Islamistien sota länttä vastaan

Kyse on kasvatuksesta, marxilaiset ovat pääosin kirjoittaneet opetusohjelmat sotien jälkeen ja ottaneet haltuun yliopistot "fasisteilta" Neuvostoliiton ohjauksessa.

Osa saa tietenkin jo kotoaankin jo siemenen mutta eivätpä mitään muuta sitten kuulekaan.

Asevelvollisuus on yksi mikä erottaa Suomen muista, siinä toteutuu yhdenvertaisuus (ainakin puolelle väestöä), yhteisvastuu ja jonkun korkeamman ajatuksen puolesta itsensä uhraaminen.
Asevelvollisuus todellakin on se yksi yhteisöllinen kokemus suomalaisille miehille.
Täällä Norjassa juhlitaan joka toukokuu kahta liputuspaivää, toinen on kansallispäivä 17. toukokuuta, ja toinen liputuspäivä on 8. toukokuuta. Silloin juhlitaan miehityksen päättymispäivää... jälkimmäinen puuttuu kokonaan suomalaisesta allakasta, ja tulee puuttumaan kunnes tämä marxilais-haloslainen fasisti-infestaatio tuhoaa kaiken jonka puolesta nuolin omaa räkääni kuusen alla useamman tovin.
Meitä ei miehitetty kaikkien muiden osallisten lailla silloin, eikä sitä tehdä saatana helpoksi nytkään!

Vielä on mahdollisuus, aion itse äänestää ensi keväänä, ei vielä luovuteta lainkaan veljet :).
 
Asevelvollisuus todellakin on se yksi yhteisöllinen kokemus suomalaisille miehille.
Täällä Norjassa juhlitaan joka toukokuu kahta liputuspaivää, toinen on kansallispäivä 17. toukokuuta, ja toinen liputuspäivä on 8. toukokuuta. Silloin juhlitaan miehityksen päättymispäivää... jälkimmäinen puuttuu kokonaan suomalaisesta allakasta, ja tulee puuttumaan kunnes tämä marxilais-haloslainen fasisti-infestaatio tuhoaa kaiken jonka puolesta nuolin omaa räkääni kuusen alla useamman tovin.
Meitä ei miehitetty kaikkien muiden osallisten lailla silloin, eikä sitä tehdä saatana helpoksi nytkään!

Vielä on mahdollisuus, aion itse äänestää ensi keväänä, ei vielä luovuteta lainkaan veljet :).


Minulle sinäkin olet veli, vaikea sitä on selittää mutta siltä se tuntuu.(y)
 
Minulle sinäkin olet veli, vaikea sitä on selittää mutta siltä se tuntuu.(y)
Noh olen sentään Stadin Naistenklinikalla syntynyt, niin kelpaan toivottavasti suomalaisena reserviläisveljenä nyt vähintään... me edustetaan veli @Talvela tän foorumin oikeanpuoleista laitaa, ja on porukan muilta jäseniltä hienosti tehty että meitäkin täällä nippa nappa siedetään :)!

Näin sudeetti-suomalaisena et usko miten tärkeää on vaihtaa ajatuksia eri asioista, Suomi on Isänmaa ja kotimaa, vaikka tossut polkee nyt vuonojen jyrkkiä rinteitä... toivottavasti siellä järkeennytään ja ensi kevät ripottelee reippaasti suolaa vasurihullujen puuroon, kyllä sinne sitten yksi Fremen aina takaisin mahtunee, metsä on mun koti! Thanks bro.
 
VMP!!
Islamilainen oikeus on dynaamista, ja traditio suhtautuu suopeasti erilaisten oikeudellisten tulkintojen mahdollisuuteen.”
Sharia-laki ymmärretään usein väärin – Vastakkainasettelu islamin normien ja Suomen lain välillä perustuu yksinkertaistuksiin
Uskontoon liittyviä ilmiöitä ei tulisi lähestyä ääripäistä, joko liioitellen uskonnon merkitystä ihmisten elämässä tai kieltäytyen lainkaan tunnustamasta niitä tapoja, joilla uskonto vaikuttaa arjen käytännöissä, kirjoittavat tutkijat.

Sanna Mustasaari, Mulki al-Sharmani
Julkaistu: 15.6. 2:00
KYSYMYS islamilaisen oikeuden merkityksestä ihmisten arjessa ja suhteessa Suomen oikeusjärjestelmään on tullut ajankohtaiseksi maassa asuvien muslimien lukumäärän kasvaessa. Julkisessa keskustelussa on toistuvasti esitetty, että niin kutsuttu sharia-laki muodostaa uhan suomalaisen yhteiskunnan arvoille ja loukkaa erityisesti maahanmuuttajanaisten ihmisoikeuksia. Hiljattain tällaisen kannanoton esitti esimerkiksi oikeusministeri Antti Häkkänen (kok).

