Jälleenlataus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Videot pakistanilaisista savimajatehtaista ovat oudon kiehtovia. Tässä esitellään varsin pieni operaatio, joku paikallinen jälleenlataamo. Vähän isommissa tehdään myös hylsyt itse. Alussa vähän äreän näköinen ukko leikkaa (ilmeisesti) .308 -hylsyjä lyhyemmiksi, mitähän niistä tehdään?

Hiukan kauhistelua aiheuttava asia on ruudin annostelu - ei ruveta graineja turhaan tuhertamaan, vaan Porvoon mitalla levitellään tarjottimelle ilojauhetta. Tätä metodia on näkynyt käytössä muissakin tämän alueen patruunatehtaissa.

7.62x39 paukkua siinä tehdään. Yksi olennainen työ vaihe ei osunut minun silmään. Missä välissä berdan nalli poistetaan ja miten. Se kun on aika kinkkinen irroitettava. Samoin en älyä mikä työvaihe on tolla yhdellä äijällä lyödä tuurnalla ja moskalla alasinta vasten hylsyn pohjaa. :unsure:

Missä välissä berdan nalli poistetaan ja miten. Se kun on aika kinkkinen irroitettava. Samoin en älyä mikä työvaihe on tolla yhdellä äijällä lyödä tuurnalla ja moskalla alasinta vasten hylsyn pohjaa. :unsure:
Luulin sen olevan nallinpoistoa, mutta kun katsoo tarkemmin, niin hylsyt on jo nallittomia. Joku hylsyn muodon varmistamiseen liittyvä toimenpide, emt? Nallinpoistoa näkyy 14 minuutin kohdalla, helpolta näyttää!

Joitain muitakin kalipeereja tuolla pajalla käsitellään. Kohdassa 1.56 käpistellään jotain lyhyttä hylsyä, ja ilmeisesti samaa näkyy nätisti niklattuna 7.13. Olisiko 7.62 Tokarev, vai peräti 7.92 Kurz? Pinnoituksessa näkyy jotain pistooliluotia.

Ruskeaan paperiin kääritty lopputulos näyttää hämmentävän tutulta, varmaan itsekin olen ampunut tuota 😁

Luulin sen olevan nallinpoistoa, mutta kun katsoo tarkemmin, niin hylsyt on jo nallittomia. Joku hylsyn muodon varmistamiseen liittyvä toimenpide, emt? Nallinpoistoa näkyy 14 minuutin kohdalla, helpolta näyttää!

Joitain muitakin kalipeereja tuolla pajalla käsitellään. Kohdassa 1.56 käpistellään jotain lyhyttä hylsyä, ja ilmeisesti samaa näkyy nätisti niklattuna 7.13. Olisiko 7.62 Tokarev, vai peräti 7.92 Kurz? Pinnoituksessa näkyy jotain pistooliluotia.

Ruskeaan paperiin kääritty lopputulos näyttää hämmentävän tutulta, varmaan itsekin olen ampunut tuota 😁
Ok, en katsellut loppuun asti. Helppohan se on nalli poistaa kun ei enää näköjään käytetä krimppi varmistusta niin kuin ennen berdan nallin kanssa.

Niin no barnaulit oli olgan pakkaamia mutta veikkaan että niissäkin oli laatu parempaa, 9x10 barnaulia tuli aikanaan ammuttu se ~8000kpl ja olisko 3 ruuditonta sattunut kohdalle.

7.62x39 paukkua siinä tehdään. Yksi olennainen työ vaihe ei osunut minun silmään. Missä välissä berdan nalli poistetaan ja miten. Se kun on aika kinkkinen irroitettava. Samoin en älyä mikä työvaihe on tolla yhdellä äijällä lyödä tuurnalla ja moskalla alasinta vasten hylsyn pohjaa. :unsure:
Ainut mikä tuli mieleen niin kyseinen työvaihe voisi hiukan kiristää nallitaskua mutta levittää samoin myös kantaa.

No jos tässä mutuilu sallitaan niin yksi vaihtoehto on myös se että kun näyttivät nuo .308 (7.62 nato) aihio-hylsyt ammutun automaattiaseesta lyttyyn painuneesta hysynsuusta päätellen, niin on useasti myös kanta vääntyy hivenen. Josko tuo vasatointi tuurnalla palauttaa uran ja kannan suoraksi.

Olisiko hydraulinen poisto veden ja vasaran avulla?

Nallinpoisto tehtiin mielestäni tuolla tekniikalla. Tuurna saattoi olla poranterästä tehty (kierre näkyy videolla).

1763065809689.webp

Kuva: Nallinpoisto taltalla vaatii vakaan ja herkän vasarakäden, jollainen on vain poikkeusyksilöillä. Vaiheet: A. PISTO. Kulman B tulee olla mahdollisimman terävän. Ylilyöntiä on vältettävä, ettei näykkäistäisi pykälää nallipesän laitaan. Hylsy on tuettava rassinpäähän tai holkkiin mahdollisimman liikkumattomaksi. Taltta lyödään sisään pienellä vasaralla. B. NOSTO. Kun hallinpohjaan on aikaansaatu 'tasku', vivutaan nalli ulos taltta hylsynkantaan tukien. Kuvassa omatekoinen 5-6 mm jousiteräksestä hiottu taltta. Viistohiottu tasopinta kuvassa ylöspäin, mutta käytännössä se pidetään alaspäin, hylsynkantaa vasten. Kokemus opettaa oikean tekniikan, mutta hylsyjen hukkaprosentti on suuri.

Back