Itsenäisyyspäivä

Kiva oli kattoa kotopihasta kun Utin kopterit palasi Mikkelistä. Yle se osaa paraatilähetykset, Timo Keränen on selostanut paraatit +10 vuotta ja on edelleen (vähemmän yllättäen) pihalla kuin lumiukko. Nyt oli kylkiäiseksi saatu joku toinen tonttu, kuvauskin oli aivan hanurista. Täytyy taas laittaa ylelle kiitokset jälleen itsenäisyyspäivän pilaamisesta.

Itsekin laitoin palautetta. Nyt tällä kerralla ylilennon kuvaus meni munilleen. Selostajat yleensä myöhässä, selostivat jo ohimarssineita osastoja kun jo kuvissa näytettiin uusia osastoja. Keränen ja tämän kumppani tekivät useitakin asiavirheitä. Ja paraatin vastaanottajat ja rakuunasoittokunta jaksettiin mainita ainakin se puolenkymmentä kertaa. Huoh, aina tästä saa kärsiä.
 
Kun kerran on olemassa pukukoodi (kai se kutsussakin on ihan mainittu) niin eikö voisi käännyttää ovelta..
Tässä naiselle osoitettu kutsu. Eli juhlapuku ja kunniamerkit on pukukoodi.

get_img
 
Minun itsenäisyyspäiväni on ollut hyvin perinteinen. Aamukahdeksalta nostin lipun. Sitten menin kirkkoon ja kävin sankarihautausmaalla. Kävin kaupassa ja ostin perunoita, kermaa, juomia ja muutaman kilon kinkun ja Pandan konvehteja. Tein valkosipuliperunoita ja sikaa, joka on minulle pimeän ajan Pyhä Eläin.

Sytytin kaksi kynttilää. Suomessa perustettin vuonna 1914 jääkäriliike, jonka missio oli irrottaa Suomi Venäjästä. Aate oli alkuaikoina tulenarka, ja kun nuoret miehet matkasivat jääkärikoulutuksiin Ruotsin kautta Saksaan, kaksi kynttilää ikkunalaudalla viestitti heille, että talo on turvallinen majapaikka jääkäreille. Siksi niitä on kaksi, ja niitä poltetaan klo 18-20.

Näin telkkarissa tuon lenkkarityypin ja ajattelin, miten turhanpäiväistä itsetehostusta ihmiset kantavat luonteessaan ja miten täydellistä nöyryyden puutetta heidän huomionhakunsa osoittaa.

Luin Yrjö Jylhää. Löysin lohduttavat sanat, jotka kertovat tunnelmasta, josta voi aistia miehet, joilta typeryys oli kitketty tulessa:

Mitä vannottiin, se pidetty on,
yli päämme kun löi tulilaine;
ja rinnalla tuntomme tuomion
muu kunnia meille on arvoton,
katinkultaa kiitos ja maine.

Sana pöyhkeä, harvoin kuultukaan,
sana ontto tääll' oli rikos.
Sydän vain, sydän altis uhraamaan
se vihmoi täällä siunaustaan,
kun otsamme verta hikos.
 
Minun itsenäisyyspäiväni on ollut hyvin perinteinen. Aamukahdeksalta nostin lipun. Sitten menin kirkkoon ja kävin sankarihautausmaalla. Kävin kaupassa ja ostin perunoita, kermaa, juomia ja muutaman kilon kinkun ja Pandan konvehteja. Tein valkosipuliperunoita ja sikaa, joka on minulle pimeän ajan Pyhä Eläin.

Sytytin kaksi kynttilää. Suomessa perustettin vuonna 1914 jääkäriliike, jonka missio oli irrottaa Suomi Venäjästä. Aate oli alkuaikoina tulenarka, ja kun nuoret miehet matkasivat jääkärikoulutuksiin Ruotsin kautta Saksaan, kaksi kynttilää ikkunalaudalla viestitti heille, että talo on turvallinen majapaikka jääkäreille. Siksi niitä on kaksi, ja niitä poltetaan klo 18-20.

Näin telkkarissa tuon lenkkarityypin ja ajattelin, miten turhanpäiväistä itsetehostusta ihmiset kantavat luonteessaan ja miten täydellistä nöyryyden puutetta heidän huomionhakunsa osoittaa.

