Jouduin ongelmiin Venäjän turvallisuusviranomaisten kanssa Suomessa

Keskustelupalstoja lukiessa huomaa muuten nopeasti, että monet itä-trolleilta haisevat tilit käyttävät suomalaisia nimiä nimimerkkeinä. Liekö tuo jossain trollitehtaan käsikirjassa ohjeistettuna?
PS. Olen kyllä ihan oikea ihminen ja tämä on myös oikea nimeni, ja voi tulla käymään kahvilla jos asian haluaa välttämättä varmistaa. :rolleyes:
 
Katsotaan ensin tuleeko muitakin kommentteja
Heitit ilmoille aikamoisen väitteen, miksi et halua avata asiaa edes niin yleisellä tasolla, että sinua, tai sinulle sattuneita tapahtumia ei voida tunnistaa? Miksi kaikki salailu, jos olet tolkuissasi? Pelkäätkö jotain asian tiimoilta?
 
Ehkä aihetta hieman sivuten. Kun Nord Streamia valmisteltiin, sain kotiini paksun kyselynipun, joka vaikutti aluksi viattomalta. Kysymykset muuttuivat kuitenkin nopeasti poliittisiksi (mm. NATO kanta) ja hälytyskellot alkoivat soida > puhdasta tietojen kalastelua ja ilmapiirin haistelua.
Meillä työterveyshoitajan "tietolomakkeessa" kysyttiin että asutko yksin, jonkun toisen kanssa tms. Seuraava kysymys oli että kenen kanssa? Wtf? Sitten oli lisää omituisia kysymyksiä tyyliin syötkö marjoja joka päivä. 92 e/h maksaa tämä hoito.
 
Ja vaikka minulla on joitain rajattuja omia kokemuksia asiasta, niiden suhteen kärsin tällaista uskottavuusongelmasta,
Se voi tulla siitä että sinulla on valtavasti ulostuloa suhteessa siihen miten paljon olet valmis kertomaan itse asiasta. Nämä kaksi ulottuvuutta eivät ole missään suhteessa keskenään. Uskottavuus voi jäädä kapeaksi jos keskustelun pohjaksi tarvittavaa tietoa panttaat.
Mistä niinku keskustella?
.
 
Se voi tulla siitä että sinulla on valtavasti ulostuloa suhteessa siihen miten paljon olet valmis kertomaan itse asiasta. Nämä kaksi ulottuvuutta eivät ole missään suhteessa keskenään. Uskottavuus voi jäädä kapeaksi jos keskustelun pohjaksi tarvittavaa tietoa panttaat.
Mistä niinku keskustella?
.
Ketjua on jatkunut jo sen verran pitkään ja kun ei olla saatu villoja lainkaan, kyse on antenninosaston kevätretkestä. Ensiksi on kova väite ja sen jälkeen kerrotaan uutena asiana kotiryssistä ja välillä kiidetään muinaisten foininkialaisten ajalle. Antenniosastolla tyypillisesti on vaikea hahmottaa asioita ja syy-seuraussuhteita loogisesti.
 
Ketjua on jatkunut jo sen verran pitkään ja kun ei olla saatu villoja lainkaan, kyse on antenninosaston kevätretkestä. Ensiksi on kova väite ja sen jälkeen kerrotaan uutena asiana kotiryssistä ja välillä kiidetään muinaisten foininkialaisten ajalle. Antenniosastolla tyypillisesti on vaikea hahmottaa asioita ja syy-seuraussuhteita loogisesti.
Ilmeisesti tässä kommentissa on tarkoituksenanne esittää että suomettumisen aikojen tapahtumilla ei ole mitään yhteyttä nykypäivän tapahtumiin, ja saada sellaiset ajatukset, että Venäjällä nykyäänkin olisi Suomessa vaikutusvaltaa, saada näyttämään nareuttavilta. Vai miten tämä teidän kommenttinne pitäisi tulkita?
 
