itkk:n hinta

KIM

Kenraali
Nii, että löytäskö joku hinnan ja myyjän ilmatorjuntakonekiväärille (venäläinen 12,78)?
En oo ihan just ite ostamassa, mutta sattuneesta syystä rupesi kiinnostamaan.
 
En tiedä mistä tuollaisen saa yksityishenkilö ostettua ellei sitten jostain sellaisesta perslävestä, kuten Irak/Afganistan/Somalia tms., mutta pikagooglaus antoi hinnaksi 12 000 USD vuonna 1992.

http://weaponsystems.net/weapon.php?weapon=BB03%20-%20NSV
 
Jos ei toimiva tarvii olla, niin semmoisesta perslävestä kuin Suomi saattaisi jostain löytyä dekottuna.
 
12,7 ITKK/46 DshK maksoi pv:n hylkymyynneissä 3500mk
12,7 LKK 42 (M2HB) ilmavoimien huutokaupassa 2000-4000mk

Vain auktorisoiduille asekeräilijöille ja nämäkin asemyynnit ovat jo haikeaa historiaa
 
Minulla on keräilijäluvat. Itkk ei kylläkään osu nykyiseen keräilysuunnitelmaan. Ihan perusjuttuja aseista ei tarvii kertoa. Tvällärillekin olen kai joskus jotain myynyt.

Oliskohan tuota sa-mallia jollain alas ajettavalla armeijalla ollut viime vuosina myynnissä? Niistä kaupoista vois saada käytettyjen hintaluokkaa selville.

Sattuuko olemaan luotettavaa lukua paljonko suoman armeijalla niitä on? Eikö niitäkin ostettu itä-saksasta?
 
12,7 NSV:n päivän hintaa en osaa sanoa. Tuotanto on Venäjällä ajettu alas KORD:n tieltä, joten uutenakaan sitä ei enää sieltä saa.

Puolalaiset valmistaa WKM-B versiota .50BMG -kaliiperissa.
Serbialaisten versio Zastava Arms M87NSVT 12,7x108
-Josko noilta irtoaisi rahalla kovalla?

Jk. Kysypäs tuolta:
http://used2machine.blogspot.fi/2011/02/1000-sets-nsv-hmgs-127mm-and-approx.html
http://www.tradezz.com/buy_167313_Heavy-Machine-Gun.htm
 
KIM kirjoitti:
Sattuuko olemaan luotettavaa lukua paljonko suoman armeijalla niitä on? Eikö niitäkin ostettu itä-saksasta?

Ermei Kannisen Suomen puolustus kertoo, että 1987 alkaen Suomeen ostettiin yli tuhat kappaletta itkoja Neuvostoliitosta. Samassa teoksessa mainitaan Suomen hankkineen yli 3000 12,7 mm tai 23 mm it-asetta. Tuosta jos vähän haarukoi, niin voisi kuvitella määrän olevan jotain kahden tuhannen kieppeillä. Lisäksi minulla on lähteetön tieto, että ainakin määrävahvuus olisi jossain vaiheessa ollut kolme tuhatta asetta.
 
Slammer kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Sattuuko olemaan luotettavaa lukua paljonko suoman armeijalla niitä on? Eikö niitäkin ostettu itä-saksasta?

Ermei Kannisen Suomen puolustus kertoo, että 1987 alkaen Suomeen ostettiin yli tuhat kappaletta itkoja Neuvostoliitosta. Samassa teoksessa mainitaan Suomen hankkineen yli 3000 12,7 mm tai 23 mm it-asetta. Tuosta jos vähän haarukoi, niin voisi kuvitella määrän olevan jotain kahden tuhannen kieppeillä. Lisäksi minulla on lähteetön tieto, että ainakin määrävahvuus olisi jossain vaiheessa ollut kolme tuhatta asetta.

Wikipeedan suomen sivut lukee että niitä on yli 1000 kpl (NSV-12,7 mm)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_maavoimien_kalustosta
 
Hejsan kirjoitti:
Slammer kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Sattuuko olemaan luotettavaa lukua paljonko suoman armeijalla niitä on? Eikö niitäkin ostettu itä-saksasta?

