Ilmavoimien tulevaisuus

Ehkä siinä on tarkoitettu että ensimmäisiä naispuolisia laivueenkomentajia? Vaikka kyllä heitäkin on jo ollut.
Tietääkseni ensimmäinen nainen hävittäjälaivueen johdossa oli Zenja Prohorova joka toimi tilapäisenä rykmentinkomentajana vuonna 1942. Hänen tilalleen tuli vakituiseksi sitten Tamara Kazarinova. Tuonaikainen punailmavoimien "lentorykmentti" vastasi jokseenkin suomalaista laivuetta.
Rynnäkkö- ja maayhteistoimintalaivueiden komentajina NL:ssä oli ollut joitain naisia jo ennen sotaa, ainakin tuo em. Kazarinova.
 
Ehkä siinä on tarkoitettu että ensimmäisiä naispuolisia laivueenkomentajia? Vaikka kyllä heitäkin on jo ollut.
Tietääkseni ensimmäinen nainen hävittäjälaivueen johdossa oli Zenja Prohorova joka toimi tilapäisenä rykmentinkomentajana vuonna 1942. Hänen tilalleen tuli vakituiseksi sitten Tamara Kazarinova. Tuonaikainen punailmavoimien "lentorykmentti" vastasi jokseenkin suomalaista laivuetta.
Rynnäkkö- ja maayhteistoimintalaivueiden komentajina NL:ssä oli ollut joitain naisia jo ennen sotaa, ainakin tuo em. Kazarinova.
Tai sitten se on tätä nykypäivää, toimittajan ammattitaidottomuutta tarkistaa juttuunsa faktat. Ei hirveästi vaadi tuonkaan tiedon tarkistaminen, kolmella hakusanalla googleen ja ensimmäinen tarjottu linkki ja tiedot olis heti esillä.
 
Saksassa pitäisi tulla päätös tämän vuoden aikana Tornadon korvaamisesta. Vaikea sanoa mitä sen kanssa tapahtuu, puolustusministeriö ja hallitus haluaa Eurofightereita mutta ydinasekysymys on yksi iso kysymysmerkki. En jaksa uskoa että Eurofighteriin aletaan integroimaan B61-pommeja, homma maksaisi hunajaa ja kestäisi arvioiden mukaan vuosia ja on riippuvainen Yhdysvalloista, joka todennäköisesti venkoilee sen kanssa kun yhtenä vaihtoehtona on omien koneiden myynti Saksalle.

F-35 on ilmeinen vaihtoehto, mutta toisaalta sekään ei vielä moneen vuoteen ole B61 sertifioitu, ja Tornadojen poiston kanssa alkaa olla kiire. F-35:n hankinta olisi myös todella iso isku FCAS-projektille. F-15 ja F/A-18 ovat olleet myös pöydällä, ja olisivat nopein vaihtoehto korvaajaksi. Ihan mahdollista on myös, että nuclear sharing-roolista luovutaan. Saksalaisille äänestäjille on aika vaikea myydä ydinpommikoneiden hankintaa.
 
... Ihan mahdollista on myös, että nuclear sharing-roolista luovutaan. Saksalaisille äänestäjille on aika vaikea myydä ydinpommikoneiden hankintaa.

Tuossa tilanteessa Trump voisi tehdä asiasta omat päätelmät ja kertoa ettei Saksa ole silloin ydinsateenvarjon alla. Tuskin Saksalaiset äänestäjät edes haluavat NATO:n suojelevan maata "julmien aseiden" avulla ;)
 
Saksassa pitäisi tulla päätös tämän vuoden aikana Tornadon korvaamisesta. Vaikea sanoa mitä sen kanssa tapahtuu, puolustusministeriö ja hallitus haluaa Eurofightereita mutta ydinasekysymys on yksi iso kysymysmerkki. En jaksa uskoa että Eurofighteriin aletaan integroimaan B61-pommeja, homma maksaisi hunajaa ja kestäisi arvioiden mukaan vuosia ja on riippuvainen Yhdysvalloista, joka todennäköisesti venkoilee sen kanssa kun yhtenä vaihtoehtona on omien koneiden myynti Saksalle.

