Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Russia Disrupts Global Hawk Mission Over Baltic Sea​


For the first time, Russian jamming of GPS over Eastern Europe now seems to have interfered with a high-altitude surveillance mission of an U.S. Air Force RQ-4B Global Hawk UAV in Estonian airspace

The Global Hawk UAV was tasked to carry out a marathon reconnaissance mission taking off from Fairford, heading east over the Baltic Sea, before flying along the borders of Finland, the Baltic States, Poland and skirting the western Ukrainian, Belarussian and Russian borders. A pro-Kremlin milblogger said electronic warfare operators from the Russian Armed Forces had used technical means to attempt to drive the reconnaissance aircraft away from the northwestern borders of Russia.

“Global Hawk’s mission is to provide a broad spectrum of ISR collection capability to support NATO forces in worldwide peacetime, contingency and wartime operations. The Global Hawk provides persistent near-real-time coverage using imagery intelligence (IMINT), signals intelligence (SIGINT) and moving target indicator (MTI) sensors.



Peli kovenee. EW vaikuttaminen toisen valtion alueella on voimankäyttöä, mutta taitaa puuttua ennakkotapaus että kyseessä olisi aseelliseen vaikuttamiseen verrattavissa oleva toimi, vaikka vaikutukset ovat samansuuntaisia. (Ilmatilan käytön rajoittaminen)
Kyllä tuolla tasolla on käytössä aika paljon muutakin kuin GPS. Vaikka kaikki satelliitit sammuisivat saman tien niin inertiasuunnistuksen tarkkuus lienee nykyään (varsinkin militaaripuolella) sitä luokkaa että itse tehtävän lentämiseen sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä.

Toki ns. rauhan aika ja ”virka-aikana” suoritettavissa lennoissa lienee monenlaista, ylimääräistäkin, tarkistuslistaa ja tehtävä mahdollisesti voidaan keskeyttää suhteellisen pienestäkin syystä (ilmailun yleinen turvallisuusperiaate). Silti tuntuu erikoiselta että gps:n toimimattomuus olisi yksi niistä, ylipäätään ilmailu ihan siviilipuolellakin on suhteellisen vanhanaikaista ja gps:llä ei ihan viime vuosiin asti ole ollut mitään virallista merkitystä suunnistuslaitteena. Juuri kun pyörä alkoi hitaasti kääntyä ja vanhoja suuntamajakoita ja radiolähestymislaitteita alettiin purkaa gps-lähestymisten tultua mahdollisiksi tulikin sota ja gps-häirintä… ja nyt majakoita ilmeisesti ei puretakaan vaan jopa kunnostetaan.
 
Kyllä tuolla tasolla on käytössä aika paljon muutakin kuin GPS. Vaikka kaikki satelliitit sammuisivat saman tien niin inertiasuunnistuksen tarkkuus lienee nykyään (varsinkin militaaripuolella) sitä luokkaa että itse tehtävän lentämiseen sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä.

Toki ns. rauhan aika ja ”virka-aikana” suoritettavissa lennoissa lienee monenlaista, ylimääräistäkin, tarkistuslistaa ja tehtävä mahdollisesti voidaan keskeyttää suhteellisen pienestäkin syystä (ilmailun yleinen turvallisuusperiaate). Silti tuntuu erikoiselta että gps:n toimimattomuus olisi yksi niistä, ylipäätään ilmailu ihan siviilipuolellakin on suhteellisen vanhanaikaista ja gps:llä ei ihan viime vuosiin asti ole ollut mitään virallista merkitystä suunnistuslaitteena. Juuri kun pyörä alkoi hitaasti kääntyä ja vanhoja suuntamajakoita ja radiolähestymislaitteita alettiin purkaa gps-lähestymisten tultua mahdollisiksi tulikin sota ja gps-häirintä… ja nyt majakoita ilmeisesti ei puretakaan vaan jopa kunnostetaan.

Voi olla että ohjauslinkkiä on myös häiritty, mutta jos autonominen gps ohjaukseen perustuva ilma-alus siviililiikenteen seassa menettää ohjaussignaalin niin operaation keskeyttäminen lienee lentoturvallisuusmääräys.