Ermei Kannisen Suomen puolustus kertoo, että 1987 alkaen Suomeen ostettiin yli tuhat kappaletta itkoja Neuvostoliitosta. Samassa teoksessa mainitaan Suomen hankkineen yli 3000 12,7 mm tai 23 mm it-asetta. Tuosta jos vähän haarukoi, niin voisi kuvitella määrän olevan jotain kahden tuhannen kieppeillä. Lisäksi minulla on lähteetön tieto, että ainakin määrävahvuus olisi jossain vaiheessa ollut kolme tuhatta asetta.

Wikipeedan suomen sivut lukee että niitä on yli 1000 kpl (NSV-12,7 mm)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_maavoimien_kalustosta

Eikös jokaiseen jääkäriprikaatiin pitänyt tulla joku 200-300 kpl. itkoja?
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Slammer kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Sattuuko olemaan luotettavaa lukua paljonko suoman armeijalla niitä on? Eikö niitäkin ostettu itä-saksasta?

Ermei Kannisen Suomen puolustus kertoo, että 1987 alkaen Suomeen ostettiin yli tuhat kappaletta itkoja Neuvostoliitosta. Samassa teoksessa mainitaan Suomen hankkineen yli 3000 12,7 mm tai 23 mm it-asetta. Tuosta jos vähän haarukoi, niin voisi kuvitella määrän olevan jotain kahden tuhannen kieppeillä. Lisäksi minulla on lähteetön tieto, että ainakin määrävahvuus olisi jossain vaiheessa ollut kolme tuhatta asetta.

Wikipeedan suomen sivut lukee että niitä on yli 1000 kpl (NSV-12,7 mm)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_maavoimien_kalustosta

Eikös jokaiseen jääkäriprikaatiin pitänyt tulla joku 200-300 kpl. itkoja?

Minä muistelen lukua 150.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Slammer kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Sattuuko olemaan luotettavaa lukua paljonko suoman armeijalla niitä on? Eikö niitäkin ostettu itä-saksasta?

Ermei Kannisen Suomen puolustus kertoo, että 1987 alkaen Suomeen ostettiin yli tuhat kappaletta itkoja Neuvostoliitosta. Samassa teoksessa mainitaan Suomen hankkineen yli 3000 12,7 mm tai 23 mm it-asetta. Tuosta jos vähän haarukoi, niin voisi kuvitella määrän olevan jotain kahden tuhannen kieppeillä. Lisäksi minulla on lähteetön tieto, että ainakin määrävahvuus olisi jossain vaiheessa ollut kolme tuhatta asetta.

Wikipeedan suomen sivut lukee että niitä on yli 1000 kpl (NSV-12,7 mm)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_maavoimien_kalustosta

Eikös jokaiseen jääkäriprikaatiin pitänyt tulla joku 200-300 kpl. itkoja?

Minä muistelen lukua 150.

Itsellänihän on mielessä hatarasti se 90-luvun lopun koulutusvihkosen tiedot prikaati -90 rakenteesta ja kalustosta. Muistelen että käytännössä luku olisi lähellä samaa kuin raskaisen kuljetusajoneuvojen määrä

Ja sekin on vuosien saatossa kadonnut.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Slammer kirjoitti:
Ermei Kannisen Suomen puolustus kertoo, että 1987 alkaen Suomeen ostettiin yli tuhat kappaletta itkoja Neuvostoliitosta. Samassa teoksessa mainitaan Suomen hankkineen yli 3000 12,7 mm tai 23 mm it-asetta. Tuosta jos vähän haarukoi, niin voisi kuvitella määrän olevan jotain kahden tuhannen kieppeillä. Lisäksi minulla on lähteetön tieto, että ainakin määrävahvuus olisi jossain vaiheessa ollut kolme tuhatta asetta.

Wikipeedan suomen sivut lukee että niitä on yli 1000 kpl (NSV-12,7 mm)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_maavoimien_kalustosta

Eikös jokaiseen jääkäriprikaatiin pitänyt tulla joku 200-300 kpl. itkoja?

Minä muistelen lukua 150.

Itsellänihän on mielessä hatarasti se 90-luvun lopun koulutus vihkosen tiedot prikaati -90 rakenteesta ja kalustosta. Muistelen että käytännössä luku olisi lähellä samaa kuin raskaisen kuljetusajoneuvojen määrä

Ja sekin on vuosien saatossa kadonnut.

Minä muistelen luvun olleen 150 jääkäreillä, ja 90 jalkaväellä. Mutta jotenkin minulla on myös muistikuva, että tuo saattoi olla pataljoonassa, joskin se tuntuu liialliselta.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Wikipeedan suomen sivut lukee että niitä on yli 1000 kpl (NSV-12,7 mm)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_maavoimien_kalustosta

Eikös jokaiseen jääkäriprikaatiin pitänyt tulla joku 200-300 kpl. itkoja?