Sharia-laki on terminä ongelmallinen. Se ohjaa ajatukset ennalta määrättyyn, kansallisen lain kaltaiseen ja monoliittimaiseen järjestelmään. Tällaisenaan sharia-lakia ei ole olemassa. Islamilaisessa teologiassa sharia tarkoittaa kirjaimellisesti polkua lähteelle eli polkua jumaluuden äärelle. Sharia viittaa monitahoisiin eettisiin ponnisteluihin elää islamin mukaista elämää, jossa keskeistä on pyrkimys kohti Jumalaa.

Eräänä lähteenä tälle pyrkimykselle on rikas oikeudellisen ajattelun perinne, johon nykyään viitataan termillä ”islamilainen oikeus”. Sen kehitys alkoi 800-luvulla ja se sisältää eri sunni- ja shiialaisia lakikoulukuntia. Islamilainen oikeus on dynaamista, ja traditio suhtautuu suopeasti erilaisten oikeudellisten tulkintojen mahdollisuuteen.

ISLAMILAISTA feminismiä koskevassa Mulki al-Sharmanin tutkimushankkeessa sekä yhdessä yliopistotutkija Marja Tiilikaisen kanssa toteuttamassamme transnationaalisia muslimiavioliittoja koskevassa tutkimushankkeessa todettiin, että ”uskonnollinen” ja ”sekulaari” oikeus kietoutuvat monin tavoin toisiinsa.

Ihmiset tarvitsevat ja käyttävät eri lähteistä tulevia normeja monin tavoin ja eri tilanteissa. Monet Suomessa asuvat muslimit hakevat uskonnollisesta perinteestään eettistä ja normatiivista ohjausta sekä uskonnonharjoituksen että perhe-elämän alueella.

Uskonnollista perinnettä tulkitaan ja hyödynnetään arjessa dynaamisesti, ja uskonnon normien seuraaminen tuottaa monelle kokemuksia eettisestä elämästä ja hyvinvoinnista. Yhteiskunnan eriytymisen sijaan tämä edesauttaa koettua kuulumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja motivoi osallistumaan huolimatta valitettavan yleisistä syrjinnän kokemuksista.

VASTAKKAINASETTELUuskonnon normien ja Suomen lain välillä perustuu yksinkertaistuksiin eikä auta ymmärtämään kumpaakaan. Uskontoon liittyviä ilmiöitä ei tulisi lähestyä ääripäistä, joko liioitellen uskonnon merkitystä ihmisten elämässä tai kieltäytyen lainkaan tunnustamasta niitä tapoja, joilla uskonto vaikuttaa arjen käytännöissä.

Monille on esimerkiksi tärkeää solmia avioliitto sekä islamilaisten normien että Suomen lakien mukaan. Kyse ei kuitenkaan ole vain siitä, että Suomen lakia pyritään noudattamaan, vaan myös siitä, että moni katsoo nimenomaan islamilaisen oikeuden ja etiikan edellyttävän Suomen lain seuraamista.

On myös tärkeää muistaa, että kaikilla ei ole yhtäläistä pääsyä Suomen oikeuden piiriin. Esimerkiksi turvapaikanhakijoilla ei aina ole mahdollisuutta integroida suomalaista ja islamilaista oikeutta perhesuhteitaan järjestäessään.

Perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta valtiolla voi eri yhteyksissä olla juridinen velvollisuus tunnustaa uskonnollisia oikeudellisia instituutioita, esimerkiksi avioliittoja ja avioeroja. Valtio ei voi kieltää uskonnollisten normien käyttämistä. Kielto tarjota tai etsiä uskonnollista ohjausta tai konfliktinsovittelua esimerkiksi avioerotilanteessa olisi yksinkertaisesti perus- ja ihmisoikeuksien vastainen.

PUHEENVUOROT, joissa herätellään pelkoa sharia-laista, eivät edesauta kenenkään ihmisoikeuksia eivätkä vie keskustelua kohti kaikille yhteistä, monimuotoista suomalaista yhteiskuntaa ja sellaista kansalaiskäsitystä, johon myös uskonnolliset vähemmistöt voisivat kuulua.

Muslimeita ja islamia koskevien stereotypioiden ja väärinymmärrysten toistaminen julkisessa keskustelussa on haitallista koko yhteiskunnan kannalta. Se paitsi tuottaa vastakkainasettelua ”meidän” ja ”muiden” välille myös toistaa vääriä käsityksiä oikeuden ja uskonnon monitahoisesta suhteesta demokraattisessa oikeusvaltiossa.

Mustasaari on tutkijatohtori Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksella ja oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Al-Sharmani on akatemiatutkija Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-200...-other&share=fe94e2aaa7aa672cf3aed24b8ea89aff
 
Viimeksi muokattu:
Länkytilänkyti. Mikään tuossa kaunistelussa ja sössötyksessä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Suomessa on oikeuslaitos joka ( puutteistaan ja demlauksesta huolimatta) hoitaa oikeuden jakamisen. Se on aivan sama, mikä kerho tai porukka haluaa oman oikeuden, se ei käy. Oli perusteet mitkä tahansa, niin ei käy. Sharian pakkosyöttöä näköjään alkaa tulla, varmaan telkkarissa yritetään seuraavaksi massoille ohjelmoida kuinka hieno ja tarpeellinen asia se on. Ei ole. Ei tarvita. Ei tule.
 