Luin Yrjö Jylhää. Löysin lohduttavat sanat, jotka kertovat tunnelmasta, josta voi aistia miehet, joilta typeryys oli kitketty tulessa:

Mitä vannottiin, se pidetty on,
yli päämme kun löi tulilaine;
ja rinnalla tuntomme tuomion
muu kunnia meille on arvoton,
katinkultaa kiitos ja maine.


Sana pöyhkeä, harvoin kuultukaan,
sana ontto tääll' oli rikos.
Sydän vain, sydän altis uhraamaan
se vihmoi täällä siunaustaan,
kun otsamme verta hikos.
Hyvin samaan malliin meni päivä myös täällä. Samat aamutoimet.

Kirkon jälkeen kuuntelin luentoa jääkäreistä ja sitten kotiin "kylvettämään"(sous vide) vuonojen kultaa(säkkilohta).

Pikkujätkän kanssa päikkärit ja kynttilöiden sytytys lyhtyihin.

Hyvin rauhallista...

Välissä "muailman menon" seurantaa
 
Aamupäivästä kävin viemässä kynttilän sankarihaudoille. Kävin sitten vanhempieni luona iltapäivästä syömässä ja isän kanssa katsoin paraatilähetyksen telkkarista. Nyt siemailen viskiä ja katson DVD:ltä Aku Louhimiehen Tuntematonta sotilasta. Hyvää itsenäisyyspäivän iltaa veljet ja siskot !
 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille.

Koetin katsella sopivaa ketjua ja koska en halunnut uutta aloittaa, niin ehkäpä tämä sopii parhaiten tänne. Itsenäisyyspäivästä nyt kuitenkin on kyse.

Oheinen haaste on TA-killan puolelta, toivottavasti ei käyttäjä LSa:ta haittaa jos linkitän miehen tekstin myös tänne. Tämän foorumin käyttäjät kun tuskin kaikki ta-killan foorumia lukee. Hiukan miestä tuntevana luulisin, ettei haittaa. On hyvä teksti.

Itse sattumalta satuin tekemään kirjoitetunlaista analyysia jo tuossa viitisen vuotta sitten. Suosittelisin kaikille muillekin lukemaan haasteen 2018 ajatuksella ja toimimaan sen mukaan.

Ohessa linkki ja itse teksti.

http://takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=2&p=95367&sid=77cd340edeaca40d4a671f0303ad8530#p95367

Suurin osa meistä on elänyt koko elämänsä itsenäisessä Suomessa.

Harvempi meistä aktiivireserviläisistä pitää silti rauhaa itsestään selvänä. Osa on jopa alkanut varautua pahempien päivien varalle.


Mä sain pari vuotta sitten nyrkistä päähän keskellä kirkasta päivää, keskellä kaupunkia. Katselin myöhemmin valvontakameratavaraa omasta toiminnasta ja huomasin, että vaikka olin lyönnin takia aivan tillin tallin ja taistelin pysyäkseni pystyssä, toiminta oli silti ihan kohtalaista, koska taustalla oli treeniä.

Mä arvioin muiden varautumista työkseni. Pohdin välittömästi tapauksen jälkeen, että nyt osaaminen käyttöön. Tein riskiarvion omasta elämästä, mietin mikä minua ja perhettäni uhkaa. Pistin riskit vaikutusten ja todennäköisyyksien perusteella jonoon, ja tein linjaukset siitä, mitä millekin asialle teen.

Sota, nyrkistä tai puukosta saaminen eivät sitten nousseetkaan kärkitiloille. Heitin mm. kaikki liukkaat kengät pois, pidin todennäköisenä, että tulen muuten vielä kaatumaan niiden takia. Varasin lääkäriajat kropan, silmien ja hampaiden tutkimista varten, sieltäkin löytyi asioita, joiden kanssa tehdään vieläkin töitä. Pistin palovaroittimet kattoon, kävin kämpän riskit läpi ja mm. heitin huonokuntoiset sähkövehkeet pois - tulipalo on kova juttu. Päivitin ensiapuosaamiseni. Aloin panostaa enemmän vaimoon ja lapsiin - niidenhän takia tässä väittää olevansa valmis tekemään ns. mitä tahansa. Dumppasin turhat aikaani vievät asiat pois. Aloin nukkua enemmän ja paremmin. Nyt fiksaataan vielä erityisesti liikunnan ja ruokavalion kanssa.

