Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kertausta Migien seikkailusta Viron ilmatilassa. Mukana "Kuvasarja" tapahtuneesta

Tämä HS analyysihan on ”päiviä vanha” ja suoraan palstalta apinoitu 😁

Tai sitten parviäly vaan osui hitosti oikein arvioissaan. 👍

Eikä varmasti avata.

Paha sanoa missä kohtaa F-35 saivat kontaktin, mutta spekuloidaan.

Viron ilmoittama lentolinja on karkeasti 1/3 Tallinnan itäpuolella, 2/3 osaa länsipuolella. 4 min itäpuolella ja 8 min länsipuoella = 12 min.

Ämarista matkaa suoraan Tallinnan pohjoispuolelle noin 55 km, keskinopeudella 1000 kmh vie aikaa hitusen yli 3 min, rullausaika ja muut siihen siihen päälle, mitä 2-3 min? Yhteensä 5-6 min.

Virosta kommentoitiin, että migit eivät poistuneet niin nopeasti kuin olisivat voineet, joten oletetaan F-35 hengailleen migien vieressä aikansa.

Kv-ilmatila on kapea, joten varmaan siinä kohtaa kun koneet kaarsivat kohti Viron ilmatilaa, alkoi jo tapahtumaan asioita, mutta tämä oli auttamattomasti myöhässä.

Vastaavasti Horneteilla oletettavasti (muok) Rissalasta matkaa (elleivät olleet valmiiksi ilmassa) on ollut 350km ja silti olivat ensimmäisinä paikalla.

Migien pitkä aika Viron ilmatilassa selittynee osin sillä, että kuten Virosta kommentoitiin, olivat röyhkeitä, eivätkä ilmeisesti totelleet poistumiskäskyä vaan jatkoivat julkaistun kartan mukaan suoraa linjaa kunnes ”luonnostaan” ajautuivat linjallaan ulos Viron ilmatilasta.

Joko sattuma (valmiiksi ilmassa) tai kyky ennakoida selittää sen miksi F-18 olivat paikalla ensin. BAP oletti migien pysyvän kv-ilmatilassa niin pitkään, kunnes kääntyivät ja tästä hetkestä ei Viron ilmatilaan ollut matkaa varmasti juuri minuuttia kahta enempää.

Karkeasti kohtaamispiste 6 min rajanylityksen jälkeen Ämarista, lentoaika n. 3 min.
Katso liite: 124997

Eli ne lähtivät todennäköisesti Besovetsin tukikohdasta (Petroskoin kansainvälinen lentokenttä):

Nämä ovat olleet Suomessa tutkaseurannassa todennäköisesti heti nousun jälkeen ja kolmen koneen länteen suuntaava osasto on varmasti herättänyt nopeasti mielenkiintoa suomalaisissa.

Vaindloon saaren sijainti on merkitty punaisella ympyrällä eli ei näytä ihan osuvan noitten MiG:ien lentoreitille tai jos ovat senkin kohdalta oikaisseet, niin siinä ei ole mennyt aikaa kahtatoista minuuttia.
Katso liite: 125084

1758728109135.webp
1758728145356.webp
 
Viimeksi muokattu:
Maltti on toki valttia, mutta liika maltti rohkaisee ryssää viemään homman seuraavalle tasolle. Täytyy muistaa, että ryssä oli iskuetäisyydellä NATO-maan pääkaupungista Tallinnasta. Olen täysin vakuuttunut siitä, että kun NATO pitää vastausta erinomaisena vaikka tuolla lennettiin 12 minuuttia, on lisää tulossa ennemmin tai myöhemmin.
Tässähän kävi vieläpä niin, että sen enempää suomalaiset kuin muutkaan NATOn hävittäjät eivät saaneet Venäjän MiG-31-koneita muuttamaan suuntaansa ja poistumaan Viron ilmatilasta. Hehän vain jatkoivat suoran viivan lentämistä, kunnes luonnollisesti poistuivat Viron ilmatilasta, kun Viron valtion alue loppui. Eli NATO komeasti saattoi Migit läpi Viron ilmatilan mitenkään vaikuttamatta Migien lentämiseen
 
Eikö noille Venäjän piloteille voisi julkisesti tarjota jonkun älyttömän rahapalkinnon ja karanteeniin jälkeen elämän lännessä jos tuovat koneensa NATO kentälle. Siinä ois selittämistä provokaatioksi ku omat pilotit loikkaa vastapuolelle.
ja kyllähän se mietityttää että miksi pitää härnätä. NATOn provokaation hakeminen ei kuulosta uskottavalta, koska jos kotimaan tilanne sen vaatii, sehän järjestetään. Ei siellä ole vapaata tietoa saatavilla joten voit sepittää mitä vaan ja läpi menee. Ei tarvi edes konetta ja pilottia siihen uhrata. Sanot vaan että näin kävi ja NATO vaikeni asiasta. Ja se valveutunut kansalainen joka hankkii salaa riippumatonta infoa ulkomailta, se jo tietää että tätä ilmatilapelleilyä on tehty jo vuosia. Kuten sanoin, ei vakuuta selitys.
Vaarallinen tie lentäjälle. Eikös se yksi venäläinen helikopterilentäjä, joka lensi koneensa Ukrainaan ja nosti siitä rahapalkkion, salamurhattu Espanjassa? Rodinan käsi on pitkä ja se ei koskaan unohda.
 
Vaarallinen tie lentäjälle. Eikös se yksi venäläinen helikopterilentäjä, joka lensi koneensa Ukrainaan ja nosti siitä rahapalkkion, salamurhattu Espanjassa? Rodinan käsi on pitkä ja se ei koskaan unohda.
Eikös se ollut aika helppo tapaus, kutsui exän luokseen eli puhdasta Darwinismia...

