Itämeren turvallisuustilanne

Ei millään muotoa uutta, tästä oli isosti Suomessakin juttua kun pappeja vihitään Venäjällä:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009857159.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009876107.html

Syy tähän on se että naispappeutta vastustavia ei vihitä Suomessa joten käydään Venäjällä. No voi arvata mihin suuntaan nuo ovat sitten uskollisia kun eivät kuulu Suomen ev.lut. kirkkoon. Ukrainassahan on ollut sama tilanne, tosin ortodoksikirkon kanssa, paljon on löytynyt myyriä patriarkka kirilin alaisuudesta.
Tosin Venäjä on aika lailla vainonnut ja rajoittanut itsekin tuota Inkerin kirkkoa, kun ovat luterilaisia ja pääosin suomalaistaustaisia, siis "ruotsalaisia". Liberaalimedia ei ymmärrä uskontoa, niin heille tuo on ihan sama asia kuin Venäjän ortodoksinen kirkko.

Joo, olen tietoinen tuosta Suomen jutustakin, hyvin mahdollista, että noiden joukossa on Venäjän vakoojia. Suomesta taisi jotain noottiakin tulla tuosta asiasta kirkolliskoukoukselta tms. mutta en ihan tiedä onko se mihinkään johtanut. Ukrainan juttu nyt pitäisi kaikilla aktiivisesti seuraavilla olla tiedossa.
Kyseessä oli ennen kaikkea Suomen luterilaisen kirkon sisäinen valtakamppailu, sillä osa konservatiivisemmasta papistosta haluaisi sallia kieltäytymisen naispappien kanssa messun toimittamisesta (kuten alkuperäisessä päätöksessä naispappeudesta oli), mutta ei uskalla sanoa sitä ääneen, koska se tietäisi kilometritehdasta. Inkerin kirkko on 1700-1800-lukulaisine kirkkojärjestyksineen ollut keino tuon kanavoimiseen äärimmäisessä laidassa, koska Inkerin kirkko ei salli naispappeutta ja on muutenkin hyvin vanhoillinen.

Nykyisen sovun mukaanhan Inkerin kirkko ei toimi samalla tavalla Suomessa kuin esim. Venäjän ortodoksinen kirkko toimii (Inkerissä vihityt papit saavat toimia apulaisina Suomen luterilaisissa seurakunnissa kutsuttuina), koska luterilaisilla kirkoilla on sopimukset yksinoikeuksista valtakuntiensa alueeseen. Tämä pikemminkin hämärtää sitä todellista toimijaa, eli Venäjän ortodoksista kirkkoa, jolla on seurakunta/seurakuntia Suomessa heille, jotka eivät halua kuulua Suomen ortodoksiseen kirkkoon. @Maidan onkin kertonut hyvin näistä Moskovan patriarkaatin seurakuntien sekoiluista aiemmin.
 
Tosin Venäjä on aika lailla vainonnut ja rajoittanut itsekin tuota Inkerin kirkkoa, kun ovat luterilaisia ja pääosin suomalaistaustaisia, siis "ruotsalaisia". Liberaalimedia ei ymmärrä uskontoa, niin heille tuo on ihan sama asia kuin Venäjän ortodoksinen kirkko.


Kyseessä oli ennen kaikkea Suomen luterilaisen kirkon sisäinen valtakamppailu, sillä osa konservatiivisemmasta papistosta haluaisi sallia kieltäytymisen naispappien kanssa messun toimittamisesta (kuten alkuperäisessä päätöksessä naispappeudesta oli), mutta ei uskalla sanoa sitä ääneen, koska se tietäisi kilometritehdasta. Inkerin kirkko on 1700-1800-lukulaisine kirkkojärjestyksineen ollut keino tuon kanavoimiseen äärimmäisessä laidassa, koska Inkerin kirkko ei salli naispappeutta ja on muutenkin hyvin vanhoillinen.

Nykyisen sovun mukaanhan Inkerin kirkko ei toimi samalla tavalla Suomessa kuin esim. Venäjän ortodoksinen kirkko toimii (Inkerissä vihityt papit saavat toimia apulaisina Suomen luterilaisissa seurakunnissa kutsuttuina), koska luterilaisilla kirkoilla on sopimukset yksinoikeuksista valtakuntiensa alueeseen. Tämä pikemminkin hämärtää sitä todellista toimijaa, eli Venäjän ortodoksista kirkkoa, jolla on seurakunta/seurakuntia Suomessa heille, jotka eivät halua kuulua Suomen ortodoksiseen kirkkoon. @Maidan onkin kertonut hyvin näistä Moskovan patriarkaatin seurakuntien sekoiluista aiemmin.
Jep. Jotain asiasta itsekin tiedän, eli voin vahvistaa asian. Hyvä kirjoitus.

