Ilmavoimien tulevaisuus

Varmaan säästöpaine on suurin syy koneiden poistoon. Niitä ei lopulta päätetty myydä muuta kuin varaosina, vaikka ainakin Intia oli jossain vaiheessa kiinnostunut. Tutka ja suuri osa komponenteista on jenkkitekoa, mikä saattoi haitata jälleenmyyntiä.

Varsin suorituskykyisenä tuota pidettiin varsinkin tutkan osalta, vaikkakin ilmeisesti kone oli vähän turhan pieni ja painorajat tulivat vastaan. Jää nähtäväksi miten suorituskykyvajetta paikataan tulevaisuudessa, Watchkeeper ja Protector voivat olla yhtenä tekijänä siinä.

US Army on kehittämässä MQ-1C Grey Eaglesta maalinosoittajaa operatiiviselle tulenkäytölle. Koneisiin on tarkoitus lisätä tutkavaroitin, COMINT-sensori ja SAR-tutka joita fuusioimalla pystytään maalittamaan kohteita turvallisen etäisyyden päästä (n. 80km). Myös ripustimista laukaistavia mini-drooneja on tarkoitus ottaa käyttöön toimimaan lisäsensorina esim. pilvikerroksen alla.
 
. Jää nähtäväksi miten suorituskykyvajetta paikataan tulevaisuudessa, Watchkeeper ja Protector voivat olla yhtenä tekijänä siinä.
Juuri nain. Tornado pystyi suorittamaan vastaavaa, laajan alueen tiedustelua aseistettuna (=omasuoja), kun taas sama kapseli - kookas kun on - Eurofighteriin asennettuna on lahes saalittava naky. Toki vaitetaan ,ettei sita vain valokuvaa varten asennettu, vaan etta myos koelennot lennettiin.

WK on prikaatitasolle tarkoitettu vekotin (Grey Eagle voi olla vastaava, en ole tutustunut) ja Protector aseistettu walla-walla shooter... ei tarvitse lahettaa ketaan toiselle puolelle maailmaa, kunhan vaan tietaa keta ampua. Ei taitaisi vertaiskonfliktissa pysya kauaa taivaalla - kun on ihan lentokoneen kokoinenkin.
 
WK on prikaatitasolle tarkoitettu vekotin (Grey Eagle voi olla vastaava, en ole tutustunut) ja Protector aseistettu walla-walla shooter... ei tarvitse lahettaa ketaan toiselle puolelle maailmaa, kunhan vaan tietaa keta ampua. Ei taitaisi vertaiskonfliktissa pysya kauaa taivaalla - kun on ihan lentokoneen kokoinenkin.

Grey Eagle taitaa myös olla prikaatitasolla US Armyn kaavioissa. Taivaalla pysymisen haaste on johtanut siihen, että maalinosoitus täytyy tehdä turvallisen etäisyyden päästä, tuo 80km oli ihan avoimessa vaatimusmäärittelyssä määritelty luku. Tämä liittyy juurikin fokuksen siirtymiseen wallawalla-sodista vertaissotiin, ja nykyisen kaluston haasteisiin toimia siellä. Kuten myös tulevan kaluston tuomaan kasvaneeseen kantamaan (LRPF & ERCA)

Jenkithän ovat kehittäneet MQ-9:n omasuojasäiliön tämän takia, saa nähdä päätyykö myös brittikoneisiin. USAF yritti lopettaa kyseisen lennokin hankinnan ja halusi keskittää varoja tunkeutumiskykyisemmän lavetin kehittämiseen, mutta kongressi oli toista mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
. USAF yritti lopettaa kyseisen lennokin hankinnan ja halusi keskittää varoja tunkeutumiskykyisemmän lavetin kehittämiseen, mutta kongressi oli toista mieltä.
Noin kavi jo sitten toisen kerran. Nimittain ennen Afghanistania, miehittamattomien kehityspolun painopiste oli juuri tuo nyt taas ehdotettu. Sitten Predatorilla naki kaiken katevasti , sitten jotain siipien alle
... ja kun maali oli riittavan herkullinen niin Las Vegasin lahistolla joku painoi liipaisinta

Ei muuta kuin monta tilaukseen - ja akkia!
 
