Isku Iraniin

Kuin yllätten tuli uutinen...

Näitä yhdeksää energiaosaketta Morgan Stanley suosittaa tankkaamaan
7.5.2018 22.58 | Päivitetty 7.5.2018 23.07
2018055878962.jpg

Yhtiön strategit odottavat energiaosakkeiden kallistuvan edelleen.

Finanssiyhtiö Morgan Stanley kehottaa tuoreessa katsauksessaan ylipainottamaan edelleen energiaosakkeita.

“Odotamme edelleen energiaosakkeiden nousevan alan syklin nykyvaiheen takia ja öljyn hinnan kallistuessa. Energia on myös defensiivinen ala”, yhtiön strategit ja analyytikot kirjoittavat.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/UX7eP95u
 
Jostain syystä Heinosen arviota ei ole ainakaan vielä pahemmin missään huomioitu (Suomessa siis näitä kahta lainattua artikkelia lukuunottamatta. Googlella löytyy, että muualla kyllä on). Pelkkää median yksiäänistä toitotusta siitä, kuinka paha juttu on, että hienosta sopimuksesta Iranin kanssa ei pidetä kiinni.
IAEA:n entinen apulaisjohtaja Olli Heinonen arvioi, että Iran kykenisi nykyisellään tuottamaan ydinasekelpoista uraania ydinasetta varten 4–5 kuukaudessa.
9.5.2018 klo 20:48

Suomalainen ydinasetarkastusten asiantuntija katsoo, että Iranin ydinsopimuksesta on vielä mahdollista neuvotella nykyistä kattavampi versio, joka voisi tyydyttää Yhdysvaltojakin.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti tiistaina, että Yhdysvallat vetäytyy Iranin kanssa neuvotellusta sopimuksesta.
Pitkän uran YK:n alaisessa Kansainvälisessä atomienergiajärjestössä IAEA:ssa tehnyt Olli Heinonen arvioi, että Iranin ja muiden sopijaosapuolten halukkuus pysyä sopimuksessa kertoo neuvotteluhalukkuudesta.
– On hyvä merkki, että Iran päätti jatkaa tämän sopimuksen soveltamista. Ymmärrän sen, koska Iranilla on aika lailla taloudellisia ongelmia, eikä olisi iranilaisten edun mukaista saada tässä vaiheessa päälleen pakotteita.
Yhdysvallat ei saa uusia pakotteita välittömästi voimaan, Heinonen muistuttaa.
– Tässä on itse asiassa aikaa melkein puoli vuotta katsoa, voidaanko sopimusta ehkä vielä parantaa ja saada Yhdysvallat tyytyväiseksi uusittavaan sopimukseen. Mutta paljon tarvitaan työtä, että siihen tilanteeseen tullaan.
Edessä on siis vaikea prosessi.
Heinonen työskenteli IAEA:n apulaisjohtajana 2005–2010. Hän toimii nykyään Yhdysvalloissa
-järjestössä, joka ilmoittaa tehtäväkseen terrorismin vastustamisen ja vapauden edistämisen.

Ohjushuolet pitää ottaa huomioon
Olli Heinonen katsoo, että nykyisessä sopimuksessa on teknisiä heikkouksia.
Ensimmäinen ongelma on Iranin ballistinen ohjusohjelma.
– Iranillahan on Lähi-idän suurin ohjusvarasto, ja nämä ohjukset ulottuvat 2 000 kilometrin etäisyydelle. Se on uhka kaikille naapurimaille, ja tähän pitää saada jotain rajoituksia, jotta ne tuntevat olonsa turvalliseksi.
Ydinsopimusta tukeva
kieltää Irania vain kehittämästä ja testaamasta ohjuksia, jotka soveltuvat ydinaseisen perilleviemiseen.
Heinosen mielestä tämä määritelmä ei ole tarpeeksi tarkka eikä sen noudattamista voida varmentaa.
Hän viittaa Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun huhtikuun lopulla esittelemään aineistoon Iranin ydinaseohjelmasta.
Sen mukaan tärkeä osa Iranin ydinohjelmaa 2000-luvun alussa oli kehitellä Shahab-3-ohjukseen kärkeä, johon voitaisiin liittää ydinase.
– Tämä ei ole tietysti kovin hyvä merkki. Se tuo lisäpontta vaatimukselle, että sopimusta pitäisi muuttaa.

