Johtamisjärjestelmät

Lisääntyyköhän viesti-/johtamisalustojen kokonaismäärä, ts. tehdäänkö muutokset nykyään miehistönkuljetuskäytössä oleviin vaunuihin? Vai varustellaanko vain uusiksi jossakin aiemmassa standardissa (YVI 1 ?) olevia ajoneuvoja?

Eiköhän ole leimatavaraa.
 
Lisääntyyköhän viesti-/johtamisalustojen kokonaismäärä, ts. tehdäänkö muutokset nykyään miehistönkuljetuskäytössä oleviin vaunuihin? Vai varustellaanko vain uusiksi jossakin aiemmassa standardissa (YVI 1 ?) olevia ajoneuvoja?
Mennee joo vahvasti punaleiman alle. Mutta julkisissa on ollut jotain juttua.
-MEKTSTOS ja MTTSTOS BTR-50 alustaiset ajoneuvot vaihtuvat näillä näppäimillä MT-LB/MT-LBU pohjaisiin ratkaisuihin M18 järjestelmän tiimoilta. Tai itseasiassa petterit ovat jo poistuneet, ja siirtymävaiheen väliaikainen malli käytössä Parolassa.
-Sen tiedämme että viestiasemien lukumäärä tulee moninkertaistumaan, kun jokainen komppania saa omat E-asemansa + myöskin kaikki alueelliset joukot saa kunnon viestiverkot. Hankinnassahan on ollut runsaasti viestikontteja parina viime vuonna, joten tuo tuonee oman osansa.
 
Se ois ihan kiva, jos ymmärtäis noista vehkeistä A) mitään B) yhtään C) yhtään mitään. Kyllä nuo osaa kartalle laittaa eri taistelulajeissa, mutta siihen se sitten jääkin.
 
Mennee joo vahvasti punaleiman alle. Mutta julkisissa on ollut jotain juttua.
-MEKTSTOS ja MTTSTOS BTR-50 alustaiset ajoneuvot vaihtuvat näillä näppäimillä MT-LB/MT-LBU pohjaisiin ratkaisuihin M18 järjestelmän tiimoilta. Tai itseasiassa petterit ovat jo poistuneet, ja siirtymävaiheen väliaikainen malli käytössä Parolassa.
-Sen tiedämme että viestiasemien lukumäärä tulee moninkertaistumaan, kun jokainen komppania saa omat E-asemansa + myöskin kaikki alueelliset joukot saa kunnon viestiverkot. Hankinnassahan on ollut runsaasti viestikontteja parina viime vuonna, joten tuo tuonee oman osansa.

Ja noille komppaniatasan E-asemille on myös peräkärryratkaisu. Panssariajoneuvojen osalta lisäys keskittynee BTR-50:n korvaamiseen. Lisäksi XA-202:n tai tekan alustalla olevia asemia päivitetään.
 
Eiköhän ole leimatavaraa.

Onkohan mitään, mikä ei ole leimattu? ;)

Arvailla saa aina. Eipä taida Leopardien kokonaismäärätkään olla julkisia, mutta samalla tavalla niitäkin pohditaan foorumilla.

Mennee joo vahvasti punaleiman alle. Mutta julkisissa on ollut jotain juttua.
-MEKTSTOS ja MTTSTOS BTR-50 alustaiset ajoneuvot vaihtuvat näillä näppäimillä MT-LB/MT-LBU pohjaisiin ratkaisuihin M18 järjestelmän tiimoilta. Tai itseasiassa petterit ovat jo poistuneet, ja siirtymävaiheen väliaikainen malli käytössä Parolassa.
-Sen tiedämme että viestiasemien lukumäärä tulee moninkertaistumaan, kun jokainen komppania saa omat E-asemansa + myöskin kaikki alueelliset joukot saa kunnon viestiverkot. Hankinnassahan on ollut runsaasti viestikontteja parina viime vuonna, joten tuo tuonee oman osansa.

Hmm, mitenköhän pitkä viestikaluston elinkaari on sitten yleisesti ottaen? Onko tilanne erilainen runkoverkon ja päätelaitteiden osalta?

Lähinnä yritän sitä hakea, että päästäänkö niin hyvään tilanteeseen, että myös toisen portaan joukot pystyttäisiin varustamaan taajuushyppivillä radioilla... Ehkä liikaa toivottu, mutta tavoitteita pitää olla. Venttiseiska jääköön jonnekin lentotukikohdan suojaustehtäviin tms. :)

Tuossa jotakin mielenkiintoista vuonna 2008 julkaistusta tutkimuksesta...

