko tukialustoiminta uuden koneen koulutuksen lisäksi.Minullekin jäi Haavelaskusta käsitys, että jos Hornet-evaluaatiotiimin jäsen laskeutuu tukialukselle, hän tekee sen olemalla itse puikoissa. Jos kyytiläisenä olo (jopa yhteyskoneessa) riittää tukialukselle lentämiseksi/laskeutumiseksi, niin aika moni ajanut Pendolinolla Helsingin rautatieasemalle. Pendolino-operointi on sikäli tarkkaa, että jos ollaan menossa kolmosraiteelle ja mennään kakkosraiteelle, niin aika monikin on vitun "disappointed". Helsingin asema on siinäkin mielessä kinkkinen, että finaalin on osuttava kerralla kohdalleen, läpilaskua ei voi tehdä tai laskee läpi aseman seinästä ja matka jatkuu asemahallista.
On toki, periaatteessa vaikka heti tukialuksille laskeutumaan. Koukkulaskuja mekin oltiin tekemässä mutta siellä maaporukkana.Kyky luultavasti on kotimaisissakin, sillä muistelisin tukialusvarustuksen poistamisen arvioidun liian kalliiksi. Siis ainakin se katapulttikiinnitys etupyörässä pitäisi olla.
Koukku löytyy tietysti kun sillä on viime aikoina käyty sertifioimassa Liettuassa yhden lentokentän vaijerisysteemi.
Kyllä hymyilytti kun tuon jutun aikanaan luin. Piti oikein printata se seinälle kun tulee töissä välistä liikaakin huomauteltua välimerkeistä ja yhdyssanoista nuorisoketjun raporteissa ja muistioissa. Kielen rappio on valitettava tosiasia vaikka olisi kuinka YO ja AMK.
Suotta tuota sitten on Ilmavoimat ja US Navy mainostanut, että ensimmäinen Suomalainen lentäjä, joka laskeutuu tukialukselle itse. En usko, että olis noin sanottu JOS joku olis jo 90-luvulla moista tehnyt. Enkä kyllä usko että olis tehnytkään, saatika evaluaatiotiimin jäsen jolle olis pitänyt kouluttaa koko tukialustoiminta uuden koneen koulutuksen lisäksi.
YLE kertoo näin:
https://yle.fi/uutiset/3-10125567
Lentoposti.fi kertoo, että aiemmin ainakin seitsemän suomalaista hävittäjäohjaajaa on ollut mukana tukialuslaskuissa ja katapulttistarteissa kaksipaikkaisen Hornet-version takapenkillä. Tämä tapahtui, kun suomalaisia lentäjiä oli Yhdysvalloissa koulutettavana 1990-luvulla, jolloin Hornetit hankittiin Suomeen. Järvinen on kuitenkin ensimmäinen, joka on ohjannut Hornetin laskuun tukialukselle.