Ilmavoimien tulevaisuus

Tietenkin, mutta olisiko jenkeillä mitään syytä olla myöntämättä sellaista lupaa? Siis muu kuin että haluavat ne itse.
Paljonkohan noihin on koodattu kansallista turvallisuutta koskevaa koodia joka pitäisi ohjelmistoista poistaa ennen myyntiä yhtään mihinkään?
 
HN:t eivät kilpaile markkinoilla minkään amerikkalisen vaihtoehdon kanssa, pl. mahdolliset Red Air -yritykset. Käytettyjä HN:iä voisi haluta ainoastaan joku nykyinen operaattori, joka joutuu jatkamaan kaluston käyttöä. Näissäkin vaihtoehdot ovat vähissä. Kanadalla näyttää olevan poliittisia ongelmia korvaajan kanssa, mutta operoivat A/B-malleilla, joten C/D ei ole optimi lisäys. Sveitsillä on myös ongelmia korvaajan valitsemisessa, mutta suunnilleen samaan aikaan tilatut titaanivahvistetut rungot heidän omissa koneissa lienevät verraten hyvässä kunnossa. Malesian tilanteesta ei oikeastaan ole mitään tietoa, mutta tuskin pientä fleetiään operoivat pitkään muiden jälkeen. Tietysti USMC on yksi vaihtoehto, mutta aika paljon on heillä omiakin runkoja autiomaassa. Muissa maissa luopuminen ja korvaaminen näyttää etenevän.

Jos eivät mene Red Air -käyttöön, luulen että kohtalona on purku varaosiksi, joille lienee vielä kysyntää.

USMC:n Legacy Hornet -strategiassa mainittiin 'ylijäämäkoneiden ja -osien ostaminen muilta Hornet-käyttäjiltä'. Jos koneiden käyttö jatkuu jonnekin 2035 asti niin suomijämät kelvannevat ainakin heille? Ja ainakin yksi Red Air-operaattori oli kai ostamassa Hornetteja joten sielläkin voisi olla kysyntää, vaikka Hornet onkin siihen käyttöön aika raskas tyyppi.
 
Kroatiassa oli kyse ostetaanko käytettyjä (mutta päivitettyjä) koneita Israelista vai USA:sta. Kilpailija blokattiin pois.

HN:t eivät kilpaile markkinoilla minkään amerikkalisen vaihtoehdon kanssa, pl. mahdolliset Red Air -yritykset. Käytettyjä HN:iä voisi haluta ainoastaan joku nykyinen operaattori, joka joutuu jatkamaan kaluston käyttöä. Näissäkin vaihtoehdot ovat vähissä. Kanadalla näyttää olevan poliittisia ongelmia korvaajan kanssa, mutta operoivat A/B-malleilla, joten C/D ei ole optimi lisäys. Sveitsillä on myös ongelmia korvaajan valitsemisessa, mutta suunnilleen samaan aikaan tilatut titaanivahvistetut rungot heidän omissa koneissa lienevät verraten hyvässä kunnossa. Malesian tilanteesta ei oikeastaan ole mitään tietoa, mutta tuskin pientä fleetiään operoivat pitkään muiden jälkeen. Tietysti USMC on yksi vaihtoehto, mutta aika paljon on heillä omiakin runkoja autiomaassa. Muissa maissa luopuminen ja korvaaminen näyttää etenevän.

Jos eivät mene Red Air -käyttöön, luulen että kohtalona on purku varaosiksi, joille lienee vielä kysyntää.

Ihmeiden aika ei ole ohi.

Meikäläiset Hornetit voi kuvitella samaan markkinaan käytetyn F-16:n kanssa. Jälkimmäiseen on toki parempi tuotetuki tarjolla, mutta taitaa olla harvassa yhtä nuoret ja vähän lennetyt F-16:t käytettyjen markkinoilla.

Jokin Indonesia tms. outolintu voi olla kiinnostunut. Jenkkien ANG:n käytetty F-16 Block 25 (valmistettu 1980-luvun puolivälin tietämillä...) kelpasi, samaten moiset perverssit ovat kiinnostuneita sotkeutumisesta Itävallan Typhooneihin. Tuohon soppaan voi kuvitella, että reaktivoivat meidän Hornetitkin purkkavirityksillä ja jeesusteipillä.


 
Teen series koneita kun miettii, niin puuttuva F-17 paljastui alkuaan salaiseksi F-117 Nighthawk koneeksi, mutta onko toisesta puuttuvasta eli F-19 koneesta mitään tietoa? Siitä on kaiken maailman legendoja, ja ilmeisesti Neuvostoliitto raapi päätään asian suhteen ihan tosissaan. Mutta oliko se nimenomaan huijaus jolla NL tiedustelu saatiin hukkaamaan aikaa ja rahaa aavejahtiin, vai voiko jenkeillä olla ollut todellisuudessa Nighthawkin ja Spiritin lisäksi kolmaskin salattu kone, jota ei ole paljastettu tähän päivään?

Aurora pommittaja erikseen.

Seurasin jo 1970-luvun lopulta sotilastekniikan kehitystä ja muistini mukaan julkinen tieto stealth koneista kehittyi jotensakin näin.