Venäjällä on lonkeronsa monessa paikassa, mutta pääosin Inkerin kirkko on enemmänkin venäjän viranomisten hampaissa ja jopa vainon alla kuin valtiollinen työkalu. Voihan siellä silti olla joku yksittäinen toimija seassa, mutta isossa kuvassa kyseessä on aika lailla vastakohta ortodoksien touhuille.
 
40km Pietarista on vielä syvällä Venäjän puolella Itämerellä, mutta silti sielläkin nyt ammutaan. Voisiko olla, että ryssä laajentaisi tulevaisuudessa ilmapuolustustaan lännemmäs ja tämähän tietysti nostaisi riskiä ampua jotain muutakin alas kuin ukrainalaisia lennokkeja?

Venäjän ilmatorjunta ampui alas lennokin Suomenlahdella​

Venäjän ilmatorjunta ampui alas lennokin Suomenlahdella lauantai-iltana.

Asiasta kertoi muun muassa Venäjän Karjalan alueen verkkojulkaisu Daily Karelia.

Julkaisun mukaan lennokki ammuttiin alas noin 40 kilometrin päässä Pietarista Lomonosovin alueella Suomenlahden etelärannikolla illalla puoli kahdeksan aikaan.

Julkaisun saamalla videolla näkyy räjähdys yönmustalla taivaalla.

Leningradin alueen kuvernööri Aleksandr Drozdenko sanoi, että lennokki ei aiheuttanut henkilövahinkoja eikä muutakaan tuhoa.

Viranomaiset epäilevät, että lennokki oli suunnattu muutaman kilometrin päässä sijaitsevaa Bronkan syvävesisatamaa vastaan. Bronka on suuri rahtisatama aivan Pietarin ison kehätien kupeessa.

87c67b823d09426da83de3b52572e215.png
Venäjän ilmatorjunta pudotti lennokin Suomenlahdella. Tapahtunut tallentui videolle. Kuva: Kuvakaappaus Daily Karelian jakamalta videolta
 
Olisiko aika Suomen ja Viron laajentaa aluemerensä niin, että ne kohtaavat keskilinjalla. Antaisi mahdollisuudet puuttua liikenteeseen kun aihetta on.

Välimerellä liikkuu parhaillaan kohti Gibraltaria kolme lännen sanktioimaa alusta, joita on epäilty aseiden ja sotilaskäyttöön tarkoitettujen polttoaineiden kuljetuksista Bosporinsalmen läpi.

Huonomaineisten alusten päämääränä on ais-tietojen mukaan nyt Suomenlahti ja Pietari, jonne niiden pitäisi saapua tämän kuun lopulla. Ais (automatic identification system) on tekninen turvallisuusjärjestelmä, joka kertoo alusten nimen ja sijainnin.

HS KERTOI helmikuun lopussa, että Venäjän puolustusministeriö on jo aikaisemmin siirtänyt kolme muuta lännen sanktioimaa kuljetus- ja logistiikkayhtiö Oboronlogistikan rahtilaivaa Mustaltamereltä Itämerelle Kaliningradin ja Pietarin väliseen liikenteeseen.

Oboronlogistika on Venäjän puolustusministeriön omistama yhtiö, joka on perustettu hoitamaan erityisesti Venäjän asevoimien kuljetuksia. Yhtiön mukaan se on ainoa yritys, joka saa kuljettaa Venäjän puolustusministeriön tavaraa Krimille, Kaliningradiin, Arktikselle ja Kuriilien saarille.

Venäjän aselaivoiksi epäiltyjen alusten saattue on saapumassa Itämerelle​

Välimerellä purjehtii kolmen sanktioidun venäläislaivan saattue kohti Suomenlahtea ja Pietaria.

Venäjän puolustusministeriön Ursa Major oli heinäkuun alussa vuonna 2022 Baltijskissa Kaliningradissa.