IAEA:n tarkastuksia kiristettävä
Olli Heinonen katsoo, että Iran on suitsinut IAEA:n tarkastuksia. Iran on sanonut, että IAEA ei voi tarkastaa sotilaallisia alueita. Tuolloin osa maasta ei ole IAEA:n tarkastusten kohteena.
– Nythän kysymys on, mitä on tapahtunut vuoden 2004 jälkeen. Ovatko iranilaiset jatkaneet kaikessa hiljaisuudessa sellaisia kokeita ja suunnittelua, jota on vaikeampi löytää ja nähdä ulkopuolelta? Heinon pohtii.
– Ilmeisesti kahden viime vuoden aikana IAEA ei ole käynyt yhdessäkään laitoksista tai tavannut ihmisiä, jotka kehittivät ydinkärkeä tai suunnittelivat sitä.
Heinonen pitää outona, että Iranilta löytyi suuri määrä dokumentteja ydinaseen kehittämisestä.
– Maa, joka on sitoutunut ydinmateriaalin ja ydinenergian siviilikäyttöön, ei tarvitse tällaisia dokumentteja.
Kun Irak, Etelä-Afrikka ja Libya luopuivat ydinaseohjelmistaan, maat joko hävittivät tai luovuttivat ohjelman asiakirjat turvattuun säilytykseen pois maasta.

Aseuraania jopa 4–5 kuukaudessa
Keskeinen kysymys on jatkuvasti ollut, kuinka nopeasti Iran kykenee tuottamaan korkeasti rikastettua aseluokan uraania.
Ydinsopimuksen tavoite oli, että Iran on ainakin vuoden päässä kyvystä tuottaa riittävästi aseluokan uraania yhteen ydinaseeseen.
Laskelma perustuu tällä hetkellä asennettuina oleviin vanhanmallisiin sentrifugeihin ja pieneen varastoon alhaisesti rikastettua uraania, jonka Iran saa pitää omalla maaperällään. Sentrifugeja käytetään uraanin rikastamiseen.
Heinosen mielestä tämä laskelma antaa liian myönteisen kuvan tilanteesta.
– Nämä kaksi yksinkertaista numeroa antavat yhden vuoden ajan. Todellisuus on hieman toinen.
Heinosen mukaan Iranilla on varastossaan huomattavasti tehokkaampia sentrifugeja, jotka voidaan asentaa paikoilleen suhteellisen nopeasti.
Hän viittaa Iranin atomienergiajärjestön johtajan Ali Akbar Salehin lausuntoon, että Iranilla on kymmeniä tuhansia sentrifugeja.
– Se tuo tämän ajan huomattavasti alemmaksi: se ei ole yksi vuosi, vaan tällä hetkellä mahdollisesti 4–5 kuukautta.
Heinosen mielestä on tarkasteltava uudelleen sopimuksen rajoituksia siitä, kuinka paljon Iranilla voi olla varastossaan sentrifugeja.

Vaikuttaako Pohjois-Korea-neuvotteluihin?
Heinonen ei usko, että Yhdysvaltain vetäytyminen Iranin ydinsopimuksesta vaikuttaisi Pohjois-Korea-neuvotteluihin.
– Me vertaamme tässä kahta täysin eri asiaa.
Iranin ydinsopimuksessa Iranille sallitaan rajoitettu uraanin rikastaminen. Heinosen mielestä Pohjois-Korealle ei voi antaa oikeutta jatkaa uraanin rikastamista. Lisäksi tilanteeseen vaikuttavat maiden suhteet.
– Pohjois-Korea ei luota Yhdysvaltoihin. Ei se käytä mallina Yhdysvaltain sopimuksia muiden maiden kanssa. Se perustaa päätöksensä omiin kokemuksiinsa, Heinonen sanoo.
Heinonen sanoo, että keskustelussa Iranin ydinsopimuksesta ei pitäisi niin paljon keskittyä ihmisiin ja henkilöihin vaan enemmän asioihin ja substanssiin.
Hän ei huolehtisi niinkään presidentti Barack Obaman poliittisen perinnön säilymisestä.
– Olen sanonut, että perinnöt pysyvät, jos ne ovat riittävän vahvoja.
https://yle.fi/uutiset/3-10198570?origin=rss