Esihistoria: noin 1975 lähtien ammattilehdissä oli lyhyitä artikkeleita siitä miten USA:n ilmavoimat olivat kiinnostuneet stealth koneista. Lockheedin voittama XST kilpailu mainittiin samoin kuin se, että Lockheed sai kahden testikoneen tilauksen (Have Blue, koodista ei tosin silloin ollut tietoa). Tiedetiin myös koneen spekseistä kokoluokka ja moottor(e)ina GE J85. JAWA:kin julkaisi vuosittain lyhyen maininnan koneesta Lockheedin kohdalla.

Stealth astuu julkisuuteen 1980: USAn presidentinvaalikampanjassa Reagan syytti Carteria kyyhkyksi, kun hän oli mm. lopettanut B-1A projektin. Vastavetona silloinen Carterin hallinnon puolustusministeri julkisti tiedon, että USA:lla on kehitteillä Stealth kone(ita). Siitä alkoi spekulaatio miltä stealth kone näyttää ja kaikki arvelut meni kyllä jälkikäteen katsottuna pieleen. Kerrottiin myös, että kehitteillä on stealth pommikone ATB. Stealth hävittäjää ruvettiin kutsumaan julkisuudessa F-19:ksi. Jälkikäteen ilmavoimat tuskin oli siitä pahoillaan, saattoivathan ne näin kieltää valehtelematta F-19:n olemassaolon. Vuoden 1981 loppupuolella Northropin kone valittiin ATB-kilpailun voittajaksi. Samaan aikaan Flight International ja AW&ST kertoivat budjettilähteisiin perustuen, että ilmavoimat tilaa Lockheedilta 20 CSIRS (Covert Survivable In-Weather Reconnaissance) konetta. Näin jälkikäteen ajatellen kyseessä oli ilmeisesti F-117. Artkkelissa mainittiin myös kehitteillä oleva stealth risteilyohjus.

1982 ilmestyi 1. painos Rene Francillonin kirjasta Lockheed Aircraft since 1913. Siinä oli esipuheeseen liitetty viime hetkellä Skunk Worksia käsittelevä sivu, jossa mainittiin Lockheedin stealth hävittäjä. Lisäksi siinä oli lyhyt maininta, että Lockheed oli 1970-luvulla valmistanut mach 6:een yltävän koekoneen ja lentänyt sillä Iso-Valtameren yllä. Tämä tieto katosi mysteerisesti myöhemmistä painoksista ja Rene Francillon ei kuulemma koskaan halunnut puhua siitä mitä tapahtui. Tästä väitetystä Lockheedin koneesta ei ilmeisesti ole ollut koskaan muuta mainintaa. On mahdollista, että tässä on tullut jokin sekaannus Lockheed L-301 projektin kanssa.

1982-1987: Spekulaatiota spekulaation jälkeen. Erilaisia mielikuvitus piirroksia stealth koneiden ulkonäöstä ja pienoismallijulkaisuja. Stealth aiheisia kirjojakin julkaistiin. Lopulta 1987 ilmavoimat julkaisi retusoidun kuvan ATB:stä.

Vuonna 1982 Northropin Tacit Blue teki ensilentonsa, mutta kyseinen kone esiteltiin julkisuudessa vasta 1996.
Mitä tulee F-20:een luin myöhemmin, että Northrop halusi nimenomaan 20:n kuvaamaan 2000-luvun hävittäjää.
 
Toivottavasti nuo hiekkan##kerit pääsee maksamaan ngj kehitystyötä oikein tosissaan....
 
Nopeasti USA reagoi. Toivottavasti UAE ja Israel pysyvät hyvissä väleissä pidemmän aikaa.

Miksipä ei. Ei emiirilöillä oikeasti ole mitään syytä vihoitella Israelille. Kunhan pelaavat muiden mukana. Rahamiehet ovat hyvää pataa keskenään ihan siitä riippumatta ovatko arabeja tai juutalaisia tai mitä.
 
Miksipä ei. Ei emiirilöillä oikeasti ole mitään syytä vihoitella Israelille. Kunhan pelaavat muiden mukana. Rahamiehet ovat hyvää pataa keskenään ihan siitä riippumatta ovatko arabeja tai juutalaisia tai mitä.

Muut muslimimaat yrittävät painostaa että mikään muslimimaa ei poikkeaisi Israelin vastaisesta rintamasta.

Senior Iranian Official: Iranian Retaliation for any Israeli Attack Will Include UAE, Saudi Arabia

 
Muut muslimimaat yrittävät painostaa että mikään muslimimaa ei poikkeaisi Israelin vastaisesta rintamasta.

Senior Iranian Official: Iranian Retaliation for any Israeli Attack Will Include UAE, Saudi Arabia

Iranilla ei ole nykyisellä tiellään tulevaisuutta. Jossei omassa sodassaan niin viimeistään seuraavassa maailmanpalossa se poistetaan pelikentältä. Yrittävät vain uhkailla jotteivät myöntäisi olevansa itse selkä seinää vasten. Sen siitä saa kun uhoaa tuhoavansa toisen valtion tulimeressä, alkaa oma lähtölaskenta.
 
Muut muslimimaat yrittävät painostaa että mikään muslimimaa ei poikkeaisi Israelin vastaisesta rintamasta.

Senior Iranian Official: Iranian Retaliation for any Israeli Attack Will Include UAE, Saudi Arabia


Iran on emiraateille paljon vaarallisempi vihollinen kuin mitä Israel on ikinä ollut.
 
Back
Top