Itämeren turvallisuustilanne

Nimenomaan tuota mietin, että jos Saksan päässä hana onkin kiinni ja venäjän päässä pusketaan lisää putkeen, niin lopultahan paine on koko matkalla tuon maksimin 220bar? Joten kestääkö putken ohuempi loppupää miten pitkään näin isoa ylipainetta?
Jotenkin luulisi, että siellä olisi jonkinlainen varojärjestelmä jossa paineen noustessa liikaa katkaistaan syöttö Venäjältä tai soihdutetaan Saksassa. Toki järjestelmähän on Rysy System, eli problema? normalnja.

Ilmeisesti putkessa on aineantureita matkan varrella jonka perusteella tuollaista kontrollia voisi tehdä? Mitään äkillistä paineiskuahan tuon mittaiseen tuubiin ei saada aikaiseksi, mutta rauhallisen paineen nostin toki.
 
Liittyisikö tähän:

Käyttävätköhän ruottalaiset signaalitiedustelukonettaan myös luvattoman droneliikenteen seurantaan? Heidän Korpen on sillointällöin tehdyn lenkin Lappiin ja takaisin..
 

Liitteet

  • tiedustelua.jpg
    tiedustelua.jpg
    159.2 KB · Luettu: 79
Liittyisikö tähän:

Kyselin Ruotsista kuulumisia. Pari venäläistä on jo pidätetty ja valmiustasoa nostettu rajusti kaikilla tasoilla. Epäillään mahdollista ryssän iskua esim. sähkö- ym- infraan. Hemvärnet valmiutta nostettu myös.
 
Kyselin Ruotsista kuulumisia. Pari venäläistä on jo pidätetty ja valmiustasoa nostettu rajusti kaikilla tasoilla. Epäillään mahdollista ryssän iskua esim. sähkö- ym- infraan. Hemvärnet valmiutta nostettu myös.
Täällä poliisin edustaja pyytää kansalaisia ilmoittamaan matalalla kynnyksellä epäilyttävistä drone- ja muista havainnoista kriittisen infran lähistöllä. Kyllähän tässä alkaa vähitellen olla ilmassa Suuren Urheilujuhlan tuntua jo..
 
Nordstream kaasuputken mitoitukseen vielä hieman kommenttia (edelleen teknistä, joten jos ei kiinnosta, niin ei kannata itseään närkastyttää pidemälle lukemisella ;)):
Ymmärränkö tämän nyt oikein, että jos putki olisi suljettu Saksan päässä ja venäjän päässä puskettaisiin kaasua sisään täydellä paineella, niin lopulta suunnittelupaineet ylittyisivät loppupäässä melkein 30%? Olisiko tämä saattanut riittää putken rikkomiseen? Sinänsä ajatus on hypoteettinen, että julkisuudessa ilmaistu paine Saksan päässä räjäytyshetkellä oli vain 105bar joten ylipainetta ei putkessa ole ollut. Mutta kuulostaa erikoiselta suunnitteluvalinnalta, onko teräs oikeasti niin kallista että tuossa kannattaa säästää?
Ymmärtääkseni näin siinä kävisi, jos Saksassa ei putkesta kaasua laskettaisi ulos ja Venäjältä vain putkea täytettäisiin. Syöttöpaine (220 bar) ei kuitenkanaan riitä putken rikkoontumiseen/murtumaan, koska seinämän teräs myötää varovaisen laskutavan mukaan ~216 bar (von Mises) ohuimman seinämän nimellisillä arvoilla. Myötäämisen jälkeen teräs voi lujittua murtolujuuteen/-venymään saakka, mutta siihen jää pysyvä muodonmuutos ts. halkaisija kasvaisi, jos jännitykset ylittävät putken myötölujuuden. Pöljän Pojan laskutapakin oli varmalla puolella, koska painepinta-alana käytin keskisädettä (keskihalkaisijaa). Todellisuudessa painepinta-ala on sisäsäteen (sisähalkaisijan) mukaan hieman pienempi. Tosin vanhojen normien mukaan putkien mitoituksessa painesäteenä (-halkaisijana) käytettiin putken ulkohalkaisijaa, joten laskentamenettely vaihtelee sovellettavan standardin mukaan. Nordstream putkistossa sovellettavan DNV-standardin menettelyt eivät ole tiedossa.
Arvelen min 485 MPa:n myötölujuuksisella hitsattavalla teräksellä (sangen luja rakenneteräs tms. hitsattava teräs) murtovenymän olevan luokkaa >15 % ja murtolujuuden olevan Rm>1,2*myötölujuus, joten varaa on hieman myötölujuuden jälkeenkin, mutta pysyvä muodonmuutos jäisi putkeen.
Putken pituussuuntaisen hitsin lujuus ja muodonmuutoskyky ovat tietysti huomioitava ja hitsin alueella (hitsi + perusaine) muodonmuutoskyky (murtovenymä) voi olla neitseellistä perusainetta heikompi. Lisäksi poikittaisen jatkosauman kohdalla tulee vähintään kahden hitsin "törmäys" eli pituussuuntaisen hitsin ja kehänsuuntaisen hitsin T-risteys. Pahimmillaan 3:n hitsin törmäys (kahden pituussuuntaisen hitsin ja kehänsuuntaisen jatkohitsin X-liitos), mutta arvelen putken pätkiä käänneltävän asennuksen aikana siten, ettei tuommoista 3:n hitsin detaljia synny.
Kyllä teräskin on kallista, kun noin pitkiä ja suurihalkaisijaisia putkilinjoja tehdään. Terästonneja säästyy paljon noilla km-määrillä. Arvelen myös, että ~27 mm:n paksuisen levyn taivutuksessa (voimat/osien paino) ja hitsauksessa (pienempi hitsin a-mitta ja hitsin tilavuus) vs. ~35...41 mm levyt saavutetaan merkittäviä menetelmä- ja valmistuskustannussäästöjä painon säästön (teräsmäärän) ohella.

Nordstream 1 putki on koeponnistettu vesipainekokeella pätkä kerrallaan asennusvaiheessa, ohessa leike Nordstream 1 kuvauksesta (osa 4), johon viite aiemmassa viestissä:
"4.6.2 (s. 221/pdf s. 119) Järjestelmän koeponnistus ja putkiosien yhdistäminen
Putkien eheys tarkistetaan koeponnistuksella (huoltoa edeltävä vedenpainetesti). Kun putket on
täytetty vedellä, paineen ja lämpötilan täytyy tasata. Paineen ja lämpötilan tasaantumisen
jälkeen painetta lisätään ruiskuttamalla putkilinjaan lisää vettä, kunnes vaadittava jälkipaine
saavutetaan.
Tämän jälkeen paine ja lämpötila pidetään muuttumattomana tavallisesti 24 tunnin ajan, jonka
aikana painetta tarkkaillaan vuotojen varalta.
Putkilinjan täytön aikana ja koeponnistuksen suorittamisen jälkeen putkiosat yhdistetään
kilometrikohdissa KP 300 ja KP 675 veden alla korkeapainehitsauksella."


Valitettavasti koeponnistuspainetta ei kuvauksessa mainita. Lopusta näkyy myös, että KP 300 ja KP 675 kohdissa putket liitetään koeponnistuksen jälkeen veden alla, joten ne hitsit jäivät koeponnistamatta. Ko. hitsit ovat kuitenkin varmalla puolella, koska niissä on toisena putkena paksumpiseinämäinen putki, mutta paine lienee alkavan ohuemman seinämän osuuden mukainen.

