Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jaahas, rysyt laajentamassa härkintäänsä uusiin ulottuvuuksiin


Tähän astiset tapahtumat herättävät vain kysymyksen: millaisia uunoja tuolla eteläisessä naapurissa on hommissa?

Ajateltiin mennä parin veneen ja helikopterin voimin varjolaivaston alukseen ilman mitään tukea. Oho, ryssät lähetti Sukhoin paikalle ja peräännyttiin häntä koipien välissä. Ok, tähän asti voi vielä ymmärtää ns normaali rauhanajan hommina.

Mutta seuraavana päivänä laitetaan oma laiva ryssän vesille ja se joutuu kaapatuksi....
 
Tähän astiset tapahtumat herättävät vain kysymyksen: millaisia uunoja tuolla eteläisessä naapurissa on hommissa?

Ajateltiin mennä parin veneen ja helikopterin voimin varjolaivaston alukseen ilman mitään tukea. Oho, ryssät lähetti Sukhoin paikalle ja peräännyttiin häntä koipien välissä. Ok, tähän asti voi vielä ymmärtää ns normaali rauhanajan hommina.

Mutta seuraavana päivänä laitetaan oma laiva ryssän vesille ja se joutuu kaapatuksi....

Totta. Tuohon verrattuna entistä enemmän kehuja miten suomen viranomaiset hoiti sen Eagle S casen. Oli niin vaikuttava voimannäyttö että ryssät eivät oikein kehdanneet pullikoida vastaan.
 
Siis onko ryssä oikeasti laittanut tuon "vaara-alue" varoituksen Suomen aluevesien sisäpuolelle? Kuten tuossa yhdessä linkissä näkyi? Ei kait nyt sentään omia kovapanosammuntoja tai vahinkolaukauksia toisen aluevesille suoriteta? Ei muuta kuin vastaava julistus sitten suomelta saman verran ryssälän puolelle.

Ryssä selkeästi hämmentää suomenlahdella ja mikäs siinä.
 
Siis onko ryssä oikeasti laittanut tuon "vaara-alue" varoituksen Suomen aluevesien sisäpuolelle? Kuten tuossa yhdessä linkissä näkyi? Ei kait nyt sentään omia kovapanosammuntoja tai vahinkolaukauksia toisen aluevesille suoriteta? Ei muuta kuin vastaava julistus sitten suomelta saman verran ryssälän puolelle.

Ryssä selkeästi hämmentää suomenlahdella ja mikäs siinä.
Jos tarkoitat Virolahden pohjoispäässä olevaa aluetta, niin se on aika tasan 100m Suomen rajasta venäjän puolella.

Kyseessä voi olla kaapelityötkin. Aika näyttää.
 
Green admire on päässyt jatkamaan matkaa.


Venäjän aluevesillä sunnuntaina pysäytetty Green Admire -tankkeri ei reagoinut toistuviin varoituksiin saapuessaan alueelle, jota Venäjä on kutsunut vaaralliseksi merenkululle. Vaikka kyseessä on ensimmäinen kerta, se voi olla merkki Itämeren jännitteiden kasvusta.
Liberian lipun alla purjehtiva öljytankkeri Green Admire lähti Sillamäen satamasta lauantai-iltana kohti Suomenlahden pohjoisosaa.

Varhain sunnuntaiaamuna Venäjän viranomaiset pysäyttivät aluksen ja saattoivat sen ankkuroitumaan Venäjän omistaman Suursaaren edustalle. Venäläiset varoittivat tankkeria useita kertoja vaaravyöhykkeelle saapumisesta ja käskivät aluksen muuttaa kurssia. Oliko kyseessä kielimuuri vai oliko säiliöalus haluton tekemään pitkää matkaa, mutta viranomaisten varoitukset jätettiin huomiotta?

"Venäläiset ovat julistaneet merialueet vaarallisiksi merenkululle. Nämä alueet sijaitsevat heidän merirajallaan, heidän aluevesillään. Yhdessä kohdassa on jätetty osuus, josta alukset voivat purjehtia Pietarin satamaan. Tämä vaaravyöhyke on luotu sinne, he eivät ole aiemmin valvoneet sitä tällä tavalla, mutta jos he haluavat valvoa sitä tulevaisuudessa, niin heillä on täysi oikeus tehdä niin aluevesillä", sanoi laivaston varapäällikkö Johan-Elias Seljamaa.