F-35 on ilmeinen vaihtoehto, mutta toisaalta sekään ei vielä moneen vuoteen ole B61 sertifioitu, ja Tornadojen poiston kanssa alkaa olla kiire. F-35:n hankinta olisi myös todella iso isku FCAS-projektille. F-15 ja F/A-18 ovat olleet myös pöydällä, ja olisivat nopein vaihtoehto korvaajaksi. Ihan mahdollista on myös, että nuclear sharing-roolista luovutaan. Saksalaisille äänestäjille on aika vaikea myydä ydinpommikoneiden hankintaa.
Eurofighteriin ei varmasti aleta integroimaan B61 tai muitakaan ydinaseita.
Ei riitä valmistajalla lompakko tuohon "myllyyn"!
 
Tykit vertailussa:

F-35A, 25mm GAU-22/A with 180 rounds.
3300 RPM / 55 RPS rate of fire, 223 gram projectile weight for 12.3 kg/s throw weight, 3.27 seconds firing time of ammunition and 40.1 kg of total projectile weight.

F/A-18E/F, 20mm M61A1 with 412 rounds.
6000 RPM / 100 RPS rate of fire, 102 gram projectile weight for 10.2 kg/s throw weight, 4.12 seconds firing time of ammunition and 42.0 kg total projectile weight.

Typhoon, 27mm BK 27 with 150 rounds.
1800 RPM / 30 RPS rate of fire, 260 gram projectile weight for 7.8 kg/s throw weight, 5.00 seconds firing time of ammunition and 39.0 kg total projectile weight.

Gripen, 27mm BK 27 with 120 rounds.
1800 RPM / 30 RPS rate of fire, 260 gram projectile weight for 7.8 kg/s throw weight, 4.00 seconds firing time of ammunition and 31.2 kg total projectile weight.

Rafale, 30mm GIAT 30 with 125 rounds.
2500 RPM / 42 RPS rate of fire, 275 gram projectile weight for 11.6 kg/s throw weight, 2.98 seconds firing time of ammunition and 34.4 kg total projectile weight.

Su-35, 30mm GSh-30-1 with 150 rounds.
1800 RPM / 30 RPS rate of fire, 390 gram projectile weight for 11.7 kg/s throw weight, 5.00 seconds firing time of ammunition and 58.5 kg total projectile weight.

F-35:n APEX-kuti Nammolta lupaa peitota 50mm RHA:ta 0 asteen kohtauskulmalla.

Viikon parhaalla mahdollisella tavalla aloittava brrrt kohdasta 0.55:
 
Viimeksi muokattu:
Kanadalla ilmeisesti enää 100 pilottia 76 konetta varten ja ovi käy hankintaa odotellessa.

Fighter jet delays fuelling exodus of pilots from Air Force, insiders say

https://www.thestar.com/politics/fe...us-of-pilots-from-air-force-insiders-say.html

"In a recent report, the auditor general turned a spotlight on the crisis, noting that the Air Force only had 64 per cent of the CF-18 pilots it needs. Between April 2016 and March 2018, 40 fighter pilots left and the Air Force was only able to train 30 new ones. Since then, 17 more pilots have indicated they are out the door. "
 
Kanadalla ilmeisesti enää 100 pilottia 76 konetta varten ja ovi käy hankintaa odotellessa.

Fighter jet delays fuelling exodus of pilots from Air Force, insiders say

https://www.thestar.com/politics/fe...us-of-pilots-from-air-force-insiders-say.html

"In a recent report, the auditor general turned a spotlight on the crisis, noting that the Air Force only had 64 per cent of the CF-18 pilots it needs. Between April 2016 and March 2018, 40 fighter pilots left and the Air Force was only able to train 30 new ones. Since then, 17 more pilots have indicated they are out the door. "
Lentäjhien lisäksi myös lentomekaanikoista/huoltoihmisistä on kanukeilla pulaa.

Kanada toivoo korvaavansa Hornetit uusilla hävittäjillä 2032 mennessä, mikä on minusta vähän outoa ottaen huomioon että Kanadan hornetit (myös Australiasta käytettynä ostettavat) ovat vanhempia kuin Suomen, mutta meidän hornetit on tarkoitus olla eläkkeellä jo vuonna 2030.

Canadian Auditors Slam Surplus Aussie Hornet Buy, Describe Fighter Force In Collapse
http://www.thedrive.com/the-war-zon...hornet-buy-describe-fighter-force-in-collapse
Canada hopes to retire all of these jets by 2032, replacing them with a total of 88 new aircraft.

The report says that the RCAF has less than 70 percent of the pilots it needs to fulfill its NORAD and NATO commitments right now. Of that force, around 28 percent have not even met their annual flying hour requirements due to the lack of available airframes.

On average, the CF-18A+s require 24 hours of maintenance for every one hour they fly, up from 21 hours in 2014. On top of that, a significant loss of maintainers has exacerbated that issue, contributing to the cascading issues that have limited the service’s ability to generate sorties for any mission.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10531667

Keskusrikospoliisi aloittaa esitutkinnan Merivoimissa ja Ilmasotakoulussa epäillyistä virkavelvollisuuden rikkomisista

Esitutkintojen odotetaan kestävän kuukausia, kertoo KRP tiedotteessa.

Keskusrikospoliisi KRP on päättänyt aloittaa esitutkinnan kahdesta puolustusvoimiin liittyvästä epäillystä rikostapauksesta.
Toinen rikosepäily liittyy Merivoimien ja toinen Ilmasotakoulussa työskentelevään ihmiseen, kertoo KRP tiedotteessa.
Kummassakin esitutkinnassa on rikosnimikkeenä virkavelvollisuuden rikkominen. Molempien esitutkintojen odotetaan kestävän kuukausia.
Puolustusvoimat teki lokakuussa keskusrikospoliisille tutkintapyynnön väitetyissä esteellisyystapauksissa.
Tiedossa ei ole, liittyvätkö tutkintapyynnöt tai toinen niistä elokuussa sattuneeseen Ilmavoimien tapaukseen, jossa pääesikunta selvitti lentoreserviupseerikurssin lisähaun valintaprosessin kulkua.
 
Tykit vertailussa:

F-35A, 25mm GAU-22/A with 180 rounds.
3300 RPM / 55 RPS rate of fire, 223 gram projectile weight for 12.3 kg/s throw weight, 3.27 seconds firing time of ammunition and 40.1 kg of total projectile weight.

F/A-18E/F, 20mm M61A1 with 412 rounds.
6000 RPM / 100 RPS rate of fire, 102 gram projectile weight for 10.2 kg/s throw weight, 4.12 seconds firing time of ammunition and 42.0 kg total projectile weight.

Typhoon, 27mm BK 27 with 150 rounds.
1800 RPM / 30 RPS rate of fire, 260 gram projectile weight for 7.8 kg/s throw weight, 5.00 seconds firing time of ammunition and 39.0 kg total projectile weight.

Gripen, 27mm BK 27 with 120 rounds.
1800 RPM / 30 RPS rate of fire, 260 gram projectile weight for 7.8 kg/s throw weight, 4.00 seconds firing time of ammunition and 31.2 kg total projectile weight.

Rafale, 30mm GIAT 30 with 125 rounds.
2500 RPM / 42 RPS rate of fire, 275 gram projectile weight for 11.6 kg/s throw weight, 2.98 seconds firing time of ammunition and 34.4 kg total projectile weight.

Su-35, 30mm GSh-30-1 with 150 rounds.
1800 RPM / 30 RPS rate of fire, 390 gram projectile weight for 11.7 kg/s throw weight, 5.00 seconds firing time of ammunition and 58.5 kg total projectile weight.

F-35:n APEX-kuti Nammolta lupaa peitota 50mm RHA:ta 0 asteen kohtauskulmalla.

Viikon parhaalla mahdollisella tavalla aloittava brrrt kohdasta 0.55:

Onko sattumoisin tietoa F-35:n tykkimoodeista? Gripenissä on muistaakseni ainakin väitetty olevan jonkinlainen tutkalla avustettu tila, jossa tykki laukeaa automaattisesti, kun vihollinen on kohdalla. Uskoisin olevan käytännöllinen, kun kuulaa ei kuitenkaan loputtomasti ole.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, ovatko insinöörit rakentaneet automaattista dogfight-moodia tai kuinka vaikea se olisi tuoda koneeseen jossakin myöhemmässä blokissa. Tekoälyhän on ainakin simulaattorissa jo biitannut ihmislentäjän.
 
https://www.shephardmedia.com/news/defence-notes/imdex-asia-saab-looks-asia-pacific-market-swordfis/

"...aircraft outperforms the P-8A in cruising speed, range and endurance. Perhaps even more importantly, Saab touts the Swordfish as being two-thirds the price of a P-8 and 50% cheaper in terms of though-life support."

Saab teki alkuperäiseen konseptiin muutoksia asiakas-toiveiden perusteella, mikä viittaa syviin kauppaneuvotteluihin.
Taisivat jäädä asiakas-toiveet täyttämättä syvissä kauppaneuvotteluissa... :(

Saab puts marketing effort for Swordfish maritime plane on hiatus
For the past two years, Saab has been bullish in marketing its Swordfish maritime patrol aircraft concept, but never landed a launch customer.
https://www.defensenews.com/air/201...ffort-for-swordfish-maritime-plane-on-hiatus/
 
Onko sattumoisin tietoa F-35:n tykkimoodeista? Gripenissä on muistaakseni ainakin väitetty olevan jonkinlainen tutkalla avustettu tila, jossa tykki laukeaa automaattisesti, kun vihollinen on kohdalla. Uskoisin olevan käytännöllinen, kun kuulaa ei kuitenkaan loputtomasti ole.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, ovatko insinöörit rakentaneet automaattista dogfight-moodia tai kuinka vaikea se olisi tuoda koneeseen jossakin myöhemmässä blokissa. Tekoälyhän on ainakin simulaattorissa jo biitannut ihmislentäjän.

Jos muistan oikein, niin myös Eurofighterissa ja Su-27/35-koneissa on tykkimoodi, joka ampuu automaattisesti 10 laukauksen sarjan, kun vihulainen sattuu tähtäimeen.
 
https://defpost.com/u-s-air-force-airman-gets-sortie-on-boeing-t-x-trainer-jet-for-first-time/

U.S. Air Force Airman Gets Sortie on Boeing T-X Trainer Jet For First Time

December 3, 2018 DP Press Releases 0 Comments Boeing, Saab Boeing T-X, Trainer aircraft, U.S. Air Force (USAF), USA, USAF Air Education and Training Command (AETC), USAF T-X program


The 19th Air Force commander, Maj. Gen. Patrick Doherty, became the first Air Force Airman to get a sortie and a first-hand look at the capabilities of the next-generation fighter and bomber trainer at Boeing’s St. Louis facilities Nov. 27.
The T-X trainer, programmed to replace the T-38C Talon trainer, will help the service increase the lethality and readiness of future pilots in both undergraduate- and graduate-level training courses due to its advanced training capabilities.
“The T-X will revolutionize how we train pilots in the future. From the performance, flight characteristics, data management, avionics, higher angle of attack – the T-X brings a high level of realism, 5th generation capabilities and futuristic training concepts that we simply do not have at this time,” said Doherty. “I’m excited for the future of the flying training community and how it will make us more lethal, competitive, and agile with our production pipelines.”
The sortie included a thorough mission brief, flight, and debrief in the T-X trainer, as well as time in the T-X simulator, which will provide student pilots with the skills needed to transition to 4th and 5th generation fighter, bomber, and other future Mach-21 aircraft.
“The T-X and the accompanying modern simulators will enable a pilot training process that produces much more capable pilots at a rate that meets the needs of the Air Force for the next half century,” Doherty said.
The Air Force awarded Boeing the contract for the T-X in September 2018 and the service’s current plans include the purchase of 351 T-X trainers and 46 simulators, with the first arrivals scheduled to arrive at Joint Base San Antonio-Randolph, Texas, in 2023.
“The T-38 will continue to train our fighter and bomber students until the T-X fully replaces the vaunted Talon that has been in service nearly 60 years. However, as we look to the future and remaining the number one Air Force in the world, the T-X is a leap forward in preparing our pilots with the skills needed for future air warfare,” Doherty said.
All undergraduate pilot training bases will eventually transition from the T-38 to the T-X. Those bases include: Columbus Air Force Base, Mississippi; Laughlin AFB, Texas; Sheppard AFB, Texas and Vance AFB, Oklahoma.
The Nineteenth Air Force (19 AF) is an active Numbered Air Force of the U.S. Air Force under the Air Education and Training Command (AETC) with a mission of conducting AETC’s flying training.
Air Education and Training Command
 
Jos muistan oikein, niin myös Eurofighterissa ja Su-27/35-koneissa on tykkimoodi, joka ampuu automaattisesti 10 laukauksen sarjan, kun vihulainen sattuu tähtäimeen.

Juu, kasarina jo MiG-29:ssä oli tällainen moodi, ei nykyään mitenkään harvinaista. Ja nykyään joissain koneissa on 'taktiset avustajat' jo ohjustenkin ampumiseen.
 
Kun vertaa nykyisten Hornettien toimintasädettä sisäisellä polttoaineella niin lukema muuttuu melkeinpä kaksinkertaiseksi F-35 -koneilla. Mikä vaikutus tällä on strategisesti?

Olisiko järkevää mahdollisesti siirtää esimerkiksi Karjalan Lennoston kenttä vaikkapa Vaasaan?
Hyvä toimintasäde tietää myös sitä että ns maantiekentien sijoittelussa olisi huomattavasti enemmän valinnavaraa.
En tiedä vastausta tähän vaan odotan viisaampien arviointeja.

Kenttien suuri ongelma on niiden suojaus etenkin ballistisilta ohjuksilta kuten Iskandereilta.

Norjassa F-35 -koneet sijoitetaan Ørlandin tukikohtaan. Juuri F-35:n hyvä toimintasäde on mahdollistanut yhden hävittäjäpäätukikohdan koko maalle. Ørlandissakaan ei vielä ole riittävää ohjuspuolustusta joka kattaisi mm Iskanderit. Asiaa kuitenkin auttaa se että lähellä Værnesissä on amerikkalaisten QRA-tukikohta mariinisotilaineen. QRA on lyhenne sanoista Quick Reaction Alert. Luolastoihin on varastoitu raskasta kalustoa Abrahams tankeista saakka. Todennäköisesti Ørlandin tukikohdassa tulee olemaan myös muutama amerikkalainen.

Amerikkalaiseten sotilaiden läsnäolo nostaa kynnystä hyökätä ballistisilla ohjuksen, koska se samalla olisi suora sodanjulistus amerikkalaisille.

Otin edellisen esiin koska samat ongelmat vaativat ratkaisua myös meillä.

Meillä yhteiskunnan eliitti liittyisi NATOon jo heti huomenna jos se vain olisi sisäpoliittisesti mahdollsta. Todennäköisen skenaario on se että Ruotsi liittyy Natoon ja siitä hallitus saa hyvän syyn nopeasti ilman kansanäänestystä viedä Suomen Natoon.
Mehän olemme pyrkineet menemään niin lähelle NATOa kuin se vain on ollut mahdollista ilman virallista liittymistä.
Tulevaisuuden hävittäjien pitäisi olla mahdollisimman NATO -yhteensopivia.

F-35 hävittäjän siirtolentosäde ilman lisätankkeja ylettää useimpien ystävällismielisten maiden kentille, joissa on tärkeitä F-35 fasiliteettejä.
 
Kun vertaa nykyisten Hornettien toimintasädettä sisäisellä polttoaineella niin lukema muuttuu melkeinpä kaksinkertaiseksi F-35 -koneilla. Mikä vaikutus tällä on strategisesti?

