Ilmavoimille uusi (vakoilu) valvontakone

AKE-ukki

Respected Leader
Puolustusvoimille uusi valvontalentokone
5.5.2010 16:11
A A STT

Puolustusvoimat saa uuden valvontalentokoneen. Ilmavoimat hankkii Airbus Militaryn espanjalaisvalmisteisen Casa C-295M kuljetuskoneen. Samalla uusitaan lentokonejärjestelmä.

Valvontakone toimitetaan Suomeen vuonna 2013 ja sijoitetaan Tukilentolaivueeseen Tikkakoskelle. Kaupan kokonaisarvo järjestelmineen ilman arvonlisäveroa on noin 112 miljoonaa euroa.

Hankinnalla korvataan nykyinen, 1980-luvun alussa hankittu Fokker F27 -valvontakonekalusto, joka poistuu käytöstä vanhentumisen vuoksi

Mielenkiintoinen termi...valvontakone... eli kysehän on tiedustelusta, vakoilusta.:camo:
 
Mukavaa viestintää taas. Siellähän on viiden Casan optio sisällä että sikäli. Ovat kai tutkineet uuden vakoilukoneen hankintaa 90-luvulta saakka ja koelensivät mm. Global Expressin jo aikoja sitten. Jotenkin korkeammalla lentävä liikesuihkukone olisi ollut luontevampi vaihtoehto. Lukiko siellä kuka toimittaa "valvontalaitteet"?

PS Viime hankinnassa kaksi kuljetuskonetta maksoi 45 miljoonaa. Nyt yksi koneyksilö rapiat 110 milliä...
 
Museo kirjoitti:
Mukavaa viestintää taas. Siellähän on viiden Casan optio sisällä että sikäli. Ovat kai tutkineet uuden vakoilukoneen hankintaa 90-luvulta saakka ja koelensivät mm. Global Expressin jo aikoja sitten. Jotenkin korkeammalla lentävä liikesuihkukone olisi ollut luontevampi vaihtoehto. Lukiko siellä kuka toimittaa "valvontalaitteet"?

PS Viime hankinnassa kaksi kuljetuskonetta maksoi 45 miljoonaa. Nyt yksi koneyksilö rapiat 110 milliä...

Se on kallista tuo elsotekniikka :D Onkohan tämä nyt se surkuhupaisa köyhän miehen awacs-kone meille suomalaisille... :a-tongue:
 
Jonkku kirjoitti:
Se on kallista tuo elsotekniikka :D

Juu jotenkin vaan huvittaa kun Häkäpönttö hankkii lähes sadalla millillä Amerikasta tiedusteluvarustuksen ja kansalle homma markkinoidaan eurooppalaiseen kuljetuskoneeseen perustuvana valvontakoneena. Sen ymmärrän että israelilainen Elta EL/I-3001 oli poliittisesti vähän liian riskaabeli vakoilusetti mutta eikö muka Euroopasta löytynyt mitään kilpailukykyiseen hintaan? Vai pitikö vain päästä tekemään tiedusteluyhteistyötä Amerikan poikien kanssa?

Konehan hankitaan Puolustusvoimien tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen kehittämisohjelmassa, jolle on varattu 2010-2013 aikana 176 miljoonaa: http://www.defmin.fi/files/1454/Talousarvioehdotus_2010.pdf
 
Onko kyseessä Ruotsin Erieyen kaltainen systeemi vai lähinnä valokuvausta ja visuaalista valvontaa? Tuntuu halvalta ollakseen ilmavalvonta- ja taistelunjohtokone. On kuitenkin kallis verrattuna järeämpään UAV kalustoon, millä olisi myös mahdollista hoitaa esimerkiksi merivalvontaa.
 
Alkoikin olemaan fokkerissa jo tunnit melkein täynnä. Toisaalta kone vielä aika tikissä. Mut käsittääkseni elso-koneena olisi toiminut se tikkakosken learjet?
 
Minkälaisia ELSO, tiedustelu, vakoilu tai muita ominaisuusksia tähän lentohärveliin nyt sitten tulee, onko jo tarkempaa tietoa?
 
deeq kirjoitti:
Minkälaisia ELSO, tiedustelu, vakoilu tai muita ominaisuusksia tähän lentohärveliin nyt sitten tulee, onko jo tarkempaa tietoa?
Eivät taida olla ihan ensimmäisenä julkistettavien asioiden listalla...
 
