Itsenäisyyspäivän marssit, kulkueet ja mielenosoitukset

Tampereella olin nuorena teekkarina usein soihtukulkueessa. Päädyinpä kerran, (- 91?) peräti viime hetkellä tuuraamaan lipunkantajaakin.
 
Muistaakseni yksi upseeri tapettiin Helsingissä ollessaan?

Tuossa ihan mielenkiintoinen Ylen juttu. Ei ollut varsinaisesti valvontakomission jäsen, mutta kuului välirauhansopimuksen jälkeen maahan saapuneisiin joukkoihin.

 
Yksi jumalanpalvelus, yksi sankarihautatilaisuus, yksi partiolaisten lupauksenanto, yksi puolustusvoimien härpäke-esittelyn ja hirveen ryysiksen seassa pällistely, vaimon sukulaisia kylässä, nyt muu perhe kattoo pressanlinnan pukuesittelyjä ja mä olen paennut tilaisuusylikuormitusta oven taakse luurit päässä piiloon.

Tilaisuuskiintiö on täysi.

Kohta varmaan syyskelikävelylle yön pimeyteen.
 
toisaalta pitää huomata että valtaosa (reilusti yli 90%) miekkareista menee ilman mitään järjestyshäiriöitä tai ylipäätään mitään häiriöitä muille ihmisille.
En puhunutkaan siitä, että hyvä kun miekkarit ovat turvallisuuden kannalta onnistuneita. Puhun oikeastaan siitä, että sellaisen muille mielipiteille vittuilun voisi kokonaan olla sallimatta Itsenäisyyspäivänä.
Mitattaisiin nuo yleiset onnistumis % sitten muiden tapahtumien pohjalta.
Ymmärrän kyllä että poliisi ei nyt tässä vaiheessa voi kannattaa tuollaista ajatusta koska nykyisen lain mukainen toiminta ohjaa kommentointia. Mutta kyllähän sitä voisi olla aloitteellinen ja saada alkuun sellaisen lain joka johtaa yllä mainitunlaiseen menettelyyn.
.
 
Itsekin olin armeijan kalustoa katselemassa. Esittelin 4-vuotiaalle tyttärelleni raskasta raketinheitintä. Selitin kaiken oleellisen mitä oppinut wikipediasta ja mp-netistä. Tuntui kiinnostavan. Esittelin myös Ito12 kalustoa ja selitin seikkaperäisesti Kuinka isolla ilotulitusraketilla ammutaan se idästä tulevan vihollisen lentokone tonttiin. Sitten lähdettiin eteenpäin ja huomasin että
se oli kylläkin Mto. Pikkujuttu. Meinaa mennä naisena armeijaan.
 
Itsekin olin armeijan kalustoa katselemassa. Esittelin 4-vuotiaalle tyttärelleni raskasta raketinheitintä. Selitin kaiken oleellisen mitä oppinut wikipediasta ja mp-netistä. Tuntui kiinnostavan. Esittelin myös Ito12 kalustoa ja selitin seikkaperäisesti Kuinka isolla ilotulitusraketilla ammutaan se idästä tulevan vihollisen lentokone tonttiin. Sitten lähdettiin eteenpäin ja huomasin että
se oli kylläkin Mto. Pikkujuttu. Meinaa mennä naisena armeijaan.
:oops::oops:;)
 
Itsekin olin armeijan kalustoa katselemassa. Esittelin 4-vuotiaalle tyttärelleni raskasta raketinheitintä. Selitin kaiken oleellisen mitä oppinut wikipediasta ja mp-netistä. Tuntui kiinnostavan. Esittelin myös Ito12 kalustoa ja selitin seikkaperäisesti Kuinka isolla ilotulitusraketilla ammutaan se idästä tulevan vihollisen lentokone tonttiin. Sitten lähdettiin eteenpäin ja huomasin että
se oli kylläkin Mto. Pikkujuttu. Meinaa mennä naisena armeijaan.
Olisit kertonut, että sedät unohti ostaa ne varsinaiset ilotulitusraketit tuohon autoon.
Ostettiin vaan sädetikkuja.
 
Itsekin olin armeijan kalustoa katselemassa. Esittelin 4-vuotiaalle tyttärelleni raskasta raketinheitintä. Selitin kaiken oleellisen mitä oppinut wikipediasta ja mp-netistä. Tuntui kiinnostavan. Esittelin myös Ito12 kalustoa ja selitin seikkaperäisesti Kuinka isolla ilotulitusraketilla ammutaan se idästä tulevan vihollisen lentokone tonttiin. Sitten lähdettiin eteenpäin ja huomasin että
se oli kylläkin Mto. Pikkujuttu. Meinaa mennä naisena armeijaan.
Onse hyvä etten oo ainoo joka on alle kouluikäselle lapselle selittäny tänään pv:n vehkeistä opettajamaiseen sävyyn ja ollu tyytyväinen kun on esitetty tarkentavia kysymyksiä
 
Sitä voi kunnioittaa jossakin muualla kuin kuulapäiden marsseilla.

Vaikka ylioppilaiden soihtumarssilla, jos tuntee pakottavaa tarvetta lähteä marssimaan. Tuskin kukaan fascistiksi siitä nimittelee - paitsi eräät dosentit.
Piti lukea kommenttisi muutamaan kertaan. Miten ja mistä olet saanut käsityksen, että marssin "kuulapäiden" seurassa?

Idiootti.
 
