Ilmavoimien tulevaisuus

Mikä on oikeastaan suomen ilmavoimien kuljetus tarve?
Lähinnä kai huoltaa ulkomailla olevia joukkoja.
Kotimaassa laskuvarjojääkäreiden kuljetus.
Mitä muuta? Minkälaista kalustoon tarvitaan ja paljonko.
Nimenomaan _Ilmavoimien_ päätarpeet lienevät: Hävittäjäkaluston siirto nopealla varoituksella operoimaan meren taakse (eli siis kaikki ulkomaat) ja operoinnin tuki siellä. Varaosien ja aseiden tuonti kotimaahan. Muilla puolustushaaroilla on sitten omat tarpeensa.
Itse olen antanut itseni ymmärtää, että tärkein käyttötarkoitus on hävittäjien varaosien ja ampumatarvikkeiden kuljettaminen Suomen sisällä, päätukikohdista siirrettäviin tukikohtiin mistä tarvittavat osat ovat loppu tai vähissä. CASA-hankinnan aikaan lehdessä kehuttiin, miten Ilmavoimilla on viimeinkin kyky siirtää kokonainen Hornetin moottori lentokuljetuksena. Tämä tarkoittaa, että moottorivikaisen hävittäjän tarvitsee odottaa esim. maantietukikohdassa monta tuntia vähemmän kuin jos ehjä moottori tuotaisiin maantiekuljetuksena. Se taas puolestaan merkittävästi vähentää riskiä menettää kyseinen koneyksilö esim. ilma-, ohjus-, tai erikoisjoukkojen iskun seurauksena.

Tämä on tietenkin puhtaasti sodan ajan tarve, jota varten toki myös kuljetuskoneet harjoittelevat vuosittain maantietukikohdissa operointia. Lisäksi tavaran pääkuljetustapa on edelleen kuorma-auto, mutta sodan kitka eli shit happens-ilmiö vaatii että löytyy myös kykyä paikata nopeasti yllättävää kulutusta tai tappioita. Yhteyskoneet tietysti täydentävät omalta osaltaan hoitamalla pienempien kiireellisten kuormien kuljetuksia. Siltä kantilta Pilatukset olivatkin erinomainen hankinta.

Tämä jättää jäljelle sen kysymyksen, miten perustella riittävän kuljetuskyvyn hankinta ja ylläpito rauhan aikana. Ulkomaiden keikat, muiden puolustushaarojen tarpeet, ja moni muukin juttu vastaa sitten siihen huutoon. Ilman tarvetta sodan ajan omaan kykyyn ostokuljetukset tulisivat paljon halvemmiksi. Mutta olen varma, että intensiivisen sodankäynnin Suomen ilmatilassa aikana nykyinenkin 2-3 CASAa olisi tuskallisen pieni määrä. Liittoutuminen kyllä omalta osaltaan helpottaa sitäkin, mutta kokonaan se ei omaa kuljetuskalustoa korvaa.
 
Ilman tarvetta sodan ajan omaan kykyyn ostokuljetukset tulisivat paljon halvemmiksi.
Ei ole olemassa siviiliostokuljetusta, johon voisi tietyn kriittisen materiaalin ja sen suojaamiseen tarvittavan henkilöstön laittaa. Samoin useimpiin siviilikoneeseen ei voi työntää maalaitteita tai ajoneuvoja omilla pyörillä ja mihinkään ei voi ottaa seinänvierustoja täyteen henkilöstöä materiaalin lisäksi.

Osan materiaalista voi lähettää konttirahtina, mutta se on hidas ja raskas prosessi. Halvin tapa käyttää lentokuljetuksia on tietysti olla käyttämättä sitä tai ruinata se ilmaiseksi kaverilra, mutta muuten (oman) sotilaskuljetuskoneen tarjoama kyky on aivan omaa luokkaansa myös rauhanaikana.
 
Ei ole olemassa siviiliostokuljetusta, johon voisi tietyn kriittisen materiaalin ja sen suojaamiseen tarvittavan henkilöstön laittaa. Samoin useimpiin siviilikoneeseen ei voi työntää maalaitteita tai ajoneuvoja omilla pyörillä ja mihinkään ei voi ottaa seinänvierustoja täyteen henkilöstöä materiaalin lisäksi.

Osan materiaalista voi lähettää konttirahtina, mutta se on hidas ja raskas prosessi. Halvin tapa käyttää lentokuljetuksia on tietysti olla käyttämättä sitä tai ruinata se ilmaiseksi kaverilra, mutta muuten (oman) sotilaskuljetuskoneen tarjoama kyky on aivan omaa luokkaansa myös rauhanaikana.
Il-76 on riittävästi siviilirahtareiden käytössä että omilla pyörillä liikkuvan tavaran rahtaaminen ei olisi mikään erikoistilaus. Myös An-124 on käynyt Tampereella(kin), joten tilavuuttakin vaativia kuormia saa myös kuljetettua.

Sen suojajoukkoja seurakseen vaativan tai muuten niin kriittisen materiaalin kanssa ei tietysti mikä tahansa perusbulvaanilafka ole sopiva valinta. Mutta jos jenkkien itsekin käyttämät sopimusrahtaritkaan eivät ole tarpeeksi luotettavia, niin sille kaverille voi myös tarjota korvausta kuljetuksen järjestämisestä. Aina ei ole pakko kerjätä asioita ilmaiseksi.
😉

Tottakai ikioma kone on paljon joustavampi, jos vaikka keskellä yötä alkaa himotuttaa tilata pitsaa Napolista tms. Kun se kone sodan ajan käyttöä varten myös on pakko olla, niin sen käyttäminen on ihan no brainer. Mutta kyllä ilmankin toimeen tultaisiin rauhan aikana. Koulutuksessa ja huollossa säästettäisiin enemmän kuin pitäisi maksaa preemiota noista harvoista erikoiskeikoista.
 
Tämä on outo tarve, aika lyhyen aikaa palveluiden kuljetus koneiden korvaaminen... Hankkisin pari uutta, isompaa ja pitäisin näitä pienempiä maantietukikohtien pikarahtipalvelu koneina.
Mutta kun jälleen voidaan ostaa jotain kettelematonta tai sitten varma vanha ja koeteltu ratkaisu, niin kääntäisin katseita rapakon taakse, pohjoiseen...
 
Back
Top