Jouduin ongelmiin Venäjän turvallisuusviranomaisten kanssa Suomessa

Miten palstan lukijat näkisivät, että Suomessa voitaisiin varautua paremmin tällaiseen vaikuttamiseen & vakoilu- ja värväystoimintaan? Sikäli kun sellaista siis tapahtuu.
Hyvä Henri K, olisiko mahdollista, että vastaisit näihin kysymyksiin:

1) Millä tavalla (metodilla) Venäjän turvallisuuspalvelun edustajat ottivat sinuun, Henriin, henkilökohtaisesti yhteyttä?

2) Mitä Venäjän turvallisuuspalvelun edustajat sinulle sanoivat tai muulla tavoin viestivät?

3) Miksi Venäjän turvallisuuspalvelun edustajat ottivat sinuun yhteyttä? Mitä sellaista olet elämässäsi tehnyt, jonka johdosta Venäjän turvallisuuspalvelut kiinnostuivat sinusta?
 
Vapaat kansalaiset jatkavat elämäänsä niinkuin ennenkin? Suosittelen.
Ongelmassa tässä keskustelussa on mielestäni se, että kommentointi on aika asiantonta ja huonotasoista, mikä on tosin anonyymeillä foorumeilla hyvin yleistä noin ylipäätään. Lisäksi on todennäköistä, että tämänkaltaisella foorumilla kuin maanpuolustus.net on muutama päivystävä Venäjätrolli, jotka sitten parhaaksi katsomallaan tavalla ilmestyvät häiritsemään keskustelua tarkoituksellisesti. Se että osoitellaan sormilla trolleja ja heitellään syytöksiä, ei varsinaisesti hyödytä ketään, eikä ole millään tavalla rakentavaa keskustelua.

Sen sijaan keskustelu voisi olla rakentavampaa jos esimerkiksi keskityttäisiin siihen miten asioita voisi tehdä paremmin. Minun kantani on että Suomessa asiat ovat olleet kylmän sodan aikana vuosikymmeniä huonosti, koska siviilivastatiedustelulla ei ole ollut riittävästi resursseja yrittää puuttua Venäjän vakoilu- ja värväystoimintaan, mihin oletettavasti on vaikuttanut myös Neuvostoliiton tuolloin hankkima vaikutusvalta Suomalaiseen politiikkaan. Samalla vastapuolella on ollut vähän liikaakin näitä resursseja.

Jos nyt alustavasti vaikka esitän jotain omia ajatuksiani siitä miten Suomen "maanpuolustusta" voitaisiin kehittää tällä vakoilusektorilla, mutta kuulisin myös muiden mielipiteitä.

1. Mielestäni demokratiaa ylipäätään pitäisi pyrkiä suojaamaan vakoilutoimminnalta.
- Miten esimerkiksi estää se, että ulkovalta haitallisesti vaikuttaa poliitikkojen ja päättäjien urakehitykseen
- Miten vähentää Venäjän median kautta tulevaa vaikutusvaltaa, jota voi käyttää vaikkapa vastakkainasettelun lietsomiseen tai poliittisen tilanteen hämmentämiseen
- Mikäli päättäjiä kuitenkin päätyy Venäjän vaikutuksen alaiseksi, miten heidät voi ns. "vapauttaa" tällaisesta vaikutuksesta?
- Miten varmistaa se että päättäjiksi hakeutuu ensisijaisesti ihmisiä, joihin Venäjällä ei ole vaikutusvaltaa?
- Mikäli erilaisissa vaaleissa on ehdolla ehdokkaita, joista osan mahdollisuuksia menestyä vaaleissa tukee Venäjä vakoilumenetelmin, asetelma on lähtökohtaisesti epäreilu. Miten tähän voisi puuttua?

Siinä nyt esimerkiksi demokratian näkökulmasta jotain kysymyksiä. Vastaavia pointteja voisi yrittää rakentaa vaikka sitten vastatiedustelun suhteen ja kansalaisten yleisen tietämyksen suhteen, esimerkiksi miten pitäisi toimia kun epäilee/kohtaa jotain Venäjään liittyviä kuvioita.
 
Kiteytetysti tämä kokonaisuudessaan eteni suurin piirtein seuraavalla tavalla:

1. Kirjoittelin poliittista blogia 2013-2016
2. 2015, 2016 tähän liittyi tällaista melko hienovaraista painostuksen tapaista
3. Varsinaisesti ongelmat kuitenkin alkoivat vasta kun aloitin rakennusalan perustutkintoon johtavan koulutuksen syksyllä 2016, jolloin koulutukseen osallistui myös viron-venäläinen henkilö nimeltä Andrei, ja Tadjikistanilainen henkilö nimeltä Habib.
4. Käsitykseni mukaan tämän Andrei henkilön oli tarkoitus painostaa minua koulutuksen ajan, ilmeisestikin jossain rekryitointitarkoituksessa. Olin tosin alusta lähtien hyvin torjuva tällaisen suhteen, eikä minulle sitten lopulta paljastettu mikä tässä alkuperäinen motiivi oikein oli.
5. Em. Liittyen sain myös erinäisiä uhkauksia, joista olen keskustellut myös suojelupoliisin kanssa
6. Asiaa monimutkaistaa se että nuorempi veljeni on töissä pankkialalla suhteellisen tärkeässä asemassa, ja olen aika lailla vakuuttunut että hän on näiden venäläisten kanssa tekemisissä. Siihen on omat perustelunsa. Mutta on myös mahdollista, että se miksi ylipäätään jouduin näihin ongelmiin liittyy enemmän veljeeni kuin itseeni, mutta varma en voi näistä perusteista olla.
7. Olivat alkuperäiset syyt mitkä tahansa, niin tilanne joka tapauksessa eskaloitui
8. Alkuvaiheessa, tai sanotaanko ensimmäisten 2 vuoden aikana, tapaukseen liittyi ensisijaisesti venäjänkielisiä henkilöitä, mutta myöhemmässä vaiheessa tähän on osallistunut enimmäkseen ihan kantasuomalaisia henkilöitä, jotka käsittääkseni ovat tällaisia Venäjän värväämiä tyyppejä, tai jollain tavalla liittyvät heihin.

Nämä tapahtumat ja venäläisten käyttämät menetelmät ovat luonteeltaan sellaisia, että tapahtumia pitäisi avata pitkäjänteisti ja yksityiskohtaisesti, jotta ymmärtäisi mistä oikeastaan on kyse. Tämä puolestaan veisi liikaa aikaa, eikä mielestäni hyödyttäisi ketään millään tavalla. Sen lisäksi, lienee turhaa yrittää selventää minkälaista kiristysmateriaalia tähän tapaukseen liittyy, koska se käytännössä vaatisi joidenkin hankalien tai nolojen yksityiselämään liittyvien asioiden kertomista, joka ei varmaankaan ole tarkoituksen mukaista. Näistä seikoista olen tosin valmis keskustelemaan tarvittaessa näiden viranomaisten kanssa. Mutta henkilökohtainen tavoitteeni ei nyt ole viedä tätä koko asiaa ihan loppuun asti, vaan pikemminkin tavoitteenani on että nämä venäläiset jättäisivät minut rauhaan. Tällä hetkellä tilanne on se, ettei heitä ilmeisesti kiinnosta tämä vaihtoehto, mikä johtaa siihen, että yritän aktiivisemmin keskustella asiasta netissä tai muutoin julkisesti, ja tällä tavalla yrittää saattaa itse tärkeäksi kokemiani aiheita keskustelun aiheeksi. Esimerkiksi siis miten olisi mahdollista yrittää yhteiskuntatasolla varautua paremmin tähän Venäjän vakoilutoimintaan, ettei nyt ainakaan uudestaan päädytä samanlaiseen tilanteeseen kuin suomettumisen aikana. Mutta sitten jos tällaista hyödyllistä ja rakentavaa keskustelua yrittä käydä ympäristössä, jossa on tällaisia venäjätrolleja, niin ne sitten saattavat turhauttaa kaikki yritykset keskustella normaalisti.
 
Onko tämä nyt teidän mielestänne järkevää kommentointia/keskustelua?

PS. Pystyykö tämän viestiketjun kaikkine kommentteineen jotenkin kätevästi kopioimaan?

CTRL+S.
 
Kiteytetysti tämä kokonaisuudessaan eteni suurin piirtein seuraavalla tavalla:

1. Kirjoittelin poliittista blogia 2013-2016
2. 2015, 2016 tähän liittyi tällaista melko hienovaraista painostuksen tapaista
3. Varsinaisesti ongelmat kuitenkin alkoivat vasta kun aloitin rakennusalan perustutkintoon johtavan koulutuksen syksyllä 2016, jolloin koulutukseen osallistui myös viron-venäläinen henkilö nimeltä Andrei, ja Tadjikistanilainen henkilö nimeltä Habib.
4. Käsitykseni mukaan tämän Andrei henkilön oli tarkoitus painostaa minua koulutuksen ajan, ilmeisestikin jossain rekryitointitarkoituksessa. Olin tosin alusta lähtien hyvin torjuva tällaisen suhteen, eikä minulle sitten lopulta paljastettu mikä tässä alkuperäinen motiivi oikein oli.
5. Em. Liittyen sain myös erinäisiä uhkauksia, joista olen keskustellut myös suojelupoliisin kanssa
6. Asiaa monimutkaistaa se että nuorempi veljeni on töissä pankkialalla suhteellisen tärkeässä asemassa, ja olen aika lailla vakuuttunut että hän on näiden venäläisten kanssa tekemisissä. Siihen on omat perustelunsa. Mutta on myös mahdollista, että se miksi ylipäätään jouduin näihin ongelmiin liittyy enemmän veljeeni kuin itseeni, mutta varma en voi näistä perusteista olla.
7. Olivat alkuperäiset syyt mitkä tahansa, niin tilanne joka tapauksessa eskaloitui
8. Alkuvaiheessa, tai sanotaanko ensimmäisten 2 vuoden aikana, tapaukseen liittyi ensisijaisesti venäjänkielisiä henkilöitä, mutta myöhemmässä vaiheessa tähän on osallistunut enimmäkseen ihan kantasuomalaisia henkilöitä, jotka käsittääkseni ovat tällaisia Venäjän värväämiä tyyppejä, tai jollain tavalla liittyvät heihin.