Venäjän puolustusministeriön Ursa Major oli heinäkuun alussa vuonna 2022 Baltijskissa Kaliningradissa. KUVA: VITALI NEVAR / REUTERS

Jarmo Huhtanen HS
19:00
UKRAINAN sodan laineet lyövät yhä korkeammalle myös Itämerellä ja Suomenlahdella.
Näkyvänä esimerkkinä ovat asevoimien huoltoon ja salaisiin kuljetuksiin tarkoitetut Venäjän puolustusministeriön omistaman yhtiön laivat, joita on tulossa lisää Mustaltamereltä Itämerelle.
Välimerellä liikkuu parhaillaan kohti Gibraltaria kolme lännen sanktioimaa alusta, joita on epäilty aseiden ja sotilaskäyttöön tarkoitettujen polttoaineiden kuljetuksista Bosporinsalmen läpi.
Huonomaineisten alusten päämääränä on ais-tietojen mukaan nyt Suomenlahti ja Pietari, jonne niiden pitäisi saapua tämän kuun lopulla. Ais (automatic identification system) on tekninen turvallisuusjärjestelmä, joka kertoo alusten nimen ja sijainnin.
Pietariin on tällä hetkellä samassa saattueessa matkalla kaksi rahtilaivaa, Sparta IV ja Ursa Major, sekä tankkeri Yaz. Alusten on epäilty kuljettaneen Bosporinsalmen läpi sotatarvikkeita ja polttoainetta Mustaltamereltä Syyrian Tartusiin, jossa Venäjällä on laivastotukikohta.
HS KERTOI helmikuun lopussa, että Venäjän puolustusministeriö on jo aikaisemmin siirtänyt kolme muuta lännen sanktioimaa kuljetus- ja logistiikkayhtiö Oboronlogistikan rahtilaivaa Mustaltamereltä Itämerelle Kaliningradin ja Pietarin väliseen liikenteeseen.
Oboronlogistika on Venäjän puolustusministeriön omistama yhtiö, joka on perustettu hoitamaan erityisesti Venäjän asevoimien kuljetuksia. Yhtiön mukaan se on ainoa yritys, joka saa kuljettaa Venäjän puolustusministeriön tavaraa Krimille, Kaliningradiin, Arktikselle ja Kuriilien saarille.
On mahdollista, että alukset tuodaan Itämerelle Kaliningradin huollon vahvistamiseksi.
Yhtiö ei ole kertonut, miksi kolme sen normaalisti Mustallamerellä ja Välimerellä liikkuvaa alusta on tulossa juuri nyt Pietariin. On mahdollista, että alukset tuodaan Itämerelle Kaliningradin huollon vahvistamiseksi kuten aiemmatkin Oboronlogistikan alukset.
Toinen mahdollisuus on, että Venäjä joutuu nyt huoltamaan Syyriassa olevaa Tartusin-laivastotukikohtaansa Mustanmeren sijaan Itämereltä, koska kuljetukset Mustanmeren kautta ovat käyneet Ukrainan meridroonien hyökkäysten vuoksi liian vaarallisiksi.
Tähän tuntuisi viittaavan erityisesti Sparta IV:n ja Yazin viime viikkojen outo liikkuminen Välimerellä. Lisäksi venäläisten muistissa lienee viime elokuun alku, jolloin Yazin sisaralus tankkeri Sig vaurioitui, kun se joutui ukrainalaisen meridroonin hyökkäyksen kohteeksi.
Ukrainan meridrooni hyökkäsi Sig-tankkerin kimppuun viime elokuussa Mustallamerellä. Ruutukaappaus Ukrainan asevoimien videosta.

Ukrainan meridrooni hyökkäsi Sig-tankkerin kimppuun viime elokuussa Mustallamerellä. Ruutukaappaus Ukrainan asevoimien videosta.
SPARTA IV ja Ursa Major ovat Oboronlogistikan omistamia ja omilla nostureilla varustettuja noin 9 000 tonnin rahtilaivoja.
Yaz on noin 140-metrinen tankkilaiva, jonka omistaa pietarilainen Transpetrochart. Yritys on jo vuosia hoitanut Venäjän pimeitä polttoainekuljetuksia Mustallamerellä ja Välimerellä Sig- ja Yaz-tankkereilla.
Sparta IV:n ja Yazin liikkuminen Välimerellä on ollut viime viikkoina hyvin erikoista.
Alukset saapuivat yhdessä Mustaltamereltä Välimerelle viimeksi kuukausi sitten 12. helmikuuta. Sen jälkeen ne suuntasivat kohti Syyriaa, kunnes sulkivat tapansa mukaan ais-lähettimensä, minkä jälkeen niiden reittiä ei pysty seuraamaan julkisista lähteistä.
Alukset purkivat tuolloin todennäköisesti lastinsa Syyrian Tartusissa. Venäläisalusten seuraamisessa ais-sovelluksilla, kuten Marine Trafficilla, on kuitenkin syytä käyttää lähdekritiikkiä. Oboronlogistikan alusten tiedetään myös väärentäneen ais-tietojaan.
Seuraava ais-havainto venäläislaivoista on helmikuun 24. päivältä, jolloin ne kulkivat Rodoksen saaren eteläpuolella kohti Bosporinsalmea ja Mustaamerta. Seuraavana päivänä ne saapuivat Istanbulin edustalle, jossa ne odottivat pääsyä Mustallemerelle.
67b8a5da10358d238ddf9e50e6462d5a.svg