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/124103/SM494.pdf?sequence=2

Yhtymän viestijärjestelmä YVI2 on operatiivisten yh
tymien ja jääkäriprikaatien sekä mekani-
soitujen taisteluosastojen käyttämä viestikalusto E
telä-Suomen, Länsi-Suomen ja Itä-Suomen
sotilasläänien alueella. Pohjois-Suomen sotilaslään
in alueella toimivilla joukoilla on käytössä
YVI1M. Muilla joukoilla on joukolle suunnitellusta
tehtävästä riippuen tarkoituksenmukainen
viestikalusto joka saattaa sisältää osia yhtymän vi
estijärjestelmästä tai joitain samoja laitteita,
joten tutkimustulokset ovat osin suoraankin hyödynn
ettävissä YVI2-järjestelmän ulkopuolel-
le.

--

Radioverkossa pä
ätelaitteina on valmiusyhtymillä Tadi-
ran:n digitaalisia LV141, LV241, LV341 lähetinvasta
anottimia ja mekanisoidulla taisteluosas-
tolla vanhempia analogisia LV217, LV217M, LV317 läh
etinvastaanottimia.

Ja kun linkittelyyn päästiin, niin mielenkiintoinen oli myös tämä minikokoinen taistelijanradioiden vertailu:

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/93373/SK1529_Kosonen_EA.pdf?sequence=2

Ja näissä saattaisi olla meikäläisten tilauksia! Tämä "an unidentified European country" on kyllä kova ostelemaan tavaraa, radioita, NLAW:eja... Onkohan kyseessä Suomi vai Ukraina? Onko muita tiedettyjä PNR-1000:n ja CNR9000HDR:n käyttäjiä Suomen lisäksi?

http://www.globes.co.il/en/article-elbit-wins-40m-european-communications-deal-1001127044
http://www.upi.com/Business_News/Se...actical-communications-systems/5451464101390/
http://www.upi.com/Business_News/Se...llion-thermal-imaging-contract/4671469024086/
 
Mennee joo vahvasti punaleiman alle. Mutta julkisissa on ollut jotain juttua.
-MEKTSTOS ja MTTSTOS BTR-50 alustaiset ajoneuvot vaihtuvat näillä näppäimillä MT-LB/MT-LBU pohjaisiin ratkaisuihin M18 järjestelmän tiimoilta. Tai itseasiassa petterit ovat jo poistuneet, ja siirtymävaiheen väliaikainen malli käytössä Parolassa.

Itseäni lainaten, nyt oli uutta M18 kalustoa esillä valaparaatissa tänään Parolassa ja siitä on video sinätuubassa.Edit. minä en ole siis videon kuvaaja

5 minuutin jälkeen tulee ensin kaksi U-alustaista viestiasemaa ja niiden jälkeen kaksi MT-LB-alustaista viestiasemaa. Muutenkin kattava kattaus Parolan nykykalustosta.
 
Viimeksi muokattu:
5 minuutin jälkeen tulee ensin kaksi U-alustaista viestiasemaa ja niiden jälkeen kaksi MT-LB-alustaista viestiasemaa. Muutenkin kattava kattaus Parolan nykykalustosta.

Hieman noita ennen näytti olevan yksi BMP-1, mutta oletan sen olleen tulenjohtovaunu?
 
Eikös siellä alkupäässä ollut muutama jo modattu BMP2:n, ainakin lisää laatikoita oli tullut, mutta ilman navekortsua. (Miksi ilman?)
 
Eikös siellä alkupäässä ollut muutama jo modattu BMP2:n, ainakin lisää laatikoita oli tullut, mutta ilman navekortsua. (Miksi ilman?)
Juu oli. Ehkä kortsuja ei haluta kuluttaa? Itseasiassa esim. panssariseminaarissa yleisön nähtävillä oli muutama BMP-2 kortsu yllään, mutta se ollut edes oikea verkko.

Nyt kun panssarivaunut-ketjussa on ollut erikoispanssarit esillä, niin jos joku ei ole sellaista nähnyt, niin pari MT-LB:n huolto/evakuointiversiota (MTP-LB) nähtävillä videon kohdasta n. 07:30 alkaen. Niillä onnistunee kivasti MEKTSTOS kevyiden vaunujen kanssa kikkailu, esim. PSJK:n evakuoinnit.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Missähän vaiheessa saadaan nähdä M18 viestijärjestelmää myös Merivoimien joukoilla? On muuten ihan hienoa että nyt oikeasti päästään tilanteeseen jossa kaikilla joukoilla on yhtenäinen moderni taktinen runkoverkko käytössä.
 
Yleisenä pohdintana yksityiskohtiin menemättä. Koskakohan M18-järjestelmä on Maavoimilla täydessä tikissä? Kainuun Prikaatissa on pilottina ollut M18 käytössä jo vajaa 5 vuotta, muissa joukko-osastoissa on nyt käynnistynyt koulutus. Materiaalinen hankinta jatkuu ja jatkuu vain. Oli muuten jossain juttua viestijärjestelmistä, M18 lähtösysäys on annettu vuonna 2006. YVI2 ehti olla täydessä loistossaan 10 vuotta, kuinkahan kauan seuraaja?