Kokoomuksen äänitorvi kaiuttaa..

13736947-1-1118x629.jpg

Tutkijoiden mukaan islamilaista oikeutta ymmärretään väärin. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Tutkijat puolustavat: Muslimien määrä kasvaa, Sharia on ihmisoikeus
KASPERI SUMMANEN | 15.06.2018 | 09:34
Sharia-lakia ymmärretään väärin, sanovat Sanna Mustasaari ja Mulki al-Sharmani.
– Muslimeita ja islamia koskevien stereotypioiden ja väärinymmärrysten toistaminen julkisessa keskustelussa on haitallista koko yhteiskunnan kannalta. Se paitsi tuottaa vastakkainasettelua ”meidän” ja ”muiden” välille myös toistaa vääriä käsityksiä oikeuden ja uskonnon monitahoisesta suhteesta demokraattisessa oikeusvaltiossa.
Näin kirjoittavat Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen ja oikeustieteellisen tiedekunnan tutkijatohtori Sanna Mustasaari ja Helsngin yliopiston teologisen tiedekunnan akatemiatutkija Mulki al-Sharmani Helsingin Sanomien vieraskynä-kirjoituksessaan.
– Julkisessa keskustelussa on toistuvasti esitetty, että niin kutsuttu sharia-laki muodostaa uhan suomalaisen yhteiskunnan arvoille ja loukkaa erityisesti maahanmuuttajanaisten ihmisoikeuksia. Hiljattain tällaisen kannanoton esitti esimerkiksi oikeusministeri Antti Häkkänen (kok), Mustasaari ja al-Sharmani sanovat.
Tutkijoiden mielestä vastakkainasettelu uskonnon normien ja Suomen lain välillä perustuu yksinkertaistuksiin eikä auta ymmärtämään kumpaakaan.
– Uskontoon liittyviä ilmiöitä ei tulisi lähestyä ääripäistä, joko liioitellen uskonnon merkitystä ihmisten elämässä tai kieltäytyen lainkaan tunnustamasta niitä tapoja, joilla uskonto vaikuttaa arjen käytännöissä.
Sanna Mustasaaren ja Mulki al-Sharmanin mukaan kysymys sharia-lain merkityksestä arjessa ja sen suhteesta Suomen oikeusjärjestelmään on tullut ajankohtaiseksi Suomessa asuvien muslimien määrän kasvaessa.
– Perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta valtiolla voi eri yhteyksissä olla juridinen velvollisuus tunnustaa uskonnollisia oikeudellisia instituutioita, esimerkiksi avioliittoja ja avioeroja. Valtio ei voi kieltää uskonnollisten normien käyttämistä, tutkijat toteavat.
– Kielto tarjota tai etsiä uskonnollista ohjausta tai konfliktinsovittelua esimerkiksi avioerotilanteessa olisi yksinkertaisesti perus- ja ihmisoikeuksien vastainen, he jatkavat.

Pelottelu sharia-lailla ei Sanna Mustasaaren ja Mulki al-Sharmanin mukaan edesauta kenenkään ihmisoikeuksia eikä vie keskustelua kohti kaikille yhteistä, monimuotoista suomalaista yhteiskuntaa ja sellaista kansalaiskäsitystä, johon myös uskonnolliset vähemmistöt voisivat kuulua.
https://www.verkkouutiset.fi/tutkijat-puolustavat-muslimien-maara-kasvaa-sharia-on-ihmisoikeus/
 
"Körtti-sanomat: Vanhoillisuus kasvaa, korpilaki on ihmisoikeus" Ihan yhtä älyvapaa otsikko.
 
Outoa että tuosta sharia laista edes keskustellaan. Miten se meihin liittyy? Joku voisi kysyä sellaiselta ihmiseltä joka sitä puolustelee että mitä sellainen laki suomalaisille kuuluu. Ilmeisesti englantilaiset saavat ajaa Suomessa vasemmalla puolella tietä koska se toimii niin hyvin Englannissa. Meidän pitää vain totutella eli opetella uimaan....
 
Suurin ongelma taitaa olla tuo että islam on osittain myös uskonto (poliittisen liikkeen lisäksi), meillä kun liikakin kunnioitetaan uskonnonvapautta. Jos uusnatsit vaatisivat jotain omaa lakia, mitäs luulette kuinka helposti menisi läpi vaatimus tai otettaisiinko se edes kuuleviin korviin.....:rolleyes:.
 