Ja pätkä HS:n artikkelista perään:
Hyvä syy vastustaa sopimusta on se, että se on kaukana täydellisestä. Tämän myöntävät myös eurooppalaiset – ja kovan luokan suomalainen ydinaseasiantuntija Olli Heinonen, joka toimi pitkään YK:n atomienergiajärjestö IAEA:n johtotehtävissä.

Iran-sopimus rajoittaa vain Iranin ydinohjelmaa, ja sitäkin vain vuoteen 2025 asti. Sopimus ei siis puutu esimerkiksi Iranin ohjuskokeisiin. Länsimaat ajattelivat kuitenkin aikoinaan, että keskinkertainenkin diili on parempi kuin ei diiliä ollenkaan.

Jos sopimusta muutetaan eikä sitä revitä, tilanteen voi ehkä kääntää vielä eduksi, sanoi Heinonen tiistaina ennen Trumpin ilmoitusta.

Hän korjaisi sopimusta kolmella tavalla: ensinnäkin ydinohjelman rajoitusten takarajasta pitäisi luopua. Nykysopimuksen mukaan Iran saa lisätä rikastamiseen käytettävien sentrifugien määrää vuonna 2025. Heinosen mielestä olisi kohtuullista, että säännölliset tarkastukset jatkuisivat. Iranillahan ei pitäisi olla salattavaa.

Toiseksi Iranilla on Lähi-idän suurimmat ohjusvarastot. Länsimaiden pitäisi päästä varmistamaan, ettei Iran pysty asentamaan ballistisiin ohjuksiinsa ydinkärkeä, joka pystyisi lentämään Eurooppaan. Tämä ehto olisi eurooppalaisten etujen mukaista, Heinonen sanoo.

Kolmanneksi Iranin pitäisi päästää tarkastajat myös sotilaskohteisiinsa, mitä se ei ole Heinosen mukaan viime aikoina tehnyt.

Ydinkysymys on tietysti tämä: suostuuko Iran uusiin rajoituksiin?

Heinonen arvelee, että saattaa suostuakin. Hinta kieltäytymiselle on nimittäin kova: maahan ei tule kovan luokan ulkomaisia investointeja. Valuutan arvo tippuu. Iranilaiset ovat aiemminkin sanoneet, etteivät neuvottele, mutta neuvottelivat sitten kuitenkin, hän muistuttaa.

Ja on Iranin toiminnassa tosiaan useita muitakin ongelmia kuin ydinkokeet ja ohjusten ydinkärjet. Se tekee tiivistä yhteistyötä Pohjois-Korean kanssa, mitä ilmeisimmin välittäen heille osaamistaan kiinteän polttoaineen ohjuksista (PK:n ydinaseohjelman seuraava vaihe, jota edistävät nyt tämän liennytysvetkutuksen varjossa), ja saaden maksuksi ydinkoedataa. Syyrian, Gazan ym. toiminnat vielä päälle. Eli tuskin tulee mitään sopimuksia, mihin Iran on valmis suostumaan. Tiedossa on rähinöitä, ja ennen pitkää myös Iranin sisällä, mitä kautta sitten eteen päin jossain vaiheessa.
 
Jostain syystä Heinosen arviota ei ole ainakaan vielä pahemmin missään huomioitu (Suomessa siis näitä kahta lainattua artikkelia lukuunottamatta. Googlella löytyy, että muualla kyllä on). Pelkkää median yksiäänistä toitotusta siitä, kuinka paha juttu on, että hienosta sopimuksesta Iranin kanssa ei pidetä kiinni.
IAEA:n entinen apulaisjohtaja Olli Heinonen arvioi, että Iran kykenisi nykyisellään tuottamaan ydinasekelpoista uraania ydinasetta varten 4–5 kuukaudessa.
9.5.2018 klo 20:48

Suomalainen ydinasetarkastusten asiantuntija katsoo, että Iranin ydinsopimuksesta on vielä mahdollista neuvotella nykyistä kattavampi versio, joka voisi tyydyttää Yhdysvaltojakin.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti tiistaina, että Yhdysvallat vetäytyy Iranin kanssa neuvotellusta sopimuksesta.
Pitkän uran YK:n alaisessa Kansainvälisessä atomienergiajärjestössä IAEA:ssa tehnyt Olli Heinonen arvioi, että Iranin ja muiden sopijaosapuolten halukkuus pysyä sopimuksessa kertoo neuvotteluhalukkuudesta.
– On hyvä merkki, että Iran päätti jatkaa tämän sopimuksen soveltamista. Ymmärrän sen, koska Iranilla on aika lailla taloudellisia ongelmia, eikä olisi iranilaisten edun mukaista saada tässä vaiheessa päälleen pakotteita.
Yhdysvallat ei saa uusia pakotteita välittömästi voimaan, Heinonen muistuttaa.
– Tässä on itse asiassa aikaa melkein puoli vuotta katsoa, voidaanko sopimusta ehkä vielä parantaa ja saada Yhdysvallat tyytyväiseksi uusittavaan sopimukseen. Mutta paljon tarvitaan työtä, että siihen tilanteeseen tullaan.
Edessä on siis vaikea prosessi.
Heinonen työskenteli IAEA:n apulaisjohtajana 2005–2010. Hän toimii nykyään Yhdysvalloissa
-järjestössä, joka ilmoittaa tehtäväkseen terrorismin vastustamisen ja vapauden edistämisen.

Ohjushuolet pitää ottaa huomioon
Olli Heinonen katsoo, että nykyisessä sopimuksessa on teknisiä heikkouksia.
Ensimmäinen ongelma on Iranin ballistinen ohjusohjelma.
– Iranillahan on Lähi-idän suurin ohjusvarasto, ja nämä ohjukset ulottuvat 2 000 kilometrin etäisyydelle. Se on uhka kaikille naapurimaille, ja tähän pitää saada jotain rajoituksia, jotta ne tuntevat olonsa turvalliseksi.
Ydinsopimusta tukeva
kieltää Irania vain kehittämästä ja testaamasta ohjuksia, jotka soveltuvat ydinaseisen perilleviemiseen.
Heinosen mielestä tämä määritelmä ei ole tarpeeksi tarkka eikä sen noudattamista voida varmentaa.
Hän viittaa Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun huhtikuun lopulla esittelemään aineistoon Iranin ydinaseohjelmasta.
Sen mukaan tärkeä osa Iranin ydinohjelmaa 2000-luvun alussa oli kehitellä Shahab-3-ohjukseen kärkeä, johon voitaisiin liittää ydinase.
– Tämä ei ole tietysti kovin hyvä merkki. Se tuo lisäpontta vaatimukselle, että sopimusta pitäisi muuttaa.

IAEA:n tarkastuksia kiristettävä
Olli Heinonen katsoo, että Iran on suitsinut IAEA:n tarkastuksia. Iran on sanonut, että IAEA ei voi tarkastaa sotilaallisia alueita. Tuolloin osa maasta ei ole IAEA:n tarkastusten kohteena.
– Nythän kysymys on, mitä on tapahtunut vuoden 2004 jälkeen. Ovatko iranilaiset jatkaneet kaikessa hiljaisuudessa sellaisia kokeita ja suunnittelua, jota on vaikeampi löytää ja nähdä ulkopuolelta? Heinon pohtii.
– Ilmeisesti kahden viime vuoden aikana IAEA ei ole käynyt yhdessäkään laitoksista tai tavannut ihmisiä, jotka kehittivät ydinkärkeä tai suunnittelivat sitä.
Heinonen pitää outona, että Iranilta löytyi suuri määrä dokumentteja ydinaseen kehittämisestä.
– Maa, joka on sitoutunut ydinmateriaalin ja ydinenergian siviilikäyttöön, ei tarvitse tällaisia dokumentteja.
Kun Irak, Etelä-Afrikka ja Libya luopuivat ydinaseohjelmistaan, maat joko hävittivät tai luovuttivat ohjelman asiakirjat turvattuun säilytykseen pois maasta.

