Isku Iraniin

The outgoing head of Israeli foreign intelligence service Mossad has suggested that Stuxnet wasn't the only spanner in the works his agency put into Iran's nuclear programme.

In an interview last week, Yossi Cohen intimated that Iran's uranium-enrichment centrifuges at the Natanz facility had been physically destroyed in the past year, requiring a rebuild. Although Cohen did not explicitly take credit for the sabotage, he made it clear Israel was bent on stopping Iran from building nuclear weapons.

It is said a marble base, on which the centrifuges were placed, was supplied with explosives hidden inside that were set off to ruin the factory. There were indeed reports of blasts at Iranian nuclear sites in 2020, which were attributed to Mossad.

He also intimated that the assassination of Mohsen Fakhrizadeh, one of Iran's top nuclear scientists, using what the Iranians described as a machine gun controlled by "an intelligent satellite system," may have been carried out by Israel.

"If the man constitutes a capability that endangers the citizens of Israel, he must stop existing," Cohen said.

This kinetic approach is a far cry from a decade or more ago, when a combined US and Israeli operation covertly installed the Stuxnet malware on the air-gapped computer systems used to control some of Iran's centrifuges. The sophisticated malware surreptitiously interfered with the centrifuge speed to derail Iran's uranium fuel enrichment process.
 
Mitähän tästä seuraa, jos/kun Iranin laivaston aluksia tulee pyörimään itämerelle putlerin kutsumana?


Iranin sota-alukset saapuivat Englannin kanaaliin – Mahdollinen määränpää Pietarin laivastoparaati​


Sota-alukset Makran ja Sahand lähtivät Iranista huhtikuussa. Aiemmin niiden epäiltiin kuljettavan aseita tai polttoainetta Venezuelaan. Nyt niiden arvioidaan suuntaavan Venäjän laivaston päivän paraatiin Pietariin.

19.7. 21:39•Päivitetty 19.7. 21:53

Iranin laivaston sota-alukset Makran ja Sahand ovat saapuneet Atlantilta Englannin kanaaliin. Alusten päämäärä on epäselvä, mutta eräissä arvioissa niiden on uskottu olevan matkalla Pietarissa järjestettävään Venäjän laivaston päivän paraatiin.

Asiasta kirjoittaa autoja ja sotilasalaa seuraava The Drive -sivusto (siirryt toiseen palveluun), ja aiemmin iranilaisalusten liikkeistä kohti kanaalia kirjoitti myös Yhdysvaltain laivastoinstituutin uutissivusto (siirryt toiseen palveluun). Alusten sijainti kanaalissa ilmenee nyt transponderitietoja seuraavalla MarineTraffic (siirryt toiseen palveluun)-sivustolla.

Britannian laivaston ja muiden Nato-maiden uskotaan pitävän Iranin alusten liikkeitä tiiviisti silmällä niiden liikkuessa kanaalissa.

Sahand on Iranin laivaston fregatti ja Makran on Iranin laivaston suurin alus, entinen öljytankkeri, joka on muutettu eräänlaiseksi kelluvaksi tukikohdaksi.

Alukset lähtivät Iranista huhtikuussa ja kiersivät Hyväntoivonniemen. Tämä on ensi kerta, kun Iranin laivaston alukset toimivat Atlantilla.

Aiempi epäilys määränpäästä: Venezuela​

Alusten ehdittiin aiemmin epäillä olevan matkalla Venezuelaan, yhdysvaltalainen Politico -uutissivusto kirjoitti (siirryt toiseen palveluun).

Makranin kannella olevat ohjusveneet ja polttoainelasti tuntuivat viittaavan siihen, että alus voisi olla viemässä aseita tai öljyä Iranin liittolaiselle Venezuelalle.

Venezuelaa vastaan pakotteita asettanut Yhdysvallat painosti läntisen pallonpuoliskon maita olemaan vastaanottamatta Iranin aluksia.

Iranin on epäilty käyttävän Makrania kauppasaartojen murtamiseen: se voisi käyttää sota-aluksen aseman tuomaa lainsuojaa viedäkseen polttoainetta pakotteiden alla oleville liittolaisille.

Sitten alukset muuttivat suuntaansa. Niiden epäiltiin olevan matkalla Syyriaan, joka on toinen Iranin liittolainen. Nyt kohteeksi epäillään laivastoparaatia, joka pidetään laivaston päivänä, heinäkuun viimeisenä sunnuntaina eli 25. heinäkuuta.
 
Mitähän tästä seuraa, jos/kun Iranin laivaston aluksia tulee pyörimään itämerelle putlerin kutsumana?


Iranin sota-alukset saapuivat Englannin kanaaliin – Mahdollinen määränpää Pietarin laivastoparaati​


Sota-alukset Makran ja Sahand lähtivät Iranista huhtikuussa. Aiemmin niiden epäiltiin kuljettavan aseita tai polttoainetta Venezuelaan. Nyt niiden arvioidaan suuntaavan Venäjän laivaston päivän paraatiin Pietariin.

19.7. 21:39•Päivitetty 19.7. 21:53

Iranin laivaston sota-alukset Makran ja Sahand ovat saapuneet Atlantilta Englannin kanaaliin. Alusten päämäärä on epäselvä, mutta eräissä arvioissa niiden on uskottu olevan matkalla Pietarissa järjestettävään Venäjän laivaston päivän paraatiin.

Asiasta kirjoittaa autoja ja sotilasalaa seuraava The Drive -sivusto (siirryt toiseen palveluun), ja aiemmin iranilaisalusten liikkeistä kohti kanaalia kirjoitti myös Yhdysvaltain laivastoinstituutin uutissivusto (siirryt toiseen palveluun). Alusten sijainti kanaalissa ilmenee nyt transponderitietoja seuraavalla MarineTraffic (siirryt toiseen palveluun)-sivustolla.

Britannian laivaston ja muiden Nato-maiden uskotaan pitävän Iranin alusten liikkeitä tiiviisti silmällä niiden liikkuessa kanaalissa.

Sahand on Iranin laivaston fregatti ja Makran on Iranin laivaston suurin alus, entinen öljytankkeri, joka on muutettu eräänlaiseksi kelluvaksi tukikohdaksi.

Alukset lähtivät Iranista huhtikuussa ja kiersivät Hyväntoivonniemen. Tämä on ensi kerta, kun Iranin laivaston alukset toimivat Atlantilla.

Aiempi epäilys määränpäästä: Venezuela​

Alusten ehdittiin aiemmin epäillä olevan matkalla Venezuelaan, yhdysvaltalainen Politico -uutissivusto kirjoitti (siirryt toiseen palveluun).

Makranin kannella olevat ohjusveneet ja polttoainelasti tuntuivat viittaavan siihen, että alus voisi olla viemässä aseita tai öljyä Iranin liittolaiselle Venezuelalle.

Venezuelaa vastaan pakotteita asettanut Yhdysvallat painosti läntisen pallonpuoliskon maita olemaan vastaanottamatta Iranin aluksia.

Iranin on epäilty käyttävän Makrania kauppasaartojen murtamiseen: se voisi käyttää sota-aluksen aseman tuomaa lainsuojaa viedäkseen polttoainetta pakotteiden alla oleville liittolaisille.

Sitten alukset muuttivat suuntaansa. Niiden epäiltiin olevan matkalla Syyriaan, joka on toinen Iranin liittolainen. Nyt kohteeksi epäillään laivastoparaatia, joka pidetään laivaston päivänä, heinäkuun viimeisenä sunnuntaina eli 25. heinäkuuta.

Käydää upottaa ne jos yhtää rikkovat mitään. Ruotsi ja muut mukaan Jenkkienkii koneet euroopasta vois osallistua kanssa. Britit ehdottomasti kans messiin. Mahtas niitä vituttaa ku menis alukset. "No vittu ostettiin venäjältä pari vuot sit kartat ja varmasti oltiin kansinvälisillä vesillä. Todellisuudessa 4km jonku maan sisällä vähintään. Iran on kummiskii vaarallinen valtio. Enkä usko et paremmaksi muuttuu jos tosiaan uusi hallitsija on nyt joku ääri-islamisti ? Tai sit lukaisin väärin jostain vain.
 
Kunhan eivät intoudu ampumaan matkustajakoneita alas, kun sekä venäjällä, että iranilla on siitäkin meriitit
 
Mitähän tästä seuraa, jos/kun Iranin laivaston aluksia tulee pyörimään itämerelle putlerin kutsumana?