"What we know is that he invited his ex-spouse to join him and then he was found shot to death."

 
Eikös se ollut aika helppo tapaus, kutsui exän luokseen eli puhdasta Darwinismia...

"What we know is that he invited his ex-spouse to join him and then he was found shot to death."

Katoamis- ja pakoilutemput on helpommin sanottu kuin tehty. Yhteyttä ei saisi pitää edes omiin vanhempiin. Harvempi pystyy pidemmän päälle.
 
Tässähän kävi vieläpä niin, että sen enempää suomalaiset kuin muutkaan NATOn hävittäjät eivät saaneet Venäjän MiG-31-koneita muuttamaan suuntaansa ja poistumaan Viron ilmatilasta. Hehän vain jatkoivat suoran viivan lentämistä, kunnes luonnollisesti poistuivat Viron ilmatilasta, kun Viron valtion alue loppui. Eli NATO komeasti saattoi Migit läpi Viron ilmatilan mitenkään vaikuttamatta Migien lentämiseen
Sepä. Yritettiinkö edes mitään voimatoimilla uhkailuakaan? Edes kevyillä?

Kai nyt joku välimuoto pitää työkalupakista löytyä välistä "lennetään vieressä ja pyydetään kauniisti" ja "ammutaan alas".
 
Jaksan hämmentyä näistä. Ruotsilla on puolustusvoimat. Tietenkin he käyttävät voimaa tarvittaessa. Sitähän se puolustusvoimat tarkoittaa! On suorastaan voima siinä pumpun nimessä.

Ilmoitus em. periaatteesta ei tuo maailmaan yhtään lisää informaatiota. Sillä on oltava joku muu funktio. Enkä usko, että siellä delegoitiin päätöksenteko poliittiselta johdolta alemmas.
Voiman käyttäminen sekä käyttämättä jättäminen ovat molemmat päätöksiä. Viestin informaatio on se, minkälaista päätöstä on viisasta odottaa.
 
Näyttää siltä, että ryssä kaivamalla kaivaa verta nenästään ja eittämättä ennen pitkää tulee ylittäneeksi toistaiseksi epämääräisesti viestitetyn tulenavaustasan. Sitten onkin aika lailla merkityksetöntä, oliko ylitys tahallinen vai tahaton. Eikös tuo nyt olisi sitten aivan sama, jos seuraava ryssän ilmatilaloukkaaja otettaisiin tutkalukitukseen, vaikka ei vielä liipasimesta vedettäisikään?
 
Voiman käyttäminen sekä käyttämättä jättäminen ovat molemmat päätöksiä. Viestin informaatio on se, minkälaista päätöstä on viisasta odottaa.
Kokonaisuutena arvioiden tilanne ei edellyttänyt voimankäyttöä på svenska. Nyt ei ole oikea hetki .. erittäin herkkä kokonaisuus .. seuraamme tilannetta. Pieni NATO-maa ei uskalla ampua ensimmäistä tappavaa laukausta. Droneja tulee varmaan tonttiin. Viisas valtiomies sanoi, ei pidä provosoitua kun provosoidaan. Olen keskustellut tärkeimpien liittolaisten kanssa...
 
Dronehavaintoja myös Esbjergin, Sønderborgin ja Skrydstrupin lentokenttien lähellä.

"Der er observeret droner i nærheden af lufthavnene i Esbjerg, Sønderborg og Skrydstrup, skriver Syd- & Sønderjyllands Politi på det sociale medie X."

 
Varmaan siks että se lennonjohto pietarista ei tarkota sitä että saa lentää toisen maan ilmatilaan🤔
Jos Viro on sopinu että Pietarin lennonjohto tarjoaa lennonjohtopalvelua (lue: ohjaa lennot) mainitulla alueella niin on selvää että halutessaan ryssän koneet lentää siitä.

Jos Viro ei haluaisi alueellaan Pietarin kentän ohjausta, niin tuollaista sopimusta ei pidä olla.

Ihan seko tilanne.

.
 
Jos Viro on sopinu että Pietarin lennonjohto tarjoaa lennonjohtopalvelua (lue: ohjaa lennot) mainitulla alueella niin on selvää että halutessaan ryssän koneet lentää siitä.

Jos Viro ei haluaisi alueellaan Pietarin kentän ohjausta, niin tuollaista sopimusta ei pidä olla.

Ihan seko tilanne.

.
Niin...vaikeintahan tuossa lienee se että tuo diili solmittiin hyvässä yhteisymmärryksessä ajankohtana jolloin Venäjä ei enää koskaan uhkaa ketään vaan hyvällä yhteistyöllä näitä hommia hoidetaan ja Euroopassa on ikuinen rauha eikä nyt liene helpoin mahdollinen ajankohta alkaa neuvotella noita diilejä uusiksi.

En tiedä miten lennonjohtaminen käytännössä toimii mutta ymmärtääkseni mikäli tietyn maan ilmatilaan ei ole lupaa mennä niin silloin ei lennonjohdon pidä sinne myöskään koneita ohjata. Etenkin aseistetun sotilaskoneen ollessa kyseessä ei asiasta pitäisi olla pienintäkään epäselvyyttä...

...kuten ei siitäkään että ovatko kaikki nuo tapaukset mahdollisesti vahinkoja. Kaivavat verta nenästään eli täysin määrätietoista toimintaa Kremlin määräyksestä.

Vaan kuten sanoit: Ihan seko tilanne.
 
Back
Top