Se voi tulla siitä että sinulla on valtavasti ulostuloa suhteessa siihen miten paljon olet valmis kertomaan itse asiasta. Nämä kaksi ulottuvuutta eivät ole missään suhteessa keskenään. Uskottavuus voi jäädä kapeaksi jos keskustelun pohjaksi tarvittavaa tietoa panttaat.
Mistä niinku keskustella?
.
Yleisesti ottaen haluaisin keskustella tässä ketjussa Venäläisten vakoilutoimminnasta, heidän värväyksestään, ja heidän vaikutusvallastaan Suomalaisessa yhteiskunnassa. Nämä asiat sattuvat siltä koskettamaan itseäni, että jouduin näiden venäläisten kanssa ongelmiin. Ilmeisesti kyseessä oli jonkinlainen värväysyritys, joka epäonnistui, mistä sitten tarkkaan ottaen olikaan kyse, sitä ei minulle varsinaisesti kerrottu. Selvää on kuitenkin etteivät asiat menneet niinkuin Venäläiset olivat tässä tapauksessa suunnitelleet.
 
Yleisesti ottaen haluaisin keskustella tässä ketjussa Venäläisten vakoilutoimminnasta, heidän värväyksestään, ja heidän vaikutusvallastaan Suomalaisessa yhteiskunnassa. Nämä asiat sattuvat siltä koskettamaan itseäni, että jouduin näiden venäläisten kanssa ongelmiin. Ilmeisesti kyseessä oli jonkinlainen värväysyritys, joka epäonnistui, mistä sitten tarkkaan ottaen olikaan kyse, sitä ei minulle varsinaisesti kerrottu. Selvää on kuitenkin etteivät asiat menneet niinkuin Venäläiset olivat tässä tapauksessa suunnitelleet.
Tämän asian eteen on joutunut monikin suomalainen.

Venäjä kuten monet muutkin maat värväävät jatkuvasti väkeä pitkin maailmaa. Kun työskentelee alalla joka kiinnostaa Venäjää tai on jossain tietyssä yhteiskunnallisessa asemassa niin kaalilta tuoksahteleva värväri voi tupsahtaa näkökenttään koska tahansa ja mistä tahansa :ROFLMAO:

Venäläisten menetelmät vaihtelevat maiden mukaan. Suomessa ovat yleensä hyvinkin hienovaraisia kun jossain muualla eivät aina ole.
 
[...]

Venäläisten menetelmät vaihtelevat maiden mukaan. Suomessa ovat yleensä hyvinkin hienovaraisia kun jossain muualla eivät aina ole.
Tämä suurin piirtien vastaa minunkin käsitystäni asioista.

Tuota historiallista taustaa vasten jäsentelisin tilanteen suurin piirtien seuraavalla tavalla:
-Toisen maailman sodan jälkeen NVKD/KGB olivat vastuussa valloittettujen aluiden ja niiden yhteiskuntien totaalisesta kontrolloinnista ja ihmisten valvonnasta. Mutta tämä oli melko avointa ja tavallaan virallista.
-Suomessa KGB:n tavoitteet olivat hieman samankaltaisia, mutta sillä erolla että asiat tehtiin hienovaraisemmin ja salaisemmin. Esimerkiksi KGB halusi saada haluamiansa henkilöitä Suojelupoliisin päälliköiksi, mutta eivät ilmeisesti halunneet tämän seikan tulevan julkisuuteen.
-Suomen piti olla KGB:n koelaboratorio, jossa selvittää miten KGB saa aikaiseksi kommunistisen vallankumouksen ja yhteiskuntajärjestyksen muutoksen.
-Matkan varrella kommunistisen vallankaappausen tavoite hylättiin ja se myös myönnettiin ylimmältä tasolta lähtien
-Mutta KGB oli kuitenkin saanut Suomalaisesta yhteiskunnasta tiukan otteen pelkästään vakoilumenetelmin, värväämällä ihmisiä
-Nähdäkseni tästä toimintamallista kuitenkin tuli ohjenuora siihen, miten KGB voi kasvattaa vaikutusvaltaansa länsimaisessa kapitalistisessa yhteiskunnassa, vaikka ideologista vallankaappausta ei enää tavoiteltaisikaan.
-Peruskaava käsittääkseni on siis pyrkimys värvättyjen ihmisten lukumäärän kasvattamiseen ja vaikutusvallan kasvattamiseen yhteiskunnassa, ilman että asia tulee varsinaisesti julkisuuteen
-Salailun tavoitteena on saada vastarinta näyttämään tarpeettomalta ja siten passivoida vastustaja tai ehkäistä vastarinnan organisoitumista

