Ilmavoimien tulevaisuus

Kun PM Niinistö sanoi tuossa jo joku aika sitten, että 100 hävittäjää on se määrä, jolla olisi levollinen ja joka olisi kuulemma ideaali määrä hävittäjiä, niin näkisittekö te mitenkä tuon 100 hävittäjän lukumäärän ideaalina?
Tuskin siihen mitään määrää on annettavissa kun kaikki on suhteessa uhkaan. Paitsi, enempi on parempi.

Jos meillä olisi 200 kpl F35 hävittäjää modernein aseineen ja 300K miehen sodanajan reservi niin tilanne olisi jo parempi kuin Viron Natojäsenyys ja Venäjä voisi unohtaa Suomen ja Ruotsi ruikuttaisi puolustusliittoa.
 
Leikearkistosi on selventänyt monta menneisyyden mysteeriä. Mutta ratkaiseeko Jaakko Laakson lausuma tämän mm. toimittaja Pentti Sainion esittämän väitteen totuudenmukaisuuden. Eli vielä jää avoimeksi, mistä Laakson tieto oli peräisin. Eihän se välttämättä ole löytynyt Ilmavoimien infopapereista vaan esim. vastauksista edustajien kysymyksiin valiokuntakäsittelyssä. Sen kuitenkin muistan, etteivät toimittajat tätä huomanneet ja siitä johtuen julkinen keskustelu käytiin vain koneiden hinnasta. Tämä viittaa vahvasti siihen, ettei Ilmavoimat tuonut asiaa esiin. Samalla periaatteella Merivoimat on kerran toisensa jälkeen vakuuttanut laivojensa hinnaksi 1.2 rahakasaa vaikka täällä on jo kauan huomattu ettei näin ole.

Tiedämme että tieto on ollut olemassa. Onko kukaan lukenut papereita tai lukemaansa ymmärtänyt lienee se oikea kysymys. Ainakin minä tiesin asioiden tilan 90-luvulla enkä ole lukenut kuin Aamulehteä ja Hesaria. Sitä taustaa vasten pidän erikoisena väittämää jonka mukaan tietoa ei olisi oltu annettu ulos. Kiinnostus aihepiiriin on tietysti ollut olemassa. Monikaan kansanedustaja ei valitettavasti ole tuota kiinnostusta jakanut vaan puolustusvaliokunnan jäsenyys on ollut lähinnä tyhjä arpa.

Mitä Merivoimiin tulee niin sen 1,2 miljardia voi halutessaan tietysti ymmärtää harhautuksena. Varsin yksiselitteisesti on kyllä kerrottu mitä siihen lukuun ei kierrätyksen tai rinnakkaisten hankkeiden osalta ole otettu mukaan. Jos tarina matkalla muuttuu niin mennään tietysti kusetuksen puolelle.
 
Kun tässä ketjussa puhutaan Ilmavoimista yleisellä tasollakin, niin ajattelin että täällä vanhemmat ihmiset, jotka muistavat Hornet-hankinnan, niin kuinka vakavasti allaolevaa pohdittiin 90-luvulla Ilmavoimien puolesta?
Haluan lisätä F-16 vs. F/A-18 keskusteluun vielä yhden ehdotuksen. Kun Suomen Hornet-kaupan hinta oli 3,45 miljardia dollaria, ja Taiwanin F-16 Block 20 koneet maksoivat 40 miljoonaa dollaria kappale (tilattuna käytännössä yhtä aikaa meidän Hornetin kanssa), niin entäpä jos...

Olisimme tilanneet 67 kpl (kuten Hornetejakin piti aluksi tilata) F-16 Block 20 koneita. Ne olisivat maksaneet 67 * 40 = 2,68 miljardia dollaria. Jäljelle olisi jäänyt vielä 770 miljoonaa dollaria ja ne olisi käytetty kauppasaarron vuoksi jenkkeihin jumittuneiden Pakistanin F-16 Block 15 OCU koneiden (28 kpl) hankintaan. Pakistan oli maksanut koneistaan 23 miljoonaa dollaria kappaleelta vuoden 1989 lopulla, ja meillä olisi ollut varaa tarjota niistä 27,5 miljoonaa dollaria kappaleelta(, mikä lienisi ollut inflaatio huomioiden enemmän kuin tarpeeksi "käytetyistä" koneista, jolloin niiden aseisiinkin olisi jäänyt riittävästi rahaa). Tällöin meidän budjetti olisi venynyt 95 koneen hankintaan. Ei mitenkään huonompi juttu; Block 15 OCU olisi saatu palveluskäyttöön nopealla aikataululla ja Block 20 sitten vuodesta 1997 alkaen, koska sen valmistus alkoi vasta tuolloin.

95 ja 64 koneen ylläpitokuluista en sitten tiedä, mutta F-16 lienee kuitenkin melko lailla edullisempi sekä yksimoottorisuutensa että keveytensä takia (vähemmän huoltoa ja vähemmän polttoainetta). Infraa on/oli kai YYA-sopimuksen ajalta ihan riittävästi, sen rakentamiskuluihin ei olisi mennyt paljoa rahaa.

Suurimmat erot olisivat varmaan tulleet taktisella puolella. Suurempi lentäjämäärä olisi tarkoittanut parempaa harmaan vaiheen taistelunkestävyyttä (salamurhat). Konetyyppi olisi varmaankin ollut ainakin lähes yhtä hyvä operoitava maantiekentiltä kuin Hornet, mutta suurempi konemäärä olisi ehkä vaatinut suurempia ponnisteluja koneiden hajautuksessa (ammattilaisia tukevat reservistä perustettavat joukot ja niiden perustamisnopeus). BVR-kyvyt olisivat olleet hieman heikommat kuin Hornetilla sekä F-16 Block 15 OCU:n teknisten puutteiden (tutkan kantama, ilmeisesti Amraam-kyky puuttui ennen MLU-päivitystä) että F-16:n rajoittuneemman asekuorman takia, vaikka parempi liikehtimiskyky suurilla nopeuksilla ja suurempi huippunopeus olisivat niitä jossain määrin varmaankin paikanneet. (F-16 Block 15 OCU pystyy ottamaan parhaimmillaan kaksi Sparrowta ja neljä Sidewinderia, F-16 Block 20 taas jopa kuusi Amraamia. (MLU:n jälkeen Block 15 OCU olisi kyllä samalla tasolla Block 20:n kanssa.) Sekä Sparrowien että Amraamien tilalle saa toki asennettua Sidewindereita. Tämä ohjuskuorman puute ei ole kuitenkaan ehkä niin paha puute, koska F-16 pystyy ottamaan lisäpolttoainesäiliöt keventämättä ohjuskuormaansa. Hornetilla taas maksimikuorma lisäpolttoainetankeilla siivissä on kuusi Amraamia ja kaksi Sidewinderia...)

No, onhan se Hornetkin hyvä valinta. Kuitenkin mulla on sellainen kutina, että Sidewindereita ostettiin suunnilleen yhtä paljon kuin Amraamejakin, eli pelkkien BVR-kykyjen takia Hornetia ei suinkaan valittu. Tosin moniko niistä Sidewindereista oli tarkoitettu Hawkeihin, sitä ei tiedä kukaan.
Eli oliko Suomen Ilmavoimilla jotakin vakavampia aikeita hommata vielä noiden Hornettien lisäksi nuo 28 Pakistanille alun perin tarkoitettua F-16-konetta? En löydä mitään googlesta, joka viittaisi tällaisiin aikeisiin.
 
Kun tässä ketjussa puhutaan Ilmavoimista yleisellä tasollakin, niin ajattelin että täällä vanhemmat ihmiset, jotka muistavat Hornet-hankinnan, niin kuinka vakavasti allaolevaa pohdittiin 90-luvulla Ilmavoimien puolesta?

Eli oliko Suomen Ilmavoimilla jotakin vakavampia aikeita hommata vielä noiden Hornettien lisäksi nuo 28 Pakistanille alun perin tarkoitettua F-16-konetta? En löydä mitään googlesta, joka viittaisi tällaisiin aikeisiin.


Tässähän ei spekuloida kahdella konetyypillä, vaan sillä jos oltaisiin tilattu hornetin sijaan f-16, olisiko voitu ostaa myös nuo pakistaniin myymättä jääneet vanhemmat mallit halvalla.
 
Tässähän ei spekuloida kahdella konetyypillä, vaan sillä jos oltaisiin tilattu hornetin sijaan f-16, olisiko voitu ostaa myös nuo pakistaniin myymättä jääneet vanhemmat mallit halvalla.
Luetun ymmärtämiseni vaatii näköjään suorituskyvyn parantamista.
 
Tässähän ei spekuloida kahdella konetyypillä, vaan sillä jos oltaisiin tilattu hornetin sijaan f-16, olisiko voitu ostaa myös nuo pakistaniin myymättä jääneet vanhemmat mallit halvalla.

Tietysti jos ostetaan huonompaa niin sitä voidaan saada halvemmalla. Nuo Block 20:t edustivat osin analogitekniikkaa, MLU-standardiinkin päivitettynä. Ilmavoimat halusi mieluummin uudenaikaisemman koneen. F-16C/D:n ja Hornetin hintaero taas ei ollut niin iso että sillä olisi kummempia lisähankintoja rahoitettu.
 
@1Psjk

Vaikka asian salaaminen aika vaikeaa onkin, niin onkohan tiedon julkituonti silti kenenkään edun mukaista? Etenkään näin tuoreeltaan.

Lisäys: Voi toki olettaa, että tässä nimenomaisessa tapauksessa liittyy ihan normaaliin harjoitustoimintaan:

HN Ope Meet 2019 -lentotoimintaharjoitus viikolla 4

Satakunnan lennosto 18.1.2019 10.18
Tiedote

Satakunnan lennosto järjestää 21.–25. tammikuuta HN Ope Meet 2019 -lentotoimintaharjoituksen Pirkkalan tukikohdasta käsin.

d7f5c06a-b415-947a-5167-86037c98fa68


HN Ope Meet on vuosittain järjestettävä taktinen lentotoimintaharjoitus, joka kehittää ja ylläpitää kokeneiden Hornet-ohjaajien sekä taistelunjohtajien ammattitaitoa.

Harjoitukseen osallistuu kahdeksan F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Lapin, Karjalan ja Satakunnan lennostoista.

Harjoituksen lentotoiminta ajoittuu tiistaista torstaihin 22.–24. tammikuuta päivittäin aikavälille kello 10-15. Lentotoiminta suuntautuu Tampereelta kohti pohjoista Jyväskylään, Ouluun, Kokkolaan ja Seinäjoelle rajautuvalle alueelle.

Lentotoiminnasta aiheutuva melu voi aiheuttaa häiriötä. Lentokentän lähialueella noudatetaan melua vähentäviä lentomenetelmiä aina, kun se on mahdollista.

https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hn-ope-meet-2019-lentotoimintaharjoitus-viikolla-4
 
@1Psjk

Vaikka asian salaaminen aika vaikeaa onkin, niin onkohan tiedon julkituonti silti kenenkään edun mukaista? Etenkään näin tuoreeltaan.

Lisäys: Voi toki olettaa, että tässä nimenomaisessa tapauksessa liittyy ihan normaaliin harjoitustoimintaan:



https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hn-ope-meet-2019-lentotoimintaharjoitus-viikolla-4

No juu enpä osannut ajatella, ettei kaikkea näkemäänsä tarvi mainita. Pisti vaan motarilla ajellessa silmään.
 
Vaikka asian salaaminen aika vaikeaa onkin, niin onkohan tiedon julkituonti silti kenenkään edun mukaista? Etenkään näin tuoreeltaan.
Omatekoiset sensorit ovat loppumaton luonnonvara forumilla! Ilmavoimat on normitapaan etukäteen tiedottanut harjoituksesta, jossa joku sitten vähemmän yllättävästi on nähnyt useamman Hornetin samalla kertaa. Olisiko mahdollista käyttää seuraavalla kerralla "raportoi"-painiketta, jolloin modet huolehtii tarvittaessa tiedon poistamisesta.
 
Omatekoiset sensorit ovat loppumaton luonnonvara forumilla! Ilmavoimat on normitapaan etukäteen tiedottanut harjoituksesta, jossa joku sitten vähemmän yllättävästi on nähnyt useamman Hornetin samalla kertaa. Olisiko mahdollista käyttää seuraavalla kerralla "raportoi"-painiketta, jolloin modet huolehtii tarvittaessa tiedon poistamisesta.

Huomautettakoon, että moderoin ensin ja selvitin vasta sitten, mistä on kyse. (Siksi viestissäni lukee "Lisäys: ...".) :) Tiedotetuista harjoituksista ulkopuolisina tehdyt pintapuoliset havainnot eivät tietenkään ole lähtökohtaisesti salaisia, mutta jos ei tiedä, mistä on kyse - harjoituksesta vai operatiivisesta toiminnasta -, voi olla hyvä harjoittaa pientä itsesensuuria. Vaikkapa sitten vain ajallisesti.
 
Muokkasin oman viestini pois, eipä siinä mitään uutisarvoa ole. Tietenkin vastapuolen tiedustelu sen heti nappasi ja sai huomattavan edun.
 
Muokkasin oman viestini pois, eipä siinä mitään uutisarvoa ole. Tietenkin vastapuolen tiedustelu sen heti nappasi ja sai huomattavan edun.
Osaat varmaan itsekin tien vanhan suurtorin jalkapuuhun. Pistä ittes siihen, piispan kätyri tulee sitten joskus päästämään pois. Ellei Venäjä ole jo vallannut meitä, tietojesi avulla :unsure:
 
Aika jänskä aikataulu Sveitsillä, tarjouksien jättö viikkoa ennen Suomen vastaavaa.

https://www.reuters.com/article/us-...-and-miles-from-trade-deal-ross-idUSKCN1PI0P5

"Switzerland on Friday received five bids to replace its aging fighter fleet.."

“From February to March 2019, specialists from (Swiss defense procurement agency) armasuisse and the Swiss Air Force will test the aircraft in simulators” at facilities of the planes’ manufacturers.

Between April and July, the planes will be in Switzerland for aerial and ground tests, with public viewing opportunities. Assessments will continue through 2020 before a decision is made.
Switzerland wants new planes to be delivered by 2025.

Armasuisse had asked the planemakers to submit pricing for 30 or 40 planes, including logistics and guided missiles, among other criteria for the bids.
///
https://www.bluewin.ch/de/news/schw...ewerben-sich-mit-superbomber-f-35-206008.html

Suunnitelmana Sveitsissä on ollut järjestää kansanäänestys rahoituksesta ennen hävittäjän valintaa, mutta se aikataulu voi pettää ja kansanäänestys tulee vasta sen jälkeen kun voittaja tiedetään. Jolloin käytännössä ei enää äänestetä rahoituksesta vaan valitun konetyypin hyväksymisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli minusta twitterissä aika hyvin ilmaistu:

Voihan tuon noinkin sanoa, mutta ei ihan ole sama asia. Ilmasto kysymyksissä kai ainakin yritetään pysyä ihan luonnon faktoissa. Asehankinnat on taas poliittisia mielipide kysymyksiä.

Hieman sama asia kun päätettääis kulttuurin rahoitus pelkästään kulttuuriasiantuntijoiden mielipiteiden perusteella. Kuinka paljon paletti tarvii valtion rahaa? Entäs ooppera?

Kulttuuriasiantuntijoilla voisi olla hieman eri kanta kuin tavan tallaajalla.
Mutta kumpi on oikeassa. No siihen ei oikeaa vastausta löydy.
 
Back
Top