Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En osaa kertoa syytä sille, miksi jotkut lennot näkyvät pelkästään tuolla ADS-B Exchange sivulla eikä FlightRadarissa. On vain oma havainto, että nuo Rajan lennot sekä esimerkiksi ambulanssihekojen lennot eivät tuppaa näkymään FlightRadarissa. Molemmat palvelut perustuvat ymmärtääkseni signaaliin, jonka lentokone tai helikopteri lähettää ja Flightradarissa signaalit saadaan nimenomaan harrastajien ylläpitämistä vastaanottimista. ADS-B Exchange sivulta löytyy iso kasa asetuksia, joilla voi esimerkiksi suodattaa lentoja. Itse laitan päälle sekä Military, PIA että LADD filterit päälle, jolloin on helppo bongailla ne mielenkiintoisimmat lennot. Älkää kysykö mitä noi PIA ja LADD on mutta esimerkiksi Lasai Aviationin ARTEMIS koneet eivät näy kun pelkkä Military on valittu vaan vaatii tuon LADD:n.

 
Kiitos.
Näyttävät olevan keinoälyn mukaan lähinnä tarkkuus / raja-arvoasetuksia. Varmaan siksi antavat enemmän tietoa epäselvissäkin tapauksissa.
Toisiotutkan PIA (Plot Information Area) ja LADD (Lowest Acceptable Data Density) ovat ilmailututkajärjestelmien ominaisuuksia.

1. **PIA (Plot Information Area)**: Tämä liittyy tutkan kykyyn tunnistaa ja seurata kohteita. PIA määrittelee alueen, jossa tutka yrittää tunnistaa kohteet ja erottaa ne toisistaan. Se voi olla esimerkiksi alue, jossa lentokoneen odotetaan ilmestyvän tutkanäytölle.

2. **LADD (Lowest Acceptable Data Density)**: Tämä liittyy tutkan suorituskyvyn ylläpitoon ja tietojen laatuun. LADD kuvaa alhaisinta hyväksyttävää tietotiheyttä, jonka tutka pystyy tuottamaan luotettavasti. Jos tietotiheys laskee tämän rajan alle, tutkan havainnot voivat olla epäluotettavia tai puutteellisia.
 
En osaa kertoa syytä sille, miksi jotkut lennot näkyvät pelkästään tuolla ADS-B Exchange sivulla eikä FlightRadarissa. On vain oma havainto, että nuo Rajan lennot sekä esimerkiksi ambulanssihekojen lennot eivät tuppaa näkymään FlightRadarissa. Molemmat palvelut perustuvat ymmärtääkseni signaaliin, jonka lentokone tai helikopteri lähettää ja Flightradarissa signaalit saadaan nimenomaan harrastajien ylläpitämistä vastaanottimista. ADS-B Exchange sivulta löytyy iso kasa asetuksia, joilla voi esimerkiksi suodattaa lentoja. Itse laitan päälle sekä Military, PIA että LADD filterit päälle, jolloin on helppo bongailla ne mielenkiintoisimmat lennot. Älkää kysykö mitä noi PIA ja LADD on mutta esimerkiksi Lasai Aviationin ARTEMIS koneet eivät näy kun pelkkä Military on valittu vaan vaatii tuon LADD:n.

ADS-B dataa kerätään harrastelijoiden toimesta ja sitten eri välityspalvelujen kautta niitä esitetään. Joissain maissa on viranomais ja lakirajoitteita ADS-B datalle. Flightradar on Ruotsalainen joten EU alueella lienee maa joka rajoittaa sotilasliikenteen näkymista. Flightradar joutuu tätä noudattamaan. ADB-S Exchangesta en pikaisesti löytänyt maata missä se toimii.
 
Venäjällä käytetään opetuksessa Suomen karttaa jossa Suomelta on Lappi ja osa Itä-Suomea ryöstetty. Rajalinja menee Joensuun ja Nurmeksen välistä Raahen ja Oulun välille. Tätä on tapahtunu jo vuonna 2016.
 
ISW: Venäjä voi pohjustaa toimia Baltiaa ja Suomea vastaan puhumalla venäläisten suojelusta ja natseista
Yhdysvaltalainen ajatuspaja ISW arvioi, että Venäjä saattaa pyrkiä muokkaamaan maaperää mahdolliselle tulevalle aggressiolle Baltiassa ja muissa Nato-maissa kuten Suomessa käyttämällä tekosyynä ”venäläisten suojelemista” kyseisissä maissa.

Kreml voi väittää myös, että sen toimissa olisi kyse ihmisten suojelemista ”natsipolitiikalta”, ISW uskoo.

Sen mukaan Venäjän presidentti Vladimir Putin on pitkään pyrkinyt rakentamaan Venäjälle ideologiaa, jota voi käyttää vastakkainasettelussa lännen kanssa.

Kreml voi lisääntyvissä määrin käyttää samaa retoriikkaa kuin Ukrainassa. Venäjä on yrittänyt uskotella, että se taistelee Ukrainassa natsismia vastaan.

Yle
 
Venäjällä käytetään opetuksessa Suomen karttaa jossa Suomelta on Lappi ja osa Itä-Suomea ryöstetty. Rajalinja menee Joensuun ja Nurmeksen välistä Raahen ja Oulun välille. Tätä on tapahtunu jo vuonna 2016.