Aseuraania jopa 4–5 kuukaudessa
Keskeinen kysymys on jatkuvasti ollut, kuinka nopeasti Iran kykenee tuottamaan korkeasti rikastettua aseluokan uraania.
Ydinsopimuksen tavoite oli, että Iran on ainakin vuoden päässä kyvystä tuottaa riittävästi aseluokan uraania yhteen ydinaseeseen.
Laskelma perustuu tällä hetkellä asennettuina oleviin vanhanmallisiin sentrifugeihin ja pieneen varastoon alhaisesti rikastettua uraania, jonka Iran saa pitää omalla maaperällään. Sentrifugeja käytetään uraanin rikastamiseen.
Heinosen mielestä tämä laskelma antaa liian myönteisen kuvan tilanteesta.
– Nämä kaksi yksinkertaista numeroa antavat yhden vuoden ajan. Todellisuus on hieman toinen.
Heinosen mukaan Iranilla on varastossaan huomattavasti tehokkaampia sentrifugeja, jotka voidaan asentaa paikoilleen suhteellisen nopeasti.
Hän viittaa Iranin atomienergiajärjestön johtajan Ali Akbar Salehin lausuntoon, että Iranilla on kymmeniä tuhansia sentrifugeja.
– Se tuo tämän ajan huomattavasti alemmaksi: se ei ole yksi vuosi, vaan tällä hetkellä mahdollisesti 4–5 kuukautta.
Heinosen mielestä on tarkasteltava uudelleen sopimuksen rajoituksia siitä, kuinka paljon Iranilla voi olla varastossaan sentrifugeja.

Vaikuttaako Pohjois-Korea-neuvotteluihin?
Heinonen ei usko, että Yhdysvaltain vetäytyminen Iranin ydinsopimuksesta vaikuttaisi Pohjois-Korea-neuvotteluihin.
– Me vertaamme tässä kahta täysin eri asiaa.
Iranin ydinsopimuksessa Iranille sallitaan rajoitettu uraanin rikastaminen. Heinosen mielestä Pohjois-Korealle ei voi antaa oikeutta jatkaa uraanin rikastamista. Lisäksi tilanteeseen vaikuttavat maiden suhteet.
– Pohjois-Korea ei luota Yhdysvaltoihin. Ei se käytä mallina Yhdysvaltain sopimuksia muiden maiden kanssa. Se perustaa päätöksensä omiin kokemuksiinsa, Heinonen sanoo.
Heinonen sanoo, että keskustelussa Iranin ydinsopimuksesta ei pitäisi niin paljon keskittyä ihmisiin ja henkilöihin vaan enemmän asioihin ja substanssiin.
Hän ei huolehtisi niinkään presidentti Barack Obaman poliittisen perinnön säilymisestä.
– Olen sanonut, että perinnöt pysyvät, jos ne ovat riittävän vahvoja.
https://yle.fi/uutiset/3-10198570?origin=rss

Ja pätkä HS:n artikkelista perään:


Ja on Iranin toiminnassa tosiaan useita muitakin ongelmia kuin ydinkokeet ja ohjusten ydinkärjet. Se tekee tiivistä yhteistyötä Pohjois-Korean kanssa, mitä ilmeisimmin välittäen heille osaamistaan kiinteän polttoaineen ohjuksista (PK:n ydinaseohjelman seuraava vaihe, jota edistävät nyt tämän liennytysvetkutuksen varjossa), ja saaden maksuksi ydinkoedataa. Syyrian, Gazan ym. toiminnat vielä päälle. Eli tuskin tulee mitään sopimuksia, mihin Iran on valmis suostumaan. Tiedossa on rähinöitä, ja ennen pitkää myös Iranin sisällä, mitä kautta sitten eteen päin jossain vaiheessa.
Venäjälle on erittäin edullista sota Iranin kansa, öljyhinta nousee?
 
