inhaa itäkalustoa

Eihän tuossa mitään ghettoa ole, ellei nuo ole ohjaamattomia raketteja. Jos tuo on oikea mto, niin naamiointihan on varsin hyvä. Kun vielä älyäisivät parkkeerata kauemmas vedestä.
Kyllä tuolla kai tarvittaessa sen niiden vale-lentotukialuksen upottaa väärään kohtaan toistamiseen.

Ei kai se kunnon mto todella ole.
 
Viimeksi muokattu:
BTR-sarjan lämmittelyä (Mars-2000 -tiedusteluvaunu)...


467332.jpg626716.jpg677667.jpg

 
Mitenköhän nuo mahtavat kestää pohjamiinan? Aiheuttaako MRAP-konseptin yleistyminen Venäjällä ongelmia Suomen miina-aseelle?
Pohjamiinan räjähdyspanos on Telamiinaa pienempi, muistaakseni n. 7 kiloa valettua TNT:tä. Räjähdys singauttaa kuparikartion, johon läpäisy perustuu. Paljon riippuu mihin ruisku osuu. Mutta tehoa niissä on sen verran että jos alla räjähtää niin miehistön saa korvata. Ainakin ensimmäisten versioiden osalta magneettiherätteeseen perustuva sytytin ja jopa yliajolaskuri.

Vittumaisia vehkeitä nuo meidän miinat jos saa sanoa. Toki asentamisessakin sitten oma hommansa.

Muoks, räjähdemäärä 4 kiloa(wiki).
 
Mitenköhän nuo mahtavat kestää pohjamiinan? Aiheuttaako MRAP-konseptin yleistyminen Venäjällä ongelmia Suomen miina-aseelle?

PM menee läpi koko ajoneuvosta. Miina on kuitenkin suunniteltu tstpsv vastaan. TM tuhoaa ajoneuvon. Mrap konsepti suurentaa miehistön eloonjäämismahdollisuuksia ja luo pyöräajoneuvoja joiden suojaus vastaa rynnäkköpsv suojaa. Hintana suojalle on hankintahinta, liikkuvuus ja kuljetuskapasiteetti.

Mieluummin vaan hankkivat mrappeja kun vaunuja, kulkevat huonommin maastossa, ovat yleensä kevyesti aseistettuja ja korkeampina helpompia maaleja singolle.
 
PM menee läpi koko ajoneuvosta. Miina on kuitenkin suunniteltu tstpsv vastaan. TM tuhoaa ajoneuvon. Mrap konsepti suurentaa miehistön eloonjäämismahdollisuuksia ja luo pyöräajoneuvoja joiden suojaus vastaa rynnäkköpsv suojaa. Hintana suojalle on hankintahinta, liikkuvuus ja kuljetuskapasiteetti.

Mieluummin vaan hankkivat mrappeja kun vaunuja, kulkevat huonommin maastossa, ovat yleensä kevyesti aseistettuja ja korkeampina helpompia maaleja singolle.

Taistelupanssarivaunun pohjapanssari on tyypillisesti varsin ohut ja melko lailla kohtisuorassa miinaa vasten. Miinasuojatuissa pyöräajoneuvoissa panssarointia on yleensä kohtuu reippaasti nimenomaan miinoja vastaan ja jos ei keskelle osu, niin osuma tulee panssarointiin vinossa ja läpäisykyky heikkenee.

1598355442500.png

1598355463500.png

Lisäys: Britannica-tietosanakirja väittää, että MRAP:t osoittautuivat kaksi kertaa tehokkaammiksi suojaamaan miehistöä kuin Abramsit.
 
Pohjamiinan räjähdyspanos on Telamiinaa pienempi, muistaakseni n. 7 kiloa valettua TNT:tä. Räjähdys singauttaa kuparikartion, johon läpäisy perustuu. Paljon riippuu mihin ruisku osuu. Mutta tehoa niissä on sen verran että jos alla räjähtää niin miehistön saa korvata. Ainakin ensimmäisten versioiden osalta magneettiherätteeseen perustuva sytytin ja jopa yliajolaskuri.

Vittumaisia vehkeitä nuo meidän miinat jos saa sanoa. Toki asentamisessakin sitten oma hommansa.

Muoks, räjähdemäärä 4 kiloa(wiki).

Ja läpäisyksi kertoo 8 cm terästä. Tosin ei tarkenna, että kumpi niistä Wikin miinamalleista.
 
Taistelupanssarivaunun pohjapanssari on tyypillisesti varsin ohut ja melko lailla kohtisuorassa miinaa vasten. Miinasuojatuissa pyöräajoneuvoissa panssarointia on yleensä kohtuu reippaasti nimenomaan miinoja vastaan ja jos ei keskelle osu, niin osuma tulee panssarointiin vinossa ja läpäisykyky heikkenee.

Katso liite: 43136

Katso liite: 43137

Lisäys: Britannica-tietosanakirja väittää, että MRAP:t osoittautuivat kaksi kertaa tehokkaammiksi suojaamaan miehistöä kuin Abramsit.

Kuten tuossa sanotaan "military" kutsuu "miinoja" IED termillä. Mrap konseptin uhkakuva on aika kaukana teollisesta pohjamiinasta. Meille myös riittää yleensä mission kill. Nokallisessa mrapissa läpäisy saattaa toki tulla ulos konepellistä eikä katosta.