No nimenomaan. Se se oliskin paha, jos natsit vaatis lakeja, joutuis kunnioittamaan eläimiä, kansallista omaisuutta ja kanssaihmisiä. Vaadittais pitämään huolta infrasta ja kansasta. Vahvistamaan rajaa ja poistamaan kansallista turvallisuutta murentavat tahot. Joo, ei oo ihme, ettei ne uskalla edes vaatia omia lakeja, niinkun sharian kannattajat. Kukaan moista kuuntelis.
 
Suurin ongelma taitaa olla tuo että islam on osittain myös uskonto (poliittisen liikkeen lisäksi), meillä kun liikakin kunnioitetaan uskonnonvapautta. Jos uusnatsit vaatisivat jotain omaa lakia, mitäs luulette kuinka helposti menisi läpi vaatimus tai otettaisiinko se edes kuuleviin korviin.....:rolleyes:.

Jos Saudi-Arabian tilalla olisi joku Natsivaltio öljyvaroineen. Niin Islamia haukuttaisiin joka toisessa YLEn ohjelmassa ja muut ohjelmat kertoisivat kansallisosialismin hyvistä puolista. Äärinatsismi ei edusta oikeaa natsismia olisi yleinen sanoma. :)
 
Lisää siedätyshoitoa kantiksille. Saisivatko muutkin kuin muslimit tuon ensimmäisen id-päivän vapaaksi, vai laskettaisiinko se arkipyhäksi, kuten on kirkollisten pyhien kanssa?

Paaston jälkeen maistuu suomalainen kahvi – ramadanin päättävässä id al-fitr -juhlassa keskitytään yhdessäoloon ja hyvään ruokaan
Nuoret Muslimit -järjestön edustaja kaipaisi lisää ymmärrystä muslimien juhlapyhiä kohtaan. Ainakin ensimmäinen id-päivä pitäisi saada vapaaksi.
Ramadan
15.6.2018 klo 17:15
Saga Mannila
ABD33F82-71D1-4617-BEFE-A794CEA66D5A.jpeg
Mohamed Al-Jafari ja Anna Hokkinen tulivat viettämään id al-fitr- juhlan ensimmäistä päivää leikkipuistoon, jotta tytär Aisha Al-Jafari ja poika Saif Al-Jafari voisivat leikkiä aamurukouksen jälkeen.Ronnie Holmberg / Yle

Monen muslimin perjantaiaamu alkoi id-aamurukouksella, kun paastokuukausi ramadan päättyi kolme päivää kestävään id al-fitr-juhlaan, jota kutsutaan lyhyesti myös id-juhlaksi.

Filpuksen leikkipuistossa Helsingin Malmilla järjestettyyn rukoustapahtumaan osallistuneet Mohamed Al-Jafari ja Anna Hokkinen pitävät yhdessäoloa kolmipäiväisen juhlan tärkeimpänä asiana.

– On hienoa, että lapset saavat nähdä minun kulttuuriani ja uskontoani. Paaston jälkeen on hienoa olla yhdessä, Al-Jafari sanoo.

Lapset ovat id-juhlan keskiössä ja heille annetaan usein myös lahjoja.

– Parasta juhlassa on yhdessäolo, kun kaikki kokoontuvat ja lapset leikkivät serkkujensa kanssa, sanoo Anna Hokkinen.

Id-juhlaa voi viettää monella tapaa
Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa viettää id al-fitr-juhlaa, ja perinteet vaihtelevat maittain. Monelle id-rukous on kuitenkin tärkeä.

Nuoret Muslimit -yhdistyksen Helsingin jaoston puheenjohtajan Nahla Hewidyn mielestä juuri rukous tekee juhlasta id al-fitrin.

– Se on minulle tärkeä. Mielestäni on myös tärkeää ottaa huomioon pienituloiset, sillä kaikilla ei välttämättä ole juhlatunnelmaa jos tulot eivät riitä. On tärkeää järjestää tapahtumia, joihin kaikki voivat osallistua, sanoo Hewidy.

F95C6A3C-3CC7-4A33-8DDA-A1D6FC4B936B.jpeg
– Olen paastonnut ja minulle on kertynyt paljon univelkaa, joten seuraavaksi aion viedä tyttäreni tarhaan ja mennä itse nukkumaan, sanoo Sara Hachem joka osallistui id-juhlaan tyttärensä Iman Guettachen ja pikkuserkkunsa Emma Ilmosen kanssa.Ronnie holmberg / Yle

Sara Hachemin mielestä id-rukous tuo voimaa ja inspiraatiota. Hän tuli tyttärensä kanssa Vantaan Koivukylästä Malmille viettämään ensimmäistä juhlapäivää.

– Yhtenäinen rukous tuo tunteen siitä, että me olemme yhtenäinen yhteisö ja osa tätä yhteiskuntaa, sanoo Hachem.

Juhlaherkuksi kelpaa myös suomalainen kahvi
Id al-fitr tarkoittaa sokerijuhlaa tai ateriajuhlaa, ja kuukauden mittaisen paaston jälkeen ruoka onkin iso osa juhlintaa.

