Itämeren turvallisuustilanne

Latvia ja Viro tilasivat Saksasta IRIS-T järjestelmiä noin 600 miljoonalla. Ei mainittu onko tuo 600 miljoonaa pelkästään Latvian osuus, mutta luultavasti.
 
Ja Hankoniemen eteläpuolella toiseen suuntaan ainakin Royal Navyn Type 23 fregatti.

Sanotut laivasto-osastot päässeet pelipaikoille selvästikin.

 
"NEWNEW STAR is a sister ship of the anchor plower Newnew Polar Bear."

Saman varustamon omistama alus, mutta ei sisaralus. Kontteja mahtuu tuplaten sen mitä Newnew Polar Beariin.

Onko ankkureitakin tuplaten?

En itse usko, että tekisivät noilla laivoilla nyt mitään. Luulen ryssän antavan homman rauhoittua ja antaa meidän luulla itseämme vainoharhaisiksi. Seuraavaksi katkeaakin sitten tietoliikenneyhteyksiä tai vedenalaisia putkia jollakin aivan uudella tavalla, mahdollisesti sukellusvenettä käyttäen.

Niin tyhmäksi en ryssää usko, että se käyttäisi samoja laivoja kuin viimeksi kun niitä vielä seurataan.
 
Onko ankkureitakin tuplaten?

Ei sentään. Ankkurit ketjuineen ovat vain hieman isompia. Lisäksi laivassa on kiinteälapainen potkuri, joten se soveltuu edellistä kävijää huonommin minkäänlaiseen ankkurin laahaamiseen. Se on ikään kuin polttomoottoriauto, jossa on vain yksi (iso) vaihde.

Veikkaanpa, että jonkin aikaa jaksetaan vielä vouhottaa kiinalaisista konttilaivoista aina, kun sellainen ilmestyy taivaanrantaan, mutta ajan myötä uutuudenviehätys katoaa kun mitään ei tapahdu. Mikäli jotain jäynää vielä tehdään, se tehdään eri tavalla.

Sevmorputin roolista tässä hässäkässä taas on keskusteltu aiemminkin ja toistaiseksi putki- ja kaapelivaurioiden päätutkintalinja kohdistuu tiettyyn kiinalaiseen konttilaivaan. Itse en jaksa vallitsevien todisteiden valossa uskoa, että neukkujen atomi-ihmeellä olisi tässä minkäänlaista "kakkosmiehen" roolia. Se tulee ja menee oman aikataulunsa mukaan, vaikkei valtion raskaasti tukemassa toiminnassa ole taloudellisessa mielessä järjen hiventäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top