Iranin sota-alukset saapuivat Englannin kanaaliin – Mahdollinen määränpää Pietarin laivastoparaati​


Sota-alukset Makran ja Sahand lähtivät Iranista huhtikuussa. Aiemmin niiden epäiltiin kuljettavan aseita tai polttoainetta Venezuelaan. Nyt niiden arvioidaan suuntaavan Venäjän laivaston päivän paraatiin Pietariin.

19.7. 21:39•Päivitetty 19.7. 21:53

Iranin laivaston sota-alukset Makran ja Sahand ovat saapuneet Atlantilta Englannin kanaaliin. Alusten päämäärä on epäselvä, mutta eräissä arvioissa niiden on uskottu olevan matkalla Pietarissa järjestettävään Venäjän laivaston päivän paraatiin.

Asiasta kirjoittaa autoja ja sotilasalaa seuraava The Drive -sivusto (siirryt toiseen palveluun), ja aiemmin iranilaisalusten liikkeistä kohti kanaalia kirjoitti myös Yhdysvaltain laivastoinstituutin uutissivusto (siirryt toiseen palveluun). Alusten sijainti kanaalissa ilmenee nyt transponderitietoja seuraavalla MarineTraffic (siirryt toiseen palveluun)-sivustolla.

Britannian laivaston ja muiden Nato-maiden uskotaan pitävän Iranin alusten liikkeitä tiiviisti silmällä niiden liikkuessa kanaalissa.

Sahand on Iranin laivaston fregatti ja Makran on Iranin laivaston suurin alus, entinen öljytankkeri, joka on muutettu eräänlaiseksi kelluvaksi tukikohdaksi.

Alukset lähtivät Iranista huhtikuussa ja kiersivät Hyväntoivonniemen. Tämä on ensi kerta, kun Iranin laivaston alukset toimivat Atlantilla.

Aiempi epäilys määränpäästä: Venezuela​

Alusten ehdittiin aiemmin epäillä olevan matkalla Venezuelaan, yhdysvaltalainen Politico -uutissivusto kirjoitti (siirryt toiseen palveluun).

Makranin kannella olevat ohjusveneet ja polttoainelasti tuntuivat viittaavan siihen, että alus voisi olla viemässä aseita tai öljyä Iranin liittolaiselle Venezuelalle.

Venezuelaa vastaan pakotteita asettanut Yhdysvallat painosti läntisen pallonpuoliskon maita olemaan vastaanottamatta Iranin aluksia.

Iranin on epäilty käyttävän Makrania kauppasaartojen murtamiseen: se voisi käyttää sota-aluksen aseman tuomaa lainsuojaa viedäkseen polttoainetta pakotteiden alla oleville liittolaisille.

Sitten alukset muuttivat suuntaansa. Niiden epäiltiin olevan matkalla Syyriaan, joka on toinen Iranin liittolainen. Nyt kohteeksi epäillään laivastoparaatia, joka pidetään laivaston päivänä, heinäkuun viimeisenä sunnuntaina eli 25. heinäkuuta.
Ne tuo niitä asylumin vonkaajia ilman välikäsiä, sitähän ne :rolleyes:
 

iran tehnyt visiiin venäjän kanssa iskun.
 
The bitumen tanker MV Asphalt Princess is heading into the congested approach to the Strait of Hormuz, it said.

It is not clear who has seized the ship but analysts say Iranian forces will be suspected.

Iran's Revolutionary Guards dismissed the reports as a pretext for "hostile action" against Tehran.
The incident comes less than a week after an oil tanker operated by an Israeli-owned company was attacked by a drone off Oman, killing two security guards - one British and the other Romanian.

The US, UK and Israel blamed Iran for the attack - a claim it strongly denies.

BBC Security Correspondent Frank Gardner says the MV Asphalt Princess is owned by a Dubai-based company that had one of its ships hijacked two years ago by revolutionary guards.

He says that, according to reports, up to nine armed men boarded the MV Asphalt Princess as it neared the entrance to the Strait of Hormuz, through which about a fifth of the world's maritime oil supplies passes.
 
Back
Top