Operointia voidaan oletettavasti jatkaa X minuuttia pelkällä inertialla tai manuaaliohjauksella jos varoalue muuhun liikenteeseen ja venäjän rajaan on riittävä.


Oletettavasti kone "FORTE14" oli aivan rajassa kiinni:

1725306044915.webp
 
Voi olla että ohjauslinkkiä on myös häiritty, mutta jos autonominen gps ohjaukseen perustuva ilma-alus siviililiikenteen seassa menettää ohjaussignaalin niin operaation keskeyttäminen lienee lentoturvallisuusmääräys.

Operointia voidaan oletettavasti jatkaa X minuuttia pelkällä inertialla tai manuaaliohjauksella jos varoalue muuhun liikenteeseen ja venäjän rajaan on riittävä.


Oletettavasti kone "FORTE14" oli aivan rajassa kiinni:

Katso liite: 103591
Ei varmasti keskeytetä... X-minuutti on tässä yhtä kuin niin kauan kun löpöä riittää.... ihan alkeisiin kuuluu visuaalinen lentäminen, muut on lisäherkkua... Ilmatila tyhjennetään ihan muilla keinon, kun että jätetään ilmavoimien lennot suorittamatta....
 
Ei varmasti keskeytetä... X-minuutti on tässä yhtä kuin niin kauan kun löpöä riittää.... ihan alkeisiin kuuluu visuaalinen lentäminen, muut on lisäherkkua... Ilmatila tyhjennetään ihan muilla keinon, kun että jätetään ilmavoimien lennot suorittamatta....
Ja taitaa Globalin lentokorkeus olla niin korkea, ettei varsinaisesti haittaa siviililiikennettä muuta kuin nousujen ja laskujen aikana. 50k ft olisi internetin mukaan tyypillinen operaatiokorkeus, wiki mainitsee 60k lakikorkeudeksi.
 
Juuri kun pyörä alkoi hitaasti kääntyä ja vanhoja suuntamajakoita ja radiolähestymislaitteita alettiin purkaa gps-lähestymisten tultua mahdollisiksi tulikin sota ja gps-häirintä… ja nyt majakoita ilmeisesti ei puretakaan vaan jopa kunnostetaan.
Ainakin Joensuuhun pitäisi tulla radionavikointijärjestelmä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
En löytänyt tälle sopivaa ketjua, mutta toisaalta liittyy kyllä turvallisuuteen Itämeren alueella. Jos näille on sopivampi ketju niin voisi siirtää.

Eli voiko tuota kauppaa selittää mikään muu kuin,että viro tarvii kalustoa mahdollisimman nopeasti ja Turkilta sitä sai nopeiten? Tuntuisi tässä tilanteessa itsestäänselvyydeltä että ostetaan naapurilta, paitsi jos toimitus menee vuosien päähän ja tarvitaan heti.


 
Arlandassa kaksi ilmatilan sulkua droonien takia. Ensin neljä dronea maanantain vastaisena yönä lentokentän ilmatilassa, viides sitten illalla. Selvää sabotaasia.

 
Siellä IS toimittelija jakaa taasen puhdasta propagandaa uutisina ihmisille. Laitan nyt tänne, kun koskettaa Itämeren turvallisuutta.


Venäjä kertoo suurista sotaharjoituksista​

Venäjän puolustusministeriö kertoo Telegramissa strategisista laivastoharjoituksista, jotka alkavat tänään ja kestävät 16. syyskuuta asti.

Puolustusministeriön mukaan joukot harjoittelevat Tyynellä valtamerellä, arktisilla alueilla, Välimerellä, Kaspianmerellä ja Itämerellä. Harjoituksiin osallistuu yli 400 sota-alusta, sukellusveneitä ja tukialuksia.

Lisäksi harjoituksiin osallistuu puolustusministeriön mukaan 120 lentokonetta ja helikopteria sekä noin 7 000 yksikkö aseita ja muuta sotakalustoa. Harjoituksiin osallistuu noin 90 000 henkilöä.

Venäjän puolustusministeriön mukaan myös kiinalaisaluksia osallistuu harjoituksiin.
 
Tämä on nyt jotain sapelinkalistelua USAn suuntaan? Tai, no vähän myös Euroopan, mutta johonkin tuolla nyt yritetään vaikuttaa. Ehkä nostaa vielä suurvaltaimagoa ennen niitä muualla uumoiltuja rauhanneuvoteluita?