Mitenkä muuten länsimaat, onko siellä verrokkeja M18-järjestelmälle? Jos vaikka Jenkkien juttuja kattelee, niin siellä on ihan erilaiset jutut eikä esim. viestiasemia näin paljon kuin meillä.
 
Yleisenä pohdintana yksityiskohtiin menemättä. Koskakohan M18-järjestelmä on Maavoimilla täydessä tikissä? Kainuun Prikaatissa on pilottina ollut M18 käytössä jo vajaa 5 vuotta, muissa joukko-osastoissa on nyt käynnistynyt koulutus. Materiaalinen hankinta jatkuu ja jatkuu vain. Oli muuten jossain juttua viestijärjestelmistä, M18 lähtösysäys on annettu vuonna 2006. YVI2 ehti olla täydessä loistossaan 10 vuotta, kuinkahan kauan seuraaja?

Mitenkä muuten länsimaat, onko siellä verrokkeja M18-järjestelmälle? Jos vaikka Jenkkien juttuja kattelee, niin siellä on ihan erilaiset jutut eikä esim. viestiasemia näin paljon kuin meillä.

Insinööriupseeriliiton vuosikirjassa on kymmenisen sivua asiaa M18-systeemeistä.

sivulta 40 alkavassa jutussa todetaan:

"Maavoimien M18-johtamisjärjestelmän kehittäminen on ollut pitkä ja varsin monivaiheinen prosessi, jota on jo tähän mennessä tehty yli kymmenen vuoden ajan ja työ jatkuu kehittämismielessä vielä ainakin kahden vuoden ajan ja rakentamismielessä ehkä 4-5 vuotta.".

"M18-järjestelmän laajempi käyttöönotto tulee tapahtumaan vuoden 2017 aikana ja samalla sen varustelutyöt jatkuvat ainakin vielä vuonna 2018 alkavan tilausvaltuuskauden ajan."

Kunnianhimoinen hanke. Ans kattoo saadaanko se joskus maaliin?
 
Yleisenä pohdintana yksityiskohtiin menemättä. Koskakohan M18-järjestelmä on Maavoimilla täydessä tikissä? Kainuun Prikaatissa on pilottina ollut M18 käytössä jo vajaa 5 vuotta, muissa joukko-osastoissa on nyt käynnistynyt koulutus. Materiaalinen hankinta jatkuu ja jatkuu vain. Oli muuten jossain juttua viestijärjestelmistä, M18 lähtösysäys on annettu vuonna 2006. YVI2 ehti olla täydessä loistossaan 10 vuotta, kuinkahan kauan seuraaja?

Mitenkä muuten länsimaat, onko siellä verrokkeja M18-järjestelmälle? Jos vaikka Jenkkien juttuja kattelee, niin siellä on ihan erilaiset jutut eikä esim. viestiasemia näin paljon kuin meillä.

2006 oli sitä OHRA-demonstraattori vaihetta ja varsinainen M18 alkusysäys taisi tulla 2009/10 paikkeilla sen protosarjojen myötä. 2011 lopussa ensimmäiset sarjatilaukset ja nyt tosiaan tänä vuonna käyttöönotto ALJO osalta. Seuraava vaihe on OPJO siirtyminen M18 käyttäjiksi.

YVI2 on 90-luvun puolenvälin tai loppupuolen paikkeilla otettu käyttöön ja on edelleen M12 muodossa OPJO käytössä. Eli kyllä sillekin se about 20 vuotta tulee mittariin.
 
2006 oli sitä OHRA-demonstraattori vaihetta ja varsinainen M18 alkusysäys taisi tulla 2009/10 paikkeilla sen protosarjojen myötä. 2011 lopussa ensimmäiset sarjatilaukset ja nyt tosiaan tänä vuonna käyttöönotto ALJO osalta. Seuraava vaihe on OPJO siirtyminen M18 käyttäjiksi.

YVI2 on 90-luvun puolenvälin tai loppupuolen paikkeilla otettu käyttöön ja on edelleen M12 muodossa OPJO käytössä. Eli kyllä sillekin se about 20 vuotta tulee mittariin.

Tarkoitin YVI2:n täydellä loistolla sitä, että tietyt viestiasemat (XA-202YVI/YVIM) saatiin vasta melkein 2000-luvun puolenvälin paikkeilla täysillä koulutuskäyttöön jolloin ysärillä se ei vielä ollut siinä lopullisessa laajudessaan. Odotellessa PORPR käytti BTR-50/TEKA kalustoa ja KARPR TEKA-kalustoa.