Vertailuksi Suomen käytännöt maakaasuputkiston koeponnistukselle/tiiveyskokeelle löytyvät "epävirallisesti" maakaasukäsikirjasta, johon linkki ohessa
https://www.kaasuyhdistys.fi/julkaisut/maakaasun-kasikirja/
Osalainaus s. 32:
"Käyttöönottotarkastukseen, joka voidaan tehdä yhdellä kertaa tai useassa osassa, sisältyy painekoe,
joka tehdään vedellä, ilmalla tai inerttikaasulla. Painekokeella testataan putkiston lujuutta.
Siirtoputkiston koepaine on vähintään 1,3 kertaa putkiston suunnittelupaine. Jakeluputkiston
koepaine on vähintään 1,3 kertaa suurin sallittu käyttöpaine ja käyttöputkistolla vähintään 1,43
kertaa suurin sallittu käyttöpaine
. ...."

Painekokeen varmuus suunnittelupaineeseen on n>1,3 Suomessa. Yleensä painemitoituksessa on vielä jokin lisävarmuus putken myötäämiseen nähden ts. painekokeessa putkeen ei saa syntyä laajaa pysyvää muodonmuutosta. Jakeluverkossa on paineasemia (pumppaamoita/kompressoreja) + paineenjako/-tasaus asemia yms. pitkin linjaa, joten tilanne on hyvin hallittavissa putkiosuuksittain ja paineet ovat matalampia (max ~80 bar siirtoputkissa suunnittelupaine, muualla pienempiä) kuin Nordstream putkissa oli (suunnittelupaine 220....170 bar) ja joissa matkan varrella ei liene pumppuasemia eikä muita sulkujakaan.

Jos Nordstream 1 koeaponnistuspaine olisi Suomen maakaasu putkiston koepaineiden mukainen, niin viimeisellä pätkällä koepaineen minimi olisi min pkoe = 1,3*170 bar= 221 bar eli likimain sama kuin alkuosan suunnittelupaine ja pumppauspaineen maksimi Viipurissa (220 bar). Suomen käytäntöjen mukaisesti mitoitettuna putken tulisi kestää myötäämättä 220 bar syöttöpaineen myös loppupäässä (koeponnistuspaine min 221 bar). Olisi tuo valitettavan lähellä ja "väärällä puolella" Pöljän Pojan -menettelyin arvioituja myötöpaineita (211 bar (Tresca) ja 216 MPa (von Mises)).
Sähläysvaraa ei jäisi lainkaan?

Putken mitoituksen tarkempi arviointi palautuu DNV-standardin edellyttämiin käytäntöihin, joiden vaatimuksia ei liene julkisesti (ilmaisdokumentteja) saatavilla, paitsi ehkä opinnäytteissä epävirallisesti esitettyjä tietoja lukuunottamatta. Sopivia viitteitä ei löytynyt.

Raaka veikkaus että liittyy jotenkin Bernoullin lakiin, eli virtauksen kasvaessa paine alenee.

Saksassa halutaan kaasua, Venäjällä nostetaan painetta samalla kun Saksan hanaa raotetaan - putken alkupäässä paine hetkellisesti kovempi kunnes virtaus nousee ja paine laskee. Käytännössä putki mitoitettu kestämään pientä paineiskua vrt. vesivasara?
Putken syöttöpäässä (~Viipurissa) kaasun lämpötila max =+40 oC, joskus kuumina kesinä pävällä lämpötila voi olla korkeampi, jolloin kaasun syöttöä putkeen vähennetään, jotta suurin mahdollinen tulolämpötila (Saksan päässä) ei ylity.
Ulostulon (Saksan rannikolla) kaasun lämpötila min. -5 oC (lyhytaikaisesti), -1 oC pitkäaikaisesti (normaalitilanne?). Kylminä talvina Saksassa ulostulon lämpötila saattaa madaltua alle sallitun (-5 oC??), jolloin virtausta vähennetään, jottei ulostulon lämpötila laske liikaa.
Ks. tarkemmin: Nordstream 1 kuvaus s. 226 pdf s. 126, kohta Putkilinjan parametrien valvominen.

Arvelen paineen pudotuksen johtuvan kaasun lämpötilan laskusta sekä putken seinämän ja kaasun rajakerroksen kitkahäviöstä, joka pitkässä putkessa on merkittävä paineen alennuksen syy.
Paineen laskulle linjastossa kaasun lämpötilan laskemisen myötä saanee "pöljän pojan" -arvion ideaalikaasun tilanyhtälön pV/T=vakio perusteella. Esimerkiksi (vakiotilavuus, isokoorinen prosessi):
p2=p1*T2/T1 = 220 bar * (-1 + 273) K/(40+273) K=191 bar ja loppu osa (~21 bar) olisi sitä kitkan voittamiseen tarvittavaa paineen pudotusta.
Jep. Putken virtaus ei ole suljettu systeemi eikä se siten ole isokoorinen prosessi, mutta kai tuo jonkun arvion paineen pudotuksesta antaa lämpötilan alenemisesta johtuen ainakin "pöljän pojan" tarkkuuksilla.

Bernoullin yhtälö kokoonpuristuville kaasuille on hankala "pöljän pojan" hallittavaksi. Nyt paine on myös korkea (~100...220 bar), joten kokoonpuristuvuus pitäisi ehkä myös huomioida häviötermien lisäksi.
Tosin laskennallinen paineen muutos on "vain" ~40 MPa, joten kokoonpuristuvuuden vaikutuksen voi ehkä unohtaa?
Yleensä Bernoullin yhtälöä sovelletaan kokoonpuristumattomille fluidille (nesteille toimii hyvin), kun virtauspoikkipinta-ala muuttuu ja "häviöt" (esim. kitkatyö) unohdetaan. Nyt putken sisähalkaisija on vakio 1153 mm ja siten virtauspoikkipinta-ala ei muutu, kun tarkastellaan pelkästään putkea, muttei sen päissä olevia venttiileitä, mittausyhteitä tms, joissa tapahtuvat muutokset eivät vaikuta putken sisällä olevaan tilanteeseen ennen kuin pitkän ajan kuluttua virtauksen tasaannuttua.

Arvelen putkilinjan matkalla syntyvän kaasun lämpötilan aleneman (ideaalikaasun yhtälö) ja kitkahäviön olevan merkittävimmät syyt paineen laskuun Bernoullin sijasta.
Kaasujen virtauksia ja etenkin putkivirtauksia ymmärtävä henkilö voinee kommentoida aihetta teknisesti fiksummin.
Esim. Miten ideaalikaasun tilanyhtälö, reaalikaasut ja Bernoullin yhtälö kytkeytyvät toisiinsa ja mikä niistä on syy / seuraus maakaasun putkivirtaukseen niitä sovellettaessa.

Oheisessa kandidaatin työssä on aihetta käsitelty ja sieltä saanee ideoita paineenlaskun arviointiin (ks Luku 3, ja hiki nousee otsalle :unsure:):

Nimenomaan tuota mietin, että jos Saksan päässä hana onkin kiinni ja venäjän päässä pusketaan lisää putkeen, niin lopultahan paine on koko matkalla tuon maksimin 220bar? Joten kestääkö putken ohuempi loppupää miten pitkään näin isoa ylipainetta?
Kyllä näin lopulta kävisi, mutta putki kestäisi myös loppuosaltaan paineen nousun nippa-nappa. Putkea ei saa murtumaan 220 bar paineella Saksan päästä Pöljän Pojan tarkastelujen perusteella, mutta lähellä vaurioitumista oltaisiin putkiseinämän myötäämisen (pysyvän muodonmuutoksen) suhteen.

Muutoin teknisempi vastaus ensimmäisen lainauksen alla yllä. Ohessa vielä "epävarmuuksia" listana.