Riippuen Kiinan panostuksen suuruudesta... jolloin voisi olla lännen sotilasvallan kiistoa. Ja silloin aloite olisi varmaan Kiinalta lähtöisin.

Saapas näkee mitä tuostakin tulee?
 
Rusicheja Saimaan kanavalla Suomen rajan tuntumassa.
Pelkurit eivät uskaltaneet jäädä Ukrainaan. No eivätpä ne ole tuollakaan turvassa, kun Ukraina ylettää jo iskemään moskovaan. Ei ole enää pitkä matka lisätä droonien kykyä Saimaan kanavalle ryssien puolelle.
 
En löytänyt tälle sopivaa ketjua, mutta toisaalta liittyy kyllä turvallisuuteen Itämeren alueella. Jos näille on sopivampi ketju niin voisi siirtää.

Eli voiko tuota kauppaa selittää mikään muu kuin,että viro tarvii kalustoa mahdollisimman nopeasti ja Turkilta sitä sai nopeiten? Tuntuisi tässä tilanteessa itsestäänselvyydeltä että ostetaan naapurilta, paitsi jos toimitus menee vuosien päähän ja tarvitaan heti.


Kannattaa huomioida, että kirjoittaja Sami Lotila on tunnettu Viron vihaaja. Se antaa oman mausteensa tuohonkin artikkeliin.
 
Pelkurit eivät uskaltaneet jäädä Ukrainaan. No eivätpä ne ole tuollakaan turvassa, kun Ukraina ylettää jo iskemään moskovaan. Ei ole enää pitkä matka lisätä droonien kykyä Saimaan kanavalle ryssien puolelle.
No siis Viipurissa ja Murmanskissahan droonit on jo kävässeet. Eihän sitä tarvii muuttaa kun tähtäystä siis.
 
Siellä IS toimittelija jakaa taasen puhdasta propagandaa uutisina ihmisille. Laitan nyt tänne, kun koskettaa Itämeren turvallisuutta.


Venäjä kertoo suurista sotaharjoituksista​

Venäjän puolustusministeriö kertoo Telegramissa strategisista laivastoharjoituksista, jotka alkavat tänään ja kestävät 16. syyskuuta asti.

Puolustusministeriön mukaan joukot harjoittelevat Tyynellä valtamerellä, arktisilla alueilla, Välimerellä, Kaspianmerellä ja Itämerellä. Harjoituksiin osallistuu yli 400 sota-alusta, sukellusveneitä ja tukialuksia.

Lisäksi harjoituksiin osallistuu puolustusministeriön mukaan 120 lentokonetta ja helikopteria sekä noin 7 000 yksikkö aseita ja muuta sotakalustoa. Harjoituksiin osallistuu noin 90 000 henkilöä.

Venäjän puolustusministeriön mukaan myös kiinalaisaluksia osallistuu harjoituksiin.
Mitä vitun tukialuksia?🤦
 
En löytänyt tälle sopivaa ketjua, mutta toisaalta liittyy kyllä turvallisuuteen Itämeren alueella. Jos näille on sopivampi ketju niin voisi siirtää.

Eli voiko tuota kauppaa selittää mikään muu kuin,että viro tarvii kalustoa mahdollisimman nopeasti ja Turkilta sitä sai nopeiten? Tuntuisi tässä tilanteessa itsestäänselvyydeltä että ostetaan naapurilta, paitsi jos toimitus menee vuosien päähän ja tarvitaan heti.



Kannattaa huomioida, että kirjoittaja Sami Lotila on tunnettu Viron vihaaja. Se antaa oman mausteensa tuohonkin artikkeliin.
Kyllähän lähtökohta jokaisen puolustusvoimien hankinnassa on, että ne hankkivat materiaalia, mikä tukee kulloistakin operatiivista suunnitelmaa ja taistelutapaa, on kaupallisilta ehdoiltaan järkevä ja toimittajana on luotettava taho/maa. Ei ole mikään itsestäänselvyys ostaa tavaraa naapurimaasta, muutenhan meillekin olisi hankittu kehitysmaahävittäjät Ruotsista...
 
Back
Top