Iman Ahmed on valmistanut juhlaruokia yömyöhään asti. Nukkumaan hän ennähti vasta kahden jälkeen yöllä, jotta juhlaruoka olisi valmis juuri oikeaan aikaan.

A0CCB0CF-2AC9-4BED-84A8-61C642C98667.jpeg
Baklava on yksi id al fitr-juhlaan kuuluvista herkuista. Nimi tarkoittaa linnunpesää.Ronnie Holmberg / Yle

– Perheelläni on ruokaperinne, joka tulee kotimaastamme Irakista. Meillä syödään heti aamulla juhla-ateria. Siihen kuuluu kanaa, lammasta, riisiä, papukastiketta ja aprikoosikastiketta. Myös baklava on irakilainen perinneherkku, josta tykkään paljon.

Mohamed Al-Jafarille taas maistuu paaston jälkeen aamukahvi.

– Minun juhlaherkkuni on suomalainen kahvi, ilman sitä on vaikea herätä, hän sanoo.

20E040BC-E823-4EE7-9D0E-BBE11EA22A8D.jpeg
Iman Ahmedin id-perinteisiin kuuluu juhla-aterian nauttiminen heti ensimmäisenä id-aamuna.Ronnie Holmberg / Yle

Tärkeän juhlapyhän vuoksi halutaan lomaa töistä

Nuoret Muslimit-yhdistyksen Helsingin jaoston puheenjohtaja Nahla Hewidy peräänkuuluttaa työnantajilta enemmän ymmärrystä muslimien juhlapyhiin liittyen.

– Minusta olisi tärkeää, että työ- tai opiskeluelämässä oleville annettaisiin mahdollisuus saada ainakin ensimmäinen id-päivä vapaaksi. Nyt tuntuu, että se tehdään melko vaikeaksi.

Ramadanin ajaksi hän itse sai vaihdettua työvuoroja työkaverin kanssa paremmin paastoon sopiviksi.

– Muslimit ovat pääkaupunkiseudulla myös iso kuluttajaryhmä, mutta sitä ei aina oteta huomioon id al-fitr -juhlan aikoihin. Monet ostavat lahjansa tai juhla-asunsa ulkomailta netistä, koska tarjontaa ei Suomesta välttämättä löydy.

Jotkut kauppiaat ovat kuitenkin Suomessakin huomanneet id al-fitrin kaupallisen potentiaalin. Kauppakeskus Itis järjesti pari vuotta sitten id al-fitr -juhlan ja markkinoi id al-fitriä viime vuonnakin näkyvästi.
https://yle.fi/uutiset/3-10254507
 
Lisää siedätyshoitoa kantiksille. Saisivatko muutkin kuin muslimit tuon ensimmäisen id-päivän vapaaksi, vai laskettaisiinko se arkipyhäksi, kuten on kirkollisten pyhien kanssa?

Paaston jälkeen maistuu suomalainen kahvi – ramadanin päättävässä id al-fitr -juhlassa keskitytään yhdessäoloon ja hyvään ruokaan
Nuoret Muslimit -järjestön edustaja kaipaisi lisää ymmärrystä muslimien juhlapyhiä kohtaan. Ainakin ensimmäinen id-päivä pitäisi saada vapaaksi.

https://yle.fi/uutiset/3-10254507


Kristinuskossa toimittajia kiinnostaa vain koska homot pääsee naimisiin, islamissa ei pääse missään mutta siitä tehdään jatkuvia ylistystarinoita.
 
No nimenomaan. Se se oliskin paha, jos natsit vaatis lakeja, joutuis kunnioittamaan eläimiä, kansallista omaisuutta ja kanssaihmisiä. Vaadittais pitämään huolta infrasta ja kansasta. Vahvistamaan rajaa ja poistamaan kansallista turvallisuutta murentavat tahot. Joo, ei oo ihme, ettei ne uskalla edes vaatia omia lakeja, niinkun sharian kannattajat. Kukaan moista kuuntelis.

Kansallissosialismi on Saksassa kehitetty aate saksalaisille ja se perustui pitkälti pseudotieteeseen teeseissään.

Se myös raivasi tieltään perinteiset konservatiivit ja on suurin syyllinen kansallisvaltioiden ja kansallisuusaatteen rappioon legitimoimalla marxilaiset ja raivaamalla tilan heidän subversiolleen.
 
Enbuske pääsi nyt yllättämään mutta tulihan sieltä sen patriarkkaalisuus ja tuo Suomi on islamilaisempi valtio kuin Saudi-Arabia, koska meillä on sananvapaus ja oikeus olla juuri mitä on. Juutalainen, muslimi, kristitty, Jehovan todistaja. Positiivista, että sharia saa mieheltä kyytiä, kun on kuitenkin jonkin sortin mielipidevaikuttaja.

