Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Tai kuran raapiminen on jo todellisuutta, ja huomattavan rankalla kädellä, mutta sitä ei sanota.
Ja tuon kierroksen jälkeen ollaankin sitten käytännössä siirrytty takaisin vanhaan malliin?
Tätä olen joskus miettinytkin, että miten entistä valikoivampi asevelvollisuus ja joukkotuotantomalli sopivat yhteen. Ikäperusteinen valinta on suunnilleen niin typerä ajatus kuin vain olla voi, joten homma pitäisi hoitaa heti kotiutuvien sijoittamisen yhteydessä ja jatkaa siitä jatkuvana karsintana. Ilman kertauksia tuohon ei tietysti ole mitään mahdollisuuksia, joten kotiuttamisvaiheen karsinta tulee entistä tärkeämmäksi.
Ensinnäkin tuo entistä valikoivampi asevelvollisuushan pyrkii jättämään rannalle sitä porukkaa joka keskeyttää / jota ei 99% todennäköisyydellä sijoitettaisi vaikka pelveluksen suorittaisivatkin. Joten siinä ei hävitä mitään.
En väitä että nykyinen systeemi olisi missään nimessä täydellinen, mutta:
Jos ja kun meillä on massaa josta raakata sopivimmat (siinä palveluksen lopussa) ja sitten reservissä porukka vaihtuu tuoreempaan (ainakin tärkeimmissä fyysisissä tehtävissä) kohtuu nopealla kierrolla. Niin, ikä perustainen raakkaus on yksinkertaisin ja varmaan ihan riittävän toimiva tapa hoitaa sijoitukset isolle massalle ns. taisteleviin tehtäviin.
Jos olet ollut fyysisesti sanotaan vaikka porukan keskiarvon paremmalla puolella ja kohtuu motivoitunut palveluksen aikana, niin tuskin fysiikkasi romahtaa esim. 25-vuotiaaksi (tai vähän ylikin) vanhentumisen johdosta niin oleellisesti että joukon suorituskyky siitä mitenkään oleellisesti kärsisi....
Asia on erikseen jos unohdetaan fysiikka ja keskitytään tehtäviin/osaamiseen jota karttuu siviilissä. Sitä puolta pv on käsittääkseni jossain mittakaavassa hyödyntänyt sijoitustoiminnassaan ja ilmeisesti jatkossa aikoo hyödyntäää yhä enemmän.
On harmillista että meillä ei ole varaa kertauttaa joukkoja, mutta nykyisillä vahvuuksilla/käytössä olevan materiaalin runsaudella se ei ole mikään erityisen vakava ongelma koska tuoreempaa puskee tilalle. Olin itse ensimmäisissä kertauksissa 25v. ja jo silloin meidän joukkue oli korvattu tuoreemmalla pumpulla, itse olin säilynyt siellä parin muun jampan kanssa vain täydennyksenä koska tuoreemmassa porukassa oli vajausta tietyissä tehtävissä.
Ja olisihan se toki hienoa jos Baikalin esittämään tyyliin pv haalisi taistelijoita sijoituksiinsa esim. tiettyjen kestävyyslajien harrastajista kilpailulisenssien tms. perusteella... Mutta maassa jossa tieto ei vaihdu edes eri viranomaisten tai edes saman alan edustajien, mutta eri kaupunkien tms. kesken lienee turha toivoa että pv:llä olisi valmiuksia alkaa kaapimaan porukkaa joidenkin lajiliittojen rekisteröityneistä harrastajista tms... Todennäköisesti tuostakin saataisiin joku oikeusjupakka aikaiseksi :maija:
Ja hei tuota iäkkäämpää massaa täytyisi kertauttaa koska heidän palveluksestaan olisi liian kauan, eikä rahaa kertauttamiseen ole... eiköhän tämä ole aika selvä yhtälö :sleepy: