Hyvä pointti tuo ohjuksen laukaisun näkyminen. Tuskin koko kansa on niin fanaattista, että olisivat täysin hallituksen kanssa salaamassa sitä.
Ohjuksen lento näkyy hyvin lyhyen ajan verrattuna palavan koneen lentoon, josta siitäkin on videota vain lyhyelti lennon loppuosalta. Vastaavasti on esitetty vastatodisteena ilmatorjuntaohjusteorialle sitä, että Iranin hallinto on sallinut putoamispaikan kuvaamisen laajalti. Teorian mukaan alue olisi eristetty kokonaan ja tutkinta salattu, jos hallinto tietäisi onnettomuuden johtuneen ohjuksen vahingonlaukauksesta.
Minusta on paljon todennäköisempää, etteivät sotilasviranomaiset vaan ehtineet päästä väliin ja että ohjuksen ampunut yksikkö on myös yrittänyt salata virheensä aluksi. Samoin on ihan uskottavaa, ettei ohjuksen laukaisun nähneet ole yhdistäneet sitä lentokoneen putoamiseen tai jos ovat, heitä on vain muutamia ja eivät halua vaikeuksia rankasti sensuroidussa maassa. On toki mahdollista, että silminnäkijähavainnoista uutisoidaan myöhemmin, mutta niiden uskottavuus on ylipäätänsä heikko. Lento-onnettomuuksien silminnäkijähavainnot tyypillisesti poikkeavat hyvinkin paljon toisistaan, vaikka ne olisi tehty päiväsaikaan ja hyvän sään vallitessa lähellä onnettomuuskoneen reittiä.
Ainakin seuraavat tekijät puoltavat ohjusteoriaa:
- kuva siivestä, jossa ilmatorjuntaohjuksen taistelukärjen sirpaleiden aiheuttamiksi sopivia reikiä
- kuva ilmatorjuntaohjuksen hakupäästä, jonka on väitetty löydetyn n. kilometrin päästä koneen osien leviämisalueesta
- sotilaskohde lentoreitillä, jossa hyvin suurella todennäköisyydellä ilmatorjunta-asema/vaunu
- video palavasta koneesta syöksymässä maahan
- ei hätäkutsua tai muutakaan viestiliikennettä koneesta.
Toinen todennäköinen teoria on, että koneessa on tapahtunut ns. moottoriräjähdys, eli tarkemmin ilmaisten turbiinin tai ahtimen siipien ja/tai siipipyörän murtuminen ja sirpaloituminen niin, että korkeaenergiset heitteet ovat päätyneet moottorin suojauksen ulkopuolelle. Tämä teoria selittäisi sirpaleiden puhkomat reiät ja ehkä myös tulipalon ja maahansyöksyn.
Siinä teoriassa on kuitenkin seuraavat heikkoudet:
- Puhallinturbiinin räjähdysmäiset rikkoutumiset ovat hyvin harvinaisia (viimeksi tapahtunut Boeing 737:lle 2018 Yhdysvalloissa), mutta niiden aiheuttama vakava tulipaloon ja maahansyöksyyn johtaneet onnettomuudet ovat erittäin harvinaisia. Ilmailun historiassa tunnetaan vain 3 moottorin räjähdysmäisen rikkoutumisen aiheuttamaa vakavaa kaikkien kyydissä olleiden kuolemaan johtanutta onnettomuutta, kaikki venäläisille matkustajakoneille, joissa moottori takarungossa eikä siivissä. Tämä olisi maailman ensimmäinen matkustajakoneelle, jossa moottorit siivissä.
- Matkustajakoneiden alasampumiset ovat myös hyvin harvinaisia, joskin eivät läheskään yhtä harvinaisia kuin suihkumoottorien räjähdysmäiset rikkoutumiset. Ukrainassa tapahtuneita on ennestään 2 ja Iranissa 1. Tämä olisi kolmas Ukrainassa tapahtunut tai Ukrainalaiselle lentokoneelle tapahtunut alasampuminen ja toinen Iranissa tapahtunut. Tämä vs. ensimmäinen moottorin sirpaloitumisen kyseisen tyyppisille koneille aiheuttama turma.
- Jos moottori sirpaloituu, se ei yleensä estä koneen lentämistä ja mm. hätäviestin lähettämistä. Ilmatorjutaohjus taas voi samalla kertaa laajemmalla sirpalevaikutuksella mm. tappaa miehistön ja tuhota radiot, antennit tai johdot, joka selittäisi paremmin paitsi nopean alastulon, myös hätäviestin puuttumisen.