Aika paljon on tullut kirjoitettua paineenalaisen putken mitoituksesta, joten kerrataan "Pöljän Pojan" menetelmän heikkoudet vielä tähän viestiin:
- Seinämän rasitus (kehäjännitys) on laskettu kattilakaavan mukaisella keskimääräisellä jännityksellä. Niin voi tehdä, koska seinämänpaksuus/säteen suhde <0,1 ja putki on lujuusteknisesti "ohut seinämäinen". Suhteellinen virhe kehäjännityksessä < 5 %. Tarkempi tarkastelukaan ei ole ylivoimainen tehtävä, kun paine ja mitat tunnetaan
+/- Painesäteenä on käytetty putken keskiseinämän sädettä = säde +puolet seinämästä. Todellisuudessa painesäde olisi ehyelle putkelle sisäsäde, jota joissakin standardeissa käytetään mitoituksessa. Joissakin painestandardeissa (vanhoissa, kuten minäkin, esim SFS:t) putkien mitoituksessa on painesäteenä konservatiivisesti käytetty ulkosädettä (=sisäsäde + seinämän paksuus)
- Hitsattujen putkien tapauksessa on jännitysten yhdistämisessä tapana käyttää Trescan (max leikkausjännitys) hypoteesia, joka on konservatiivisempi kuin nykyään teräsrakentamisessa yleisesti käytetty von Mises (vakiomuodonvääristymishypoteesi). Kansanomaisesti voinee sanoa: Tresca-materiaali kestää vähemmän rasitusta ja on heikompi kuin von Mises-materiaali. Sovellettavan standardin (DNV) mukainen käytäntö pitäisi tietää
- Putkimateriaalin myötölujuudeksi on oletettu "Kuvauksen" mukaisesti SMYS (Specified minimum yield stress)=485 MPa, onko niin, DNV-kertoo... Muita materiaaliarvoja ei ole tiedossa, joten vain arvailuja voi esittää muodonmuutoskyvystä ja hitsausystävällisyydestä ja niiden vaikutuksesta "pöljän pojan " yksinkertaisiin tarkastelumenetelmiin
- Putken seinämän paksuuden vaihtelua ja pyöreyttä/soikeutta (valmistustoleransseja) tai syöpymis-/korroosiovaroja ei ole huomioitu. DNV-standardi kertonee....
- Hitsausliitosten lujuus ja muodonmuutoskyky vs. tarkastus vs. standardin edellyttämät menettelyt, DNV-standardi kertonee
- Putkeen kohdistuvia muita rasituksia ei ole tarkastelussa huomioitu. Esim. kannakointi kuten lepääkö putki tasaisesti meren pohjassa vai onko joitain erikoistuentakohtia. Onhan niitä asennustyön rasituksien vuoksi joissakin kohdin ~900 m:n välein, joissa kohdin on "paksumpi erikoispätkä", jonka rakennetietoja ei ole yksityiskohtaisesti saatavilla. Aksiaalirasituksia (putken taivutus merivirtauksesta ja normaalivoima esim. lämpötilan vaihtelusta johtuen) ei ole huomioitu. Lämpötila ei voine meren pohjalla kovin paljoa vaihdella, joten lämpöliikkeitä ei tarvinne huomioida. Tosin suunnitteluvaatimus on merenalaisella osuudella -10....+60 oC ja käyttölämpötila -10...40 oC. Betonipinnoituksen rasituslisää (paino) ei ole huomioitu. Jos putki lepää tasaisesti tuettuna pohjaa vasten, ei betonista aiheutune merkittäviä rasituslisiä. Pohjan muodon ja niistä johtuvien putken loivien (tai jyrkkien??) mutkien rasituslisät? Oletuksena ne lienevät riittävän loivia mutkia, jottei niistä synny lujuusteknisiä harmeja
- Aiemmassa viestissä esitetty veden syvyyden helpottava vaikutus (1 MPa/100 m) on turhaa pohdintaa, koska putki tulee lopulta pintaveteen "heikommasta päästä" Saksan rannikolla. Jos putki olisi ollut suljettuna, niin periaatteessa sen olisi pitänyt murtua Saksan rannikolla ylipaineen vaikutuksesta, jossa meriveden hydrostaattinen paine on pienin
- Nordstream 1 kuvauksessa oli maininta, että käytönaikanen häiriötilanteen häiriöpaine voi hetkellisesti ylittää suunnittelupaineen 5 % ! (Kuvaus s. 225/ pdf s. 125). Taitaa olla niin, että paineensäädön venttiilit ovat vain linjaston päissä, jolloin säätötoimien vaikutusaika on "pitkä" kauempana putken päistä ja siellä ehtii paine nousta. Miksei tuota ole huomioitu suunnitelupaineessa, jos se noin hyvin tiedetään ennakolta vai onko se DNV-standardin mukainen mitoitustapa??
- Pöljän Pojan tarkastelun selittely- ja laskuvirheet :rolleyes: edelleen, joilta ei voi välttyä...
- Nordstream-putkien mitoituksessa sovellettujen DNV-standardien määräyksiä, laskentamenetelmiä tai koeponnistuskäytäntöjä ei tähän hätään löytynyt, joten siltä osin tilanne jää avoimeksi. Fysiikan / mekaniikan ja lujuusopin perusteet lienevät melko vakaita, joten kovin suuria eroja ei standardien välillä voi esiintyä, vaikka laskentamenetelmät hieman toisistaan poikkeaisivatkin. Erot syntyvät vaadittavan varmuuden ja niihin sisällytettävien "epävarmuuksien" käsittelystä ja niitä vastaavista varmuuskertoimista suunnittelu-, koestus- ja käyttöpaineiden sekä materiaalin lujuuksien suhteen
- Lähtötietojen lähteenä Nordstream (1 ?) kuvaus Suomen YVA-tarkastelua varten. Onko Nordstream 2 tehty samoilla "putki-"teknisillä spekseillä ja onko kuvauksen tekniset tiedot oikein?

Joku putkisto- ja prosessisuunnittelua, etenkin termodynamiikan ja sen virtausopin sovellutuksia paremmin ymmärtävä sekä DNV-normit tunteva henkilö tai henkilöt voi /voinevat tarkentaa pohdintoja kaikilta osin.

Lisäpohdittavaksi vaihtoehdot, että:
- Venäjä kykenisi pumppaamaan merkittävästi suunnittelupainetta (220 bar) korkeammalla paineella kaasua putkeen. Silloin voisi Saksan päässä putki lopulta murtua, jos siellä olisi venttiili kiinni. Tuskin venttiiliä pidetään kiinni, jos paine Saksan päässä nousee...
- Helpompi "vaurion synty" on tietysti jonkun putkielementin (12 m:n pätkän) huono hitsaus pituussuuntaisessa saumassa, jolloin ko. kohtaan muodostuu heikko "hot-spot", joka murtuisi ensiksi, olisi se sitten missä tahansa linjaa. Tämä "miina" olisi pitänyt suunnitella ja toteuttaa jo linjan rakennusvaiheessa.

Seuraavaksi lienee teknisten pohdintojen kohteena räjähdystapahtuma, miten se tehtiin/miltä puolelta ja mitä saatiin aikaan: Kuinka iso rako/aukko/läpisärö tarvitaan, että putki repeytyy omasta paineesta vai tehtiinkö "iso repeämä" pelkällä räjähdysaineella jne. Viranomaiset asian selvittävät aikanaan, mutta saattaa siihen aikaa kulua, vrt. Estonia-onnettomuus.
 
Erakko, kyllä se painehäviö putkessa on ihan virtausvastuksesta johtuvaa, lämpötila vaikuttaa tiheyteen mutta eihän se itsessään painehäviötä aiheuta, paine tasaantuu putkessa jos siinä ei ole virtausta. Syvemmällä kulkevassa pätkässä on tietysti vähän korkeampi kaasunpaine ”hydrostaattista” painetta vastaavana, tässä ominaispainona 200bar maakaasun ominaispaino.
 