@gekados US Armyn MQ-1C Gray Eagle on divisioonatasan lennokki. Sijoitettuna Combat Aviation Brigade (CAB) yksiköihin joissa myös divisioonan helikopterit ovat. MQ-1C on jo varustettu SAR tutkalla eli AN/ZPY-1 Starlitellä, tosin tämän mittausetäisyys on ilmeisesti vaatimattomampi kuin uuden tutkan tavoitteena oleva. Gray Eagleen ja USAF Reaperiin on useita erilaisia tiedustelu yms säiliöitä, kuten mainitsit.

US Armyllä on prikaatitasalla RQ-7B Shadow, joka on taktinen lennokki kuten Suomessakin käytössä oleva Ranger. Shadow löytyy lisäksi myös CABeista.
 
Testasin, etta kauanko kestaa ennenkuin joku reagoi
... vahan niinkuin ulkomaiden defence site'illa: Onko taalla Kremlins jossain paastetty koneistoon, kun ei oikein toimi
 
Varmaan säästöpaine on suurin syy koneiden poistoon. Niitä ei lopulta päätetty myydä muuta kuin varaosina, vaikka ainakin Intia oli jossain vaiheessa kiinnostunut. Tutka ja suuri osa komponenteista on jenkkitekoa, mikä saattoi haitata jälleenmyyntiä.

Varsin suorituskykyisenä tuota pidettiin varsinkin tutkan osalta, vaikkakin ilmeisesti kone oli vähän turhan pieni ja painorajat tulivat vastaan. Jää nähtäväksi miten suorituskykyvajetta paikataan tulevaisuudessa, Watchkeeper ja Protector voivat olla yhtenä tekijänä siinä.

US Army on kehittämässä MQ-1C Grey Eaglesta maalinosoittajaa operatiiviselle tulenkäytölle. Koneisiin on tarkoitus lisätä tutkavaroitin, COMINT-sensori ja SAR-tutka joita fuusioimalla pystytään maalittamaan kohteita turvallisen etäisyyden päästä (n. 80km). Myös ripustimista laukaistavia mini-drooneja on tarkoitus ottaa käyttöön toimimaan lisäsensorina esim. pilvikerroksen alla.

Käsittääkseni Sentinel-kalustosta piti luopua jo Afganistanin jälkeen, mutta käyttöä on jatkettu toistuvasti. Raython lienee tarjonnut myös tutkan päivittämistä merivalvontamoodilla. Järjestelmän maa-asemat pystyn evät käsittääkseni operoimaan myös Watchkeeper - kalustoa.
 
yksi viidestahan laitettiinkin kuntoon, nerivalvontaan kokeiltavaksi
- koekilun paatytyya oli taas kauhea 'haloo' siita etta jatetaanko hangariin (riisuttuna) vai leitetaanko uudestaan entiseen kayttoon
Raython lienee tarjonnut myös tutkan päivittämistä merivalvontamoodilla. Järjestelmän maa-asemat pystyn evät käsittääkseni operoimaan myös Watchkeeper - kalustoa.
Tuossa(kin) taas logiikka menee kaanteisjarjestyksessa: kun maa-asemat jo oli, niin soviteetiin WK niihin
 

Taitaa olla katsottava osaksi lisääntynyttä JASSM-ulkoilutusta. B-1B Ruotsi/Norja ja Suomen DSCA.

Sanoisin, että entistäkin epätodennäköisempää ettei ostettaisi USA-konetta jos tämän voi tulkita yleistyväksi ajankuvaksi.
Mitä tuumaat @Analysti ?
 
Erittain hyva artikkeli. Sita on tuettu virallislahteista, jotta varmasti ei jaa epaselvaksi vastaus siihen , etta "ai jaa, teilla on noita tykisto-ohjuksia pilvin pimein" ... nimittain, kun meilta kylla loytyy vastaus (ja puolustuskin pelaa).