Kirjoitin nämä tällä tavalla listamuotoisesti viivoilla aika lonkalta, eikä tarkoitus nyt ollut pyrkiä äärimmäiseen täsmällisyyteen, vaan antaa tällainen suurpiirteinen mielikuva siitä mistä minusta oikeastaan tässä toiminnassa on kyse. Miten te muut keskustelijat suhtaudutte tämän tyyppiseen jäsentelyyn? Tai tapaan nähdä asioita?
 
Venäjä harrastaa aktiivista värväystoimintaa eri puolilla maailmaa. Suomessa värväystä voi toteuttaa pääosin Venäjän lähetystössä diplomaatti peiteellä olevat tiedustelu-upseerit, peitteellä Suomessa toimivat venäläiset tiedustelu-upseerit tai tiedustelupalvelujen palkkaamat venäläiset, venäläisille töitä tekevät suomalaiset petturit tai tänne keikalle peitteen turvin tulevat tiedustelu-upseerit.

Venäjän tiedustelupalvelujen resurssit ovat mittavat tällaiseen toimintaan. Toisaalta tehtävät ja kohteetkin ovat mittavat ja Suomi ei ole ykköskohde. Siksi resurssi laitetaan kohteeseen, jonka arvioidaan olevat vaivan ja riskin arvoinen joko kohteen itsensä omaavan tiedon tai hänen mahdollisesti tuntemansa ihmisen takia. Riski tulee tietenkin siitä, että värvättävä ilmoittaa toiminnasta viranomaisille. Diplomaattipeitteellä toimiva tiedustelu-upseeri saa yleensä PNG:n (persona Non Grata) ja saa passituksen kotimaahan. Muut voivat joutua pidätetyksi ja oikeuteen toiminnastaan. Suomessa asiaa hoitaa Supo, jonka resurssit selviää sillä että lukee Supon julkisen vuosikertomuksen. Toinen toimija on sotilastiedustelu, jos kyseessä on maanpuolustukseen liittyvä värväysyritys. Maanpuolustus on Suomen kaltaisessa kokonaismaanpuolustuksen maassa tietenkin laajempi kokonaisuus kuin vain Puolustusvoimiin kohdistuva värväys. Sotilastiedustelun resurssit ja henkilöstö ovat salassa pidettävää tietoa.

Värväys on herkkää hommaa. Supon julkaisuissa tätä värväysprosessia on kuvattu. Keinot ihmisen värväämiseen on monet, mutta väkivalta ja uhkailu harvemmin ovat listalla, varsinkaan Suomen kaltaisessa maassa. Kaiken pitäisi tapahtua salassa ja häiriköinti ei sellaista ole. Väkivalta ja uhkailu otetaan käyttöön vain jos on todella arvokasta tietoa saatavilla ja mikään muu ei toimi. Riskit tuollaisessa toiminnassa kun ovat tietenkin hyvin suuret koska maassa missä viranomaisiin pääsääntöisesti luotetaan, kynnys kääntyä viranomaisten puoleen on matala. Ja kuka sen häiriköinnin tekisi? Diplomaattipeitteellä oleva tiedustelu-upseeri ei tuollaiseen toimintaan lähde, koska he ovat ammattilaisia ja jos polttaa näppinsä yhdessä länsimaassa, ei ole enää käytettävissä muissa maissa. Suomeen solutettu tiedustelu-upseeri joka on syväpeitteellä, on arvokas ja he pyrkivät pysymään mahdollisimman matalalla profiililla. Sama koskee mahdollisia suomalaisia värvättyjä. Porukan lähettämin keikalle häiriköimään Suomeen on myös riskialtista, koska eivät välttämättä tunne paikallisia oloja ja rajan ylittäminen on aina riski, koska ylittäjät aina reksiteröidään. Toki voidaan hankkia häiriköintipalvelua rikollisilta, mutta edelleen, vetää huomiota puoleensa ja kiinnijäämisriski on iso.

