Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En tuosta ilmailun puolesta mitään ymmärrä mutta jotenkin ajattelisi että nousunopeus on aika vakio mutta nousuun vaadittava energia ei eli sen että onko jokin kone tyhjä vai täysi voisi nähdä ehkä siitä miten paljon moottoreista otetaan tehoa irti = esim ääni kuin varsinaisesta nopeudesta jolla nousu tapahtuu. Mutta kuten sanoin niin mitään en asiasta ymmärrä, kunhan pohdin ääneen.
 
Onkos siellä GPS- ja muuta häirintää? Jos siellä on laitettu häirintävoluumeja pienemmälle ja koneet vain lentää pienentyneen kuplan sisälle ja sieltä ulos jolloin lähettimen paikannin toimii taas.
On kovasti häirintää Suwalkin suunnalla kaliningradista ja se jatkuu ainakin tuonne melkein Gdanskiin asti. Sama homma Siguldan ja osin myös Pärnun nurkilla. Huomaa jo ihan gmaps sovelluksella. Toissa päivänä nuo Latvian ilmatilan loukkaamista häätämään tulleet Eurofighterit meni kotiin päin justiin tästä Siguldan yli. Näin ihan itse😁

Puolassa ja Liettuassa paljon ilmaliikennettä, joka ei näy noissa sovelluksissa.
 
Saksalainen N-TV raportoi,
Katsoin suoraan saksalaiseen artikkeliin ja se näyttää olevan päivätty kesälle 2023. Jos tuo on vuoden vanha artikkeli ja venäläisiä epäillään olevan mukana sen puolalaisen matkatoimiston kautta, niin samainen tietohan ei ole näkynyt Suomen mediassa noin tarkkaan.

Viimeksi minulle on osunut silmään että Saksa hakee joitain ukrainalaisia. Siis ainakin "ukrainalaisilla" passeiilla liikkuneita sukeltajia.

.
 
"Joku" katkoi sotilaslentokentän viestintäkaapelit Norjassa
Vähän sapiskaa tästä nyt Norjalle: one is none, two is one. Kentältä operoi kuitenkin P-8 Poseidonit ja F-35. Missä varmentava yhteys ja miten on voitu ”leikata” poikki. Meneekö ainoa kaapeli meressä vai ilmalinajana? Kenttä on kuitenkin manner-Norjan puolella, vaikkakin rokkoisella rannikolla. Maan alle tuo yhteys ja mieltuiten tuplana.
 
Tanska ostaa 115 CV90 vaunua.
Eipä yllätä. Siellä on ollut vahva ja näkyvä CV-lobbaus käynnissä ja tehtyä Piranha-hankintaa on arvosteltu voimakkaasti liian kevyenä (taisi viedä AMV:n tittelin maailman kalleimpana itko-lavettina). Piranhat varmaan jää, mutta tuskin tehtävään mihin ne alunperin hankittiin.

Tanskalla mennyt vähän käteen viime aikoina maavoimien uusiminen. Nyt lisäostona CV:t kun säästettiin ensin ostamalla Piranhat ja Caeserit dumpattiin Ukrainaan ja tilalle on ilmeisesti tulossa jotain muuta.
 
Caeserit dumpattiin Ukrainaan ja tilalle on ilmeisesti tulossa jotain muuta.

Niinhän se oli, että keväällä ilmoittivat PULS mlrs ja Atmos 2000 haupitsien hankinnasta.

Sekä tst-ajoneuvo-, että tykistöhankinnassa sorruttiin ensin säästämään ja tekemään alimitoitettu hankinta. Lisähankintoineen homma tuli lopulta raskaasti kalliimmaksi ja aika käyttöönottoon venyy todella pahasti.
 
Katso liite: 103413
Kaksi JAKEa samaan aikaan Suomen päällä:

JAKE27 = Boeing RC-135U Combat Sent, käynyt taas pyörähtämässä Kuolan niemimaan edustalla.
JAKE17 = Boeing RC-135V Rivet Joint, veivaa Helsinki-Joensuu -väliä.
ja eilen pyöri ruotsalaisten Korpen sigint-kone itärajalla. Kyllä nyt taas nuuskitaan.
 
ja eilen pyöri ruotsalaisten Korpen sigint-kone itärajalla. Kyllä nyt taas nuuskitaan.
Korpeni taisi nuuskia potenttiaaliset kohteet ja sitten tuli Jake-pari määrittämään tarkat paikat. Lentävät kauempana itärajasta koska "kolmiomittaukseen" tarvitaan tarkka GPS paikka. Rajan lähellä GPS häirintä haitannee liikaa. Mitattujen kohteiden emission profiilit tuli sitten Korpenilta niin ei ole ihan niin tarkkaa signaalivoimakkuuden kanssa kun tietää mitä kuunnella.

No se on hyvä että seurataan mitä ryssä tuolla puuhaa. Ja on ajantasainen maalitus Jasmeille.
 

Merivoimat tunnisti Balticconnector-kaasuputken rikkojan alle vuorokaudessa​


Noin vuorokauden kuluessa kaikki mahdolliset skenaariot oltiin peilattu valvontadataan jopa kuukausiksi taaksepäin. Löysimme savuavan aseen nopeasti, eli tiesimme kuka on mahdollinen aiheuttaja, tutkintaa johtanut Joutsia kertoi lehden mukaan.

Asiassa tiedotusvastuussa oli keskusrikospoliisi, joka kertoi 16 päivää tapahtuneen jälkeen kiinalaisomisteisen Newnew Polar Bear -aluksen ankkurin aiheuttaneen vaurion.


-----

Aikoinaan kritisoitiin hitautta tällä foorumilla. Sitä oli, mutta vain tiedottamisessa ei selvittämisessä.
 
Korpeni taisi nuuskia potenttiaaliset kohteet ja sitten tuli Jake-pari määrittämään tarkat paikat. Lentävät kauempana itärajasta koska "kolmiomittaukseen" tarvitaan tarkka GPS paikka. Rajan lähellä GPS häirintä haitannee liikaa. Mitattujen kohteiden emission profiilit tuli sitten Korpenilta niin ei ole ihan niin tarkkaa signaalivoimakkuuden kanssa kun tietää mitä kuunnella.

No se on hyvä että seurataan mitä ryssä tuolla puuhaa. Ja on ajantasainen maalitus Jasmeille.
Olisi kiva olla kärpäsenä katossa kuuntelemassa, kuinka ryssän ilmavalvonnan komentoporrasta askarruttaa ja vituttaa tämä tsuhnan avaama mahdollisuus. Siellä varmaan sitten arvotaan, otetaanko omia säteilylähteitä kokonaan pois päältä, räpsytelläänkö niitä päälle-pois-päälle, vai miten ratkaista tilanne kun Joe ja Svante pörräävät rajan takana ihan miten lystäävät?
 

Merivoimat tunnisti Balticconnector-kaasuputken rikkojan alle vuorokaudessa​


Noin vuorokauden kuluessa kaikki mahdolliset skenaariot oltiin peilattu valvontadataan jopa kuukausiksi taaksepäin. Löysimme savuavan aseen nopeasti, eli tiesimme kuka on mahdollinen aiheuttaja, tutkintaa johtanut Joutsia kertoi lehden mukaan.

Asiassa tiedotusvastuussa oli keskusrikospoliisi, joka kertoi 16 päivää tapahtuneen jälkeen kiinalaisomisteisen Newnew Polar Bear -aluksen ankkurin aiheuttaneen vaurion.


-----

Aikoinaan kritisoitiin hitautta tällä foorumilla. Sitä oli, mutta vain tiedottamisessa ei selvittämisessä.
Ei aina ole hyvä olla heti suunapäänä toitottamassa kaikkea mitä tiedetään, kulisseissa tapahtuu paljon mitä ei huudella.
Monesti lopputulos on parempi kun ei heti eskaloida tilannetta, olisi voinut Kiina reagoida eri tavalla kuin nyt, ehkä viellä saadaan korvauksiakin.
 

Russia Disrupts Global Hawk Mission Over Baltic Sea​


For the first time, Russian jamming of GPS over Eastern Europe now seems to have interfered with a high-altitude surveillance mission of an U.S. Air Force RQ-4B Global Hawk UAV in Estonian airspace

The Global Hawk UAV was tasked to carry out a marathon reconnaissance mission taking off from Fairford, heading east over the Baltic Sea, before flying along the borders of Finland, the Baltic States, Poland and skirting the western Ukrainian, Belarussian and Russian borders. A pro-Kremlin milblogger said electronic warfare operators from the Russian Armed Forces had used technical means to attempt to drive the reconnaissance aircraft away from the northwestern borders of Russia.

“Global Hawk’s mission is to provide a broad spectrum of ISR collection capability to support NATO forces in worldwide peacetime, contingency and wartime operations. The Global Hawk provides persistent near-real-time coverage using imagery intelligence (IMINT), signals intelligence (SIGINT) and moving target indicator (MTI) sensors.



Peli kovenee. EW vaikuttaminen toisen valtion alueella on voimankäyttöä, mutta taitaa puuttua ennakkotapaus että kyseessä olisi aseelliseen vaikuttamiseen verrattavissa oleva toimi, vaikka vaikutukset ovat samansuuntaisia. (Ilmatilan käytön rajoittaminen)
 
Back
Top