Liittyma, sivumainintana, laajempaankin trendiin loytyy ihan alusta. IISS on juuri julkaissut vuosikatsauksensa ja sen yhteydessa painottaa, etta kun Venaja on 'nostanut pystyyn' kaksi uutta divisioonaa, niin USA:n uudistustyo etenee prikaati-palikoita rakentamalla vahvemmin eri dimensioissa toimivaan pystyviksi:

"the exercise, which was described as a test of the U.S. military's new Combined, Joint All-Domain Command and Control (CJADC2) concept. CJADC2 is an extension of the service's Advanced Battle Management System (ABMS), a multi-faceted over-arching effort focused on improving networking and associated capabilities. The Department of the Air Force’s Chief Architect’s Office, which directly supported this recent USAFE event, is in charge of managing ABMS together with the Air Force Rapid Capabilities Office (RCO). This demonstration in Europe also served as the fourth so-called "on-ramp" event for the ABMS program"

Eli kun on-ramp on melkein huulilla, tassa laajuudessa, niin IISS rapotoi etta PACOM on jo saanut pystyyn ensimmaisen tuohon toimintatapaan varustetun prikaatin (maan- ja merenpinnallakin aina tapahtuu), nro 2 tulee Eurooppaan (!) ja kolmas taas sitten PACOM;ille
- talla tapaahan viestitaan seka vastustajille, etta liittolaisille, etta missako painopisteet makaa
- kaveria (Eurooppaa!) ei jateta
 

Taitaa olla katsottava osaksi lisääntynyttä JASSM-ulkoilutusta. B-1B Ruotsi/Norja ja Suomen DSCA.

Sanoisin, että entistäkin epätodennäköisempää ettei ostettaisi USA-konetta jos tämän voi tulkita yleistyväksi ajankuvaksi.
Mitä tuumaat @Analysti ?
Warzonen artikkelien perusteella herää ajatuksia:
- E-8C JSTARS korvataan JBMS-järjestelmän tuottamalla tiedolla yms.? Eli ei uusia lentäviä tutkia.
- F-35 rooli tiedon kerääjänä ja ABM-järjestelmän sensorina korostuu entisestään:
There have been multiple demonstrations in the past involving the use of F-35s as platforms to provide offboard targeting information, as well as communications relay nodes, including in support of missile defense operations. The Joint Strike Fighter offers an impressive array of sensor and other data fusion capabilities that make it an ideal choice for this kind of mission.

F-15E ja EX-versioiden tehtävänä on kantaa risteilyohjuksia(JASSM/JASSM ER / XR) strategisten pommarien ohella ja ampua kaukaa tutkia, ilmatorjuntaa, johtokeskuksia ja aluksia (B1B+LRASM).
Tässä huomataan että yksi kone ei ole paras hoitamaan kaikkia tehtäviä. F-35 ei esimerkiksi kykene jakamaan dataa aselajien kanssa kuin Link-16 verkon kautta. MADL on tarkoitettu vain parvilinkiksi. Koska Link-16 on kapeakaistainen ja helposti häirittävissä, F-35 ja F-22A väliin tarvitaan U-2S jakamaan tietoa ilma- ja ohjustorjuntaan sekä sodanjohtoon.
https://www.defenseone.com/technology/2020/08/u-2-gets-new-role-linking-f-35s-army-missiles/167411/

F-15 variantit loistavat edelleen nopeus- ja korkeuskyvyillään sekä poikkeuksellisilla kuormankanto-ominaisuuksillaan. F-35 ei samaan pysty vaikka se kantaisi kuorman sisällään. JASSM ER ja tulevat hypersooniset aseet joudutaan kantamaan rungon ulkopuolella ja se vaikuttaa häiveominaisuuksien lisäksi reilusti koneen jo heikkoon huippunopeuteen sekä lentokorkeuteen. Siipikuormitus on jo valmiiksi korkea ja kantama lyhenee melkoisesti vastuksen ansiosta.

Tältä pohjalta voidaan pohtia että onko F-35 se "jack of all trades", mitä me tarvitsemme. Ilmataisteluohjukset ja taktiset pommit kyllä kulkevat sisäisissä kuiluissa, mutta pidemmän kantaman raskaat aseet eivät.