Nordstream kaasuputken mitoitukseen vielä hieman kommenttia (edelleen teknistä, joten jos ei kiinnosta, niin ei kannata itseään närkastyttää pidemälle lukemisella ;)):

Ymmärtääkseni näin siinä kävisi, jos Saksassa ei putkesta kaasua laskettaisi ulos ja Venäjältä vain putkea täytettäisiin. Syöttöpaine (220 bar) ei kuitenkanaan riitä putken rikkoontumiseen/murtumaan, koska seinämän teräs myötää varovaisen laskutavan mukaan ~216 bar (von Mises) ohuimman seinämän nimellisillä arvoilla. Myötäämisen jälkeen teräs voi lujittua murtolujuuteen/-venymään saakka, mutta siihen jää pysyvä muodonmuutos ts. halkaisija kasvaisi, jos jännitykset ylittävät putken myötölujuuden. Pöljän Pojan laskutapakin oli varmalla puolella, koska painepinta-alana käytin keskisädettä (keskihalkaisijaa). Todellisuudessa painepinta-ala on sisäsäteen (sisähalkaisijan) mukaan hieman pienempi. Tosin vanhojen normien mukaan putkien mitoituksessa painesäteenä (-halkaisijana) käytettiin putken ulkohalkaisijaa, joten laskentamenettely vaihtelee sovellettavan standardin mukaan. Nordstream putkistossa sovellettavan DNV-standardin menettelyt eivät ole tiedossa.
Arvelen min 485 MPa:n myötölujuuksisella hitsattavalla teräksellä (sangen luja rakenneteräs tms. hitsattava teräs) murtovenymän olevan luokkaa >15 % ja murtolujuuden olevan Rm>1,2*myötölujuus, joten varaa on hieman myötölujuuden jälkeenkin, mutta pysyvä muodonmuutos jäisi putkeen.
Putken pituussuuntaisen hitsin lujuus ja muodonmuutoskyky ovat tietysti huomioitava ja hitsin alueella (hitsi + perusaine) muodonmuutoskyky (murtovenymä) voi olla neitseellistä perusainetta heikompi. Lisäksi poikittaisen jatkosauman kohdalla tulee vähintään kahden hitsin "törmäys" eli pituussuuntaisen hitsin ja kehänsuuntaisen hitsin T-risteys. Pahimmillaan 3:n hitsin törmäys (kahden pituussuuntaisen hitsin ja kehänsuuntaisen jatkohitsin X-liitos), mutta arvelen putken pätkiä käänneltävän asennuksen aikana siten, ettei tuommoista 3:n hitsin detaljia synny.
Kyllä teräskin on kallista, kun noin pitkiä ja suurihalkaisijaisia putkilinjoja tehdään. Terästonneja säästyy paljon noilla km-määrillä. Arvelen myös, että ~27 mm:n paksuisen levyn taivutuksessa (voimat/osien paino) ja hitsauksessa (pienempi hitsin a-mitta ja hitsin tilavuus) vs. ~35...41 mm levyt saavutetaan merkittäviä menetelmä- ja valmistuskustannussäästöjä painon säästön (teräsmäärän) ohella.

Nordstream 1 putki on koeponnistettu vesipainekokeella pätkä kerrallaan asennusvaiheessa, ohessa leike Nordstream 1 kuvauksesta (osa 4), johon viite aiemmassa viestissä:
"4.6.2 (s. 221/pdf s. 119) Järjestelmän koeponnistus ja putkiosien yhdistäminen
Putkien eheys tarkistetaan koeponnistuksella (huoltoa edeltävä vedenpainetesti). Kun putket on
täytetty vedellä, paineen ja lämpötilan täytyy tasata. Paineen ja lämpötilan tasaantumisen
jälkeen painetta lisätään ruiskuttamalla putkilinjaan lisää vettä, kunnes vaadittava jälkipaine
saavutetaan.
Tämän jälkeen paine ja lämpötila pidetään muuttumattomana tavallisesti 24 tunnin ajan, jonka
aikana painetta tarkkaillaan vuotojen varalta.
Putkilinjan täytön aikana ja koeponnistuksen suorittamisen jälkeen putkiosat yhdistetään
kilometrikohdissa KP 300 ja KP 675 veden alla korkeapainehitsauksella."


Valitettavasti koeponnistuspainetta ei kuvauksessa mainita. Lopusta näkyy myös, että KP 300 ja KP 675 kohdissa putket liitetään koeponnistuksen jälkeen veden alla, joten ne hitsit jäivät koeponnistamatta. Ko. hitsit ovat kuitenkin varmalla puolella, koska niissä on toisena putkena paksumpiseinämäinen putki, mutta paine lienee alkavan ohuemman seinämän osuuden mukainen.

Vertailuksi Suomen käytännöt maakaasuputkiston koeponnistukselle/tiiveyskokeelle löytyvät "epävirallisesti" maakaasukäsikirjasta, johon linkki ohessa
https://www.kaasuyhdistys.fi/julkaisut/maakaasun-kasikirja/
Osalainaus s. 32:
"Käyttöönottotarkastukseen, joka voidaan tehdä yhdellä kertaa tai useassa osassa, sisältyy painekoe,
joka tehdään vedellä, ilmalla tai inerttikaasulla. Painekokeella testataan putkiston lujuutta.
Siirtoputkiston koepaine on vähintään 1,3 kertaa putkiston suunnittelupaine. Jakeluputkiston
koepaine on vähintään 1,3 kertaa suurin sallittu käyttöpaine ja käyttöputkistolla vähintään 1,43
kertaa suurin sallittu käyttöpaine
. ...."

Painekokeen varmuus suunnittelupaineeseen on n>1,3 Suomessa. Yleensä painemitoituksessa on vielä jokin lisävarmuus putken myötäämiseen nähden ts. painekokeessa putkeen ei saa syntyä laajaa pysyvää muodonmuutosta. Jakeluverkossa on paineasemia (pumppaamoita/kompressoreja) + paineenjako/-tasaus asemia yms. pitkin linjaa, joten tilanne on hyvin hallittavissa putkiosuuksittain ja paineet ovat matalampia (max ~80 bar siirtoputkissa suunnittelupaine, muualla pienempiä) kuin Nordstream putkissa oli (suunnittelupaine 220....170 bar) ja joissa matkan varrella ei liene pumppuasemia eikä muita sulkujakaan.

Jos Nordstream 1 koeaponnistuspaine olisi Suomen maakaasu putkiston koepaineiden mukainen, niin viimeisellä pätkällä koepaineen minimi olisi min pkoe = 1,3*170 bar= 221 bar eli likimain sama kuin alkuosan suunnittelupaine ja pumppauspaineen maksimi Viipurissa (220 bar). Suomen käytäntöjen mukaisesti mitoitettuna putken tulisi kestää myötäämättä 220 bar syöttöpaineen myös loppupäässä (koeponnistuspaine min 221 bar). Olisi tuo valitettavan lähellä ja "väärällä puolella" Pöljän Pojan -menettelyin arvioituja myötöpaineita (211 bar (Tresca) ja 216 MPa (von Mises)).
Sähläysvaraa ei jäisi lainkaan?

Putken mitoituksen tarkempi arviointi palautuu DNV-standardin edellyttämiin käytäntöihin, joiden vaatimuksia ei liene julkisesti (ilmaisdokumentteja) saatavilla, paitsi ehkä opinnäytteissä epävirallisesti esitettyjä tietoja lukuunottamatta. Sopivia viitteitä ei löytynyt.


Putken syöttöpäässä (~Viipurissa) kaasun lämpötila max =+40 oC, joskus kuumina kesinä pävällä lämpötila voi olla korkeampi, jolloin kaasun syöttöä putkeen vähennetään, jotta suurin mahdollinen tulolämpötila (Saksan päässä) ei ylity.
Ulostulon (Saksan rannikolla) kaasun lämpötila min. -5 oC (lyhytaikaisesti), -1 oC pitkäaikaisesti (normaalitilanne?). Kylminä talvina Saksassa ulostulon lämpötila saattaa madaltua alle sallitun (-5 oC??), jolloin virtausta vähennetään, jottei ulostulon lämpötila laske liikaa.
Ks. tarkemmin: Nordstream 1 kuvaus s. 226 pdf s. 126, kohta Putkilinjan parametrien valvominen.

