Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikäs niillä on maalialueena? Tuo Mäkiluoto ei ainakaan oikein tunnu mahdolliselta, ellei ne osaa ampua kunnon banaanipotkulla. Matkaa tulisi 37km.

En löytäny väylävirastolta mitään varotusaluetta merialueelle, mutta ehkä en osannu kattoa..

On tuo muuten erikoista jotta vilkkaimmalla meri- ja ilmailu-alueella ammutaan koeammunnat... Pohjammaalta vois ampua vaikka ruottinpuolelle eikä kukaan noteeraisi :)
Katajaluodossa (-lta) ammutaan mereen ja iskemät mitataan lentoratatutkalla sekä tähystämällä luodoilta (lienee torneja paikoitellen mittausta varten). Ampuma-aluetta valvotaan tutkalla ja silmämääräisesti, jottei alueella ole vaaraan joutuvaa liikennettä ammuntojen aikana. Lentorajoitukset ovat luonnollisesti asetettu alueelle tarpeen mukaan koepäivinä. On olemassa karttoja, joihin ampuma-alue on merkitty. Jotain oheisen linkin tapaista, mutta koko ampuma-alueen pituudelta ihan värikkäällä karttapohjalla:

Katajaluoto on ollut rannikkotykistön vakituinen koeampuma-asema sotien jälkeen aina 2000 alkupuolelle saakka. Se yhdistettiin Niinisalon kanssa yhdeksi kokonaisuudeksi ja jatkuva koetoiminta Katajaluodossa (jatkuva miehitys) loppui. Katajaluodossa ammutaan pitkiä kantamia ja tehdään mahdollisesti muita kokeita, jos Pohjankankaalla ei rata riitä tai ei ole tarvittavia laitteita /rakenteita.

Koeammuntaa ja asetestausta varten vuosien saatossa rakennettua infraa lienee jonkunverran Katajaluodossa ja sopivilla luodoilla ampuma-alueen reunoilla, joten Pohjois Euroopan pisimmältä tykistöaseiden koeampumaradalta kuuluva pauke lienee ihan normaalia, tosin nykyisin ilmeisen harvinaista, kun ammunnat uutisoinnin arvoisesti esitetään, vaikka niistä on normaalit varotiedotteet julkaistu.

Ihan noteerattamatta eivät ole menneet puolustusvoimien ammunnat Pohjanmaallakaan:
 
Mikäs niillä on maalialueena? Tuo Mäkiluoto ei ainakaan oikein tunnu mahdolliselta, ellei ne osaa ampua kunnon banaanipotkulla. Matkaa tulisi 37km.

En löytäny väylävirastolta mitään varotusaluetta merialueelle, mutta ehkä en osannu kattoa..

Lehtikuvan savupatsaan perusteella ohjusammunnoilta tuo Katajaluodon koeammunta vaikuttaa, joten pieni banaanpotku ei varmaan ole poissuljettu. PV melutiedotteen mukaan vaara-alue 45km lounaaseen, oikea laita Kallbådan, joten punaiset alueesi ovat juurikin linjalla, tosin Kariluoto on jo liian sivussa. Siellä on varmaan joku tarkkailuasema ammunnoille tms.

Melutiedote löytyi PV sivuilta:

Katajaluodon ampuma-alue​

16.04.2024–25.04.2024


Katajaluoto, Suomenlahti
Puolustusvoimat ampuu tykistöaseilla Katajaluodolta 16. - 25.4.2024 päivittäin kello 9:30 - 20:00.
Vaarallinen alue on sektorissa , jonka oikea raja on Katajaluoto - Kallbådan ja vasen raja ulottuu 45 km etäisyydelle Kustaa Adolfin Kari - Länsiluoto -linjaa Katajaluodosta lounaaseen. Ammunnasta aiheutuu melua.
Ampuva joukko-osasto on Puolustusvoimien logistiikkalaitos.

Koska ampuva joukko-osasto on Logistiikkalaitos, niin oletettavasti jonkun uuden järjestelmän testi- tai vastaanottoammunnat on käynnissä. Joku tekninen peruste ampua Helsingin ja vilkkaimman meriväylän kupeessa luulisi olevan tai sitten on maailmantilanne huomioiden haluttukin herättää vähän huomiota ja järjestää samalla pieni voimannäytös.
 
Viimeksi muokattu:
oletettavasti jonkun uuden järjestelmän testi- tai vastaanottoammunnat on käynnissä. Helsingin ja vilkkaimman meriväylän kupeessa haluttukin herättää vähän huomiota ja järjestää samalla pieni voimannäytös.