Eli jos joku venäläinen alkaa henkilöä värväämään ja jatkaa häiriköinnillä ja uhkailulla kun ei saa haluamaansa, henkilön pitäisi kyllä itse tietää mikä on niin arvokasta tietoa mitä hänellä on, että tuollaisiin riskeihin ollaan valmiita. Matti Meikäläisiin ei paukkuja laiteta. Ja jos tuollaista tietoa omaa, Supo on aivan varmasti kiinnostunut asiasta ja ryhtyy toimenpiteisiin ahdistelijoiden paljastamiseksi ja kiinniottamiseksi.
 
Venäjä harrastaa aktiivista värväystoimintaa eri puolilla maailmaa. Suomessa värväystä voi toteuttaa pääosin Venäjän lähetystössä diplomaatti peiteellä olevat tiedustelu-upseerit, peitteellä Suomessa toimivat venäläiset tiedustelu-upseerit tai tiedustelupalvelujen palkkaamat venäläiset, venäläisille töitä tekevät suomalaiset petturit tai tänne keikalle peitteen turvin tulevat tiedustelu-upseerit.

Venäjän tiedustelupalvelujen resurssit ovat mittavat tällaiseen toimintaan. Toisaalta tehtävät ja kohteetkin ovat mittavat ja Suomi ei ole ykköskohde. Siksi resurssi laitetaan kohteeseen, jonka arvioidaan olevat vaivan ja riskin arvoinen joko kohteen itsensä omaavan tiedon tai hänen mahdollisesti tuntemansa ihmisen takia. Riski tulee tietenkin siitä, että värvättävä ilmoittaa toiminnasta viranomaisille. Diplomaattipeitteellä toimiva tiedustelu-upseeri saa yleensä PNG:n (persona Non Grata) ja saa passituksen kotimaahan. Muut voivat joutua pidätetyksi ja oikeuteen toiminnastaan. Suomessa asiaa hoitaa Supo, jonka resurssit selviää sillä että lukee Supon julkisen vuosikertomuksen. Toinen toimija on sotilastiedustelu, jos kyseessä on maanpuolustukseen liittyvä värväysyritys. Maanpuolustus on Suomen kaltaisessa kokonaismaanpuolustuksen maassa tietenkin laajempi kokonaisuus kuin vain Puolustusvoimiin kohdistuva värväys. Sotilastiedustelun resurssit ja henkilöstö ovat salassa pidettävää tietoa.

Värväys on herkkää hommaa. Supon julkaisuissa tätä värväysprosessia on kuvattu. Keinot ihmisen värväämiseen on monet, mutta väkivalta ja uhkailu harvemmin ovat listalla, varsinkaan Suomen kaltaisessa maassa. Kaiken pitäisi tapahtua salassa ja häiriköinti ei sellaista ole. Väkivalta ja uhkailu otetaan käyttöön vain jos on todella arvokasta tietoa saatavilla ja mikään muu ei toimi. Riskit tuollaisessa toiminnassa kun ovat tietenkin hyvin suuret koska maassa missä viranomaisiin pääsääntöisesti luotetaan, kynnys kääntyä viranomaisten puoleen on matala. Ja kuka sen häiriköinnin tekisi? Diplomaattipeitteellä oleva tiedustelu-upseeri ei tuollaiseen toimintaan lähde, koska he ovat ammattilaisia ja jos polttaa näppinsä yhdessä länsimaassa, ei ole enää käytettävissä muissa maissa. Suomeen solutettu tiedustelu-upseeri joka on syväpeitteellä, on arvokas ja he pyrkivät pysymään mahdollisimman matalalla profiililla. Sama koskee mahdollisia suomalaisia värvättyjä. Porukan lähettämin keikalle häiriköimään Suomeen on myös riskialtista, koska eivät välttämättä tunne paikallisia oloja ja rajan ylittäminen on aina riski, koska ylittäjät aina reksiteröidään. Toki voidaan hankkia häiriköintipalvelua rikollisilta, mutta edelleen, vetää huomiota puoleensa ja kiinnijäämisriski on iso.