Hösseli kirjoitti:
deeq kirjoitti:
Minkälaisia ELSO, tiedustelu, vakoilu tai muita ominaisuusksia tähän lentohärveliin nyt sitten tulee, onko jo tarkempaa tietoa?
Eivät taida olla ihan ensimmäisenä julkistettavien asioiden listalla...
Joo, eivät taida. Julkisista lähteistä voi aina ottaa Ilmavoimien tehtävän:
Ilmavoimat vastaa maamme ilmatilan jatkuvasta valvonnasta ja vartioinnista sekä reaaliaikaisen ilmatilannekuvan muodostamisesta ja ylläpitämisestä. Sodan aikana päätehtävä on hävittäjätorjunta. Avaintehtäviin kuuluu lisäksi ympärivuorokautinen valmius tunnistuslentotoimintaan sekä sodan ajan joukkojen koulutus.
 
Hösseli kirjoitti:
deeq kirjoitti:
Minkälaisia ELSO, tiedustelu, vakoilu tai muita ominaisuusksia tähän lentohärveliin nyt sitten tulee, onko jo tarkempaa tietoa?
Eivät taida olla ihan ensimmäisenä julkistettavien asioiden listalla...

Piti kirjoittaa... julkisesti saatavilla olevaa tietoa. Voi sekin kyllä olla aika hakusessa.
 
Aviation Weekissä luki että tarjolla on ollut kiinnostuneelle asiakkaalle "Airborne Multi-intelligence Laboratory (AML) roll-on/roll-off system that could be used on EADS CASA C-295-type transport aircraft."
 
Ruotuväki lukee näin

Suomen puolustusministeri Jyri Häkämies on valtuuttanut Ilmavoimien Materiaalilaitoksen hankkimaan espanjalaisvalmisteisen Airbus Militaryn CASA C-295M –kuljetuskoneen. Se korvaa 1980-luvun alussa hankitun Fokker F27 –valvontakonekaluston.
Fokker-kaluston korvaaminen johtuu lentorungon ja järjestelmien vanhentumisesta.
- Koneen käyttöikä tulee vastaan, kommentoi osastoinsinööri Kari Korhonen ilmavoimien Materiaalilaitoksen esikunnasta.
Uuteen C-295M –koneeseen asennetaan uudistettu valvontajärjestelmä, jonka valmistaa ja koneeseen integroi yhdysvaltalainen Lockheed Martin.
Ilmavoimien käytössä on ollut kolme Fokker-konetta, joista yksi poistui käytöstä vuonna 2004. Loput poistetaan vuoteen 2015 mennessä, lähekkäin toisiaan.
Uuden koneen hankinta on puolustusvoimilta merkittävä investointi.
- Hankinta tulee maksamaan arvonlisäveroineen noin 140 miljoonaa euroa, Korhonen jatkaa.
Puolustusvoimat on aikaisemmin hankkinut samoilla kauppaehdoilla kaksi vastaavanlaista konetta.
Uusi valvontakone toimitetaan Suomeen vuonna 2013. Se sijoitetaan Tikkakosken Tukilentolaivueeseen
 
Museo kirjoitti:
Aviation Weekissä luki että tarjolla on ollut kiinnostuneelle asiakkaalle "Airborne Multi-intelligence Laboratory (AML) roll-on/roll-off system that could be used on EADS CASA C-295-type transport aircraft."

Osu ja uppos!!:D
 
AKE-ukki kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Aviation Weekissä luki että tarjolla on ollut kiinnostuneelle asiakkaalle "Airborne Multi-intelligence Laboratory (AML) roll-on/roll-off system that could be used on EADS CASA C-295-type transport aircraft."

Osu ja uppos!!:D

No niin katsotaanpa nyt tätä "valvontakonetta" itse ulkomaalaisten ilmailulehtien tietojen pohjalta kun kerran tämä kotimainen tiedotus on taas mitä on. Ei sillä että me amatöörit aihealueesta mitään ymmärtäisimme, mutta onhan se edes suurin piirtein mukava tietää mihin 140 miljoonaa valtion rahoja uppoaa.