Arvelen paineen pudotuksen johtuvan kaasun lämpötilan laskusta sekä putken seinämän ja kaasun rajakerroksen kitkahäviöstä, joka pitkässä putkessa on merkittävä paineen alennuksen syy.
Paineen laskulle linjastossa kaasun lämpötilan laskemisen myötä saanee "pöljän pojan" -arvion ideaalikaasun tilanyhtälön pV/T=vakio perusteella. Esimerkiksi (vakiotilavuus, isokoorinen prosessi):
p2=p1*T2/T1 = 220 bar * (-1 + 273) K/(40+273) K=191 bar ja loppu osa (~21 bar) olisi sitä kitkan voittamiseen tarvittavaa paineen pudotusta.
Jep. Putken virtaus ei ole suljettu systeemi eikä se siten ole isokoorinen prosessi, mutta kai tuo jonkun arvion paineen pudotuksesta antaa lämpötilan alenemisesta johtuen ainakin "pöljän pojan" tarkkuuksilla.

Bernoullin yhtälö kokoonpuristuville kaasuille on hankala "pöljän pojan" hallittavaksi. Nyt paine on myös korkea (~100...220 bar), joten kokoonpuristuvuus pitäisi ehkä myös huomioida häviötermien lisäksi.
Tosin laskennallinen paineen muutos on "vain" ~40 MPa, joten kokoonpuristuvuuden vaikutuksen voi ehkä unohtaa?
Yleensä Bernoullin yhtälöä sovelletaan kokoonpuristumattomille fluidille (nesteille toimii hyvin), kun virtauspoikkipinta-ala muuttuu ja "häviöt" (esim. kitkatyö) unohdetaan. Nyt putken sisähalkaisija on vakio 1153 mm ja siten virtauspoikkipinta-ala ei muutu, kun tarkastellaan pelkästään putkea, muttei sen päissä olevia venttiileitä, mittausyhteitä tms, joissa tapahtuvat muutokset eivät vaikuta putken sisällä olevaan tilanteeseen ennen kuin pitkän ajan kuluttua virtauksen tasaannuttua.

Arvelen putkilinjan matkalla syntyvän kaasun lämpötilan aleneman (ideaalikaasun yhtälö) ja kitkahäviön olevan merkittävimmät syyt paineen laskuun Bernoullin sijasta.
Kaasujen virtauksia ja etenkin putkivirtauksia ymmärtävä henkilö voinee kommentoida aihetta teknisesti fiksummin.
Esim. Miten ideaalikaasun tilanyhtälö, reaalikaasut ja Bernoullin yhtälö kytkeytyvät toisiinsa ja mikä niistä on syy / seuraus maakaasun putkivirtaukseen niitä sovellettaessa.

Oheisessa kandidaatin työssä on aihetta käsitelty ja sieltä saanee ideoita paineenlaskun arviointiin (ks Luku 3, ja hiki nousee otsalle :unsure:):


Kyllä näin lopulta kävisi, mutta putki kestäisi myös loppuosaltaan paineen nousun nippa-nappa. Putkea ei saa murtumaan 220 bar paineella Saksan päästä Pöljän Pojan tarkastelujen perusteella, mutta lähellä vaurioitumista oltaisiin putkiseinämän myötäämisen (pysyvän muodonmuutoksen) suhteen.

Muutoin teknisempi vastaus ensimmäisen lainauksen alla yllä. Ohessa vielä "epävarmuuksia" listana.

Aika paljon on tullut kirjoitettua paineenalaisen putken mitoituksesta, joten kerrataan "Pöljän Pojan" menetelmän heikkoudet vielä tähän viestiin:
- Seinämän rasitus (kehäjännitys) on laskettu kattilakaavan mukaisella keskimääräisellä jännityksellä. Niin voi tehdä, koska seinämänpaksuus/säteen suhde <0,1 ja putki on lujuusteknisesti "ohut seinämäinen". Suhteellinen virhe kehäjännityksessä < 5 %. Tarkempi tarkastelukaan ei ole ylivoimainen tehtävä, kun paine ja mitat tunnetaan
+/- Painesäteenä on käytetty putken keskiseinämän sädettä = säde +puolet seinämästä. Todellisuudessa painesäde olisi ehyelle putkelle sisäsäde, jota joissakin standardeissa käytetään mitoituksessa. Joissakin painestandardeissa (vanhoissa, kuten minäkin, esim SFS:t) putkien mitoituksessa on painesäteenä konservatiivisesti käytetty ulkosädettä (=sisäsäde + seinämän paksuus)
- Hitsattujen putkien tapauksessa on jännitysten yhdistämisessä tapana käyttää Trescan (max leikkausjännitys) hypoteesia, joka on konservatiivisempi kuin nykyään teräsrakentamisessa yleisesti käytetty von Mises (vakiomuodonvääristymishypoteesi). Kansanomaisesti voinee sanoa: Tresca-materiaali kestää vähemmän rasitusta ja on heikompi kuin von Mises-materiaali. Sovellettavan standardin (DNV) mukainen käytäntö pitäisi tietää
- Putkimateriaalin myötölujuudeksi on oletettu "Kuvauksen" mukaisesti SMYS (Specified minimum yield stress)=485 MPa, onko niin, DNV-kertoo... Muita materiaaliarvoja ei ole tiedossa, joten vain arvailuja voi esittää muodonmuutoskyvystä ja hitsausystävällisyydestä ja niiden vaikutuksesta "pöljän pojan " yksinkertaisiin tarkastelumenetelmiin
- Putken seinämän paksuuden vaihtelua ja pyöreyttä/soikeutta (valmistustoleransseja) tai syöpymis-/korroosiovaroja ei ole huomioitu. DNV-standardi kertonee....
- Hitsausliitosten lujuus ja muodonmuutoskyky vs. tarkastus vs. standardin edellyttämät menettelyt, DNV-standardi kertonee
- Putkeen kohdistuvia muita rasituksia ei ole tarkastelussa huomioitu. Esim. kannakointi kuten lepääkö putki tasaisesti meren pohjassa vai onko joitain erikoistuentakohtia. Onhan niitä asennustyön rasituksien vuoksi joissakin kohdin ~900 m:n välein, joissa kohdin on "paksumpi erikoispätkä", jonka rakennetietoja ei ole yksityiskohtaisesti saatavilla. Aksiaalirasituksia (putken taivutus merivirtauksesta ja normaalivoima esim. lämpötilan vaihtelusta johtuen) ei ole huomioitu. Lämpötila ei voine meren pohjalla kovin paljoa vaihdella, joten lämpöliikkeitä ei tarvinne huomioida. Tosin suunnitteluvaatimus on merenalaisella osuudella -10....+60 oC ja käyttölämpötila -10...40 oC. Betonipinnoituksen rasituslisää (paino) ei ole huomioitu. Jos putki lepää tasaisesti tuettuna pohjaa vasten, ei betonista aiheutune merkittäviä rasituslisiä. Pohjan muodon ja niistä johtuvien putken loivien (tai jyrkkien??) mutkien rasituslisät? Oletuksena ne lienevät riittävän loivia mutkia, jottei niistä synny lujuusteknisiä harmeja
- Aiemmassa viestissä esitetty veden syvyyden helpottava vaikutus (1 MPa/100 m) on turhaa pohdintaa, koska putki tulee lopulta pintaveteen "heikommasta päästä" Saksan rannikolla. Jos putki olisi ollut suljettuna, niin periaatteessa sen olisi pitänyt murtua Saksan rannikolla ylipaineen vaikutuksesta, jossa meriveden hydrostaattinen paine on pienin
- Nordstream 1 kuvauksessa oli maininta, että käytönaikanen häiriötilanteen häiriöpaine voi hetkellisesti ylittää suunnittelupaineen 5 % ! (Kuvaus s. 225/ pdf s. 125). Taitaa olla niin, että paineensäädön venttiilit ovat vain linjaston päissä, jolloin säätötoimien vaikutusaika on "pitkä" kauempana putken päistä ja siellä ehtii paine nousta. Miksei tuota ole huomioitu suunnitelupaineessa, jos se noin hyvin tiedetään ennakolta vai onko se DNV-standardin mukainen mitoitustapa??
- Pöljän Pojan tarkastelun selittely- ja laskuvirheet :rolleyes: edelleen, joilta ei voi välttyä...
- Nordstream-putkien mitoituksessa sovellettujen DNV-standardien määräyksiä, laskentamenetelmiä tai koeponnistuskäytäntöjä ei tähän hätään löytynyt, joten siltä osin tilanne jää avoimeksi. Fysiikan / mekaniikan ja lujuusopin perusteet lienevät melko vakaita, joten kovin suuria eroja ei standardien välillä voi esiintyä, vaikka laskentamenetelmät hieman toisistaan poikkeaisivatkin. Erot syntyvät vaadittavan varmuuden ja niihin sisällytettävien "epävarmuuksien" käsittelystä ja niitä vastaavista varmuuskertoimista suunnittelu-, koestus- ja käyttöpaineiden sekä materiaalin lujuuksien suhteen
- Lähtötietojen lähteenä Nordstream (1 ?) kuvaus Suomen YVA-tarkastelua varten. Onko Nordstream 2 tehty samoilla "putki-"teknisillä spekseillä ja onko kuvauksen tekniset tiedot oikein?