Venäjälle on erittäin edullista sota Iranin kansa, öljyhinta nousee?

Varmasti aika lailla elintärkeää Putinin hallinnolle, että öljyn hinta tulee olemaan korkealla. Mutta ei taida Iran haluta isompia sotia. Muslimimaiden johdoilla nyt on aina halua näyttää kansalaisille, että pidetään yllä jonkinasteista rähinää ja reagoidaan aggressioilla vastustajien toimiin. Tämä vahvistaa niiden valtaa. Putinilla sama juttu.

Aina ne löytävät kohteita, vaikka länsi yrittäisi kuinka niiden kanssa kaveerata ja liennytellä - eli se onkin siten turhaa ja perustuu virheelliseen ajatteluun, että noiden epädemokratioiden johdot toimisivat jotenkin länsimaisella logiikalla ja käyttäytymismallilla. Containment policy all the way, sekä noiden pahimpien aggressoreiden kohteiden tukeminen (missä joutuu katsomaan ainakin osin läpi sormien näiden lännen jonkinasteisten liittolaisten omia sisäisiä epäkohtia).
 
Jenkkien vaatimukset tulivat. Jotenkin tulee mieleen Irakin sotaa edeltävät vaatimukset. Ei noihin pysty taipumaan.
Vastaavasti jenkit eivät uhkaa palauttaa pakotteita vaan tehdä kerralla kovimmat mitä nähty.
Mm. näitä vaaditaan:
The key demands Pompeo laid down for Iran included:
  • Releasing all its nuclear materials on the military applications of its nuclear program to the International Atomic Energy Agency (IAEA).
  • Halting all grades of uranium enrichment.
  • Dismantling enrichment facilities and nuclear reactors.
  • Giving up the development of ballistic missiles.
  • Withdrawing military forces from Syria
  • Discontinuing support for Hizballah and the Palestinian Hamas and Islamic Jihad.
  • Withdrawing its support from the Yemeni Houthi insurgency.
  • Abandoning its threats to Red Sea shipping.
  • Cutting off its arms supplies to the Taliban in Afghanistan.
  • Putting a stop to threats against Israel and Gulf nations.
https://www.debka.com/pompeo-iran-is-a-world-threat-is-in-for-the-strongest-us-sanctions-in-history/
 
Jenkkien vaatimukset tulivat. Jotenkin tulee mieleen Irakin sotaa edeltävät vaatimukset. Ei noihin pysty taipumaan.
Vastaavasti jenkit eivät uhkaa palauttaa pakotteita vaan tehdä kerralla kovimmat mitä nähty.
Mm. näitä vaaditaan:
The key demands Pompeo laid down for Iran included:
  • Releasing all its nuclear materials on the military applications of its nuclear program to the International Atomic Energy Agency (IAEA).
  • Halting all grades of uranium enrichment.
  • Dismantling enrichment facilities and nuclear reactors.
  • Giving up the development of ballistic missiles.
  • Withdrawing military forces from Syria
  • Discontinuing support for Hizballah and the Palestinian Hamas and Islamic Jihad.
  • Withdrawing its support from the Yemeni Houthi insurgency.
  • Abandoning its threats to Red Sea shipping.
  • Cutting off its arms supplies to the Taliban in Afghanistan.
  • Putting a stop to threats against Israel and Gulf nations.
https://www.debka.com/pompeo-iran-is-a-world-threat-is-in-for-the-strongest-us-sanctions-in-history/
Jenkkien vaatimukset? Eiköhän nuo ole Israelin vaatimukset. Antanut vaan rakkikoiralleen tehtäväksi toimeen panna kyseiset kohdat.
 