Eli jos joku venäläinen alkaa henkilöä värväämään ja jatkaa häiriköinnillä ja uhkailulla kun ei saa haluamaansa, henkilön pitäisi kyllä itse tietää mikä on niin arvokasta tietoa mitä hänellä on, että tuollaisiin riskeihin ollaan valmiita. Matti Meikäläisiin ei paukkuja laiteta. Ja jos tuollaista tietoa omaa, Supo on aivan varmasti kiinnostunut asiasta ja ryhtyy toimenpiteisiin ahdistelijoiden paljastamiseksi ja kiinniottamiseksi.
Kiitos asiallisesta kommentista näin ketjun aloittajan puolesta
 
Venäjä harrastaa aktiivista värväystoimintaa eri puolilla maailmaa. Suomessa värväystä voi toteuttaa pääosin Venäjän lähetystössä diplomaatti peiteellä olevat tiedustelu-upseerit, peitteellä Suomessa toimivat venäläiset tiedustelu-upseerit tai tiedustelupalvelujen palkkaamat venäläiset, venäläisille töitä tekevät suomalaiset petturit tai tänne keikalle peitteen turvin tulevat tiedustelu-upseerit.

Venäjän tiedustelupalvelujen resurssit ovat mittavat tällaiseen toimintaan. Toisaalta tehtävät ja kohteetkin ovat mittavat ja Suomi ei ole ykköskohde. Siksi resurssi laitetaan kohteeseen, jonka arvioidaan olevat vaivan ja riskin arvoinen joko kohteen itsensä omaavan tiedon tai hänen mahdollisesti tuntemansa ihmisen takia. Riski tulee tietenkin siitä, että värvättävä ilmoittaa toiminnasta viranomaisille. Diplomaattipeitteellä toimiva tiedustelu-upseeri saa yleensä PNG:n (persona Non Grata) ja saa passituksen kotimaahan. Muut voivat joutua pidätetyksi ja oikeuteen toiminnastaan. Suomessa asiaa hoitaa Supo, jonka resurssit selviää sillä että lukee Supon julkisen vuosikertomuksen. Toinen toimija on sotilastiedustelu, jos kyseessä on maanpuolustukseen liittyvä värväysyritys. Maanpuolustus on Suomen kaltaisessa kokonaismaanpuolustuksen maassa tietenkin laajempi kokonaisuus kuin vain Puolustusvoimiin kohdistuva värväys. Sotilastiedustelun resurssit ja henkilöstö ovat salassa pidettävää tietoa.

Värväys on herkkää hommaa. Supon julkaisuissa tätä värväysprosessia on kuvattu. Keinot ihmisen värväämiseen on monet, mutta väkivalta ja uhkailu harvemmin ovat listalla, varsinkaan Suomen kaltaisessa maassa. Kaiken pitäisi tapahtua salassa ja häiriköinti ei sellaista ole. Väkivalta ja uhkailu otetaan käyttöön vain jos on todella arvokasta tietoa saatavilla ja mikään muu ei toimi. Riskit tuollaisessa toiminnassa kun ovat tietenkin hyvin suuret koska maassa missä viranomaisiin pääsääntöisesti luotetaan, kynnys kääntyä viranomaisten puoleen on matala. Ja kuka sen häiriköinnin tekisi? Diplomaattipeitteellä oleva tiedustelu-upseeri ei tuollaiseen toimintaan lähde, koska he ovat ammattilaisia ja jos polttaa näppinsä yhdessä länsimaassa, ei ole enää käytettävissä muissa maissa. Suomeen solutettu tiedustelu-upseeri joka on syväpeitteellä, on arvokas ja he pyrkivät pysymään mahdollisimman matalalla profiililla. Sama koskee mahdollisia suomalaisia värvättyjä. Porukan lähettämin keikalle häiriköimään Suomeen on myös riskialtista, koska eivät välttämättä tunne paikallisia oloja ja rajan ylittäminen on aina riski, koska ylittäjät aina reksiteröidään. Toki voidaan hankkia häiriköintipalvelua rikollisilta, mutta edelleen, vetää huomiota puoleensa ja kiinnijäämisriski on iso.