Joku putkisto- ja prosessisuunnittelua, etenkin termodynamiikan ja sen virtausopin sovellutuksia paremmin ymmärtävä sekä DNV-normit tunteva henkilö tai henkilöt voi /voinevat tarkentaa pohdintoja kaikilta osin.

Lisäpohdittavaksi vaihtoehdot, että:
- Venäjä kykenisi pumppaamaan merkittävästi suunnittelupainetta (220 bar) korkeammalla paineella kaasua putkeen. Silloin voisi Saksan päässä putki lopulta murtua, jos siellä olisi venttiili kiinni. Tuskin venttiiliä pidetään kiinni, jos paine Saksan päässä nousee...
- Helpompi "vaurion synty" on tietysti jonkun putkielementin (12 m:n pätkän) huono hitsaus pituussuuntaisessa saumassa, jolloin ko. kohtaan muodostuu heikko "hot-spot", joka murtuisi ensiksi, olisi se sitten missä tahansa linjaa. Tämä "miina" olisi pitänyt suunnitella ja toteuttaa jo linjan rakennusvaiheessa.

Seuraavaksi lienee teknisten pohdintojen kohteena räjähdystapahtuma, miten se tehtiin/miltä puolelta ja mitä saatiin aikaan: Kuinka iso rako/aukko/läpisärö tarvitaan, että putki repeytyy omasta paineesta vai tehtiinkö "iso repeämä" pelkällä räjähdysaineella jne. Viranomaiset asian selvittävät aikanaan, mutta saattaa siihen aikaa kulua, vrt. Estonia-onnettomuus.
Nyt on kiitettävää paneutumista asiaan! 😍
 
Erakko, kyllä se painehäviö putkessa on ihan virtausvastuksesta johtuvaa, lämpötila vaikuttaa tiheyteen mutta eihän se itsessään painehäviötä aiheuta, paine tasaantuu putkessa jos siinä ei ole virtausta. Syvemmällä kulkevassa pätkässä on tietysti vähän korkeampi kaasunpaine ”hydrostaattista” painetta vastaavana, tässä ominaispainona 200bar maakaasun ominaispaino.
Mitä tarkoitat ominaispainolla, mitä ja miten sillä lasket?
Ohessa lainaus wikipediasta:
"Kaasujen ja höyryjen ominaispaino - Ominaispaino on nykyisen kaasun tiheyden (massa tilavuusyksikköä kohti) ja ilman tiheyden suhde."

Mihin ja miten tuota pitäisi käyttää. Voinet antaa esimerkin, mieluiten Nordstream tapahtumaan soveltaen tai selittää, mitä tarkoitat ominaispainolla ja miksi se pitää huomioida lähtöpään (~220-200 bar) mukaan, jos ulostulopäässä paine on 170-100 bar? Eikös se hydrostaattinen paine ole kappaleen (kaasusäiliön) muodosta riippumaton?

Tarkoitatko todella, että pV= n R T (= vakio samalle kaasumäärälle n) ei päde kaasuputken tapauksessa tai ylipäätään päde ja ettei sitä voi käyttää maakaasulle? o_O
Tuo on ymmärtääkseni viimeistään lukion tai ammattikoulun fysiikan /kemian kurssin asiaa jollakin tasolla. Ohessa muutama viite:

Ja wikipedian tarina:

Kotitestit esimerkkiksi:
[1. Kotona ulkona voi testata, kuinka käy deodoranttipurkille, kun sitä lämmittää, jos se on jäänyt murkku-ikäisenä kokeilematta. Riittävä turvaetäisyys(aika pitkä) kannattaa pitää, sillä paine kasvaa purkin lämmetessä, kunnes purkki murtuu ja riekaleet lentää. Se kertoo, että lämpötilan kohotessa paine kasvaa, kunnes purkin kuori ei enää kestä. (Koe on syytä tehdä varovasti.) Tämä on ehkä vaarallinen testi, se kannattaa jättää tekemättä.] Dödö yms. keveissä painepurkeissa on sisällöstä riippuen usein lämpötilavaroitus ~50 oC käyttöturvallisuuden kannalta, joka liittynee paineen nousuun, arvelen.
2. Tai metallienkierrätystä varten melkein tyhjään dödö- tai partavaahtopurkkiin lyö varovasti piikillä reiän ja pitää samalla varovasti purkista kiinni. Taitaa purkki jäähtyä niin, että sen huomaa kädelläkin, jos tuntoaisti pelaa. Kun ylipaine poistuu, purkki jäähtyy.
Se kertoo, että paineen laskiessa lämpötila laskee.
3. Yksinkertaisimmillaan voi tyhjän muovipullon (1,5 l:n pullot ovat aika ohutkuorisia ja siten hyviä testikappaleita) ensin lämmittää avoimena ja sitten sulkea huoneen lämpötilassa tai lämpimässä saunassa (lämmin pullo) ja pistää sen sitten jääkaappiin/pakastimeen. Arvelen sen menevän "ruttuun" kylmässä ts. lämpötilan laskiessa paine laskee.
4. Tai toisinpäin pullo ensin jääkaappiin / pakastimeen korkki avoimena, sulkee sen siellä kylmänä ja nostaa huoneen lämpötilaan tai vie lämpimään saunaan. Hetken kuluttua se on aika piukeena, mutta se kestää lämmenneen ilman paineen nousun huoneen lämpötilassa, saunasta en tiedä, kun en ole kokeillut. Syytä on ehkä olla varovainen suurella lämpötilaerolla. Paine kasvaa, kun lämpötila nousee.
5. Jos auton renkaan täyttää kuumana kesäpäivänä ja ajelee sillä syksyn kylmiin öihin, niin kyllä rengas on "lutussa" kylmän yön jälkeen tai ainakin painemittari näyttää alhaista painetta.
6. Jos renkaan täyttää kylmällä ilmalla ja ajelee jonkin matkaa tai ympäristön lämpötila nousee, niin renkaan paine kasvaa lämpötilan kohotessa.
Sen vuoksi rengaspaineet pitäisi mitata ja renkaat täyttää ns. kylmänä /viileänä.

Varovasti arvelen, että yhdessäkään eo. esimerkissä paine ja lämpötila eivät nousseet/laskeneet virtaushäviöiden/-vastuksen vuoksi vaan kaasun olotilan (lämmin - kylmä, suuri - pieni paine) muuttumisen vuoksi. Jääkööt esimerkit tähän.