Naisia ja homoja saa kivittää, jos tekee sen kohtuudella?
Tuomas Enbuske
15 kes 2018
Kirjoittanut Tuomas Enbuske
Teuvo Hakkarainen, Stalin, Franco, Donald Trump, Li Andersson, Laura Huhtasaari, Nalle Wahlroos, Marilyn Monroe ja Paleface.

Hehän ovat yksi ja sama ihminen. Kaikilla on samanlaiset tavoitteet, sama uskonto, arvot ja perinteet. He kaikki haluavat elämältään samoja asioita ja heidän käsityksensä oikeudenmukaisuudesta on tismalleen sama.

Heille pitäisi olla oma, länsimaisten lakien ulkopuolinen, Raamattuun pohjautuva sekava ja julma laki, koska samanlaisia ihmisiähän he kaikki ovat.

Kuulostaa hullulta. Mutta juuri noin suhtaudumme muslimeihin. Julkisessa keskustelussa muslimit niputetaan ryhmäksi. Muslimit ovat hyvä projisoinnin kohde niin suvaitsevaista poseeraaville kuin rasisteille. Siksi heidät typistetään yleensä joko omiksi haavekuviksi tai peloiksi.

Muslimeja on noin 1,7 miljardia. Se tarkoittaa 1,7 miljardia yksilöä. Väittely siitä onko ”islam rauhan uskonto”, on absurdi. Sama kuin väittelisimme pitävätkö kaikki suomalaiset 120-asteisesta saunasta tai Huutokauppakeisarista. Ei ole mitään yhteistä islamia. On jokaisen ihmisen oma usko. Muslimeilla on keskenään samanlaisia ajatuseroja kuin liberaalilla helsinkiläisellä city-papilla ja konservatiivisella homoja helvettiin toivottavalla amerikkalaisella kreationistilla.

Tällä viikolla Helsingin Sanomat julkaisi artikkelin, joka piti lukea useaan kertaan. Sen verran vastenmielinen se oli. Suomen suurin lehti suhtautui pöyristyttävän kritiikittä shariaan.

Jutun mukaan länsimaissa pitää antaa lisää tilaa ja tukea muslimien noudattamalle sharia-laille. Haastattelussa oli islamilaisen oikeuden professori Asifa Quraishi-Landes. Quraishi-Landes valkopesi shariaa, eikä Hesarin toimittaja esittänyt kriittisiä jatkokysymyksiä. Toimittaja heilutti sortojärjestelmälle häntäänsä ihan yhtä innoissaan kuin media Timo Soinille ennen jytkyä.

Professori puhui Britanniassa käytössä olevista sharia-tuomioistuimista. Otsikoihin nousee kuulemma vain tapauksia, joissa vaimo, jota on kohdeltu huonosti, ei saa avioeroa. Tällaisia tapauksia on hänen mukaansa vain vähän. Lisäksi proffa kritisoi stereotypiaa, jonka mukaan islam tukee vaimojen hakkaamista. Itse shariaa puolusteleva professori sanoi vastustavansa naisten kivityksiä, ja sanoi, että ne ovat harvinainen rangaistus.

Oookeeii. Koska kivitykset ovat harvinainen rangaistus, niin niistä ei muka saisi liikaa meuhkata. Höpöhöpö! Jokainen naisten, homojen tai minkä tahansa olennon kivitys on väärin. Yhtä hölmöä olisi sanoa, ettei suomalainen parisuhdeväkivalta ole ongelma, koska suurin osa miehistä ei sitä kuitenkaan hakkaa vaimoaan.

Sitä paitsi. Kyllä sharia sanoo ihan selkeästi, että siihen kuuluvat mm. ruoskinta- ja kuolemantuomiot juuri homoudesta tai avioliiton ulkopuolisista suhteista. Toki Raamattu sanoo samaa homoudesta, mutta edes Timo Soini ei ole vaatimassa tätä rangaistusta Suomen lakiin. Käsitääkseni. Muslimeissa on myös homoja, vaikka Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar väitti, että se ei ole mahdollista. Imaami väitti minullle päin naamaa, ettei muslimeissa ole homoja. Uskonnollisten johtajien takia ei tarvita näköjään edes helvettiä, sillä se on sitä homoille monessa paikassa jo maan päällä.

Mutta kuka edes on muslimi? Monessa maassa kaikki ihmiset rekisteröidään automaattisesti uskonnollisiksi. Uskonnottomuuden ruksia ei ole. On paljon uskonnottomia muslimeja, jotka eivät uskalla sanoa ääneen, ettei tiettyyn ilmansuuntaan kumartelu tai naamioituminen tee heidän elämästään yhtään parempaa.

Uskonnottomuus on monessa islamilaisessa valtiossa laitonta. Ja laitonta se oli Suomessakin sata vuotta sitten.

