Ilmavoimien tulevaisuus

Kannattaa lukea silmät auki tulevia HX-tarinoita. Hornet-koulutuksen kohdalla ovat näkyvästi esillä herrat Lindberg ja Jäämeri. Näkyvä sijoittuminen etujoukkoon näkyy korreloivan tulevan urakehityksen kanssa.

Eikös tuo ole aika loogista?

Kannattanee myös odottaa vesi kielellä, montako kirjaa hävittäjähankinnasta julkaistaan tällä kertaa ja monessako asiaa käsitellään positiivisesti. Kirjan kirjoittamisessa voisi muuten olla aihetta useammallekin foorumilaiselle. :D
 
Eikös tuo ole aika loogista?

Olisi tosiaan erikoista jos sinne ei lähtisi terävä kärki. Tuo nyt vain otti silmää vanhoja Ilmavoimien vuosikirjoja selaillessa.

Mitenkään olennainen asia tuo ei maallikolle tietysti ole. Kyllä sen sitten aikanaan uutisista näkee kenet on johonkin tehtävään nimitetty.
 
Merijalkaväki aikoo asenttaa karvalakki-Hornetiin vielä AESA-tutkan.

USMC to upgrade Hornets with new AESA radar

The US Marine Corps (USMC) is to replace the radars of its Boeing F/A-18 legacy Hornets with a new active electronically scanned array (AESA) system.

A request for information (RFI) issued by the Naval Air Systems Command (NAVAIR) on 20 March calls for a new AESA system to replace the incumbent Raytheon AN/APG-73 radar on the USMC’s fleet of F/A-18C/D aircraft...According to NAVAIR, the contract will begin on 1 October of this year with retrofits commencing in the fourth quarter of 2020 and running through to the fourth quarter of 2022. A total of 98 AESAs are to be procured to cover seven fleet squadrons of 12 aircraft each plus 14 spare systems. In its list of requirements, NAVAIR states that the new AESA should require no changes to the current radar-aircraft interfaces.
http://www.janes.com/article/78735/usmc-to-upgrade-hornets-with-new-aesa-radar
 
Merijalkaväki aikoo asenttaa karvalakki-Hornetiin vielä AESA-tutkan.

http://www.janes.com/article/78735/usmc-to-upgrade-hornets-with-new-aesa-radar

Mariinit aikovat sitten ilmeisesti lentää Hornetilla sinne 2020-luvun loppuun asti, vaikka toisenlaistakin viestiä on kuulunut? Muutenhan tuo päivitys olisi laiton (kts. alla).

Yhdysvaltain lain mukaan poistuviin hävittäjäkoneisiin saa tehdä viimeisten 60 käyttökuukauden aikana vain lentoturvallisuuteen vaikuttavia päivityksiä.

https://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/2010-10-18/Hornet-saa-ohjuksia-ja-pommeja-3297632.html

Kyllähän uusi tutka olisi nannaa meillekin, mutta eipä taida olla rahaa... Mielenkiintoista nähdä, tarttuvatko sveitsiläiset tuohon mahdollisuuteen.
 
Lieneekö miten suurelta osin entisen ylläpidon vaikeus syynä. Kuvateksti: "The AN/APY-73 is suffering from serviceability issues and is to be replaced by a new AESA system on 84 of the USMC’s F/A-18C/D Hornet combat aircraft. Source: US DoD "

Mites suu pannaan meillä kun USMC sipaisee 100 uutta tutkaa? Huollon hinta pompsahti? Entä jos Sveitsi tekee samoin? Tosin viime kesänä DSCA:sta tullut lupa mainitsee vain: "software enhancements to the APG-73 radar", muuten samoja radiopäivityksiä MIDS JTRS:ään yms. kuten meillä.
http://www.dsca.mil/major-arms-sales/government-switzerland-fa-18-upgrades

"When production ended in 2006, the radar's estimated average unit cost was $2.5 million. The AESA retrofit onto the APG-73 is estimated to cost from $2.5 to $3.0 million per aircraft. " (tieto vuodelta 2008)
https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=328 Eli jos otetaan hatusta vedetty inflaatiokorjaus 4 Me * 62 = 248 Me, eli JASSMien hinta olisi mennyt AESA-päivitykseen.

Vielä veli hopea Rogowayn näkökulma: http://www.thedrive.com/the-war-zon...-f-a-18-hornets-to-receive-aesa-radar-upgrade

Iso kuva on, että laivasto lähettää 136 F/A-18D:tä boneyardille, jotta USMC saa pidettyä omansa rivissä.
http://www.thedrive.com/the-war-zon...t-fleet-to-prop-up-beleaguered-usmc-squadrons
 
Mariinit aikovat sitten ilmeisesti lentää Hornetilla sinne 2020-luvun loppuun asti, vaikka toisenlaistakin viestiä on kuulunut? Muutenhan tuo päivitys olisi laiton (kts. alla).
Ei näytä uudelta tiedolta. Näin tammikuussa 2015:
Last October, the US Marine Corps released a long-term aviation plan which deferred the retirement of its last F/A-18C/D units by five years to 2030, matching the service life expected by the Finnish air force. Meanwhile, voters in Switzerland last May rejected a plan to replace F/A-18s with Saab Gripens.

Raytheon’s Garcia says a Hornet radar upgrade is being considered by the USMC and international operators, but declines to identify the potential foreign customers.
https://www.flightglobal.com/news/articles/aesa-upgrade-battle-heats-up-for-fa-18-hornets-408074/
 


Helvetin vähän kun Yhdysvalloissa on tuplat tavoitteena, lisäksi täällä ei ole juntattu paskaksi tukialuksilla.