Näihin linkkeihiin liittyen, itseäni kutkuttaisi ajatus siitä että hankkisimme pienen erän LRASM:n JASSM ER lisäksi HX:n. LRASM mahdollistaisi vastapuolen laivaston sulkemisen tyystin Suomenlahden pohjukkaan. Ilman laivastoa Venäjän kyky suorittaa operaatioita etelä-Suomessa ja Virossa heikkenisi reilusti. Yksikään paatti ei seilaisi lahdella tuon asejärjestelmän pelossa. Tämä pelote voi tosin hoitua jo USAF toimesta.
 
Tämä pelote voi tosin hoitua jo USAF toimesta.
Suomeen kohdistuva pelote idästä perustuu oletukseen, että USAF ei ole tulossa apuun. Joko sen takia, että ei olla sotilasliitossa, taikka sen takia, ettei joskus tulevaisuudessa sotilasliitto enää toimi ja Suomi on ajautunut heikoksi luottaessaan suurvaltapoliittiseen sotilasliittoon.

Mutta itse asiasta, toki olisi hyödyllistä että pelote Itämeren laivastoa kohtaan Suomenlahdella olisi kova. Tietty tällaisiin operaatioihin valmistaudutaan harmaassa vaiheessa tapahtuvin siirtelyin siten, ettei kohde vielä kehtaa kovia käyttää, oli ne rannalla tahi ilmassa valmiina laukaisuun.

Tuollaisessa tilanteessa naapuri on edeltävinä viikkoina ja kuukausina tehnyt paraatimaisia muodostelmia sekä kymmenillä laivoilla Pietarin ja Kaliningradin välillä että myöskin useiden kymmenien Flanker-johdannaisten ja muiden koneiden muodostelmilla. Jonain päivänä ne vain kaikki kääntyvät yhtaikaa styyrpuuriin ja iskevät koko käytävän pituudelta yhtaikaa. Silloin mitataan, montako torjujaa oli juuri sillä hetkellä ilmassa ja valmiina laukaisemaan. Tiiman kulutus eli voimavarojen mittaus on osa strategiaa. Sotapelisimulaatiot "kaksi Flankeria etelälounaasta ja kaksi idästä" on jotenkin epärealistisia.
 
Viimeksi muokattu:
Warzonen artikkelien perusteella herää ajatuksia:
- E-8C JSTARS korvataan JBMS-järjestelmän tuottamalla tiedolla yms.? Eli ei uusia lentäviä tutkia.
- F-35 rooli tiedon kerääjänä ja ABM-järjestelmän sensorina korostuu entisestään:
There have been multiple demonstrations in the past involving the use of F-35s as platforms to provide offboard targeting information, as well as communications relay nodes, including in support of missile defense operations. The Joint Strike Fighter offers an impressive array of sensor and other data fusion capabilities that make it an ideal choice for this kind of mission.

F-15E ja EX-versioiden tehtävänä on kantaa risteilyohjuksia(JASSM/JASSM ER / XR) strategisten pommarien ohella ja ampua kaukaa tutkia, ilmatorjuntaa, johtokeskuksia ja aluksia (B1B+LRASM).
Tässä huomataan että yksi kone ei ole paras hoitamaan kaikkia tehtäviä. F-35 ei esimerkiksi kykene jakamaan dataa aselajien kanssa kuin Link-16 verkon kautta. MADL on tarkoitettu vain parvilinkiksi. Koska Link-16 on kapeakaistainen ja helposti häirittävissä, F-35 ja F-22A väliin tarvitaan U-2S jakamaan tietoa ilma- ja ohjustorjuntaan sekä sodanjohtoon.
https://www.defenseone.com/technology/2020/08/u-2-gets-new-role-linking-f-35s-army-missiles/167411/

F-15 variantit loistavat edelleen nopeus- ja korkeuskyvyillään sekä poikkeuksellisilla kuormankanto-ominaisuuksillaan. F-35 ei samaan pysty vaikka se kantaisi kuorman sisällään. JASSM ER ja tulevat hypersooniset aseet joudutaan kantamaan rungon ulkopuolella ja se vaikuttaa häiveominaisuuksien lisäksi reilusti koneen jo heikkoon huippunopeuteen sekä lentokorkeuteen. Siipikuormitus on jo valmiiksi korkea ja kantama lyhenee melkoisesti vastuksen ansiosta.

