Itämeren turvallisuustilanne

Jotenkin kummalta tuntuu, että länsimaissakin koko ajan lisätään kaikenlaisia liikkumisrajoituksia, laajennetaan tiedustelutoimintaa tarkoituksena rekisteröidä ihmisten mielipiteet ja elämäntavat ja aina vaan herkemmin otetaan yhteyttä viranomaisiin jos nähdään jonkun tekevän jotakin poikkeavaa.

Voi kysyä, että onko tällainen ihan oikeasti tarpeellista. Turvallisuusuhkia oli ennenkin, mutta niiden kanssa pärjättiin ilman tällaista epäluuloisuuden, valvonnan ja ilmiantojen kulttuuria.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Jos on vene käytössä, niin silloin tosiaan voi mennä pällistelemään laiturissa seisovia laivoja vaikka kuinka läheltä.
Ei voi. Satama-alue on kieltoaluetta mereltäkin käsin. Et sä voi esim. ajella vuosaaren satamaan manoceeraavien laivojen väliin ajelemaan. Tai voi mutta lähtö tulee aika äkkiä. Satama-alueella on kuvaaminen kielletty ja liikkuminen rajoitettu siellä työskenteleville.
 
En tiedä, onko oikea ketju, mutta näitä venäläisten lomakyliä on aika erikoisissa paikoissa.
Karjalan Pyhäjärvellä pystyy sotilaita tuomaan vaikka veneellä kyseiseen lomakylään.
Toki rajavartio huomaisi asian, jos veneellä tullaan.
Kiitettävää aktiivisuutta paikallisilta kuitenkin (y)
Mökit ja tontti ovat nyt – 600 000–700 000 euron arvoisten kauppojen jälkeen – kahden varakkaan suomalaisperheen omistuksessa. Alueella hyvin tunnetut omistajat halusivat pysyä anonyymeinä kommenteissaan.

Keskeisin ostomotiivimme oli se, että mökit oli jo korkea aika saada suomalaisomistukseen. Mökkikylä oli ollut jo aikansa myynnissä, ja me halusimme varmistaa, että se myös päätyy suomalaisomistukseen. Jatkossa mökit ovat vain yksityiskäytössä, omistaja kertoo.
 
En tiedä, onko oikea ketju, mutta näitä venäläisten lomakyliä on aika erikoisissa paikoissa.
Karjalan Pyhäjärvellä pystyy sotilaita tuomaan vaikka veneellä kyseiseen lomakylään.
Toki rajavartio huomaisi asian, jos veneellä tullaan.
Nyt kun konsulaatit alkaa häipyä ryssältä olisi toi seuraava. Selvittää miksi ryssä omistaa lomakyliä ja kiinteistöjä varikkojen ja tukikohtien läheisyydestä. Alueellehan saa piilotettua komppanian varusteet ja jos olet tuonut ne diplomaatti autolla ei sitä saa kukaan edes tarkastaa. Sitten vaan turisteina sotilaat paikalle ja ullatus. Täysin varustettu komppania kilometrin päässä meidän lentotukikohdasta.

Joku sanoo että ei sillä ole menestysmahdollisuuksia ilman huoltoa. Ryssä voi uhrata maahanlasku pataljoonan tai vieläkin isomman osaston tietoisesti, jos sillä saavutetaan merkittävää hyötyä. Se on länsimaissa ollut vaikea ymmärtää ettei ihmishenhillä ole arvoa siellä ja jopa sotilaat mennet vipuun näissä.
 
Voi kysyä, että onko tällainen ihan oikeasti tarpeellista. Turvallisuusuhkia oli ennenkin, mutta niiden kanssa pärjättiin ilman tällaista epäluuloisuuden, valvonnan ja ilmiantojen kulttuuria.

Turvallisuutta missä tahansa asiassa rakennettaessa on aina tämä sama dilemma; mihin asetetaan rajat? Se pitää erikseen harkita ja tehdä päätös jokaisessa hankkeessa erikseen.
Satamien turvallisuutta uusittaessa päädyttiin ISPS säädösten mukaisesti , siinä syntyi eräänlainen yhteinen päätös kansainvälisesti niiden kesken ketkä on mukana.