Eli jos joku venäläinen alkaa henkilöä värväämään ja jatkaa häiriköinnillä ja uhkailulla kun ei saa haluamaansa, henkilön pitäisi kyllä itse tietää mikä on niin arvokasta tietoa mitä hänellä on, että tuollaisiin riskeihin ollaan valmiita. Matti Meikäläisiin ei paukkuja laiteta. Ja jos tuollaista tietoa omaa, Supo on aivan varmasti kiinnostunut asiasta ja ryhtyy toimenpiteisiin ahdistelijoiden paljastamiseksi ja kiinniottamiseksi.

Mietin tässä juuri, että Tšekki karkoitti 18 Venäjän diplomaattia vastalauseena venäläisten tekemään vuoden 2014 asevarikon räjäytykseen Tsekeissä. Mutta Tšekki ei tyytynyt vain karkottamaan heitä, vaan erikseen nimesi, että he ovat Venäjän tiedustelupalvelujen agentteja. Tehtiinkö tämä tarkoituksella, jotta kerralla ”poltettiin” 18 agenttia, jotka eivät enää voi työskennellä länsimaiden lähetystöissä tämän jälkeen? Tšekki olisi voinut vain sanoa, että vastalauseena Venäjän toiminnalle, karkotamme 18 diplomaattia. Miksi tuo agenteiksi julkisesti nimeäminen? Suomessa noin ei ole kai koskaan toimittu, vaan agenteiksi paljastuneet karkotetaan salassa ilman julkisuutta
 
Mietin tässä juuri, että Tšekki karkoitti 18 Venäjän diplomaattia vastalauseena venäläisten tekemään vuoden 2014 asevarikon räjäytykseen Tsekeissä. Mutta Tšekki ei tyytynyt vain karkottamaan heitä, vaan erikseen nimesi, että he ovat Venäjän tiedustelupalvelujen agentteja. Tehtiinkö tämä tarkoituksella, jotta kerralla ”poltettiin” 18 agenttia, jotka eivät enää voi työskennellä länsimaiden lähetystöissä tämän jälkeen? Tšekki olisi voinut vain sanoa, että vastalauseena Venäjän toiminnalle, karkotamme 18 diplomaattia. Miksi tuo agenteiksi julkisesti nimeäminen? Suomessa noin ei ole kai koskaan toimittu, vaan agenteiksi paljastuneet karkotetaan salassa ilman julkisuutta

Eihän julkisuudella ole mitään tekemistä tuon polttamisen kanssa, koska Tsekki olisi voinut toimittaa listan nimistä ystävällisiin maihin suljettujen ovien takana. Se varmaan onkin normaali protokolla. Ja onhan noita Suomessakin tullut julkisuuteen, tosin vasta jälkikäteen.

Miksi sitten syytettiin avoimesti? Sitä voi vain arvailla. Ehkä on katsottu, että venäläiset ylittivät toiminnassaan punaisen rajan, kun tsekkejä kuoli? Lisäksi Bellingcatin kaltaiset toimijat pääsevät ehkä paremmin käsiksi henkilöllisyyksiin ja voivat kaivella julkisuuteen lisääkin tavaraa, noita karkotettujahan kuvattiin lentokentällä median toimesta.
 
Eihän julkisuudella ole mitään tekemistä tuon polttamisen kanssa, koska Tsekki olisi voinut toimittaa listan nimistä ystävällisiin maihin suljettujen ovien takana. Se varmaan onkin normaali protokolla. Ja onhan noita Suomessakin tullut julkisuuteen, tosin vasta jälkikäteen.