Toki päivitin vielä kotivaran ja hommasin patruunaa. Taktiikkaa on tullut treenattua. Kohta aloitan aseenkäytön uudelleen opettelun. Koulutin perheelle perustoimintatavat pieniin ja suurempiinkin ongelmiin. Aloin käyttämään rahaa järkevämmin. Juttelin enemmän kavereideni kanssa. Aloin käymään vaimon kanssa joka päivä päivän tapahtumat läpi, jotta keskusteluyhteys pysyy. Aloin nauttimaan arjesta enemmän, tekemään asioita, joista tykkään. Pyrin lisäämään laatua arkeen. Annoin emännälle hommaksi sisustaa kodin.

Työhommissa olen tehnyt Suomen valmiuden parantamiseksi kovat määrät töitä.

Miksi? Koska kun se rauha joku päivä järkkyy, pienellä etukäteisvalmistelulla ei tarvi olla housut nilkoissa. Ja jos se ihme tapahtuu, että mitään ei tapahdu, niin tulipa elettyä.

Se haaste. Haastan teidät fiksaamaan oman arjen valmiuden kuntoon. Jos se edellyttää viinan tai tupakan vähentämistä / pois laittoa, niin sitten edellyttää - jos joltain anteeksi pyytämistä, niin sitten edellyttää. Jollain voi olla tarve pistää autoon paremmat renkaat tai päivittää omat ajotavat. Jonkun voi olla tarve katsoa, löytyisikö lähempää töitä, että päivästä jää aikaa elämiseenkin - jollain voi olla tarve mennä lääkärintarkastukseen, jollain jotain muuta. Joku joutuu nielemään arkuutensa ja tutustumaan uusiin ihmisiin. Joku joutuu aloittamaan harrastuksen, toinen vähentämään niitä. Joku voi aloittaa muiden auttamiseen keskittyneet vapaaehtoishommat, joku taas vähentää niitä siedettävälle tasolle.

Jos haaste kuulostaa liian pahalta, niin jätä väliin. Multa on useampi kaveri tappanut itsensä. Nyt alkaa pikkuhiljaa tajuamaan, että ihan hoidettavissa oleviin arjen ongelmiin se näilläkin tökkäisi. Meillä on Kilta täynnä päätöksentekokykyistä ja osa jopa liipasimen painamiseen kykenevää kaveria. Monella meistä on todellinen halu tehdä töitä itsenäisyyden eteen. Tosiasia on, että itsestä se on aloitettava.

Hyvä Suomen valmius edellyttää sitä, että meillä on jotain, jonka puolesta kannattaa taistella. Jos arki vie liikaa, se kaikki puolustettavan arvoinen saattaa siinä sivussa tuntua hävinneen.


Aseveliterveisin,
LSa
Tarkka-ampujakillan puheenjohtaja
 
Mietin että tuossa sukupuolineutraalissa lenkkarit-verkkarit-teurastajanpaita kokonaisuudessa olisi turha yrittää sisään joihinkin stadin baareihin, miten pääsee linnaan? Kun kerran on olemassa pukukoodi (kai se kutsussakin on ihan mainittu) niin eikö voisi käännyttää ovelta..

Sori, mä oon vähän vanhanaikainen joissain jutuissa. Musta nää vanhoja tapoja vastustavat mitkäliesukupuoliset selfie-pelfie-somettajat kutsuttuna linnan juhliin veronmaksajien piikkiin, on sama kun heittäis seteleitä nuotioon.
No jos tuolla naisella on vaikka sukupuolenvaihdosoperaatio menossa niin eihän sitä voi pukeutua miehen tahi naisen vaatteisiin, pakko tyytyä välimallin vaatetukseen..
 
tulin tallilta sisään ja ajattelin vielä hetken katsoa linnan jatkoja. Siellä oli muunsukupuolinen sateenkaarisaamelainen pohtimassa saamelaisten sukupuolineutraalia pukeutumista. Suljin telkkarin ja lähin takasin tallille. Toivottavasti mun evakko ja sotaveteraani isovanhemmat arvostaa sitä että mielummin tuijotan itä-suomenkarjan kyytön tarakkaa kun pohdin kolttien oikeutta pukeutua jänkhällä mekkoon.

Missä mä voin alleviivata sitä että olen tavallinen suomalainen heteronainen. Missä mä voin jankata oikeudestani pukeutua toppahousuihin pihalla ja juhlissa mekkoon. Missä mä voin hieroa toisten naamaan jatkuvasti sitä ettei mulla ole ongelmaa siinä että mulla on tissit, tussu ja naisen sotu.