Nämä tapahtumat ja venäläisten käyttämät menetelmät ovat luonteeltaan sellaisia, että tapahtumia pitäisi avata pitkäjänteisti ja yksityiskohtaisesti, jotta ymmärtäisi mistä oikeastaan on kyse. Tämä puolestaan veisi liikaa aikaa, eikä mielestäni hyödyttäisi ketään millään tavalla. Sen lisäksi, lienee turhaa yrittää selventää minkälaista kiristysmateriaalia tähän tapaukseen liittyy, koska se käytännössä vaatisi joidenkin hankalien tai nolojen yksityiselämään liittyvien asioiden kertomista, joka ei varmaankaan ole tarkoituksen mukaista. Näistä seikoista olen tosin valmis keskustelemaan tarvittaessa näiden viranomaisten kanssa. Mutta henkilökohtainen tavoitteeni ei nyt ole viedä tätä koko asiaa ihan loppuun asti, vaan pikemminkin tavoitteenani on että nämä venäläiset jättäisivät minut rauhaan. Tällä hetkellä tilanne on se, ettei heitä ilmeisesti kiinnosta tämä vaihtoehto, mikä johtaa siihen, että yritän aktiivisemmin keskustella asiasta netissä tai muutoin julkisesti, ja tällä tavalla yrittää saattaa itse tärkeäksi kokemiani aiheita keskustelun aiheeksi. Esimerkiksi siis miten olisi mahdollista yrittää yhteiskuntatasolla varautua paremmin tähän Venäjän vakoilutoimintaan, ettei nyt ainakaan uudestaan päädytä samanlaiseen tilanteeseen kuin suomettumisen aikana. Mutta sitten jos tällaista hyödyllistä ja rakentavaa keskustelua yrittä käydä ympäristössä, jossa on tällaisia venäjätrolleja, niin ne sitten saattavat turhauttaa kaikki yritykset keskustella normaalisti.
Ota Supoon yhteyttä, liian hapokasta. https://supo.fi/etusivu
 
Esimerkiksi siis miten olisi mahdollista yrittää yhteiskuntatasolla varautua paremmin tähän Venäjän vakoilutoimintaan, ettei nyt ainakaan uudestaan päädytä samanlaiseen tilanteeseen kuin suomettumisen aikana. Mutta sitten jos tällaista hyödyllistä ja rakentavaa keskustelua yrittä käydä ympäristössä, jossa on tällaisia venäjätrolleja, niin ne sitten saattavat turhauttaa kaikki yritykset keskustella normaalisti.
Mitä koskee vakoilutoiminta, niin pitää aina muista että vakoillaan kaikialla, ei se ole pelkästään Venäjän etuoikeus.
Venäjällä maan sisällä viimeiset about 100 vuotta ei tarvinnut edes värvätä ketään, joka toinen oli stukatch ven.ns koputtaja eli ilmiantaja. Usein mitä tahansa hyvin pienikin etu sai ihmisiä stutchat' toisista. Puhumatta sitä että esim. jollekin rikkomuksille suljettiin silmät, jos tämä suostuu kirjoittamaan muista ilmiannot. Arkistotkin puhutteli, varmaan ei missään maassa tavalliset kansalaiset tehneet niin paljon ilmiantoja toisista kun siellä.


Yksi iäkäs mies A. kertoi minulle tarinan: kerran jutteli nuorena yhden kaverin kanssa, josta tiesi että tämä työn puolestaan tekemisissa kgbistien kanssa ja juodessa ja kenties koska tunsi sympatia häneen,niin tämä suositteli hänelle puhua vähemmin omista asioista ylipäänsä kenellekään. Hän todisteena kertoi mitä A. tehnyt viimeiset 3 vkoa, sillä tarkkuudella mihin hän on lentänyt, kelloaikoja myöten, ketä tapasi ja paljon muuta, josta A.oli vakuuttunut todella. Tästä jo varmaan yli 50 v.

Kyllä itse luottaisin suojelupoliisiin jos minua ruvettaisi painostamaan Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten Supossa suhtauduttin yhteydenottoosi?
Pyydettiin laittamaan lisätietoja nettilomakkeen avulla. Jouduin myöhemmin soittamaan ja tarkistamaan olivatko tiedot tulleet perille. Olen kuitenkin kirjoittanut rajallisesti tästä kokonaisuudesta. Keskustelun aikana kuitenkin todettiin, että ollaan yleisellä tasolla tietoisia Venäjän kohdistavan kaikenlaista toimintaa yksilöihin tai yrityksiin. Mielikuva, joka tästä kaikesta minulle muodostui, on suurin piirtein sellainen, ettei SUPO:ssa olla oikein tilanteen tasalla näissä asioissa, eikä heillä ole oikein keinoja puuttua asiaan.
 
Back
Top