Lopullisen päätöksen vaara-alueiden läpi kulkemisesta tekee kuitenkin kapteeni. Käskyjen rikkomisen jälkeen Venäjän viranomaiset pysäyttivät aluksen ja määräsivät sen ankkuroitumaan Suursaareen. Venäjä käyttää saarta sotilastarkoituksiin, ja siellä on useita tutka- ja muita anturiverkkoja.

"Siitä on tullut niin sotilaallinen, vahvasti linnoitettu ja varusteltu saari. Kun purjehdin siellä muutaman kerran, kävin Viipurissa. Muistan, että yöaikainen merimatka oli aika värikäs. Koska siellä oli paljon veneitä, paljon valonheittimiä, paljon morseaakkoskysymyksiä ja -vastauksia ja muuta, siellä oli aika hermostuneita", sanoi entinen puolustusvoimain komentaja Tarmo Kõuts.


Viron liikennevirasto: Suositus välttää Venäjän merireittejä voimassa vuodesta 2022 alkaen

Suomen, Viron ja Venäjän sopimalla Itämeren alueella on viime vuosina ollut voimassa suositus olla kulkematta Venäjän federaation merialueiden kautta. Vaikka merireittien käyttö Virossa on hieman vaikeampaa, se on silti täysin mahdollista jopa suurille aluksille.

"Aluksen kurssissa on yksinkertaisesti enemmän muutoksia siellä. Alukset ovat aiemmin ylittäneet kaksi matalikkoa lähtiessään Viron vesiltä, ja tietääkseni yksi alus ohjattiin tänään myös sinne. Tässä ei ole mitään uutta, mutta ottaen huomioon tankkerien koon ja niiden rajallisen syväyksen, laivojen kapteenit ovat aiemmin todenneet, että on ehkä turvallisempaa ja parempaa käyttää toista laivareittiä, joka kulkee Venäjän vesien läpi", sanoi Kristjan Truu, Viron liikenneviraston meripalvelun johtaja.

Vaikka tämä oli ensimmäinen kerta, kun Venäjä pidätti jonkun, ei voida sulkea pois mahdollisuutta, että vastaavia tilanteita syntyy tulevaisuudessa osoittaakseen vaikutusvaltaansa.

"Tämän laivan lasti ja itse laiva ovat kaikki Euroopan unionin, eli laivan omistajan ja lastin, tiukasti ottaen huomioon, että meillä on tavallaan kauppasota – se tapahtui", Kõuts sanoi.

Sillamäeltä lähtiessään tankkerin lastina oli liuskeöljyä ja sen määränpää oli Rotterdam. Green Admiren omistaa kreikkalainen Aegean Shipping -yhtiö.

Viron liikenneviraston laivaliikenteen hallintaosasto valvoo päivittäin laivaliikennettä Viron aluevesillä. Sillamäen satamasta lähtiessään laivat kulkevat Venäjän federaation aluemeren läpi, koska tämä reitti on suurille aluksille turvallisempi kuin purjehtiminen Viron vesien matalikkojen läpi.

Venäjän, Viron ja Suomen välillä on sovittu tällaisesta turvallisesta laivojen navigointireitistä, joka ei kulje valtioiden rajojen yli.

Vastaavien tilanteiden välttämiseksi Viron liikenneviraston laivaliikenteen ohjausosasto ohjaa yhdessä luotsien kanssa tulevaisuudessa Sillamäelle ja Sillamäeltä kulkevia aluksia Viron aluevesien kautta.

Maanantai-iltana Venäjän viranomaiset vapauttivat Green Admiren tankkerilaiva, ja se lähti purjehtimaan. Alus on nyt myös poistunut Venäjän aluevesiltä kohti Rotterdamia.
 
Afrikassa 90-luvun lopulla, Eritrean ja Etiopian sodassa. Suhoit pätkivät Migit.

Nato-päivitys on aika epämääräinen kuvaus, tarkoittaa varmaankin viestivälineitä ja tietovuota?
Niitä molempia juu ja pahoittelen heikkoa ilmaisuani.
Afrikassa 90-luvun lopulla, Eritrean ja Etiopian sodassa. Suhoit pätkivät Migit.

Nato-päivitys on aika epämääräinen kuvaus, tarkoittaa varmaankin viestivälineitä ja tietovuota?
Juu. Lähinnä siis Link-16 oli mielessä kun tuota kirjoitin.
 