Kaiken saa todella turvalliseksi laittamalla kaikki kiinni ja valvontaan. Siinä on kuitenkin hankaluus, että mikään ei sitten liiku. Logistiikka kuitenkin perustuu siihen että ihmiset ja tavarat liikkuu. Sopiva raami saavutetaan sillä että haetaan riittävän tarkka turvallisuustaso jolla sitten toimitaan sujuvasti. Totta on että kaikkea ei voi tilkitä eikä 100% ole edes tarkoituskaan.

.
 
Ei voi. Satama-alue on kieltoaluetta mereltäkin käsin. Et sä voi esim. ajella vuosaaren satamaan manoceeraavien laivojen väliin ajelemaan. Tai voi mutta lähtö tulee aika äkkiä. Satama-alueella on kuvaaminen kielletty ja liikkuminen rajoitettu siellä työskenteleville.

En tiedä onko isojen satamien satama-altaissa jokin erillinen rajoitus merenkululle, mutta ei ainakaan pienemmissä paikoissa laiturien edustalla mitään sellaista ole, ja moni suosittu venereitti kulkee ihan satamalaitureiden editse.

Kuvaamista ei voi kieltää niin kauan kuin kuvaaja tai lennokki yms. on sellaisella alueella joka on sallittua liikkumiselle, eli esim. vedessä, ilmassa tai aidan takana.
 
En tiedä onko isojen satamien satama-altaissa jokin erillinen rajoitus merenkululle, mutta ei ainakaan pienemmissä paikoissa laiturien edustalla mitään sellaista ole, ja moni suosittu venereitti kulkee ihan satamalaitureiden editse.

Kuvaamista ei voi kieltää niin kauan kuin kuvaaja tai lennokki yms. on sellaisella alueella joka on sallittua liikkumiselle, eli esim. vedessä, ilmassa tai aidan takana.
Veneestä ei kuitenkaan pääse käsiksi lastiin eikä kuljetusyksiköihin. 9/11 iskujen jälkeen haluttiin estää terroristeilta mahdollisuus ujuttaa lastin sekaan sinne kuulumattomia kepposia.

Samasta syystä matkatavaran ja rahdin käsittelyä valvotaan lentokentillä erityisen tarkkaan.
 
En tiedä onko isojen satamien satama-altaissa jokin erillinen rajoitus merenkululle, mutta ei ainakaan pienemmissä paikoissa laiturien edustalla mitään sellaista ole, ja moni suosittu venereitti kulkee ihan satamalaitureiden editse.

Kuvaamista ei voi kieltää niin kauan kuin kuvaaja tai lennokki yms. on sellaisella alueella joka on sallittua liikkumiselle, eli esim. vedessä, ilmassa tai aidan takana.
Ei vedessä liikkuminen ole sallittu sataman vesialueella. Satamajärjestys määrittää vesialueen koon joka kuuluu satamalle. Satama-alue ja julkisen väylän raja määritetään satamajärjestyksessä, joka perustuu lakiin. Väylänpidon vastuu on satamalla omalta vesialueeltaan. Poikkeustapauksissa julkinen väylä kulkee satama-alueella, jolloin Liikennevirasto on vastuussa julkisen väylän kunnossapidosta satamajärjestyksen alueella. Tällöin huvivene liikenne ei saa poistua väyläalueelta ja kuvaaminen on kielletty.

Käytännössä siis satamajärjestyksessä määritetyllä vesialueella liikkuminen ja valokuvaaminen on kielletty. Sataman vesialue on alue, jossa alusta manoveerataan tai jossa se voi ankkurissa odottaa pääsyä satamaan. Usein nämä ankkurointialueet ovat erillään itse satama-alueesta, jolloin ne ovat virallisia ankkurointi alueita ja Vessel trafic service(VTS) koordinoi niiden käyttöä.
 