Eikös M12 ole siirtymävaiheen kalustoa, eli YVI2:sta pikkuisen modifioitu järjestelmä, jolla saadaan M18 viestijärjestelmän koulutus käyntiin ennenkuin itse järjestelmä on laskeutunut. Tai oikeammin sanottuna voidaan alkaa harjoittaa uuden viestikaluston myötä tulevia toimintatapoja ja mahdollistamaa taktiikkaa.
 
@PJ85 kyllä M12 on siirtymävaihetta varten, mutta kuvastaa juuri sitä että ne resurssit jotka YVI2 on aikoinaan sijoitettu on tällä hetkellä täysimääräisesti hyödynnettynä ja tullaan isolta osin hyödyntämään myös tulevaisuudessa M18 viestiasema-alustoina. Mielestäni siis YVI2 on jo palvellut aivan riittävän kauan ja isolta osalta tulee palvelemaan vielä pitkään. Aikaisemmasta viestistäsi siis sain kuvan että YVI2 on ollut lähes hukkainvestointi lyhyen eliniän takia.

YVI2 järjestelmä on varmaankin ollut jo 2000-luvun alussa jälkeenjäänyt systeemi ja ongelmana on ollut että siihen ei ole voinut vaikuttaa laitteistoa vaihtamatta, vaihto olisi vaatinut merkittäviä rahallisia resursseja. M18 sen sijaan on laajennettavissa ohjelmallisesti varmasti alhaisemmilla kustannuksilla. Tällä saadaan käytössä olevalla taajuusalueella (riippuvainen lähettimestä=radioetupää) suorituskykyä parannettua. Radioetupää kehityksellä sitten voidaan ottaa myös täysin uusia taajuuksia käyttöön, ilman koko laitteiston uusimista. M18 on varmaankin luvassa huomattavasti pidempi käyttöikä kuin YVI2 on ollut.
 
@PJ85 kyllä M12 on siirtymävaihetta varten, mutta kuvastaa juuri sitä että ne resurssit jotka YVI2 on aikoinaan sijoitettu on tällä hetkellä täysimääräisesti hyödynnettynä ja tullaan isolta osin hyödyntämään myös tulevaisuudessa M18 viestiasema-alustoina. Mielestäni siis YVI2 on jo palvellut aivan riittävän kauan ja isolta osalta tulee palvelemaan vielä pitkään. Aikaisemmasta viestistäsi siis sain kuvan että YVI2 on ollut lähes hukkainvestointi lyhyen eliniän takia.

YVI2 järjestelmä on varmaankin ollut jo 2000-luvun alussa jälkeenjäänyt systeemi ja ongelmana on ollut että siihen ei ole voinut vaikuttaa laitteistoa vaihtamatta, vaihto olisi vaatinut merkittäviä rahallisia resursseja. M18 sen sijaan on laajennettavissa ohjelmallisesti varmasti alhaisemmilla kustannuksilla. Tällä saadaan käytössä olevalla taajuusalueella (riippuvainen lähettimestä=radioetupää) suorituskykyä parannettua. Radioetupää kehityksellä sitten voidaan ottaa myös täysin uusia taajuuksia käyttöön, ilman koko laitteiston uusimista. M18 on varmaankin luvassa huomattavasti pidempi käyttöikä kuin YVI2 on ollut.
YVI2 on joka tapauksessa 1990-luvun tekniikkaa ja eikö meillekin ensimmäiset järjestelmät tulleet jo silloin (panssariprikaateille?). YVI2 on tyypillinen MILSPEC-tuote, vähän vanhahtava jo valmistuessaan, yhden valmistajan suljettu järjestelmä ja ennen kaikkea järkyttävän kallis.

M18 on järjestelmä, joka saa oman pienen henkilökohtaisen teleinsinöörin innostumaan vielä >25 vuoden alalla olon jälkeen! M18:ssa radioetupäähän on vain pieni osa koko järjestelmää, pääosathan ovat ohjelmistoradiot, taktiset reitittimet, adaptiiviset antennit ja sen lisäksi iso joukko ihan kaupallista ICT-teknologiaa: reitittimiä, palvelimia, WIFI-tukiasemia jne. Kuten muutamaan kertaan olen tänne aiheesta kirjoittanut, Suomi oli yksi ensimmäisistä maista, joka otti ohjelmistoradion aidosti kenttäkäyttöön. Adaptiivinen antenni on myös kova juttu. M18 on modulaarinen ja mm. kaupallisten komponenttien myötä järkevän hintainen. MILSPEC-tuotteita on käytetty ainoastaan siellä, missä niistä saadaan suurin hyöty. Modulaarisuus takaa pitkän elinkaaren, mutta jossain vaiheessahan alkuperäisestä järjestelmästä ei ole kauheasti jäljellä.
 
Back
Top