Noita kannattaa jo pitää hetki luolassakin, itse mietin jo myös ilmavoimien perustamista Viroon jossa Patriakin vain jatkaisi toimintaansa uudella loppukäyttäjällä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Helvetin vähän kun Yhdysvalloissa on tuplat tavoitteena, lisäksi täällä ei ole juntattu paskaksi tukialuksilla.

Noita kannattaa jo pitää hetki luolassakin, itse mietin jo myös ilmavoimien perustamista Viroon jossa Patriakin vain jatkaisi toimintaansa uudella loppukäyttäjällä.
Muistetaan edelleen, että meillä on maailman mittakaavassa olemattomat matkat tukikohdista harjoitusalueille. Lentotuntia kohti tulee meillä siksi enemmän runkoa rasittavaa liikehtimistä kuin vaikka jenkeissä. Lisäksi he ovat vetäneet merkittävän osan Horneteistaan rungon keskeisimmän osan korvaavan Center Barrel Replacement-ohjelman läpi, jonka avulla vasta tuo 9000 lentotunnin suunniteltu kestoikä saavutetaan. Koska tuo prosessi vaatii koko koneen purkamisen kirjaimellisesti alkutekijöihinsä, se on erittäin kallis projekti saavutettavaan hyötyyn nähden. Jenkeillä vaan ei ollut vaihtoehtoja, kun hävittäjät olivat loppumassa kesken eikä uusia olisi saanut linjalta riittävän nopeasti - budjetin koosta välittämättä.
 
Center Barrel Replacement vie 26000 työtuntia konetta kohti. Satasen tuntikuluilla se tekisi osat (2200kpl), työkalut + 2.6 miljoonaa per kone. Todennäköisesti ainakin purkaminen ja kokoaminen onnistuisi Patrialta. Jos HX menee metsään, niin AESA -päivitys + CBR antaisi jonkun vuoden lisää.

 
Viimeksi muokattu:
Taloudellisesti ei kannata operoida nykyisillä budjeteilla, ei se poista niiden käyttöarvoa sodassa vielä eläköitymisen jälkeen.

On vaikea taistella koneella, jota ei ole lennetty, huollettu jne. rauhan aikana.
 
On vaikea taistella koneella, jota ei ole lennetty, huollettu jne. rauhan aikana.

Niin koneitahan ei ole missään eikä koskaan varastoitu, lentäjiä ja mekaanikoita kutsuttu reservistä ja laitettu ilmaan.
Suomi on vielä maa jossa nämä koneet on itse kokoonpantu, rakennettu ja huollettu kauttaaltaan, ei nyt heittäydytä ihan pöllöiksi.
En puhu mistään vuosikymmenistä tai kaikkien koneiden koipallottamisesta mutta kai tästäkin saadaan monen sivun vääntö.
 
Sanotaanko CBR-päivitys 5m€ per kone, AESA 3m€ per kone x 62 kpl = jossain 500 m€ hujakoilla. Jos tällä olisi saatu toiset 4500h lentoaikaa per kone, niin eikö tuo nyt olisi aika helkkarin kannattavaa? Niillähän lentäis tyyliin vielä 15 vuotta pidempään? Vai oliko tässä se pelko, että USMC luopuu omistaan ennen meitä ja sit ollaan kalliilla itse huoltamassa?
 
Ei sillä saa kuin noin 1000-2000 tuntia lisää per päivityskerta.
Kanukit on vissiin tehnyt jo kahdesti. Meillä vaihdettiin vain muutaman kuluneimman siivet, ei edes valtaosan.

Saattaa olla myös, että meille kun tuli varvin viimeiset niin siinä oli jo aikaisempia vahvempi runko.

SLEP (tai harvemmin SLM) on sen tarvittavan kokonaishoonauksen nimi, CBR on vain osa.

https://news.usni.org/2017/10/18/bo...lans-already-buying-material-setting-facility

Tässä vihjataan, että karvalakki-Hornetin elinkaaren jatko on osoittautunut odotettua vaikeammaksi, mistä yritetään oppia SH varten.
http://www.nationaldefensemagazine....e-life-extension-to-commence-as-early-as-2017

Tässä pitkähkö katsaus Kanadan Hornetien elinikään:
http://www.forces.gc.ca/assets/FORC...ports-pubs/06 11 Task 4 (En) Report Final.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaanko CBR-päivitys 5m€ per kone, AESA 3m€ per kone x 62 kpl = jossain 500 m€ hujakoilla. Jos tällä olisi saatu toiset 4500h lentoaikaa per kone, niin eikö tuo nyt olisi aika helkkarin kannattavaa? Niillähän lentäis tyyliin vielä 15 vuotta pidempään? Vai oliko tässä se pelko, että USMC luopuu omistaan ennen meitä ja sit ollaan kalliilla itse huoltamassa?

Onkohan tuo ihan realismia? MLU:t maksoivat ilman aseita luokkaa 1,5 miljardia ja niissä vain päivitettiin vanhoja järjestelmiä. Jos Hornet tosiaan jatkaa uudella tutkalla ja peruskorjatuilla rakenteilla vielä vuosikymmeniä vain 500 miljoonan panostuksella niin tuohon pitää tarttua riemusta kiljuen. Kansalaisaloitteen paikka?
 
Back
Top