Venäjän aselaivoiksi epäiltyjen alusten saattue on saapumassa Itämerelle
Välimerellä purjehtii kolmen sanktioidun venäläislaivan saattue kohti Suomenlahtea ja Pietaria.
Venäjän puolustusministeriön Ursa Major oli heinäkuun alussa vuonna 2022 Baltijskissa Kaliningradissa. KUVA: VITALI NEVAR / REUTERS
Jarmo Huhtanen HS
19:00
UKRAINAN sodan laineet lyövät yhä korkeammalle myös Itämerellä ja Suomenlahdella.
Näkyvänä esimerkkinä ovat asevoimien huoltoon ja salaisiin kuljetuksiin tarkoitetut Venäjän puolustusministeriön omistaman yhtiön laivat, joita on tulossa lisää Mustaltamereltä Itämerelle.
Välimerellä liikkuu parhaillaan kohti Gibraltaria kolme lännen sanktioimaa alusta, joita on epäilty aseiden ja sotilaskäyttöön tarkoitettujen polttoaineiden kuljetuksista Bosporinsalmen läpi.
Huonomaineisten alusten päämääränä on ais-tietojen mukaan nyt Suomenlahti ja Pietari, jonne niiden pitäisi saapua tämän kuun lopulla. Ais (automatic identification system) on tekninen turvallisuusjärjestelmä, joka kertoo alusten nimen ja sijainnin.
Pietariin on tällä hetkellä samassa saattueessa matkalla kaksi rahtilaivaa, Sparta IV ja Ursa Major, sekä tankkeri Yaz. Alusten on epäilty kuljettaneen Bosporinsalmen läpi sotatarvikkeita ja polttoainetta Mustaltamereltä Syyrian Tartusiin, jossa Venäjällä on laivastotukikohta.
HS KERTOI
helmikuun lopussa, että Venäjän puolustusministeriö on jo aikaisemmin siirtänyt kolme muuta lännen sanktioimaa kuljetus- ja logistiikkayhtiö Oboronlogistikan rahtilaivaa Mustaltamereltä Itämerelle Kaliningradin ja Pietarin väliseen liikenteeseen.
Oboronlogistika on Venäjän puolustusministeriön omistama yhtiö, joka on perustettu hoitamaan erityisesti Venäjän asevoimien kuljetuksia. Yhtiön mukaan se on ainoa yritys, joka saa kuljettaa Venäjän puolustusministeriön tavaraa Krimille, Kaliningradiin, Arktikselle ja Kuriilien saarille.
Yhtiö ei ole kertonut, miksi kolme sen normaalisti Mustallamerellä ja Välimerellä liikkuvaa alusta on tulossa juuri nyt Pietariin. On mahdollista, että alukset tuodaan Itämerelle Kaliningradin huollon vahvistamiseksi kuten aiemmatkin Oboronlogistikan alukset.
Toinen mahdollisuus on, että Venäjä joutuu nyt huoltamaan Syyriassa olevaa Tartusin-laivastotukikohtaansa Mustanmeren sijaan Itämereltä, koska kuljetukset Mustanmeren kautta ovat käyneet Ukrainan meridroonien hyökkäysten vuoksi liian vaarallisiksi.
Tähän tuntuisi viittaavan erityisesti Sparta IV:n ja Yazin viime viikkojen outo liikkuminen Välimerellä. Lisäksi venäläisten muistissa lienee viime elokuun alku, jolloin Yazin sisaralus tankkeri
Sig vaurioitui, kun se joutui ukrainalaisen meridroonin hyökkäyksen kohteeksi.
Ukrainan meridrooni hyökkäsi Sig-tankkerin kimppuun viime elokuussa Mustallamerellä. Ruutukaappaus Ukrainan asevoimien videosta.
SPARTA IV ja Ursa Major ovat Oboronlogistikan omistamia ja omilla nostureilla varustettuja noin 9 000 tonnin rahtilaivoja.
Yaz on noin 140-metrinen tankkilaiva, jonka omistaa pietarilainen Transpetrochart. Yritys on jo vuosia hoitanut Venäjän pimeitä polttoainekuljetuksia Mustallamerellä ja Välimerellä Sig- ja Yaz-tankkereilla.
Sparta IV:n ja Yazin liikkuminen Välimerellä on ollut viime viikkoina hyvin erikoista.
Alukset saapuivat yhdessä Mustaltamereltä Välimerelle viimeksi kuukausi sitten 12. helmikuuta. Sen jälkeen ne suuntasivat kohti Syyriaa, kunnes sulkivat tapansa mukaan ais-lähettimensä, minkä jälkeen niiden reittiä ei pysty seuraamaan julkisista lähteistä.
Alukset purkivat tuolloin todennäköisesti lastinsa Syyrian Tartusissa. Venäläisalusten seuraamisessa ais-sovelluksilla, kuten Marine Trafficilla, on kuitenkin syytä käyttää lähdekritiikkiä. Oboronlogistikan alusten tiedetään myös väärentäneen ais-tietojaan.
Seuraava ais-havainto venäläislaivoista on helmikuun 24. päivältä, jolloin ne kulkivat Rodoksen saaren eteläpuolella kohti Bosporinsalmea ja Mustaamerta. Seuraavana päivänä ne saapuivat Istanbulin edustalle, jossa ne odottivat pääsyä Mustallemerelle.
SITTEN tapahtui jotain erikoista, minkä syytä ei tiedetä. Kumpikaan aluksista ei mennyt Mustallemerelle, vaan 26. päivänä ne kääntyivät yllättäen takaisin Välimerelle.
Syynä voi olla se, että venäläisillä oli tietoa Ukrainan droonien liikkumisesta Mustallamerellä. Joka tapauksessa vain viikkoa myöhemmin Ukrainan droonit upottivat venäläisen sotalaiva Sergei Kotovin Kertšinsalmen lähellä.
Sparta IV ja Yaz kulkivat Välimerellä vanhaa reittiään takaisin Syyrian suuntaan, kunnes ais-tietoihin tulee jälleen katkos. Seuraava havainto aluksista on viime viikon tiistailta, jolloin ne purjehtivat Kreetan eteläpuolella kohti länttä.
Kaksikon mukaan oli liittynyt kolmas venäläisalus, Ursa Major, jonka toimintaa ovat tiukasti seuranneet Yhdysvaltain pakotteita valvovat viranomaiset. Aluksen viime aikojen liikkumisesta onkin hyvin vähän tietoja julkisissa lähteissä.
Maanantaina kolmikko oli jo Sardinian eteläpuolella. Ais-tietojen mukaan kaikkien kolmen aluksen määränpää on Pietari. Nopeimman eli Sparta IV:n arvioidaan saapuvan Pietariin kahden viikon päästä tiistaina.