Ehdottomasti on näin että näytökset kannattaa tehdä siellä missä on eniten silmiä tekemässä havaintoja. Helsingin edusta sopii hyvin sekä omille kansalaisille että vieraan valtion tarkkailijoille (y)
Hyvältähän tuollainen puikon vana näyttää ja pistää miettimään :)

.
 
Maalialueella notamit tänään FL580 saakka eli noin 20 kilometrin korkeuteen. Varpusia ilmassa?
 
Katajaluodossa (-lta) ammutaan mereen ja iskemät mitataan lentoratatutkalla sekä tähystämällä luodoilta (lienee torneja paikoitellen mittausta varten). Ampuma-aluetta valvotaan tutkalla ja silmämääräisesti, jottei alueella ole vaaraan joutuvaa liikennettä ammuntojen aikana.
Mitenkähän sukellusveneet? :sneaky:
 
Mitähän tuolla on testattu? Tuskin mitään IT-järjestelmää vilkkaalla lentoalueella, niin jääkö jäljelle enää sitten uudet MLRS puikot? Tosin miksihän niitä tuolla testataan vai onko kyseessä joku testi merimaaleihin? Kyllähän tuossa jonkin sortin voiman näyttö haiskahtaa "katsokaapa ryssät tätä!"
 
Mitähän tuolla on testattu? Tuskin mitään IT-järjestelmää vilkkaalla lentoalueella, niin jääkö jäljelle enää sitten uudet MLRS puikot? Tosin miksihän niitä tuolla testataan vai onko kyseessä joku testi merimaaleihin? Kyllähän tuossa jonkin sortin voiman näyttö haiskahtaa "katsokaapa ryssät tätä!"
IT ketjussa @Mikfin70 on vahvasti mlrs kannalla.
 
Mitähän tuolla on testattu? Tuskin mitään IT-järjestelmää vilkkaalla lentoalueella, niin jääkö jäljelle enää sitten uudet MLRS puikot? Tosin miksihän niitä tuolla testataan vai onko kyseessä joku testi merimaaleihin? Kyllähän tuossa jonkin sortin voiman näyttö haiskahtaa "katsokaapa ryssät tätä!"
Tuolla pystyy ampumaan selvästi kauemmaksi kuin Pohjankankaalla. Voiman esittely samalla ei liene tavoite vaan sivuvaikutus.
 
Mitenkähän sukellusveneet? :sneaky:
Kai pääkaupungin edustallakin on hydrofoneista rakennettu kuuntelujärjestelmä vetenalaisten vehkeitten valvontaan, joilla pinnanalaista liikennettä seurataan ja usein myös tunnistetaan äänispektristä. Se on kuulemma tunnistettavasti erilainen (yksilöllinen) jopa saman sarjan laivoilla/aluksilla. Tunnistukseen varmaankin tarvitaan joku vertailumittausdata, joita kerättäneen aina kun se on mahdollista (kohde tunnistettu ja näyte talletettu tuolloin). Arvelen myös, että Suomi ja Ruotsi ovat vaihtaneet datojaan ja nyt NATO-jäsenyyden myötä data-kirjastot kasvanevat ja tunnistuskyvyt paranevat.
 
Kai pääkaupungin edustallakin on hydrofoneista rakennettu kuuntelujärjestelmä vetenalaisten vehkeitten valvontaan, joilla pinnanalaista liikennettä seurataan ja usein myös tunnistetaan äänispektristä. Se on kuulemma tunnistettavasti erilainen (yksilöllinen) jopa saman sarjan laivoilla/aluksilla. Tunnistukseen varmaankin tarvitaan joku vertailumittausdata, joita kerättäneen aina kun se on mahdollista (kohde tunnistettu ja näyte talletettu tuolloin). Arvelen myös, että Suomi ja Ruotsi ovat vaihtaneet datojaan ja nyt NATO-jäsenyyden myötä data-kirjastot kasvanevat ja tunnistuskyvyt paranevat.
Eiköhän tuollainen GLMRS tai -er veriso käy varoituspaukusta. Laittaa vain jäykällä sytyksellä liikkeelle ja tähtää havaitun vettenalahisen kohdalle. Siinä saa sitten Nato kumppanit ihmetellä sukelluspaatin kuvaa M270:llan kyljessä :uzi:
 
Back
Top