Kun laittaa googleen hauksi "harjavallan voimalaitos drone" niin löytyy ties kuinka paljon kuvia ja videoita. Paikkaa tuntemattomille tiedoksi, että tuo padon päällä kulkeva tie on kaikille avoin maantie.
Ihan hienoja videoita, ei siinä mitään.
Ohijuoksutukset ovat komeita, ja houkuttelevat kuvaajia. Ei se tietenkään sulje pois sitä, että joku voisi olla kiinnostunut vesivoimakohteesta myös panostusmielessä tai Iskender-mielessään. Ohjuksia ei kuitenkaan riitä joka tönölle. Ukrainaan ammuttiin ensi hyökkäys-yönä noin 1000 ohjusta. Ei piisannut.
Enemmän mietin, miksi sabotööri kuvaisi, kun kuvia jo on.
Kuvaa tarvitaan tietenkin kohteen esittelyyn tuhoojaryhmälle. Miksipä ei jossain vanjan spetsnats-ryhmyri voisi työntää videotykillä kankaalle rainaa eli suomalaisen amatöörikuvaajan YouTubeen laittamaa videota, osoittaa sitä karttakepillä ja jakaa ohjeita. Toverit, tjässä on kjohteemme, fascistien vojmala...
Hyödyllisempiä niille suunnitelmille olisivat tietysti kantavuuskertoimet, jotka ovat laskettavissa jos eivät suoraan löydettävissä. Yleensä tosiaan löytyvät avoimista lähteistä. Kuten kaikkien suomalaisten rakennusten sijainnit ja kuvatkin.
Enemmän minä mietin droonien elektronista puolta. Mihin ne kykenevät? Tämä on mielenkiintoinen puoli.
Koko juttu on tässä vaiheessa vähän kuin tuon venäläisten hankkimien kiinteistöjen kanssa. Moni mietti, että mitä helkkaria joillakin tyhjillä kämpillä ja rakennuksilla voi tehdä. Tiedettiin vain, että metodisesti hankkivat kämppiä. Minulla oli siitä aavistus, mutta aika monen kanssa sai väitellä.
Mahdollisesti se sama porukka, jolle on korvamerkitty joku kohde, myös käy sen itse tutkimassa, riippumatta siitä, onko siitä kuvaa ennestään ja minkä verran. Siksi pörräämiseen kannattanee suhtautua vakavasti. Tosipaikan tullen olisi vielä mukava päästä ajoissa kohteen lähelle kamojen kanssa, näkösuojaan ja sadesuojaan. Vaikka omaan kerrostaloon. Vähän jäähtyäkin.