Vai onko ihan tavalliset heterot jo katoava luonnonvara?

Mulle ei ole ongelma yksilön seksuaalisuus. Mun parhaat kaverit on homoja ja mulle on saatanan sama vaikka joku kokis olevansa saimaannorppa miehen kropassa mutta mä en jaksa enää tota toitottamista. Ei se ole tavallista että joku on parisuhteessa pariisin metron kanssa, tavallisen heterosuhteen pitäis olla ihan tavallista. Ei liity enää itsenäisyyspäivään, paitsi niin että jos silloin aikanaan miehet olis ollu ihan tavallisesti toteuttamassa omaa identiteettiään kuminukkebordelleissa ja naiset muunsukupuolisesti tekemättä mitään, tuskin olisi koko juhlia.
 
tulin tallilta sisään ja ajattelin vielä hetken katsoa linnan jatkoja. Siellä oli muunsukupuolinen sateenkaarisaamelainen pohtimassa saamelaisten sukupuolineutraalia pukeutumista. Suljin telkkarin ja lähin takasin tallille. Toivottavasti mun evakko ja sotaveteraani isovanhemmat arvostaa sitä että mielummin tuijotan itä-suomenkarjan kyytön tarakkaa kun pohdin kolttien oikeutta pukeutua jänkhällä mekkoon.

Missä mä voin alleviivata sitä että olen tavallinen suomalainen heteronainen. Missä mä voin jankata oikeudestani pukeutua toppahousuihin pihalla ja juhlissa mekkoon. Missä mä voin hieroa toisten naamaan jatkuvasti sitä ettei mulla ole ongelmaa siinä että mulla on tissit, tussu ja naisen sotu.

Vai onko ihan tavalliset heterot jo katoava luonnonvara?

Mulle ei ole ongelma yksilön seksuaalisuus. Mun parhaat kaverit on homoja ja mulle on saatanan sama vaikka joku kokis olevansa saimaannorppa miehen kropassa mutta mä en jaksa enää tota toitottamista. Ei se ole tavallista että joku on parisuhteessa pariisin metron kanssa, tavallisen heterosuhteen pitäis olla ihan tavallista. Ei liity enää itsenäisyyspäivään, paitsi niin että jos silloin aikanaan miehet olis ollu ihan tavallisesti toteuttamassa omaa identiteettiään kuminukkebordelleissa ja naiset muunsukupuolisesti tekemättä mitään, tuskin olisi koko juhlia.

Eipä tähän lisättävää.
 
tulin tallilta sisään ja ajattelin vielä hetken katsoa linnan jatkoja. Siellä oli muunsukupuolinen sateenkaarisaamelainen pohtimassa saamelaisten sukupuolineutraalia pukeutumista. Suljin telkkarin ja
Muu perhe makuuhuoneen telkkarille ja pojan kanssa katsoimme itsenäisyyspäivän teemaan soveltuvasti Talvisota-elokuvan. Juuri sopiva yli kolmen tunnin kesto.
Muuten päivä alkoi seppeleenlaskulla sankarihaudoilla, jatkui kahden kynttilän sytyttämisellä ja eteni karjalanpaistiin.
 
tulin tallilta sisään ja ajattelin vielä hetken katsoa linnan jatkoja. Siellä oli muunsukupuolinen sateenkaarisaamelainen pohtimassa saamelaisten sukupuolineutraalia pukeutumista. Suljin telkkarin ja lähin takasin tallille. Toivottavasti mun evakko ja sotaveteraani isovanhemmat arvostaa sitä että .

Oli siellä sotaveteraanien omaehtoista laulantoakin tarjolla ja muisteloita Äänislinnasta.

Varmaan nähtiin ylellä punaista, mutta ei kehdattu vaihtaa lennosta joutsenbalettiinkaan.
 
Ei liity enää itsenäisyyspäivään, paitsi niin että jos silloin aikanaan miehet olis ollu ihan tavallisesti toteuttamassa omaa identiteettiään kuminukkebordelleissa ja naiset muunsukupuolisesti tekemättä mitään, tuskin olisi koko juhlia.

Sama se pätee tänäänkin. Kailottamalla, uskottelemalla ja uskomalla eivät asiat vaan tapahdu.