Mrap ajon ovat myös levinneet aika paljon esim vanhoihin E-afrikan ajon verrattuna. Ei ole kulmat enään niin jyrkkiä. Suurin suoja on paineella vaikuttavia miinoja vastaan. Pyörät antavat paineiden karata sivuille ja maavaraa on ainakin vaaksa enemmän kun rynn.psv:ssä.

Perinteinen suomalainen vetinen oja on hyvä hidaste 4-6 pyöräisille yläpainoisille mrap ajoneuvoille. Tiestöllä tapahtuvaan partiointiin ja logististen ajoneuvojen suojaamiseen yms. toki sopivat paremmin kun telavehkeet. Jos mrap joskus joutuisi taistelukosketukseen suomalaisen puolustusryhmituksen kanssa, niin vastustajalla olisi käynyt varmaan joku kömmähdys.
 
Kuten tuossa sanotaan "military" kutsuu "miinoja" IED termillä. Mrap konseptin uhkakuva on aika kaukana teollisesta pohjamiinasta. Meille myös riittää yleensä mission kill. Nokallisessa mrapissa läpäisy saattaa toki tulla ulos konepellistä eikä katosta.

Mrap ajon ovat myös levinneet aika paljon esim vanhoihin E-afrikan ajon verrattuna. Ei ole kulmat enään niin jyrkkiä. Suurin suoja on paineella vaikuttavia miinoja vastaan. Pyörät antavat paineiden karata sivuille ja maavaraa on ainakin vaaksa enemmän kun rynn.psv:ssä.

Perinteinen suomalainen vetinen oja on hyvä hidaste 4-6 pyöräisille yläpainoisille mrap ajoneuvoille. Tiestöllä tapahtuvaan partiointiin ja logististen ajoneuvojen suojaamiseen yms. toki sopivat paremmin kun telavehkeet. Jos mrap joskus joutuisi taistelukosketukseen suomalaisen puolustusryhmituksen kanssa, niin vastustajalla olisi käynyt varmaan joku kömmähdys.

Irakissa koalitiolla on kyllä ollut EFP-uhka. Irania on syytetty aseiden toimittamisesta kapinallisille ja ajoneuvoihin on asennettu sivuille lisäpanssarointia nimenomaan ko. uhkaa vastaan. Ilmeisesti MRAP:n pohja on sitten kestänyt tarpeeksi hyvin vakionakin.

 
Taistelupanssarivaunun pohjapanssari on tyypillisesti varsin ohut ja melko lailla kohtisuorassa miinaa vasten. Miinasuojatuissa pyöräajoneuvoissa panssarointia on yleensä kohtuu reippaasti nimenomaan miinoja vastaan ja jos ei keskelle osu, niin osuma tulee panssarointiin vinossa ja läpäisykyky heikkenee.
...

Onteloammusta vastaan sinänsä viistolla alustalla ei ole väliä, se on tarkoitettu suuntaamaan perinteisemmän räjähteen painetta sivuun. Tietty viisto panssari myös itsessään lisää levyn paksuutta, eli jos sitä on MRAP:n pohjassa yli 8cm niin sitten ei mene läpi.
 
Onteloammusta vastaan sinänsä viistolla alustalla ei ole väliä, se on tarkoitettu suuntaamaan perinteisemmän räjähteen painetta sivuun. Tietty viisto panssari myös itsessään lisää levyn paksuutta, eli jos sitä on MRAP:n pohjassa yli 8cm niin sitten ei mene läpi.

Pohjamiina ei kai ole perinteinen ontelo (vrt. KES) vaan enemmän EFP (vrt. kylkimiina).
 
Irakissa koalitiolla on kyllä ollut EFP-uhka. Irania on syytetty aseiden toimittamisesta kapinallisille ja ajoneuvoihin on asennettu sivuille lisäpanssarointia nimenomaan ko. uhkaa vastaan. Ilmeisesti MRAP:n pohja on sitten kestänyt tarpeeksi hyvin vakionakin.
Pohja on kestänyt varmasti ihan ok. Uhkakuva-analyysin on ollut onnistunut. Eli ei ole varauduttu pohjamiinoihin, eikä sellaisia ole kohdattu. Ei n.20t ajoneuvoa saa mielekkäästi panssaroitua se. kestäisi pohjamiinan, jos ajon pitää tehdä jotain muuta kun raivata miinoja.

Mrap sietänee lisäpanssaroituna ihan kohtuusti suomalaisia kylkimiinoja. KES pyyhkii oletuksena panssarin läpi. Eli esim. logistiikan suojaamisessa meidän hajautetulta toiminnalta ko. ajon olisi käyttökelpoinen.

Viitatussa artikkelissa mainittiin myös pientareiden kestävyys ja ajon kaatumiset. Eli oikea ajoneuvo oikeaan tehtävään ja oletuksena mrap ajoneuvot eivät kasvata meidän uhkakuvia. Viitaten esitettyyn kysymykseen - ei aiheuta merkittäviä negatiivisia vaikutuksia meidän miina-aseille.
 
Back
Top