Miksi sitten syytettiin avoimesti? Sitä voi vain arvailla. Ehkä on katsottu, että venäläiset ylittivät toiminnassaan punaisen rajan, kun tsekkejä kuoli? Lisäksi Bellingcatin kaltaiset toimijat pääsevät ehkä paremmin käsiksi henkilöllisyyksiin ja voivat kaivella julkisuuteen lisääkin tavaraa, noita karkotettujahan kuvattiin lentokentällä median toimesta.
Osa selittynee ajankohdalla, Venäjä on itse ajanut konfliktia kuin käärmettä pyssyyn nyt Ukrainassa ja läntinen maailma on ilmeisesti ymmärtänyt että nyt pitää laittaa kovaa kovaa vastaan ja tällainen on pieni osa sitä. Kaalisoppakommuuni Venäjä & Valkovenäjähän puolestaan paljasti Lukashenkan henkeä uhkanneen salaliiton (nimesi muutaman oppositioaktivistin jotta voi kurmuuttaa niitä omassa väkivaltaorganisaatiossaan ja "tuomioistumissaan"). Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että Venäjän porsasteluihin kansainvälisestä oikeudesta välittämättä puututaan ja tuodaan julkisuuteen enemmänkin ellei Ukrainassa jännite laske jonkun pikku Helsinkikonfrenssin myötä ja Putin saa hämättyä tyhmintä kansanosaansa pitämällä huomion keksimässään ulkoisessa uhassa ettei sisäinen tyytymättömyys kaataisi ihan kotoisasti korttitaloa josta kahmittu noin neljännesvuosisata rikkauksia omiin taskuihin.
 
Lainausmerkit ovat tarpeettomat, sillä niitähän ne nimenomaan ovat, tuomioistuimia. Eivät mitään oikeutta jakavia oikeusistuimia. :)
Totta, tuomio ja syyllinen on tiedossa, ainoastaan todisteet tarvitsee keksiä :)
 
Ilmeisesti tässä kommentissa on tarkoituksenanne esittää että suomettumisen aikojen tapahtumilla ei ole mitään yhteyttä nykypäivän tapahtumiin,
Ei kun tarkoitus on esittää että olet hullu, mental case, päästä sekaisin jne. Olen samaa mieltä.
Yritä nyt konkreettisesti muutamalla sanalla sanoa mikä ongelmasi on.
 
Mietin tässä juuri, että Tšekki karkoitti 18 Venäjän diplomaattia vastalauseena venäläisten tekemään vuoden 2014 asevarikon räjäytykseen Tsekeissä. Mutta Tšekki ei tyytynyt vain karkottamaan heitä, vaan erikseen nimesi, että he ovat Venäjän tiedustelupalvelujen agentteja. Tehtiinkö tämä tarkoituksella, jotta kerralla ”poltettiin” 18 agenttia, jotka eivät enää voi työskennellä länsimaiden lähetystöissä tämän jälkeen? Tšekki olisi voinut vain sanoa, että vastalauseena Venäjän toiminnalle, karkotamme 18 diplomaattia. Miksi tuo agenteiksi julkisesti nimeäminen? Suomessa noin ei ole kai koskaan toimittu, vaan agenteiksi paljastuneet karkotetaan salassa ilman julkisuutta
Diplomaatteja nykyään tosiaan lähetetään kotiin erinäisistä poliittisista syistä. Vaikka se on kyseiselle henkilölle ja perheelle ongelma, ei juurikaan vaikuta jatkokäyttöön. Mutta valtaosa länsimaista ei enää hyväksy "diplomaatiksi" peitteensä polttanutta tiedustelu-upseeria. Joten kyllä, tsekit tekivät tämän tahallaan.
 
Diplomaatteja nykyään tosiaan lähetetään kotiin erinäisistä poliittisista syistä. Vaikka se on kyseiselle henkilölle ja perheelle ongelma, ei juurikaan vaikuta jatkokäyttöön. Mutta valtaosa länsimaista ei enää hyväksy "diplomaatiksi" peitteensä polttanutta tiedustelu-upseeria. Joten kyllä, tsekit tekivät tämän tahallaan.
Tarkkaan harkittu veto joka liittyy ihan oleellisesti Venäjän nykyisiin toimiin Ukrainan tuntumassa.
 