Olisiko järkevää mahdollisesti siirtää esimerkiksi Karjalan Lennoston kenttä vaikkapa Vaasaan?
Hyvä toimintasäde tietää myös sitä että ns maantiekentien sijoittelussa olisi huomattavasti enemmän valinnavaraa.
En tiedä vastausta tähän vaan odotan viisaampien arviointeja.

Kenttien suuri ongelma on niiden suojaus etenkin ballistisilta ohjuksilta kuten Iskandereilta.

Norjassa F-35 -koneet sijoitetaan Ørlandin tukikohtaan. Juuri F-35:n hyvä toimintasäde on mahdollistanut yhden hävittäjäpäätukikohdan koko maalle. Ørlandissakaan ei vielä ole riittävää ohjuspuolustusta joka kattaisi mm Iskanderit. Asiaa kuitenkin auttaa se että lähellä Værnesissä on amerikkalaisten QRA-tukikohta mariinisotilaineen. QRA on lyhenne sanoista Quick Reaction Alert. Luolastoihin on varastoitu raskasta kalustoa Abrahams tankeista saakka. Todennäköisesti Ørlandin tukikohdassa tulee olemaan myös muutama amerikkalainen.

Amerikkalaiseten sotilaiden läsnäolo nostaa kynnystä hyökätä ballistisilla ohjuksen, koska se samalla olisi suora sodanjulistus amerikkalaisille.

Otin edellisen esiin koska samat ongelmat vaativat ratkaisua myös meillä.

Meillä yhteiskunnan eliitti liittyisi NATOon jo heti huomenna jos se vain olisi sisäpoliittisesti mahdollsta. Todennäköisen skenaario on se että Ruotsi liittyy Natoon ja siitä hallitus saa hyvän syyn nopeasti ilman kansanäänestystä viedä Suomen Natoon.
Mehän olemme pyrkineet menemään niin lähelle NATOa kuin se vain on ollut mahdollista ilman virallista liittymistä.
Tulevaisuuden hävittäjien pitäisi olla mahdollisimman NATO -yhteensopivia.

F-35 hävittäjän siirtolentosäde ilman lisätankkeja ylettää useimpien ystävällismielisten maiden kentille, joissa on tärkeitä F-35 fasiliteettejä.

Jos Vaasan suuntaan lähdettäisiin niin Kauhava olisi varmaan se luonnollinen valinta?
 
Kun vertaa nykyisten Hornettien toimintasädettä sisäisellä polttoaineella niin lukema muuttuu melkeinpä kaksinkertaiseksi F-35 -koneilla. Mikä vaikutus tällä on strategisesti?

Olisiko järkevää mahdollisesti siirtää esimerkiksi Karjalan Lennoston kenttä vaikkapa Vaasaan?
Hyvä toimintasäde tietää myös sitä että ns maantiekentien sijoittelussa olisi huomattavasti enemmän valinnavaraa.
En tiedä vastausta tähän vaan odotan viisaampien arviointeja.
...

Puhutaanko nyt rauhan ajan vai sota-ajan asioista? Sota-kokoonpanoista kukaan ei tiedä mitään ja jos joku tietää, ei kerro. Ei ole olemassa sodan aikana välttämättä Karjalan lennostoa ja "kotikenttä" voi olla ihan missä sattuu.

Samalla tavalla kun ei ole olemassa esim. Utin jääkärirykmenttiä utissa tai satakunnassa tykistörykmenttiä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko järkevää mahdollisesti siirtää esimerkiksi Karjalan Lennoston kenttä vaikkapa Vaasaan?
Seinäjoelle. Vaasan kenttä pärjää hyvin pelkästään kaupallisilla lennoillakin. Meidän kenttä taas melkein lakkautettiin vähäisen lentotoiminnan vuoksi, mutta onneksi saatiin resurssit kasaan pitää Rengonharju toimimassa. Ilmavoimien lennosto siellä kummasti lisäisi lentotoimintaa ja auttaisi pitämään lentokentän käytettynä ja sitoisi resursseja sen kehittämiseen. Ja Seinäjoen kenttä on paljon parempien liikenneyhteyksien varrella.
 
Back
Top