Onkohan kotimaiset vai ryssän harjoitukset Suomenlahdella kun kova jylinä kuuluu jostain Haapasaarten/suursaaren suunnasta? Jotainhan ryssä suunnittelee ja oisko nyt alkanut. Pitääkö kaivaa M62 taas kaapista valmiuteen?

Edit: Omia oli Rankissa. Hyvä vähän näyttää voimaa tässä tilanteessa.
 

Suomenlahdella liikkuu Venäjän varjolaivastoon kuuluvia aluksia, joiden lippuvaltioista ei ole varmuutta. Asiasta kertoo Iltalehti.

Viron liikennehallinnon meriosaston johtaja Kristja Truu sanoo, että kyseessä on huolestuttava trendi.


– Tämä on tapahtunut useaan otteeseen. Alus purjehtii jonkin lipun alla, mutta kun me itse asiassa tutkimme asiaa ja alamme esittää kysymyksiä myös lippuvaltiolle, saamme vastaukseksi, että alus ei ole enää rekisteröity kyseisen lipun alle ja kaikki todistukset ovat mitättömiä, Truu kertoo IL:lle.

Yleensä Venäjän varjolaivaston alukset ovat seilanneet länsimaiden pakotteiden ulkopuolelle jääneiden maiden lippujen alla. Tällä tavalla yhteydet Venäjään pyritään häivyttämään.

Truun mukaan ilman lippua seilaavat alukset ovat huolestuttava uhka.

– Tämä on meille hälyttävää, koska jos alus ei kuulu minkään lainkäyttöalueen piiriin, alukseen ei sovelleta mitään säännöksiä, mukaan lukien vakuutusasiat. Tämä on hälyttävää ja vaarallista merenkululle, ympäristölle ja myös ihmisille, hän sanoo IL:lle.
 

Suomenlahdella liikkuu Venäjän varjolaivastoon kuuluvia aluksia, joiden lippuvaltioista ei ole varmuutta. Asiasta kertoo Iltalehti.

Viron liikennehallinnon meriosaston johtaja Kristja Truu sanoo, että kyseessä on huolestuttava trendi.


– Tämä on tapahtunut useaan otteeseen. Alus purjehtii jonkin lipun alla, mutta kun me itse asiassa tutkimme asiaa ja alamme esittää kysymyksiä myös lippuvaltiolle, saamme vastaukseksi, että alus ei ole enää rekisteröity kyseisen lipun alle ja kaikki todistukset ovat mitättömiä, Truu kertoo IL:lle.

Yleensä Venäjän varjolaivaston alukset ovat seilanneet länsimaiden pakotteiden ulkopuolelle jääneiden maiden lippujen alla. Tällä tavalla yhteydet Venäjään pyritään häivyttämään.

Truun mukaan ilman lippua seilaavat alukset ovat huolestuttava uhka.

– Tämä on meille hälyttävää, koska jos alus ei kuulu minkään lainkäyttöalueen piiriin, alukseen ei sovelleta mitään säännöksiä, mukaan lukien vakuutusasiat. Tämä on hälyttävää ja vaarallista merenkululle, ympäristölle ja myös ihmisille, hän sanoo IL:lle.
Väärän lipun alla on vain rosvoja ja lainsuojattomia.
 
Kait nyt kansainväliset lait antaa luvan nousta alukseen joka seilaa väärien tunnusten alla? Epäilys merirosvoudesta, ihmiskaupasta, huumekaupasta jne vaan syyksi ja nousu laivaan. Tanskan salmiin vain tiukempi seula ja läpi laivat joiden tiedot täsmäävät. Aikamoista valtiollisen tason puuhastelua kun tuollaiseen ei puututa?

Jos kukaan ei sitä tunnusta omakseen, niin ei kait sitten kukaan siitä edes suutu?
 
Kait nyt kansainväliset lait antaa luvan nousta alukseen joka seilaa väärien tunnusten alla? Epäilys merirosvoudesta, ihmiskaupasta, huumekaupasta jne vaan syyksi ja nousu laivaan. Tanskan salmiin vain tiukempi seula ja läpi laivat joiden tiedot täsmäävät. Aikamoista valtiollisen tason puuhastelua kun tuollaiseen ei puututa?

Jos kukaan ei sitä tunnusta omakseen, niin ei kait sitten kukaan siitä edes suutu?
Laivaan saa nousta ja sen tarkastaa kyllä.
 
Back
Top