veffeade kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Häivynpä mökille siinä vaiheessa, jos enää pääsee. Kun ei tässä iässä se pillinvihellys enää meikäläistä koske, ellen sitten joudu Pansion luoliin korjaushommiin.
Pojat pistaa leikiksi :a-laugh:: Eiko todellakaan arvon raadilla ole esittaa selkeita suunnitelmia/toimintamalleja
miten skenaario saataisiin torjuttua nykyisella PV:n organisaatiolla (vai onko liian arka ja vaikea aihe) ?.
Ihan tosissani olin:blush: Anyway, jotain tuollaista tekisin, jos enää ehtisin. Mun iässäni se pilliin puhallus ei enää johda palvelukseenastumismääräyksen, korkeintaan joutuisin tekemään oman alani korjaushommia. Mutta siihenkin on muita, hiukkasen pätevämpiä olemassa.
Skenaarioon en osaa ottaa kantaa, mun tietoni eivät siihen riitä. Varmaankin PV:n tiedustelu saa ainakin jonkinnäköisiä etukäteisvaroituksia mahdollisesta hyökkäyksestä ja sen mukaan sitten toimitaan. Jonkinasteinen mobiliisointi tehdään ja varmasti meri- ja ilmapuolustus ainakin saatetaan korkeimpaan valmiuteen.
Varmasti se torjuttaisiin tai ainakin yritettäisiin torjua niiden suunnitelmien mukaan, mitkä ovat olemssa. Niistä minä en tiedä mittän, joten mun ei kannata spekuloida.
Sen verran kuitenkin, että tuohon suto-asiaan voisin puuttua vähän. Rannikolla tosiaan on olemassa ( en tosin tiedä kuinka laajalti nykyään ) kiinteä kuunteluverkko, jonka avulla vihulaisen laivoja ( ml. suvet ) paikannetaan ja seurataan.
Toisaalta merivoimiemme suto-aseet eivät ehkä ole riittävällä tasolla. Nuo SAAB:in sutoraketit ovat aika pieniä, eikä niiden kantama ole kovin kummoinen. Lisäksi muistaakseni ovat kiinteästi asennettu ohjusveneen kanteen, joten ne ampuvat vain aluksen menosuuntaan.
Venäläiset sutoraketit ovat jo järeämpiä, mutta niidenkin kantama on lyhyehkö. Sama pätee syvyyspommeihin, kantama ilmeisesti vieläkin lyhyempi.
Paras suto-ase on toinen sukelluseve, toiseksi paras torpedoilla varustettu sutoheko ja kolmanneksi paras torpedoilla varustettu pinta-alus. Mitään näistä ei meillä ole.
Siksi odotankin, millainen siitä suunnitellusta "monitoimialuksesta" tulee, jonka pitäisi tulevaisuudessa korvata miinalaivat ja kai myös Rauma-lk. Jos ollaan järkeviä, niin ne varustetaan jonkinlaisella tykistöaseistuksella, mutta pääaseina heko, torpedot, ilma- ja merimaaliohjukset.