Ei vedessä liikkuminen ole sallittu sataman vesialueella. Satamajärjestys määrittää vesialueen koon joka kuuluu satamalle. Satama-alue ja julkisen väylän raja määritetään satamajärjestyksessä, joka perustuu lakiin. Väylänpidon vastuu on satamalla omalta vesialueeltaan. Poikkeustapauksissa julkinen väylä kulkee satama-alueella, jolloin Liikennevirasto on vastuussa julkisen väylän kunnossapidosta satamajärjestyksen alueella. Tällöin huvivene liikenne ei saa poistua väyläalueelta ja kuvaaminen on kielletty.
Kuka tätä huviveneiden väyläalueella pysymistä sitten käytännössä valvoo ja puuttuu asiaan jos veneitä liikkuu väärissä paikoissa?
 
Ei vedessä liikkuminen ole sallittu sataman vesialueella. Satamajärjestys määrittää vesialueen koon joka kuuluu satamalle. Satama-alue ja julkisen väylän raja määritetään satamajärjestyksessä, joka perustuu lakiin. Väylänpidon vastuu on satamalla omalta vesialueeltaan. Poikkeustapauksissa julkinen väylä kulkee satama-alueella, jolloin Liikennevirasto on vastuussa julkisen väylän kunnossapidosta satamajärjestyksen alueella. Tällöin huvivene liikenne ei saa poistua väyläalueelta ja kuvaaminen on kielletty.

Käytännössä siis satamajärjestyksessä määritetyllä vesialueella liikkuminen ja valokuvaaminen on kielletty. Sataman vesialue on alue, jossa alusta manoveerataan tai jossa se voi ankkurissa odottaa pääsyä satamaan. Usein nämä ankkurointialueet ovat erillään itse satama-alueesta, jolloin ne ovat virallisia ankkurointi alueita ja Vessel trafic service(VTS) koordinoi niiden käyttöä.

Lainsäädäntö ei tunne käsitettä satamajärjestys. Mistä siis tarkemmin on kyse?

Valokuvauskielto yleisölle avoimella alueella (missä siis kuka tahansa saa liikkua vesillä tai jäällä ilman erillisen luvan pyytämistä) vaatisi sen, että asiasta olisi säädetty lailla. Yksityisen organisaation oma sääntö ei tähän riitä.

Satama-alueista missä on vilkasta huviveneliikennettä laituriin kiinnitettyjen laivojen läheltä tulee mieleen esim. Oulu, Vaasa, Kaskinen ja Rauma. Tai ääritapauksena Mustolan satama Saimaan kanavalla.
 
Lainsäädäntö ei tunne käsitettä satamajärjestys. Mistä siis tarkemmin on kyse?

Valokuvauskielto yleisölle avoimella alueella (missä siis kuka tahansa saa liikkua vesillä tai jäällä ilman erillisen luvan pyytämistä) vaatisi sen, että asiasta olisi säädetty lailla. Yksityisen organisaation oma sääntö ei tähän riitä.

Satama-alueista missä on vilkasta huviveneliikennettä laituriin kiinnitettyjen laivojen läheltä tulee mieleen esim. Oulu, Vaasa, Kaskinen ja Rauma. Tai ääritapauksena Mustolan satama Saimaan kanavalla.
 

According to RTL research, there are clear indications that Russians played a role in the sabotage of the gas pipelines in the Baltic Sea. There is a Russian lead to the sailing yacht "Andromeda", on which German investigators previously suspected a Ukrainian demolition squad. For the CDU politician Kiesewetter it is clear: "Russia was involved in this attack."
 
Mikähän tapaus tämä on - en ole uutista ilmatilaloukkauksesta tai pakkolaskusta nähnyt. Suoraan Helsinkiä kohti ja laaaaja karros Suomen mantereen ylle.

Katso liite: 81846



Nykytilanteessa varmasti sykettä nostattava tapaus , kuka tornissa ja muualla näitä asioita päivystää.. " Mayday mayday Helsinki tower, this is Aeroflot, we need to emergency landing , technical failure one engine left.. 225 person on plane. Must emergency landing now .." Sitten jännitetään miten tilanne kehittyisi..
 
Back
Top