Jenkkien vaatimukset tulivat. Jotenkin tulee mieleen Irakin sotaa edeltävät vaatimukset. Ei noihin pysty taipumaan.
Vastaavasti jenkit eivät uhkaa palauttaa pakotteita vaan tehdä kerralla kovimmat mitä nähty.
Mm. näitä vaaditaan:
The key demands Pompeo laid down for Iran included:
  • Releasing all its nuclear materials on the military applications of its nuclear program to the International Atomic Energy Agency (IAEA).
  • Halting all grades of uranium enrichment.
  • Dismantling enrichment facilities and nuclear reactors.
  • Giving up the development of ballistic missiles.
  • Withdrawing military forces from Syria
  • Discontinuing support for Hizballah and the Palestinian Hamas and Islamic Jihad.
  • Withdrawing its support from the Yemeni Houthi insurgency.
  • Abandoning its threats to Red Sea shipping.
  • Cutting off its arms supplies to the Taliban in Afghanistan.
  • Putting a stop to threats against Israel and Gulf nations.
https://www.debka.com/pompeo-iran-is-a-world-threat-is-in-for-the-strongest-us-sanctions-in-history/

Selkeästi tehty vaatimukset joita ei voi hyväksyä eli tilanne kiristyy, saas nähdä yltyykö konfliktiksi saakka ja mitä Iran tekee vastatoimena..:confused:
 
Eiköhän nuo ole USAn, Israelin sekä Saudi-Arabian, kaikkien kolmen edut paistavat läpi. Eli turha taas vetää sitä foliohattua päähän että Israel vain vetelisi naruista juoden NWO viiniä.
 
Eiköhän nuo ole USAn, Israelin sekä Saudi-Arabian, kaikkien kolmen edut paistavat läpi. Eli turha taas vetää sitä foliohattua päähän että Israel vain vetelisi naruista juoden NWO viiniä.

Johtajasusi puhuu asiaa.

Periaatteessa tuon vaatimuslistan voisi tiivistää muotoon "teidän pitää leikata omien rajojenne ulkopuolelle kohdistuvan vihamielisen toiminnan kyvyistä terroristisia ja joukkotuhoon liittyviä ulottuvuuksia.

Vaatimukset eivät ole kohtuuttomia vaan erittäin lieviä. Iran on niin kohtuuton, että se luultavasti tulee pitämään mitä tahansa siihen kohdistuvaa toivetta tai vaatimusta ylimitoitettuna.

Sotaa kohti kehitys on vienyt jo pitkään. Vielä kähinät eivät ole kuitenkaan alkaneet.
 
Vaatimuslistassa on pari kohtaa jotka eivät toteudu sitten millään.

  • Giving up the development of ballistic missiles.
  • Discontinuing support for Hizballah and the Palestinian Hamas
 
Ei nyt ihan aiheeseen kuulu mutta tuli pomolta alustavaa kyselyä halukkuudesta
lomien jälkeen Iraniin työkeikalle.
Vois olla kyllä mielenkiintoinen reissu.
Pientä jännitystä tulis työkeikalle mukaan kun miettii milloin tulee Israelista ohjuksia ja pommeja niskaan :unsure:
 
Ei nyt ihan aiheeseen kuulu mutta tuli pomolta alustavaa kyselyä halukkuudesta
lomien jälkeen Iraniin työkeikalle.
Vois olla kyllä mielenkiintoinen reissu.
Pientä jännitystä tulis työkeikalle mukaan kun miettii milloin tulee Israelista ohjuksia ja pommeja niskaan :unsure:
Sanotaanko että jos Iran tekee ydinkokeen sinun ollessasi maassa, on jo myöhäistä poistua. Hakeudu lähimpään kellariin ja toivo nopeaa loppua. Siinä on se minkä jälkeen Israel lyö pelin poikki viimeistään, ja lyö sen kaikella voimallaan.
 
Back
Top