Tältä pohjalta voidaan pohtia että onko F-35 se "jack of all trades", mitä me tarvitsemme. Ilmataisteluohjukset ja taktiset pommit kyllä kulkevat sisäisissä kuiluissa, mutta pidemmän kantaman raskaat aseet eivät.

Näihin linkkeihiin liittyen, itseäni kutkuttaisi ajatus siitä että hankkisimme pienen erän LRASM:n JASSM ER lisäksi HX:n. LRASM mahdollistaisi vastapuolen laivaston sulkemisen tyystin Suomenlahden pohjukkaan. Ilman laivastoa Venäjän kyky suorittaa operaatioita etelä-Suomessa ja Virossa heikkenisi reilusti. Yksikään paatti ei seilaisi lahdella tuon asejärjestelmän pelossa. Tämä pelote voi tosin hoitua jo USAF toimesta.
Sen verran on pakko kommentoida, että millähän linkkiasiantumuksella pidät Link-16 -järjestelmää "helposti häirittävänä"? Se ei nimittäin sitä ole, vaan se on tällä hetkellä laajasti operatiivista linkkijärjestelmistä kaikkein vaikein häiritä. Se ei myöskään ole "kapeakaistainen". Asiasta löytyy jonkin verran julkistakin tietoa ja loput voi päätellä teknisistä tiedoista, joita myös löytyy netistä. Link-16 -järjestelmän häirinnästä on julkaista ainakin yksi hyvä tutkimus (jossa ei sitten ole ihan kaikkea mikä asiaan liittyy), mutta asiaa tunteva voi tuostakin paperista päätellä, että Link-16 verkon häirintä onnistuu vain äärimmäisen hienostuneelta viholliselta ja lopputulos on silloin mahdollisesti liian epävarma asiaan kulutettuihin resursseihin nähden. Tutkimus on tehty "link-16 -järjestelmän kaltaisella simuloinnilla" koska tietenkään oikeilla laitteilla tehtyjä tutkimuksia ei julkaista... Kannattaa etsiä, lukea ja ymmärtää mm. tuo tutkimus.

Sen sijaan HF-alueeseen perustuvat kapeakaistaiset linkit ovat helpommin häirittävissä, esim Link-11.
 
Suomeen kohdistuva pelote idästä perustuu oletukseen, että USAF ei ole tulossa apuun. Joko sen takia, että ei olla sotilasliitossa, taikka sen takia, ettei joskus tulevaisuudessa sotilasliitto enää toimi ja Suomi on ajautunut heikoksi luottaessaan suurvaltapoliittiseen sotilasliittoon.

Mutta itse asiasta, toki olisi hyödyllistä että pelote Itämeren laivastoa kohtaan Suomenlahdella olisi kova. Tietty tällaisiin operaatioihin valmistaudutaan harmaassa vaiheessa tapahtuvin siirtelyin siten, ettei kohde vielä kehtaa kovia käyttää, oli ne rannalla tahi ilmassa valmiina laukaisuun.

Tuollaisessa tilanteessa naapuri on edeltävinä viikkoina ja kuukausina tehnyt paraatimaisia muodostelmia sekä kymmenillä laivoilla Pietarin ja Kaliningradin välillä että myöskin useiden kymmenien Flanker-johdannaisten ja muiden koneiden muodostelmilla. Jonain päivänä ne vain kaikki kääntyvät yhtaikaa styyrpuuriin ja iskevät koko käytävän pituudelta yhtaikaa. Silloin mitataan, montako torjujaa oli juuri sillä hetkellä ilmassa ja valmiina laukaisemaan. Tiiman kulutus eli voimavarojen mittaus on osa strategiaa. Sotapelisimulaatiot "kaksi Flankeria etelälounaasta ja kaksi idästä" on jotenkin epärealistisia.
Naapurillakaan ei ole varaa lennellä "kymmenien Flanker-johdannaisten" lautoilla pitkin Suomenlahtea tuosta vaan. Sielläkin muutamassa päivässä tuota puuhaa harrastettuaan on resurssit lopussa. Jo pelkästään vikaantuneet koneet pudottaa lukumäärää heti... Sanotaan, että jos kymmenellä yksilöllä lentää 4 - 5 päivää, niin hyvin on mennyt.
 
Back
Top