En puhunutkaan siitä, että hyvä kun miekkarit ovat turvallisuuden kannalta onnistuneita. Puhun oikeastaan siitä, että sellaisen muille mielipiteille vittuilun voisi kokonaan olla sallimatta Itsenäisyyspäivänä.
Mitattaisiin nuo yleiset onnistumis % sitten muiden tapahtumien pohjalta.
Ymmärrän kyllä että poliisi ei nyt tässä vaiheessa voi kannattaa tuollaista ajatusta koska nykyisen lain mukainen toiminta ohjaa kommentointia. Mutta kyllähän sitä voisi olla aloitteellinen ja saada alkuun sellaisen lain joka johtaa yllä mainitunlaiseen menettelyyn.
.
Mä tykkään enemmän nykymenosta, että mielenosoituksen järjestäminen ei vaadi lupaa vaan pelkkä ilmoitus riittää. En olisi muutenkaan rahoittamassa esim jotain päiviä pois yleiseltä mielenosoitusoikeudelta.

Voisin kyllä pidentää sitä aikaa, kuinka paljon etukäteen mielenosoituksesta on ilmoitettava, ja määrittelisin sen myös niin että ilmoitus olisi tehtävä sille poliisilaitokselle minkä alueella mielenosoitus pidetään ja/tai johonkin valtakunnalliseen 24/7 päivystävään paikkaan mistä asia sitten ohjattaisiin oikeaan osoitteeseen (esim Helsingin johtokeskus).

Sen lisäksi parantaisin poliisin mahdollisuuksia esim keskeyttää mielenosoitus tarpeen vaatiessa ilman että kaiken maailman sisäministerit iskevät lusikkansa soppaan.

Eli vapaa mielenosoitusoikeus kuten nytkin, mutta heikennettäisiin mahdollisuuksia järjestää vastamielenosoituksia ex tempore (usein johtavat vastakkainasetteluun), ja poliisin oikeutta puuttua esim väkivaltaisiin mielenosoituksiin vahvistettaisiin.
 
Jännä miten tuo 612-soihtukulkue katsotaan mediassa mielenosoitukseksi. Toissapäivänä hesarissa jopa perinteinen ylioppilaiden soihtukulkue nimettiin mielenilmaukseksi. Eilen oli tampereella Puolustusvoimien mielenilmaus, siihen ei uskaltanut poliisi puuttua, oli tankit ja kaikki...:)
 
Mä tykkään enemmän nykymenosta, että mielenosoituksen järjestäminen ei vaadi lupaa vaan pelkkä ilmoitus riittää. En olisi muutenkaan rahoittamassa esim jotain päiviä pois yleiseltä mielenosoitusoikeudelta.

Voisin kyllä pidentää sitä aikaa, kuinka paljon etukäteen mielenosoituksesta on ilmoitettava, ja määrittelisin sen myös niin että ilmoitus olisi tehtävä sille poliisilaitokselle minkä alueella mielenosoitus pidetään ja/tai johonkin valtakunnalliseen 24/7 päivystävään paikkaan mistä asia sitten ohjattaisiin oikeaan osoitteeseen (esim Helsingin johtokeskus).

Sen lisäksi parantaisin poliisin mahdollisuuksia esim keskeyttää mielenosoitus tarpeen vaatiessa ilman että kaiken maailman sisäministerit iskevät lusikkansa soppaan.

Eli vapaa mielenosoitusoikeus kuten nytkin, mutta heikennettäisiin mahdollisuuksia järjestää vastamielenosoituksia ex tempore (usein johtavat vastakkainasetteluun), ja poliisin oikeutta puuttua esim väkivaltaisiin mielenosoituksiin vahvistettaisiin.

Minä en muuttaisi mitään!

Näin sen pitää olla...


Meillä on ihan eri systeemit kun tuolla itäisessä naapurissa :ROFLMAO: Eikä se ole ihan puhdasta sattumaa!

200356391-800x_.jpg
 
Itsekin olin armeijan kalustoa katselemassa. Esittelin 4-vuotiaalle tyttärelleni raskasta raketinheitintä.

Kai muistit tuoda esille myös vakiintunutta journalistisen ammattitaidon puutetta raskaan raketinheittimen kohdalla.

"Tää taistelupanssarivaunun kokoinen laite on raketinheitin. Melkein aina kun sanomalehdessä tai uutisissa puhutaan raketinheittimestä niin termi RPG on käännetty väärin. RPG on semmoinen olkapäältä ammuttava sinko. Kun päästään kotiin niin katotaan tuubista videoita joissa ammutaan tällä ja toisia videoita joissa ammutaan RPG:llä. Sitten nauretaan niille tolloille jotka eivät opi missään määrässä vuosia näin jättimäistä eroa."
 
Natsismilla ei ole eikä varmasti tulekaan olemaan mainittavaa kannatusta Suomessa. Median, poliitikkojen ja virkamiesten hypetyksen ansioista mainittuja marsseja, ja vastamarsseja, nyt saadaan sitten ylipäätään aikaiseksi. Jos näihin ei kiinnitettäisi mainittavasti huomiota kyllästyisi muutaman kymmenen klanipään poppoo nopeasti olemaan naureskelun aiheena ja homma kuivuisi vähäisen aktivistijoukon rinkirunkkaamiseksi jossain ihmisiltä piilossa.

Mutta jospa järjestettäisiin HELSINKI ILMAN VERORAHOITTEISIA LEIKKITYÖPAIKKOJA - marssi niin voi pojat, voisin minäkin osallistua!

Vai ehkäpä se hypetys onkin juuri tästä syystä..:unsure:
 
Back
Top