Nordstream putkessa ei ole korkeampi paine syvemmällä vaan pienempi paine meren pohjan kylmyydessä kuin lähdössä korkeassa lämpötilassa. Paineen laskun osa tulee siitä, että kaasu jäähtyy merenpohjan lämpötilaan virratessaan siellä kylmässä viikon tai kaksi tai useita päiviä Venäjän syöttökompressoriasemalta Saksaan ja osa paineen pudotuksesta syntyy kitkahäviöstä putkivirtauksesta johtuen. (Tai niin kävi nyt jo menneessä aikamuodossa, kun putket ovat poikki). Pöljän pojan laskelmista päätellen suurempi osa kokonaispainepudotuksesta 220 --> 170 bar aiheutuu lämpötilan laskusta (220 --> 190 bar = 30 bar) loput 190 --> 170 bar = 20 bar on sitten ehkä putken virtausvastuksen osuutta.
Jos hanat suljetaan molemmissa päissä, niin paine tasaantuu putkessa lopulta. Pieni ero syntyy syvän kohdan ja pinnan välillä hydrostaattisesta paineesta, mutta se ei ole kovin paljoa, koska kaasumaisen aineen tiheys on aika pieni. Maakaasun tiheys on ~0,73 kg/m3 (ilmaa kevyempää!), joten ei siitä hydrostaattista painetta kerry putkiston korkeuseroilla merkittävää määrää. Ilmaahan meidän yläpuolella on muutama kymmenen kilometriä, mutta hyvin pärjätään ~1 atm = 1,013 bar paineessa maanpinnalla maakaasua raskaamman ilman (tiheys merenpinnalla ~1,225 kg/m3) hydrostaattisen paineen alaisena.

Edellisen viestin LTY- kandidaattityötä kannattaa lukea ainakin kappale 3 kokoonpuristuvan kaasun (maakaasun) putkivirtauksen ominaispiirteistä.
Tuossa ote painehäviöön liittyvästä kohdasta sivulta 32.

"Maakaasuputkiston mitoituksessa painehäviö on merkittävä mitoituskriteeri. Painehäviön syntyyn putkistossa vaikuttaa muun muassa seuraavat asiat:
- virtaavan kaasun aineominaisuudet
- virtausmäärä ja -nopeus

- lähtöpaine
- putken rakenne ja materiaali
- putken sijainti ja korkeuserot
- putken pituus
- virtausvastuksia aiheuttavat varusteet ja laitteet
- putkikoko
- kaasun lämpötila.

Täysin tarkka painehäviön laskenta on harvoin perusteltua, sillä se on verrattain hankalaa maakaasun ollessa kokoonpuristuvaa."


Tummenetut kohdat eivät ole kitkavastuksia painehäviötermeinä, joten painehäviöt eivät muodostu pelkästään virtausvastuksita.

Ko. otekohdan ympäriltä voi lukea putkivirtauksen kaavaviidakkoa ja kuten totesin: Hiki nousee otsalle, jos sen aikoo ymmärtää.

Tämä on kyllä jo off-topicia Fysiikan alkeista, joten ehkä niitä kannattaisi itse kunkin hakea/opiskella/kerrata netistä omin voimin.
Yllä on muutama linkki, jotka löytyvät haulla "Ideaalikaasun tilanyhtälö" tai "Kaasun tilanyhtälö". Niillä ja maakaasukäsikirjalla päässee polun alkuun.
Lisänä tuo kandityö johdattaa jo pidemmälle, jos siihen on tarvetta.

Nyt on kiitettävää paneutumista asiaan! 😍
Kiitos kommentista, mutta melko tyhjästä kiittelet, kun "paine"-asia lienee koulufysiikan perustason juttua kaasun tilanyhtälön ympäriltä, jonka tarkempi tarkastelu muuttuu vaikeaksi maakaasun kokoonpuristuvuuden vuoksi.
Itseäni kiinnosti jäsen Jukkis:n kommenttien jälkeen "putkien särkemisen mahdollisuus" kaasupumppauksella ja päätelmä on "pöljän pojan" laskuilla, että ei onnistu maakaasun pumppauksella, jos paine jää lähtöpäässä Venäjällä 220 bar:iin, tosin putken myötäämisen suhteen ollaan rajalla Saksan päässä, mutta ei se vielä putken seinämää murra. Lisää painetta tarvitaan tai muita temppuja kuten räjähteet, jotta seinämä murtuisi. Jos paineella putken rikkoo, niin se pitäisi tapahtua loppupäässä Saksan rannikolla veden pinnassa, kun ei aiheuteta mitään paineiskuja tms. epämääräistä painevaihteluita putkilinjalla ja putkilinjan olettaa "tasalaatuiseksi".

Pohdintojen järkevyyden edellytyksenä on edelleen se, että "Pöljän Pojan" laskuissa ei ole käänteentekeviä virheitä tai dekadimöhläyksiä, kuten niissä tavallisesti on ollut, ;) ensikirjoitettuina versioina.
 
Itse kun pääasiassa koulun fysiikan tunneilla läskin mäkeä enkä fysiikan laskuja, mutta spray-pulloja on kyllä räjäytetty nuotiolla ja muutenkin ja muutakin on räjäytetty, niin sanoisin että mikään putkessa normaalisti tapahtuva paineenvaihtelu ei selitä putkien hajoamista. Ei varsinkaan monessa kohtaa yhtäaikaisesti. Tai ei tätä taida kukaan edes epäilläkään täällä että kyse olisi sattumista tai onnettomuuksista?
 
Ominaispainon sijaan olisi ollut helpompi/tarkempi puhua tiheydestä, same same but different.
Kaasupatsaan aiheuttamaa "hydrostaattista" painetta kun laskee niin ei siinä tiheytenä voi käyttää 0,73 kg/m3 vaan on tiätty huomioitava se n. 200 bar paineen vaikutus tiheyteen
Ei siitä mitään kummoista tule kuitenkaan, ideaalikaasulain kautta saadaan tiheydeksi 146 kg/m3, 100m kaasupatsaan paine n 1.5 bar

En nyt jaksa lainata koko juttua kun on niin pitkästi, mutta lämpötila toki vaikuttaa paineeseen mutta se ei kyllä mene ihan kuvittelemallasi tavalla.
Dödöpurkkiesimerkissäsikin paine on sama kummasakin päässä vaikka toinen pää olisi 100 astetta kuumempi. Katse se Pascalin laki ;)
Painehäviö nordstreamin putken päiden välillä on vain ja ainoastaan virtaushäviöstä syntyvää, kaasun jäähtyminen ei vaikuta paine-eroon kuin epäsuorasti viskositeetin ja virtausnopeuden kautta.
Esim 1% virtauksella se kaasu jäähtyisi siellä merenpohjassa ihan vastaavasti mutta painehäviö putken päiden välillä ei ole enää kuin about 1/10000 maksimivirtaaman tapauksesta.

Mutta alkaa mennä melko offtopiciksi, jos joku haluaa jatkaa niin integrointiharjoitukset omassa topicissaan.

Nordstream putkessa ei ole korkeampi paine syvemmällä vaan pienempi paine meren pohjan kylmyydessä kuin lähdössä korkeassa lämpötilassa. Paineen laskun osa tulee siitä, että kaasu jäähtyy merenpohjan lämpötilaan virratessaan siellä kylmässä viikon tai kaksi tai useita päiviä Venäjän syöttökompressoriasemalta Saksaan ja osa paineen pudotuksesta syntyy kitkahäviöstä putkivirtauksesta johtuen. (Tai niin kävi nyt jo menneessä aikamuodossa, kun putket ovat poikki). Pöljän pojan laskelmista päätellen suurempi osa kokonaispainepudotuksesta 220 --> 170 bar aiheutuu lämpötilan laskusta (220 --> 190 bar = 30 bar) loput 190 --> 170 bar = 20 bar on sitten ehkä putken virtausvastuksen osuutta.
 