Mitä tällaisella kehityksellä tavoitellaan tai lopulta saavutetaan....jää nähtäväksi. Metioiten lemmikkejä ovat kuitenkin mitä iniskummallisimmat seksuaaliolennot. Ikäänkuin seksuaaliolentous olisi juuri se, mikä määrittää ihmisen...haloo.

Jotenkin tulee väkisin mieleen Rooman valtakunnan viimeiset ajat kaikkine vinkeyksineen, ei maha mittään, se vaan palautuu kirjoituksineen ja maalauksineen mieleen.
 
Se oli upea muistelo. Lopulta lauloi kaverinsa tekemän kappaleen. Liikutuin. Veteraanit olivat linnassa ainoat katsomisen ja kunnioituksen arvoiset henkilöt, loput sellaista...no mitä kuollutta hevosta potkimaan. Tyylitajuttomat ja tylsät mekot hakivat vertaisiaan. Lenkkaritapiiria unohtamatta. Häpeä. Kättelyt meni kyllä niin vihkoon kun olla ja voi. Heti ensimmäinen kilpikonna jätti mielestäni Haukion kättelemättä. Nieleskelin hetken. Tosin ohjaaja tuntu sekoilevan siihen malliin, että oliko vain kuvakulma vai mitä hittoa. Monta vierasta jäi esittelemättä kun kuvaus oli mitä oli. Sauli tuntui kovin väsyneeltä ja ärtyneeltä. Kyllähän nuo linnat taas katsoi, vaikka myötähäpeää kokien.

Sinällään 97vee ukkelit tuntu terävämmiltä kuin viiskymppiset, kipeätä sekin.
 
Ne kenellä jäi väliin:

Itse asiassa kuultuna
Gustav Hägglund
https://areena.yle.fi/1-4313578

Gustav Hägglundin sotilasura on yksi sodanjälkeisen historiamme hienoimpia. Millainen oli tie nuoresta kadetista EU:n sotilasytimiin? Entä miltä näyttää Suomen puolustuksen nykytila? Haastattelijana Juho-Pekka Rantala.

Selvisi itsellekin miksi Hägglund on Nato-jäsenyyttä vastaan. Ihan järkevät perusteet on.
 
Oli siellä sotaveteraanien omaehtoista laulantoakin tarjolla ja muisteloita Äänislinnasta.

Varmaan nähtiin ylellä punaista, mutta ei kehdattu vaihtaa lennosta joutsenbalettiinkaan.
Tällaisestahan se Adolf Ehrnroothin nousu koko kansan veteraanien keulakuvaksi lähti. Toimittaja löi mikrofonin eteen ja kysyi onko ilmoja pidellyt, ja kenraalin huikean puheen varmaan muistamme vieläkin, me kaikki ketkä sen näkivät :salut:
 
Muu perhe makuuhuoneen telkkarille ja pojan kanssa katsoimme itsenäisyyspäivän teemaan soveltuvasti Talvisota-elokuvan. Juuri sopiva yli kolmen tunnin kesto.

Elokuva jäi tällä kertaa väliin, mutta minä ostin juuri Talvisota-eepoksen äänikirjana Elisa Kirja -palvelusta. Oli tarjouksessa 3,90 €. Kestoa 6 h 34 min eli jokunen ilta menee tuota kuunnellessa varsinkin kun uni-Masa tulee yleensä alle vartissa jos sängyssä pitkällään kuuntelee.
 
Itsekin laitoin palautetta. Nyt tällä kerralla ylilennon kuvaus meni munilleen. Selostajat yleensä myöhässä, selostivat jo ohimarssineita osastoja kun jo kuvissa näytettiin uusia osastoja. Keränen ja tämän kumppani tekivät useitakin asiavirheitä. Ja paraatin vastaanottajat ja rakuunasoittokunta jaksettiin mainita ainakin se puolenkymmentä kertaa. Huoh, aina tästä saa kärsiä.

Klassinen tapaus, räimittiin väärää raittia. Muistaakseni Tampereen paraatissa oli vastaava.

"– Kärkikoneen ohjaajalle tapahtui inhimillinen virhe, jonka takia ylilento meni hieman sivusta suunnitellusta reitistä, selvittää Hävittäjälaivue 31:n komentaja everstiluutnantti Tomi Böhm Karjalan lennostosta."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9c519661-df84-4b30-964e-61da6d643fdc
 
Back
Top