CASA C-295M -kuljetuskoneeseen saa meritoimintamalliin kehitellyt sisäiset lisäpolttoainesäiliöt, jotka mahdollistavat 11 tunnin partiolennot ilman ilmatankkausta. Sinne tulee siis nyt modulaarinen Lockheed Martinin Airborne Multi-intelligence Laboratory, joka mahdollistaa sensorifuusion ja eri vakoilusensorien integroinnin. Kaiken järjen mukaan Suomi hankkii samalla kertaa kymmenillä miljoonilla erilaisia vakoilusensoreita eri valmistajilta.

Lockheed Martin mainostaa seuraavia vaihtoehtoja:
*High- and low-band signals intelligence (sigint) payload
*Electro-optical/infrared (EO/IR) sensor
*Phoenix Eye synthetic-aperture radar
*Various wideband and narrowband data links and satellite communications

Poimintoja valmistajan brosyyristä:

"the AML incorporates an easily reconfigurable architecture designed to allow different sensors and equipment to be rapidly integrated into the aircraft’s mission systems"

"sensors can be rotated as necessary to answer specific requirements"

"our open architecture can link airborne sensors directly to defense command networks"

"the AML permits analysis and processing to be performed both on the aircraft and by ground stations"
 
Museo kirjoitti:
AKE-ukki kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Aviation Weekissä luki että tarjolla on ollut kiinnostuneelle asiakkaalle "Airborne Multi-intelligence Laboratory (AML) roll-on/roll-off system that could be used on EADS CASA C-295-type transport aircraft."

Osu ja uppos!!:D

No niin katsotaanpa nyt tätä "valvontakonetta" itse ulkomaalaisten ilmailulehtien tietojen pohjalta kun kerran tämä kotimainen tiedotus on taas mitä on. Ei sillä että me amatöörit aihealueesta mitään ymmärtäisimme, mutta onhan se edes suurin piirtein mukava tietää mihin 140 miljoonaa valtion rahoja uppoaa.

CASA C-295M -kuljetuskoneeseen saa meritoimintamalliin kehitellyt sisäiset lisäpolttoainesäiliöt, jotka mahdollistavat 11 tunnin partiolennot ilman ilmatankkausta. Sinne tulee siis nyt modulaarinen Lockheed Martinin Airborne Multi-intelligence Laboratory, joka mahdollistaa sensorifuusion ja eri vakoilusensorien integroinnin. Kaiken järjen mukaan Suomi hankkii samalla kertaa kymmenillä miljoonilla erilaisia vakoilusensoreita eri valmistajilta.

Lockheed Martin mainostaa seuraavia vaihtoehtoja:
*High- and low-band signals intelligence (sigint) payload
*Electro-optical/infrared (EO/IR) sensor
*Phoenix Eye synthetic-aperture radar
*Various wideband and narrowband data links and satellite communications

Poimintoja valmistajan brosyyristä:

"the AML incorporates an easily reconfigurable architecture designed to allow different sensors and equipment to be rapidly integrated into the aircraft’s mission systems"

"sensors can be rotated as necessary to answer specific requirements"

"our open architecture can link airborne sensors directly to defense command networks"

"the AML permits analysis and processing to be performed both on the aircraft and by ground stations"

Tarkoittaako Museo hienovaraisesti asian esittäen, että valvontakoneiden salaisuudet ovat lähinnä salaisia suomalaisille kansalaisille? Oikeat asia tuntia t maailmalla, idässä ja lännessä, tietävät tasan tarkkaan mitä kukin paketti pitää sisällään, niiden mahdollisuudet ja kyvyt. Ja jopa asiasta kiinnostuneen tavon kansalaiset pääsevät perille asioista varsin hyvin, tämäkö on pointtisi?
 
baikal kirjoitti:
Tarkoittaako Museo hienovaraisesti asian esittäen, että valvontakoneiden salaisuudet ovat lähinnä salaisia suomalaisille kansalaisille?
Tuo on ainakin Pääesikunnan yleinen linjaus, eli ulkovalloiille tietoja voi antaa avokätisesti, mutta voi herra jumala, jos ne paljastuvat omille kansalaisille, siinä on maanpuolustuksen etu välittömästi vaarantuneena. Lähikuukausina näemme onko Helsingin hallinto-oikeus samoilla linjoilla? (totta kai on...)
 
Back
Top