Kotonani on vieraillut monia nuoria maahanmuuttajia, jotka ovat virallisesti muslimeja mutta oikeasti ateisteja. Kun he lähtevät kotoa, he joutuvat pitämään hijabia miellyttääkseen isäänsä. Vaikka median haastatteluun löytyy aina joku, joka pitää huivia omasta tahdostaan, se ei kerro kaikkien mielipiteistä. Moni nuori muslimityttö on isänsä ja suvun keksitystä ja naurettavasta kunniasta vastuussa teoillaan. Totta kai nainen voi olla feministi ja käyttää huivia. Silti kynnys olla käyttämättä sitä on suurempi kuin mahdollisuus olla käyttämättä.

Vasta kun suljin oveni, vieraani uskalsivat ottaa hijabin pois. Ihania, älykkäitä, nuoria ihmisiä, joiden kanssa olen käynyt loistavia keskusteluja.

Juuri tässä on ongelman ydin. Jos edes sharian light-versio tuodaan Eurooppaan, miten määrittelemme ne, ketkä sen vaikutuksen alle joutuvat. Koska ateismi on islamissa tabu, myös uskonnoton nuori voi joutua ratkaisemaan asioitaan sharia-tuomioistuimessa. Uskonnonvapaus on myös uskonnottomuuden vapautta. Kun panemme jonkun väkisin ”muslimi”-karsinaan, estämme yksilönvapauksien toteutumisen. Ihan yhtä hyvin voisimme kannattaa Jehovan todistajille tai Skientologeille omia oikeusjärjestelmiä, joissa teinien viattomia ensisuudelmia puitaisiin oikeuskomiteassa samalla, kun heimon vanhimpien käsi kävisi oikeussalin pöydän alla.

Hesarin hehkuttama Asifa Quraishi-Landes edustaa tiukkaa poliittista islamismia, mutta sitä jutussa ei maninita. Onneksi Hesarin Lontoon kirjeenvaihtaja Annamari Sipilä on kirjoittanut varoitusjuttuja sharia-laista. Hän ymmärtää kuinka vaarallisesta asiasta on kyse. Ehkä se johtuu siitä, että hän on juristi.

Ihminen syntyy uskonnottomana. Sen jälkeen vanhemmat opettavat kulttuurin ja uskonnolliset ajatuksensa. Ihminen on uskonnollinen eläin. Ja jollain tavoin epärationaalisten uskomusten summa on jopa vakio. Tutkitusti uskonnottomat uskovat todennäköisemmin homeopatiaan, luomu-ruuan ”puhtauteen” tai muuhun huuhaaseen.

En edes luule, että uskonnoton maailma olisi mahdollinen. Uskommehan me lastemmekin olevan muiden lapsia ihanampia ja parisuhteemme olevan poikkeus uskottomuustilastoissa.

Olen onnellinen Euroopan maallistumisesta ja siitä, että esimerkiksi nuorista yhä harvempi uskoo vanhoja satuja. Siksi meidän ei pidä suojella myöskään muslimiperheistä tulevia ihmisiä oikeudesta omaan ajatteluun.

Vaikka uskonnonopetus ei enää saa olla tunnustuksellista, kouluissa pitää lopettaa eri uskontojen opetus ja luoda yhteinen elämänkatsomusaine. Maailmasta tulisi parempi, jos lapsemme pohtisivat yhdessä eettisiä valintojaan ja maailman tulevaisuutta tieteen ja filosofian keinoin. Ja miettisivät myös itselle vieraiden uskontojen neuvoja. Sen sijaan, että sulkeutuvat eri luokkahuoneisiin ties minkä fanaattisen hullun aivopestäviksi.

Suomessa on paljon sovinistisia valtarakenteita. Mutta totta kai niitä on myös muslimimaissa, itse asiassa paljon enemmän. Sharian tuominen Eurooppaan olisi yhtä tyhmää kuin jos menisimme aikakoneella 100 vuoden takaiseen Suomeen, jossa ateismi oli kiellettyä ja homoudesta joutui vankilaan. Suomessa tehtiin paljon sala-abortteja ja naisten seksuaalimoraalia valvottiin. Kauhistelemme usein musliminaisten asemaa. Ongelma on kuitenkin sama patriarkaatti, kulttuurista riippumatta. Siinä miehen kunnia on riippuvainen naisen seksuaalisuudesta ja vapaudesta. Vieläkin joidenkin ääliöisien mielestä on hauska vitsailla aseharrastuksestaan teini-ikäisten tyttöjensä sulhaskandidaattien takia.

Onneksi kukaan hyväntahtoinen hölmö ei ollut suojelemassa kulttuurimme suvaitsemattomuutta. Siksi muslimien paneminen samaan ryhmään on rodullistamista ja rasistista ihmisten eksotisointia. Kieltäydytään näkemästä ihminen ihmisenä, vaan väenvängällä pidetään tätä villipetona, jota pitää suojella.