SITTEN tapahtui jotain erikoista, minkä syytä ei tiedetä. Kumpikaan aluksista ei mennyt Mustallemerelle, vaan 26. päivänä ne kääntyivät yllättäen takaisin Välimerelle.
Syynä voi olla se, että venäläisillä oli tietoa Ukrainan droonien liikkumisesta Mustallamerellä. Joka tapauksessa vain viikkoa myöhemmin Ukrainan droonit upottivat venäläisen sotalaiva Sergei Kotovin Kertšinsalmen lähellä.
Sparta IV ja Yaz kulkivat Välimerellä vanhaa reittiään takaisin Syyrian suuntaan, kunnes ais-tietoihin tulee jälleen katkos. Seuraava havainto aluksista on viime viikon tiistailta, jolloin ne purjehtivat Kreetan eteläpuolella kohti länttä.
Kaksikon mukaan oli liittynyt kolmas venäläisalus, Ursa Major, jonka toimintaa ovat tiukasti seuranneet Yhdysvaltain pakotteita valvovat viranomaiset. Aluksen viime aikojen liikkumisesta onkin hyvin vähän tietoja julkisissa lähteissä.
Maanantaina kolmikko oli jo Sardinian eteläpuolella. Ais-tietojen mukaan kaikkien kolmen aluksen määränpää on Pietari. Nopeimman eli Sparta IV:n arvioidaan saapuvan Pietariin kahden viikon päästä tiistaina.
 
Olisiko aika Suomen ja Viron laajentaa aluemerensä niin, että ne kohtaavat keskilinjalla. Antaisi mahdollisuudet puuttua liikenteeseen kun aihetta on.





Venäjän aselaivoiksi epäiltyjen alusten saattue on saapumassa Itämerelle​

Välimerellä purjehtii kolmen sanktioidun venäläislaivan saattue kohti Suomenlahtea ja Pietaria.

Venäjän puolustusministeriön Ursa Major oli heinäkuun alussa vuonna 2022 Baltijskissa Kaliningradissa.

Venäjän puolustusministeriön Ursa Major oli heinäkuun alussa vuonna 2022 Baltijskissa Kaliningradissa. KUVA: VITALI NEVAR / REUTERS

Jarmo Huhtanen HS
19:00
UKRAINAN sodan laineet lyövät yhä korkeammalle myös Itämerellä ja Suomenlahdella.
Näkyvänä esimerkkinä ovat asevoimien huoltoon ja salaisiin kuljetuksiin tarkoitetut Venäjän puolustusministeriön omistaman yhtiön laivat, joita on tulossa lisää Mustaltamereltä Itämerelle.
Välimerellä liikkuu parhaillaan kohti Gibraltaria kolme lännen sanktioimaa alusta, joita on epäilty aseiden ja sotilaskäyttöön tarkoitettujen polttoaineiden kuljetuksista Bosporinsalmen läpi.
Huonomaineisten alusten päämääränä on ais-tietojen mukaan nyt Suomenlahti ja Pietari, jonne niiden pitäisi saapua tämän kuun lopulla. Ais (automatic identification system) on tekninen turvallisuusjärjestelmä, joka kertoo alusten nimen ja sijainnin.
Pietariin on tällä hetkellä samassa saattueessa matkalla kaksi rahtilaivaa, Sparta IV ja Ursa Major, sekä tankkeri Yaz. Alusten on epäilty kuljettaneen Bosporinsalmen läpi sotatarvikkeita ja polttoainetta Mustaltamereltä Syyrian Tartusiin, jossa Venäjällä on laivastotukikohta.
HS KERTOI helmikuun lopussa, että Venäjän puolustusministeriö on jo aikaisemmin siirtänyt kolme muuta lännen sanktioimaa kuljetus- ja logistiikkayhtiö Oboronlogistikan rahtilaivaa Mustaltamereltä Itämerelle Kaliningradin ja Pietarin väliseen liikenteeseen.
Oboronlogistika on Venäjän puolustusministeriön omistama yhtiö, joka on perustettu hoitamaan erityisesti Venäjän asevoimien kuljetuksia. Yhtiön mukaan se on ainoa yritys, joka saa kuljettaa Venäjän puolustusministeriön tavaraa Krimille, Kaliningradiin, Arktikselle ja Kuriilien saarille.