Nähdäkseni Suomessa tilanne on sellainen, että Venäjällä on värvättyjä kontakteja siviiliväestössä melko laajamittaisesti koko yhteiskunnan kattaen. Tarkoittaen siis sitä, että esimerkiksi Ammattiliitoissa on edustustusta, erilaisilla aloilla on värvättyjä henkilöitä, osa näistä aloista on hyvin maallisia, kuten esimerkiksi rakennusala, siivousala, mutta joukossa on myös teknisiä aloja kuten vaikka erilaiset insinöörit. Tämä suurin piirtein heijastelee historillista materiaalia, sikäli että KGB:llä on ollut kontakteja tieteellis-teknilliseen koulutukseen, sekä ylipäätään erilaisia propaganda tarkoituksessa perustettuja rauhanjärjestöjä löytyi aikanaan monelta alalta erityisesti rakennusalalta. Minun käsitykseni on, että Venäjä pyrkii saamaan haluamiaan henkilöitä valtaan sekä kunnallispolitiikassa että eduskuntatasolla. Käyttämällä tällä tavalla hankittua poliittista valtaa, voidaan järjestellä erilaisia virkoja ja asemia muille värvätyile henkilöille. Tälle toimii tavallaan "peitetarinana" tämä rakenteellinen korruptio tai "maan tapa". Samalla kun nämä henkilöt hyötyvät tästä suhteesta Venäjään, he kompromenttoituvat. Mielestäni Venäjä tavallaan käyttää Suomalaisten omia virkoja eräänlaisina palkintoina, joita sitten jakaa näille värväämilleen henkilöille. Tämä vastaa suurin piirtein käsitystäni Venäjän toimintatavoista Suomessa. En tiedä miten tarkasti tämä vastaa todellisuutta, ja kyse on vain omista mielipiteistäni. Ongelmallista asiassa on, ettei tätä ole oikeastaan kukaan koskaan tutkinut. Ainoa taho, jolle tämän tutkiminen varsinaisesti kuuluisi, on Suojelupoliisi, jolla ei ole ollut koskaan resursseja tutkia asiaa. Esimerkiksi vuonna 2017 Suojelupoliisin henkilöresurssit olivat muistaakseni noin 280 henkilöä. Vertauksen vuoksi Neuvostoliiton romahtaessa KGB:llä oli 750.000 agenttia.

Tavallaan tämä Venäjän ulkomaanvakoilu katselee Suomalaista yhteiskuntaa "ulkoapäin" ja näkee siinä erilaisia organisaatioita ja hierarkioita, jotka muodostuvat ensisijaisesti ihmisistä, joihin voi vaikuttaa ja heitä voi värvätä. Pyrkimyksenä on saada lisää vaikutusvaltaa vaikuttamalla näihin ihmisiin, ja vahvistamalla heidän lojaaliuttaan. Tämän kaiken pitää kuitenkin tapahtua niin etteivät yksittäiset värvätyt henkilöt ymmärrä tilannekuvaa isommalla tasolla. Esimerkiksi jos nyt joku yksittäinen siviilihenkilö päätyisi Venäjän värväämäksi, ja saisi ohjeistukset hakeutua vaikkapa johonkin tiettyyn yritykseen töihin. On mahdollista, että yrityksessä johtotasolla on jo valmiiksi Venäjän värväämiä henkilöitä, jotka saavat ohjeistuksen suosia tätä ensimmäiseksi mainittua henkilöä hakuprosessissa, mutta se ei edellytä sitä, että ensimmäiseksi mainitulle henkilölle kerrotaan asiasta. Kumpikaan heistä ei tietenkään tiedä, kuinka paljon tällaisia tapauksia on Suomessa laajemminkin. Toisaalta jos jossakin orgaanisaatiossa on hierarkiassa värvätty henkilö ylemmällä tasolla, joka voi ohjeistaa alaisiaan toimimaan tietyllä tavalla, ja tämä toiminta edistäisi Venäjän tavoitteita jotenkin paikallisesti, niin ei hierarkiassa alemmalla tasolla oleva henkilö välttämättä tiedä, että ylempi taso saa ohjeistusta Itä-Rajan takaa niin sanotusti.

Tässä siis muutamia ajatuksia aiheesta, nyt ei ole kyse mistään todistetusti paikkansapitävistä väittämistä vaan enemmän tällaisista henk. koht. näkemyksistä. Mitä olette mieltä suurin piirtein tällaisesta maailmankuvasta?
 
Back
Top