Tottahan se aivopesu ja ryssä stronk asenne aloitetaan lapsille jo varhain. Eihän ne muuten tunne olevansa ryssiä.


Valheellinen rajalinja myötäilee vesistöjä pitkin etupäässä.
 
ISW: Venäjä voi pohjustaa toimia Baltiaa ja Suomea vastaan puhumalla venäläisten suojelusta ja natseista
Yhdysvaltalainen ajatuspaja ISW arvioi, että Venäjä saattaa pyrkiä muokkaamaan maaperää mahdolliselle tulevalle aggressiolle Baltiassa ja muissa Nato-maissa kuten Suomessa käyttämällä tekosyynä ”venäläisten suojelemista” kyseisissä maissa.

Kreml voi väittää myös, että sen toimissa olisi kyse ihmisten suojelemista ”natsipolitiikalta”, ISW uskoo.

Sen mukaan Venäjän presidentti Vladimir Putin on pitkään pyrkinyt rakentamaan Venäjälle ideologiaa, jota voi käyttää vastakkainasettelussa lännen kanssa.

Kreml voi lisääntyvissä määrin käyttää samaa retoriikkaa kuin Ukrainassa. Venäjä on yrittänyt uskotella, että se taistelee Ukrainassa natsismia vastaan.

Yle
Missä on Suomen median vastaavat kirjoitukset joissa järjestelmällisesti kumotaan valheena jokainen ryssän hybridi-kusetus-uutinen? Siis järjestelmällisesti jokaiseen lyhyt kumoaminen.

YLE Novosti ryssän kilellä ensisijaisena torjuntakanavana ja laaja levitys.

Nyt ei käy se että ollaan hiljaa eikä kommentoida. Vastinetta kenttään !

.
 
Sitten kun mukulat kasvavat alkavat ihmetellä, että koulussa opetettiin että raja menee tuossa mutta se meneekin tuossa. Eli Suomi miehittää Venäjän aluetta. Peli on pitkää kun puhutaan Kiinan ja Venäjän pelaamasta pelistä.
 
Venäjällä käytetään opetuksessa Suomen karttaa jossa Suomelta on Lappi ja osa Itä-Suomea ryöstetty. Rajalinja menee Joensuun ja Nurmeksen välistä Raahen ja Oulun välille. Tätä on tapahtunu jo vuonna 2016.
Aika huonosti tehty kartta, kun nykyraja näkyy tuossa vielä.
17aa95a124a955ab15f24e91f4249324.jpg
 
En osaa kertoa syytä sille, miksi jotkut lennot näkyvät pelkästään tuolla ADS-B Exchange sivulla eikä FlightRadarissa. On vain oma havainto, että nuo Rajan lennot sekä esimerkiksi ambulanssihekojen lennot eivät tuppaa näkymään FlightRadarissa. Molemmat palvelut perustuvat ymmärtääkseni signaaliin, jonka lentokone tai helikopteri lähettää ja Flightradarissa signaalit saadaan nimenomaan harrastajien ylläpitämistä vastaanottimista. ADS-B Exchange sivulta löytyy iso kasa asetuksia, joilla voi esimerkiksi suodattaa lentoja. Itse laitan päälle sekä Military, PIA että LADD filterit päälle, jolloin on helppo bongailla ne mielenkiintoisimmat lennot. Älkää kysykö mitä noi PIA ja LADD on mutta esimerkiksi Lasai Aviationin ARTEMIS koneet eivät näy kun pelkkä Military on valittu vaan vaatii tuon LADD:n.

Viime kesänä Bidenin tullessa Helsinkiin Air Force One näkyi koko matkan ADB-S Exchangessa, Fr24:ssä ei lainkaan. Perässä tulut C-32 näkyi koko matkan molemmissa.
 
Olen eri mieltä tuosta geostragisesta muutoksesta nato jäsenyyden jälkeen. Mielestäni pohjoinen on ollut ja tulee olemaan tärkeä painopiste Venäjälle mutta myös Kiinalle riippumatta siitä onko Suomi Naton jäsen vai ei. Venäjä ei voisi ottaa missään olosuhteessa riskiä pohjoisessa. Nato siis vahvisti turvallisuutta koska kaikissa sotilaallisissa skenaarioissa uskoisin pohjoisen Suomen olevan ja olleen mukana tavalla tai toisella.
 
Jos iskuja alkaa tulla lähemmäksi Suomea esimerkiksi Primorskiin (50km rajasta) tai Vysotskiin Viipurissa (30 km), niin se on vain ajan kysymys kun ensimmäinen puikko harhautuu Suomeen.

Tässä päästään heti tärkeän äärelle. Eli suojataanko Nasamsilla Lappeen ranta vai Haminan suurkaupunkialuetta. Kotkakin ehkä kisassa mukana?

Jatkot Itämeriketjuun.

Kai meillä on tässä vaiheessa kalustoa suojata nuo kaikki jos katsotaan tarpeelliseksi. Imatra myös vaaravyöhykkeellä.

Tässä mietin, että jos Ukrainan droneiskuja tosiaan alkaisi tulemaan Viipurin alueelle, niin voisiko ryssällä olla munaskua "harhauttaa" S-400:ia tarkoituksella Suomen puolelle? Vetoaa vahinkoon/toimintahäiriöön ja osoittaa syyttävällä sormella Suomen tukemaa Ukrainaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top