Yhtiö ei ole kertonut, miksi kolme sen normaalisti Mustallamerellä ja Välimerellä liikkuvaa alusta on tulossa juuri nyt Pietariin. On mahdollista, että alukset tuodaan Itämerelle Kaliningradin huollon vahvistamiseksi kuten aiemmatkin Oboronlogistikan alukset.
Toinen mahdollisuus on, että Venäjä joutuu nyt huoltamaan Syyriassa olevaa Tartusin-laivastotukikohtaansa Mustanmeren sijaan Itämereltä, koska kuljetukset Mustanmeren kautta ovat käyneet Ukrainan meridroonien hyökkäysten vuoksi liian vaarallisiksi.
Tähän tuntuisi viittaavan erityisesti Sparta IV:n ja Yazin viime viikkojen outo liikkuminen Välimerellä. Lisäksi venäläisten muistissa lienee viime elokuun alku, jolloin Yazin sisaralus tankkeri Sig vaurioitui, kun se joutui ukrainalaisen meridroonin hyökkäyksen kohteeksi.
Ukrainan meridrooni hyökkäsi Sig-tankkerin kimppuun viime elokuussa Mustallamerellä. Ruutukaappaus Ukrainan asevoimien videosta.

Ukrainan meridrooni hyökkäsi Sig-tankkerin kimppuun viime elokuussa Mustallamerellä. Ruutukaappaus Ukrainan asevoimien videosta.
SPARTA IV ja Ursa Major ovat Oboronlogistikan omistamia ja omilla nostureilla varustettuja noin 9 000 tonnin rahtilaivoja.
Yaz on noin 140-metrinen tankkilaiva, jonka omistaa pietarilainen Transpetrochart. Yritys on jo vuosia hoitanut Venäjän pimeitä polttoainekuljetuksia Mustallamerellä ja Välimerellä Sig- ja Yaz-tankkereilla.
Sparta IV:n ja Yazin liikkuminen Välimerellä on ollut viime viikkoina hyvin erikoista.
Alukset saapuivat yhdessä Mustaltamereltä Välimerelle viimeksi kuukausi sitten 12. helmikuuta. Sen jälkeen ne suuntasivat kohti Syyriaa, kunnes sulkivat tapansa mukaan ais-lähettimensä, minkä jälkeen niiden reittiä ei pysty seuraamaan julkisista lähteistä.
Alukset purkivat tuolloin todennäköisesti lastinsa Syyrian Tartusissa. Venäläisalusten seuraamisessa ais-sovelluksilla, kuten Marine Trafficilla, on kuitenkin syytä käyttää lähdekritiikkiä. Oboronlogistikan alusten tiedetään myös väärentäneen ais-tietojaan.
Seuraava ais-havainto venäläislaivoista on helmikuun 24. päivältä, jolloin ne kulkivat Rodoksen saaren eteläpuolella kohti Bosporinsalmea ja Mustaamerta. Seuraavana päivänä ne saapuivat Istanbulin edustalle, jossa ne odottivat pääsyä Mustallemerelle.
67b8a5da10358d238ddf9e50e6462d5a.svg

SITTEN tapahtui jotain erikoista, minkä syytä ei tiedetä. Kumpikaan aluksista ei mennyt Mustallemerelle, vaan 26. päivänä ne kääntyivät yllättäen takaisin Välimerelle.
Syynä voi olla se, että venäläisillä oli tietoa Ukrainan droonien liikkumisesta Mustallamerellä. Joka tapauksessa vain viikkoa myöhemmin Ukrainan droonit upottivat venäläisen sotalaiva Sergei Kotovin Kertšinsalmen lähellä.
Sparta IV ja Yaz kulkivat Välimerellä vanhaa reittiään takaisin Syyrian suuntaan, kunnes ais-tietoihin tulee jälleen katkos. Seuraava havainto aluksista on viime viikon tiistailta, jolloin ne purjehtivat Kreetan eteläpuolella kohti länttä.
Kaksikon mukaan oli liittynyt kolmas venäläisalus, Ursa Major, jonka toimintaa ovat tiukasti seuranneet Yhdysvaltain pakotteita valvovat viranomaiset. Aluksen viime aikojen liikkumisesta onkin hyvin vähän tietoja julkisissa lähteissä.
Maanantaina kolmikko oli jo Sardinian eteläpuolella. Ais-tietojen mukaan kaikkien kolmen aluksen määränpää on Pietari. Nopeimman eli Sparta IV:n arvioidaan saapuvan Pietariin kahden viikon päästä tiistaina.