Itse asiassa monet suomalaiset muslimit ovat tyytyväisiä Suomeen, eivätkä edes halua mitään shariaa. Haastattelin tätä juttua taustoittaessani helsinkiläistä vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettua Suldaan Said Ahmedia, joka on muslimi. Hän oli sitä mieltä, ettei mitään shariaa todellakaan tarvita. Suomessa on enemmän oikeuksia kuin islamislaisessa maailmassa. Suomi on hänen mukaansa islamilaisempi valtio kuin Saudi-Arabia, koska meillä on sananvapaus ja oikeus olla juuri mitä on. Juutalainen, muslimi, kristitty, Jehovan todistaja. Ja kyllä. Myös uskonnoton, entinen muslimi.

Eid Mubarak!
https://blogit.iltalehti.fi/tuomas-...omoja-saa-kivittaa-jos-tekee-sen-kohtuudella/
 
Iltalehden pääkirjoituksessa ei tykätä shariasta ja saa siinä osansa Jehovan-todistajien oikeuskomiteatkin.

Uutiset | Pääkirjoitus
Suomeen ei tarvita sharia-tuomioistuimia
Tänään klo 18:24
Suomessa lakien ja perusoikeuksien pitää olla kaikille samat, eikä niistä voi alkaa tehdä poikkeuksia kulttuurisen tai uskonnollisen monimuotoisuuden varjolla.

Suomessa on yli sata vuotta kuljettu menestyksekkäästi kohti tasa-arvoista yhteiskuntaa ja oikeusjärjestelmää, joka antaa nykyisin yhdenvertaisen suojan kaikille ihmisille riippumatta sukupuolesta, uskonnosta tai muusta taustasta.

Aina näin ei ole ollut, sillä vasta 1800-luvun lopussa myös Suomessa kristillis-patriarkaalinen maailmankuva alkoi murtua ja yhteiskunta modernisoitua. Tämän seurauksena myös naiset alkoivat nousta miesten holhouksenalaisuudesta pikkuhiljaa vapaiksi kansalaisiksi, tosin vasta vuoden 1930 avioliittolaki vapautti vaimot juridisesti miestensä edusmiehisyydestä.

Tie naisten ja miesten yhdenvertaisuuteen on ollut Suomessakin pitkä ja kivinen, mutta samaan aikaan se on ollut erittäin menestyksekäs sekä yksilöiden että suomalaisen yhteiskunnan kannalta

Siksi onkin vaikea löytää syitä sille, miksi Suomessa pitäisi nyt alkaa ottaa tasa-arvossa takapakkia uskonnollisen monimuotoisuuden varjolla, esimerkiksi sharia-lain käyttöönotolla, kuten eräät tahot ovat viime vuosina esittäneet.

Sharia-tuomioistuimet ja muslimien omien lakien soveltaminen nousivat esille kesäkuussa, kun Suomessa järjestettiin maailman johtavien sharia-lain asiantuntijoiden tapaaminen, ja Helsingin Sanomat (10.6.) uutisoi islamilaisen oikeuden asiantuntija, professori Asifa Quraishi-Landesin näkemyksistä, joiden mukaan länsimaissa pitäisi antaa enemmän tilaa muslimien noudattamalle sharia-laille.

Jo nyt esimerkiksi Britanniassa kymmenet epäviralliset sharia-tuomioistuimet ratkovat muslimien perhekiistoja. Oikeudenjako näissä tuomioistuimissa on kuitenkin epätasa-arvoista, sillä islamiin pohjautuva sharia-laki suosii miehiä.

Suomessa on uskonnonvapaus, joka takaa kaikille ihmisille uskonnon ja omantunnon vapauden, ja sen pitää riittää. Kyse ei ole mistään uskonnollisesta eristämisestä, kun toteaa, että Suomeen ei tarvita mitään uskonnollisin perustein oikeutta jakavia rinnakkaisyhteisöjä, kuten sharia-tuomioistuimia tai Jehovan todistajien oikeuskomiteoita, jotka käytännössä sorsivat naisia.

Suomessa lakien ja perusoikeuksien pitää olla kaikille samat, eikä niistä voi alkaa tehdä poikkeuksia kulttuurisen tai uskonnollisen monimuotoisuuden varjolla.

Tämän yhdenvertaisuusvaatimuksen pitäisi tietysti koskea myös Jehovan todistajien vapauttamista asepalveluksesta, joka nykyisellään rikkoo perustuslain yhdenvertaisuuspykälää.

KREETA KARVALA
[email protected]
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/201806192201025413_pk.shtml
 
No nimenomaan. Se se oliskin paha, jos natsit vaatis lakeja, joutuis kunnioittamaan eläimiä, kansallista omaisuutta ja kanssaihmisiä. Vaadittais pitämään huolta infrasta ja kansasta. Vahvistamaan rajaa ja poistamaan kansallista turvallisuutta murentavat tahot. Joo, ei oo ihme, ettei ne uskalla edes vaatia omia lakeja, niinkun sharian kannattajat. Kukaan moista kuuntelis.

En muista natsien kunnioittaneen kanssaihmisiä.
 
Back
Top