Seuraavaksi lienee teknisten pohdintojen kohteena räjähdystapahtuma, miten se tehtiin/miltä puolelta ja mitä saatiin aikaan: Kuinka iso rako/aukko/läpisärö tarvitaan, että putki repeytyy omasta paineesta vai tehtiinkö "iso repeämä" pelkällä räjähdysaineella jne.
Ihan spekulaationa, riittäisiköhän 1-2 ontelopanosta saumakohtaan räjäytettynä aiheuttamaan tarvittavan värinän/tärinän, jotta putki lopulta väsyy ja repeää paineen purkautuessa ensin pienemmistä aukoista?
 

Pääkirjoitus: Venäjän sotilastiedustelu uhkaa Suomen voimalaitoksia ja sähköverkkoja​

Lauri Nurmi

Kuten Suojelupoliisi kertoo, uhka on todellinen. Ukrainassa venäläiset yrittävät tuhota juuri sähkön- ja vedenjakelun, Iltalehden Lauri Nurmi kirjoittaa.
Epäilyttävään toimintaan infrastruktuurin lähettyvillä on pakko suhtautua äärimmäisen vakavasti. Kuvituskuva.
Epäilyttävään toimintaan infrastruktuurin lähettyvillä on pakko suhtautua äärimmäisen vakavasti. Kuvituskuva.

Epäilyttävään toimintaan infrastruktuurin lähettyvillä on pakko suhtautua äärimmäisen vakavasti. Kuvituskuva. OUTI JÄRVINEN / KL
Lauri Nurmi
[email protected]
Tänään klo 17:50
Suomessa on tehty havaintoja lennokeista ihmisten arkielämälle välttämättömän infrastruktuurin ympärillä. Voimalaitosten liepeillä on havaittu epämääräisiä lennokkeja myös Norjassa ja Ruotsissa.

Venäjä on paljastanut Ukrainassa, millainen on sen painostus- ja sodankäyntistrategia. Venäläiset yrittävät tuhota ihmisiltä elämän edellytykset: viedä oikeuden lämmitykseen ja puhtaaseen veteen.
Jos Venäjä tekisi ohjusiskuja Suomea vastaan, kohteina olisivat todennäköisesti voimalaitokset ja sähköverkot.
Siksi epäilyttävään toimintaan infrastruktuurin lähettyvillä on pakko suhtautua äärimmäisen vakavasti. Ikävä kyllä ei ole enää kuvittelua, etteivätkö venäläiset sotilastiedustelijat kiertäisi Suomessa potentiaalisia maaleja kartoittamassa.
Valtionjohdossa ja puolustusvoimissa tätä pikemminkin pidetään todennäköisenä.

Uhkasta on kerrottu myös julkisuuteen.
Suojelupoliisi (Supo) kertoo Kansallisen turvallisuuden katsauksessaan, että "kriittiseen infrastruktuuriin kohdistuu kohonnut uhka".
Uhkan muodostaa Venäjä, minkä Supo tuo julki kertomalla, että kohonnut uhka on seurausta Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta.
Kansalaisia rauhoitellakseen Supo arvioi, että esimerkiksi sähkön- tai vedenjakelun "lamauttava vaikuttaminen ei ole lähitulevaisuudessa todennäköistä".
Raportissaan Supo kertoo, mitä tiedustelupalvelu tarkoittaa käyttämillään aikamääreillä. Lähitulevaisuudessa tarkoittaa alle kuuden kuukauden jaksoa. Venäläisillä ei välttämättä juuri nyt ole kykyä eikä halua yrittää lamauttavia iskuja tai sabotaaseja. Pelkkä edellytyksien kartoittaminen on vakavaa, jos ja kun sitä tapahtuu.

Jos Supo arvioi jonkin asian tapahtuvan 75 prosentin varmuudella, tiedustelupalvelu kutsuu sitä todennäköiseksi.
Määre "epätodennäköinen" tarkoittaa Supon silmissä 20 prosentin mahdollisuutta.

Tälläkin hetkellä iskujen mahdollisuus on siis merkittävä.

Kun hallitus päätti lopettaa turistiviisumien myöntämisen venäläisille, päätösistunnoissa puhuttiin Iltalehden tietojen mukaan konkreettisesta uhasta: Venäjä saattaisi soluttaa Suomeen sabotaasisoluja, jotka käskyn saadessaan vahingoittaisivat sähköverkkoja.
Voimalaitoksia on mahdollista suojella fyysisesti, mutta laajassa maassa muuntajat ja voimalinjat ovat väistämättä suojattomia.
Talven alkaessa jokaisen suomalaisen on tärkeää miettiä, miten selviytyä useita vuorokausia kestävästä sähkön- ja lämmönjakelun katkoksesta. Kuivat polttopuut ja untuvamakuupussit ovat arvossaan.
Kaikilla ei riitä varautumiseen voimia eikä taitoja. Paikallisviranomaisten on syytä laatia evakuointisuunnitelmat etenkin ikäihmisten ja yksin asuvien varalle.
Puhelinverkot eivät tosipaikassa välttämättä toimi. On oltava etukäteen paperilla, kuka kiertää koputtamassa minkäkin asunnon ja talon oveen.
Tätä tarkoittaa se kuuluisa suomalainen resilienssi, jota maailmalla kovin ihastellaan.
Suomeksi voisimme puhua sisusta ja selviytymisestä.


Vakavat ajat eivät tarkoita, että naapureita täytyy alkaa kytätä ja kyräillä.
Pikemminkin voima syntyy yhteisöllisyydestä.
Hyökkäyssodan julmuuksilta ei pidä sulkea silmiään. Ukrainassa isovenäläiset nationalistit ovat paljastaneet kasvonsa.
Jos he harhaisesti ja historiaa väärentäen kuvittelevat jonkin alueen omakseen, he ovat valmiita tuhoamaan maan kriittisen infrastruktuurin.
Oman varautumisen rinnalla Suomen on jatkettava Ukrainan aseistamista ja autettava ukrainalaisia saamaan lämpöä ja vettä.


 
Täällä poliisin edustaja pyytää kansalaisia ilmoittamaan matalalla kynnyksellä epäilyttävistä drone- ja muista havainnoista kriittisen infran lähistöllä. Kyllähän tässä alkaa vähitellen olla ilmassa Suuren Urheilujuhlan tuntua jo..
Se kuuluisa harmaa vaihe :censored:
*suu vaahdoten* Jokomennähänjokomennähänjokomennähän?! :camo::uzi:
Kuulemma on pitänyt sitoa Pohjanmaan poikia puuhun kiinni, etteivät ne lähde ennen aikojaan..jpg
 
HS :
HELSINGIN yliopiston Seismologian instituutti havaitsi viime viikon torstaina neljä räjähdystä Suomenlahdella.
Räjähdykset paikantuvat Venäjän aluevesille, noin 40 kilometriä Viipurista lounaaseen. Räjähdykset tapahtuivat kello 12.35, 14.02, 17.54 ja 18.33. Räjähdyksistä uutisoi aiemmin Ilta-Sanomat. Venäläinen televisioasema Channel 47 uutisoi havainnoista jo perjantaina.
 
Onko tämä hävinnyt kokonaan uutisvirtaan, kun en ole tällaista huomannut ollenkaan mistään tiedotusvälineestä?
Edit Tuli jonkun syyn vuoksi tummemmalla sävyllä..
 
Onko tämä hävinnyt kokonaan uutisvirtaan, kun en ole tällaista huomannut ollenkaan mistään tiedotusvälineestä?
Edit Tuli jonkun syyn vuoksi tummemmalla sävyllä..

Hyvin näkyy häviävän. Mistä lie kyse?
 
Back
Top