Minä muistelen lukua 150.

Itsellänihän on mielessä hatarasti se 90-luvun lopun koulutus vihkosen tiedot prikaati -90 rakenteesta ja kalustosta. Muistelen että käytännössä luku olisi lähellä samaa kuin raskaisen kuljetusajoneuvojen määrä

Ja sekin on vuosien saatossa kadonnut.

Minä muistelen luvun olleen 150 jääkäreillä, ja 90 jalkaväellä. Mutta jotenkin minulla on myös muistikuva, että tuo saattoi olla pataljoonassa, joskin se tuntuu liialliselta.

Minulla on muistikuvassani se neljäs pataljoona ja mustit pst-aseina pataljoonassa.
 
SJ ja Iso-mursi...ottakaan hejsan auttaa

Jalkaväkiprikaati 80, 80 AA(ItKK
infantrybrigadeorganization.gif
i

Jääkäriprikaati 90, 150 AA (ItKK)
jaegerbrigadeorganization.gif


Valmiusprikaati 2005, 300 AA (ItKK
readinessbrigadeorganization.gif


http://hem.passagen.se/finnisharmyequipment/index2.htm
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Wikipeedan suomen sivut lukee että niitä on yli 1000 kpl (NSV-12,7 mm)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_maavoimien_kalustosta

Eikös jokaiseen jääkäriprikaatiin pitänyt tulla joku 200-300 kpl. itkoja?

Minä muistelen lukua 150.

Itsellänihän on mielessä hatarasti se 90-luvun lopun koulutus vihkosen tiedot prikaati -90 rakenteesta ja kalustosta. Muistelen että käytännössä luku olisi lähellä samaa kuin raskaisen kuljetusajoneuvojen määrä

Ja sekin on vuosien saatossa kadonnut.

Minä muistelen luvun olleen 150 jääkäreillä, ja 90 jalkaväellä. Mutta jotenkin minulla on myös muistikuva, että tuo saattoi olla pataljoonassa, joskin se tuntuu liialliselta.

Jääkäripataljoonassa M/90 on 31 itkoa ja n. 100 ajoneuvoa.
 
pstsika kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Eikös jokaiseen jääkäriprikaatiin pitänyt tulla joku 200-300 kpl. itkoja?

Minä muistelen lukua 150.

Itsellänihän on mielessä hatarasti se 90-luvun lopun koulutus vihkosen tiedot prikaati -90 rakenteesta ja kalustosta. Muistelen että käytännössä luku olisi lähellä samaa kuin raskaisen kuljetusajoneuvojen määrä

Ja sekin on vuosien saatossa kadonnut.

Minä muistelen luvun olleen 150 jääkäreillä, ja 90 jalkaväellä. Mutta jotenkin minulla on myös muistikuva, että tuo saattoi olla pataljoonassa, joskin se tuntuu liialliselta.

Jääkäripataljoonassa M/90 on 31 itkoa ja n. 100 ajoneuvoa.

Prikaatissa taisi olla jotakin 500 ajoneuvoa vähintään, niin kyllähän se alkaa täsmätä tuota 150 itkoa.
 
Suomessa on +1000 itkoja ja 3 prikaati2005 = 900 itkoja.....koska JPR ei kuulu sota-aikaan...mutta JV kuuluu tai ne aluelliset prikaatit (JV 80 itkoja*=? 480) nyt 5 JV=400??
 
Tämä oli lähin itkk-ketju, joten en avannut uutta vaikka ehkä olisi pitänyt. Kenties joku mode muuttaa ketjun nimen esim. ”Ilmatorjuntakonekiväärin yleisketjuksi”?

Onko meillä kokeiltu sellaista, että mönkijään laitettaisiin maastokelpoinen (lue: uralla ajettava) peräkärry ja siihen itikka? Mönkijässä kulkisi hyvin aseen miehistö vaikkapa vahvuudella 1+2 tappelusvarusteineen, aika monta vyökannua kuulaa ja peräkärryssä ITKK sen omalla tukikohtajalustallaan, joka olisi pimpattu kiinni tavalla tai toisella eli vaikkapa kiinni hitsattuna, pultattuna tai jopa kuormahihnoin köytettynä.