Miksi? Tällöin Suomenlahdesta muodostuisi ”kansainvälinen salmi”, jonka läpi saa Venäjän satamiin sota-aluksetkin kulkea nykyistä vapaammin. Enää ei olisi sitä 10 km kansainvälistä keskikäytävää, eli tuttavallisesti ryssänränniä mikä nyt on, vaan sen jälkeen riittää ettei tulla maiden sisäisille aluevesille. Sallittu kulkureitti levenisi venäläisille kerta heitolla 30 km levyiseksi.

Ahvenanrauma Suomen ja Ruotsin välissä ei ole kansainvälinen salmi, koska Pohjanlahdella ei ole kolmannen valtion rantaviivaa. Eli sen takia Suomi ja Ruotsi yhdessä voivat estää venäläisen sota-aluksen kulun Perämerelle ja siksi aluemeret on ulotettu siellä maksimiinsa, muttei Suomenlahdella.
 
Syynä on Suomen ja Ruotsin liittyminen sotilasliitto Natoon.
– Meillä ei ole ollut joukkoja Suomen rajalla, jatkossa on. Rajalla ei ole ollut tuhojärjestelmiä, nyt niitä sinne tulee, Putin sanoi.
Kyllähän taas sontaa tulee Putinin suusta. Mitäs ne Alakurtin, Petsamon, Kaukjärven ja Petroskoin varuskunnat on? Tietenkin ihan parina viime vuotena niissä ei ole sattuneesta syystä tainnu juuri ruuhkaa olla. Ja Mites ne Kuolan niemimaan ydinaseet on jos ei tuhoaseita? "Rauhanohjuksia". Vai meinaako Putin nyt varuskunnan ja ydinasesiillon sijoittaa johonkin Ensoon?
 
NATO fighter jets scrambled to intercept Russian aircraft over the Baltic.

The footage shows two French Mirage 2000-5s working to intercept two Russian Su-30Ms.

Immediately afterward, French planes also intercepted a Russian An-72 .
Katso liite: 94248

Onko se vaan kuvakulma, kun näyttää että Fransmanni käy kohtalaisen lähellä suhoi-suristinta.
Oisivat vaan ampuneet alas
 
Litening maalinosoituslaite?

Bingo.

Tuskin mikään opsec kun wikissä lukee että: ilmavoimat on tilannut Litening-maalinosoituslaitteet asennettavaksi F/A-18 Horneteihin elinkaaren keskivaiheen päivityksen (MLU2) yhteydessä 2012-2016


lievä ot, mutta jos laitteesta ei saanut tarpeeksi Top Gun kakkosessa niin alla perustiedot. Näitä on saatavana myös (!) SU-30, SU-27, MIG-21 ja MIG-27 koneisiin. Toivoa sopii että vain vientiversiot kyseessä ja elinkaaripäivitykset natomaissa eikä näitä ole myyty naapurille.

 
Tuskin mikään opsec
No ei se kauhean opsec voi olla, jos sellaisen kanssa lennetään 40m päähän ryssästä. Ennemminkin tulee mieleen, että käytettiin näyttämässä sitä. Tai sitten nyt vain sattui olemaan paikallaan, koska isot harjoitukset.

Podi on ilmeisesti enemmän maamaaleja vastaan tarkoitettu? Vai onko isillä joku ilmasta-ilmaan funktio?
 
Riippuu vähän. On kyllä F-16:ta normivarusteita, mutta ei kuitenkaan automaatti.
Eli juuri tuollaiset ja maaliin hakeutuvat pommit ovat juuri sitä ylimääräistä herkkua mitä Ukraina tarvitsisi, mutta jota ei välttämättä johki vanhaan F-16 varustukseen tule automaatisesti mukana.

Toivon suuresti, tuollainen vahvistaisi älyttömästi F-16 maataistelukykyä. Tietty ne pitkät AMRAAMit ovat se merkittävin tekijä, mutta niiden jälkeen alkaa se maatuki jo olla tekijä Ukrainan rintamilla. Esim Hersonin alueella.
 
Back
Top