ITKK:n käyttöalahan on laaja ja yksi tärkeä tehtävä sillä on olla juuri nimensä mukaisesti joukolle orgaanisesti kuuluva kevyt ammusilmatorjunta-ase. Toisaalta on sääli jättää tuon teholuokan ase ”vain” hekorynnäköiden torjuntaan, koska sen tulivoimalle löytyy myös muuta käyttöä varsinkin tavanomaisella kevyellä jalkaväellä. Ainakin otona. Samalla tuo edustaa raskainta pehmeisiin maaleihin soveltuvaa asetta suurimmalla osalla kenttäarmeijan jalkaväestä. Jos tuohon tulivoimaan yhdistetään edes jonkinasteinen liikkuvuus ase ampumakuntoisena, niin olisiko tuo kovin huono ajatus? Mönkijä on tietysti mönkijä - se ei anna sirpalesuojaa, se ei suojaa miehistöä säältä eikä sillä varsinkaan kärryn kanssa mennä ihan mihin tahansa. Tuollaisena ratkaisuna sen liikkuvuus ja tulivoima (enemmän kannuja kuin orjien käsillä on mahdollista kuljettaa) kuitenkin paranisivat huikeasti verrattuna perinteiseen asemaralliin, jossa ase puretaan kuljetuskuntoon ja sitä, ja sen ampumatarvikkeita, siirretään lihasvoimin ja ennen tulitoimintaa taas kasataan ampumakuntoon. Unohtamatta sitä, että jostain pitäisi taas saada ne fakin kivet tai hiekkasäkit purjeeseen ellei mukana ole jotain oikeasti riskiä ukkoa, joka tuo nekin mukana aiemmasta tuliasemasta…

Tehtävä 1. Lähi-ilmatorjunta joukon ryhmityksessä. Kumman ottaisitte? Aika sama oikeastaan. Toisella tapaa saadaan tarvittaessa paikkaa vähän nopeammin vaihdettua, mutta molemmat on ihan ok. Tässä kohtaa astuu mukaan ITKK:n käyttäminen muihinkin hommiin eli:

Tehtävä 2. Kiväärijalkaväen tukeminen pinta-ammunnalla, liikkuvana raskaana aseena AKEssa tai pellolle laskeutuvan desanttikomppanian pöllyttäminen. Käsky kuuluu: ”ITKK 500 metriä vasemmalle harjanteen reunaan”.

Tapa 1. Mönkijä käyntiin ja liikkeelle. Aikaa kuluu max. muutama minuutti.

Tapa 2. Ase kuljetuskuntoon, siirtyminen jalan kantaen kalustoa 2-3 orjan voimin, sopivan paikan hakeminen jalustalle, ase ampumakuntoon ja purjeen täyttö. Mukana kulkisi kaiketi 2-4 kannua eli 100-200 patruunaa ja aikaa menisi, noh, vähän enemmän kuin 5 minuuttia. Jos ette usko, niin suosittelen kokeilemaan asemarallia ITKK:n kanssa suomalaisessa maastossa vyölaatikot hiekalla täytettynä ja muukin sotaromu päällä. Erittäin epäergonomista, raskasta ja muutenkin vittumaista hommaa. Ja paljon hitaampaa kuin mönkkärillä suoritettuna, jolloin ampumatarvikkeitakin kulkisi vähän toisenlainen määrä völjyssä…

Ajatuksia?
 
Varmaan mönkkäri olisi ihan hyvä aseen siirtelyssä, mutta minusta tuntuisi luonnottomalta, jos ase ei lähtisi lavalta asemaan heti kun mönkkärin liike loppuu.

Peräkärry tuskin olisi erityisen hyvä alusta aseelle missään oloissa.

Mutta mainittakoon, että ajatus ei varmaan sinällään ole huono, koska muutkin ajattelevat selvästikin jotakin vastaavaa, joskin isommalla rahalla:
En kuitenkaan ole oikein vakuuttunut tuostakaan.

Mutta jos ketään sattuu kiinnostamaan, niin tuollaisen mönkkärin voi ostaa, ellei tuollainen ole luokiteltu panssaroiduksi ajoneuvoksi:
http://www.mod-sales.com/direct/vehicle/related/43613/EPS.htm
 
Last edited by a moderator:
On kokeiltu. PKARPR pilotoi tuonkin hankkeen. On osa uutta tst-tapaa.
 
Back
Top